حسین آقامیری ایده پردازی، طراحی و اجرای پوستر شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر را بر عهده داشته است که چند روز پیش رونمایی شد. پوستر این دوره جشنواره فضایی کمی متفاوت از دوره های قبل دارد و همین باعث شد «شهرآن» با خالق آن به گفت‌و‌گو بنشیند. دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه آزاد اسلامی هستم و […]

حسین آقامیری ایده پردازی، طراحی و اجرای پوستر شانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر را بر عهده داشته است که چند روز پیش رونمایی شد. پوستر این دوره جشنواره فضایی کمی متفاوت از دوره های قبل دارد و همین باعث شد «شهرآن» با خالق آن به گفت‌و‌گو بنشیند.

دانشجوی رشته گرافیک دانشگاه آزاد اسلامی هستم و همیشه خودم را یک هنرجو می‌دانم. چهار سال است گرافیک را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کنم؛ ولی در حوزه عکاسی و تئاتر هم فعالیت داشته‌ام.

خوشحالم که روند طراحی پوستر جشنواره متفاوت بود و توانستم به جنبه هنری کار توجه بیشتری کنم. به من گفته شد نمادهای کاشان، عناصر جشنواره و تأثیری که شیوع کرونا بر فضای هنر؛ به ویژه تئاتر گذاشته است در طراحی پوستر در نظر گرفته شود.

قصد داشتم تا یک اثر هنری خلق کنم و از لحاظ فرم دست به ساختارشکنی زده و یک کار متفاوت ارائه بدهم.

فضای هنر و همینطور تئاتر به خاطر کرونا آسیب دیده و دچار رخوت شده است. در چنین شرایطی که تئاتر در تعطیلی به سر می‌برد قرار است شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر مهر به صورت مجازی برگزار بشود. حضور پررنگ سفیدی و سیاهی در پوستر به همین وضعیت اشاره دارد. به همین دلیل شاهدیم که بازیگری دارد پرده سفیدی را که روی آن عنوان جشنواره نوشته شده و نماد آن است به روی سیاهی‌ها می‌کشد؛ یعنی قرار است جشنواره مرهمی بر این وضعیت باشد.

پرده تئاتر، بازیگر و فرم بدنش، تندیس و عنوان جشنواره به این رویداد باسابقه در شهر کاشان اشاره دارند. همچنین عدد ۱۶ در کادری ذوزنقه شکل قرار گرفته که شمایلی از صحنه تئاتر است.

می‌دانید که تندیس جشنواره، تجسمی از بز سیلک است که بر سفالینه‌های این تمدن حک شده و نماد کامیابی و باران الهی است؛ بنابراین کاشان با ارجاع به تندیس و سابقه تاریخی آن معرفی شد.

نگارش عنوان جشنواره را حمیدرضا قاسمی‌فرد، از تایپوگرافیست‌های مطرح کاشان انجام داد. بازیگر موجود در پوستر علی صادقی، از هنرمندان تئاتر کاشان است که در پوسترهای سایر ادوار هم حضور دارد.

در این دوره برگزارکنندگان جشنواره تصمیم گرفتند تا فقط یک نفر پوستر را اتود بزند و به چند نفر پیشنهاد ندهند. همینطور زمان کافی هم برای به سرانجام رساندن درست کار در اختیار بود.

متن کامل مصاحبه با حسین آقامیری را در لینک زیر بخوانید.

http://shahron.ir/?p=9288