داور المپیکی شمشیربازی گفت: رشته داوری توجه ویژه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را می‌طلبد، چرا که حضور داوران در چنین میادینی تأثیر بسزایی در عملکرد ورزشکاران و داوری‌های دیگر دارد.

رضا پیکرآرا در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین درباره روند حضور وی در المپیک پاریس اظهار کرد: انتخاب داوران برای المپیک بر اساس روال فدراسیون جهانی است که داوران را طی چهار سال پیش از المپیک به‌خصوص سال پیش از المپیک بر اساس سوابق گذشته در مسابقات مختلف مدنظر قرار می‌دهد، در تورنمنت‌های قهرمانی قاره‌ای تا جام‌های جهانی، جایزه بزرگ و قهرمانی جهان عملکرد ما زیر نظر گرفته می‌شود و ناظر به قضاوت‌های صورت گرفته، امتیاز می‌دهد و گزارش آن را به فدراسیون جهانی ارسال می‌کند. در کمیسیونی که برای انتخاب داوران تشکیل می‌شود، میان نفرات منتخب رأی‌گیری می‌شود و داوران مورد نیاز انتخاب می‌شوند.

وی افزود: از سال ۲۰۰۸ که مدرک داوری را کسب کردم، به صورت فعال در این رشته حاضر شدم و در المپیک توکیو نیز شانس زیادی برای حضور داشتم، اما یک داور اسپانیایی با توجه به قدرت و لابی کشورش، در آن مسابقات حاضر شد. پس از المپیک ۲۰۲۰ توکیو تمرکزم را بر انجام بهترین داوری‌ها برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس گذاشتم. در تمام مسابقاتی که پس از توکیو بود و شرکت کردم با توجه به عملکرد خوبی که داشتم موفق شدم امتیازات بالایی را کسب کنم و در رده‌های بالای انتخابی المپیک قرار گرفتم.

استقامت بالا؛ لازمه داوری رشته شمشیربازی

رئیس کمیته داوران کشورمان بیان کرد: مهم‌ترین نکته در رشته شمشیربازی استقامت بالا، حفظ تمرکز و از دست ندادن ضربات در طول مسابقه است. بیش از ۱۲ ساعت در طول روز در محل مسابقات حضور داریم و این موضوع تمرکز داور را کاهش می‌دهد که ما برای حفظ تمرکز تلاش و تمرین می‌کنیم. در اسلحه سابر که فعالیت اصلی من در این رشته است نیز سرعت ضربات نسبت به دو رشته دیگر بسیار بالاتر است و همین امر تمرکز بسیار داور را حین مسابقه می‌طلبد. زمانی که داور خسته باشد و تمرکز ذهنی نداشته باشد صحنه‌های مهم را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنان پس از مسابقاتی که تاکنون پشت‌سر گذاشته‌ام هر روز تمرینات، دیدن ویدئوهای داوری و مرور کتاب قوانین را در برنامه دارم تا تمرکز ذهنی و آمادگی خود را حفظ کنم.

داوری نگاه ویژه‌ می‌طلبد

پیکرآرا تشریح کرد: به‌طور تقریبی یک ماه گذشته و پیش از مسابقات قهرمانی قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکا در یک جلسه تمام داورانی که برای المپیک پاریس دعوت شده بودند که طی سه روز و برای هر سه اسلحه ورکشاپی در یونان برگزار شد تا هر داور علاوه بر یک اسلحه اصلی، در اسلحه فرعی نیز آموزش‌هایی را ببیند، چرا که هر داور حداقل باید در دو اسلحه داوری کند. فدراسیون جهانی درباره پروتکل‌های المپیک با همه قوانین به‌روز شده، اطلاعات در مورد مسابقات، حضور ورزشکاران و داوران در المپیک پاریس با ما صحبت کرد و آموزش دیدیم.

وی عنوان کرد: کشوری همچون ایران در مقابل کشورهای قدرتمند در هر رشته باید قدرتمندتر عمل کند.

حضور داوران در میادین به عملکرد ورزشکاران نیز کمک می‌کند

داور المپیکی شمشیربازی کشورمان افزود: زمانی که در هر تورنمنت حداقل یک داور ایرانی حضور داشته باشد، به ورزشکاران نیز کمک می‌کند، چرا که وقتی ما در آن رشته نماینده داشته باشیم دیگر داورهای حاضر از کشورهای دیگر با دقت و به دور از هرگونه حاشیه‌ای داوری می‌کنند. نه‌تنها داوری بلکه حضور یک نفر از کادر فنی می‌توانند به روند عملکرد ورزشکارانمان کمک کند. چند روز گذشته کمیته ملی المپیک از ورزشکاران و مادران آن‌ها تقدیر کرد که کار بی‌نظیری بود و به افزایش روحیه آن‌ها کمک می‌کند، اما هیچ داور المپیکی در آن مراسم حضور نداشت. تقدیر از داوران ارزش دادن به آن‌ها و به دور از بحث مالی است. با تقدیر از داوران به آن‌ها انگیزه بسیاری می‌دهند و افرادی که در این سطح هستند نیز با دیدن حمایت و اهمیت کشورشان به این سمت سوق پیدا می‌کنند.

داوری نگاه ویژه‌ می‌طلبد

وی تصریح کرد: کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش همیشه نگاه ویژه‌ای به ورزشکاران و مربیان داشتند، اما هیچ‌وقت به کادر فنی و داوران اهمیت نمی‌دادند، در صورتی که در کشورهای قدرتمند ورزشکاران، مربیان، داوران و کادر در یک سطح قرار دارند.

پیکرآرا تاکید کرد: در مقایسه کشورمان با دیگر کشورهای صاحب‌نام که همواره از جانب اسپانسر حمایت شدند و امکانات روز دنیا در اختیار آن‌ها بوده است ورزشکاران کشورمان با تمام کمبودها بسیار عالی درخشیدند و بالاتر از کشورهای قدرتمندی همچون چین قرار گرفتند. با توجه به اینکه دو بار تا نزدیک دریافت مدال المپیک رفته‌ایم در المپیک پیش‌رو شانس بسیاری برای روی سکو رفتن داریم، حتی می‌توانیم داوری را دلیل بر مدال نگرفتن در دوره گذشته بدانیم.

شانس بالا در کسب مدال المپیک

وی بیان کرد: در دوره گذشته و در رشته‌ای که امید روی سکو رفتن نداشتیم، مدال طلا کسب کردیم و سال جاری نیز به‌طور قطع کاروانمان نتیجه بسیار خوبی خواهد گرفت، اما هر چقدر که حرفه‌ای‌تر به ورزش نگاه کنیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

داور المپیکی شمشیربازی کشورمان خاطرنشان کرد: وزرات ورزش باید در کنار ورزشکاران و مربیان به بحث فنی و داوری توجه کند، چرا که زمانی که ما بتوانیم جایگاه بهتری کسب کنیم ورزشمان از اکنون قوی‌تر خواهد شد. به دلیل تحریم‌ها و مسائل بین‌المللی بعضی فشارها روی ما وجود دارد که با حذف کردن موارد اضافه و توجه بیشتر به ورزش، قدرت بیشتری در جهان خواهیم داشت.