چند سالی است که به همت مردم و جوانان شهر وردنجان در ورودی این شهر خیمه‌گاهی به وسعت کربلا برپا می‌شود، خیمه‌گاهی که به صورت هنرمندانه و ظریف، صحنه کربلا را بازسازی کرده است.

به گزارش پردیسان آنلاین از چهارمحال‌وبختیاری، ماه ذی‌الحجه که شروع می‌شود، ورودی شهر وردنجان حال و هوای دیگری دارد، بچه هیئتی‌ها در تکاپو هستند، بار دیگر نغمه‌های عاشقانه حسین (ع) نقل محفلشان شده است، همه همدیگر را پیدا می‌کنند، انگار محرم مقصد مشترک همه آن‌هاست، شبانه‌روز تلاش می‌کنند و نمی‌گذارند یک لحظه هم هدر رود.

چند سالی است که به همت مردم و جوانان شهر وردنجان در ورودی این شهر خیمه‌گاهی به وسعت کربلا برپا می‌شود، خیمه‌گاهی که به صورت هنرمندانه و ظریف، صحنه کربلا، مسیر حرکت امام حسین (ع) و اصحابش از شهر مکه و مدینه تا کربلا را بازسازی کرده است.

از مهمترین بخش‌های این خیمه‌گاه، قبرستان بقیع، شهر کوفه و شام، صحرای کربلا، رود دجله و فرات، مسجد کوفه، قصر یزید و عبیدالله، گودال قتلگاه، محل کارزار سپاهیان امام حسین (ع) و یزید ملعون، چاه حضرت علی (ع) و نخلستان آن و خرابه شام هستند که به صورت بسیار ظریف و زیبایی نورپردازی شده‌اند.

ازدیگر نکات جالب توجه در خیمه‌گاه وردنجان، ساخت قبرستان بقیع، حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)، مرکز خلافت یزید، نهر علقمه، حرکت کاروان اسرای کربلا، تل زینبیه، تنور خولی محل نگهداری سر امام حسین (ع)، مشک حضرت عباس، گهواره حضرت علی اصغر (ع) است.

همچنین مراسم تعزیه، پخت نذری و برپایی مراسم‌های عزاداری گوناگون از جمله برنامه‌هایی است که در دهه اول محرم در این خیمه‌گاه برگزار می‌شود.

خیمه‌گاه وردنجان، نمایشگاهی به وسعت کربلا + فیلم

اینجا، گویا در وسط معرکه‌ای

سکینه تاجی پیرزنی که به سختی راه می‌رود، پس از بازدید از این خیمه‌گاه در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار می‌کند: مدتی است که از خانه نمی‌توانم بیرون بیایم اما شوق بازدید از صحنه قتلگاه و یادآوری ظلمی که به حسینیان روا شد، به من قدرت راه رفتن را هرچند به سختی بخشیده است.

وی ادامه می‌دهد: باید از برپاکنندگان این نمایشگاه تشکر کرد، چرا که دیدن بازسازی روایت کربلا از نزدیک می‌تواند بهتر از یک سخنرانی مظلومیت خاندان امام حسین (ع) را روایت کند.

این بازدیدکننده از خیمه‌گاه تصریح می‌کند: این خیمه‌گاه حال من را متحول کرد، انگار اینجا وسط ظهر عاشورا ایستاده‌ای، این حس عجیبی به انسان می‌دهد.

تاجی می‌گوید: در زیر این خیمه‌گاه به سختی نفس می‌کشم و مدام احساس می‌کنم، چیزی گلویم را فشار می‌دهد، بازسازی قتلگاه امام حسین (ع)، همچنین بازسازی بین‌الحرمین از جمله تاثیرگذارترین قسمت‌های این خیمه‌گاه برای من بود.

خیمه‌گاه وردنجان، نمایشگاهی به وسعت کربلا + فیلم

خیمه‌گاه وردنجان حال و هوای خاصی دارد

علی دهقان یکی دیگر از بازدیدکنندگان این خیمه‌گاه با بیان اینکه بازسازی نقاشی ظهر استاد فرشچیان برایم خیلی جالب بود، اظهار می‌کند: خیلی از صحنه‌های عاشورا به صورت هنرمندانه‌ای بازسازی شده و می‌توان راز استقبال خوب مردم از این خیمه‌گاه را مردمی بودن این نمایشگاه دانست.

وی ادامه می‌دهد: این خیمه‌گاه حال و هوای معنوی خاصی دارد و به انسان حس خوبی را القا می‌کند، من هر سال به این خیمه‌گاه می‌آییم و از قسمت‌های جدید آن بازدید می‌کنم.

این بازدیدکننده خیمه‌گاه می‌افزاید: سال گذشته مشکلی داشتم، اینجا در خیمه‌گاه به حضرت عباس (ع) متوسل شدم و خداوند حاجت من را برآورده کرد.

خیمه‌گاه وردنجان، نمایشگاهی به وسعت کربلا + فیلم

گرایش به سوی فرهنگ حسینی مهمترین هدف بازسازی واقعه کربلا

محسن رفیعی یکی از برپا کنندگان خیمه‌گاه وردنجان در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار می‌کند: برگزاری مراسم مذهبی از این دست می‌تواند در جذب جوانان نسل امروزی و همچنین آشنا کردن آنها با فرهنگ عاشورا و شور حسینی بسیار مؤثر باشد و امیدوار هستیم که بتوانیم در این راه گام کوچکی برداریم.

وی ادامه می‌دهد: همچنین امیدوار هستیم که با برپایی این خیمه‌گاه بتوانیم خدمت کوچکی به عاشقان و ارادتمندان اباعبدالله (ع) ارائه دهیم و بتوانیم افرادی را که گاهی ممکن است در طول سال از راه امام حسین (ع) دور شده‌اند، دوباره با پیام عاشورا پیوند دهیم.

این جوان وردنجانی تصریح می‌کند: هزینه برپایی این نمایشگاه همگی به وسیله نذورات مردم تأمین می‌شود، این خیمه‌گاه چند سالی است که به وسیله مردم و جوانان شهر وردنجان برپا شده است و هر ساله یک ماه قبل از ماه محرم بازسازی می‌شود.

رفیعی خاطرنشان می‌کند: خدا را شکر به همت جوانان، خیمه‌گاه وردنجان هر سال بهتر از سال‌های دیگر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

به گزارش پردیسان آنلاین، شهر وردنجان از توابع شهرستان بن چهارمحال‌وبختیاری و در ۱۸ کیلومتری شهرکرد قرار دارد، خیمه‌گاه حسینی این شهر در ورودی این شهر و هرساله میزبان تعداد زیادی از عاشقان و ارادتمندان ساحت مقدس اهل بیت (ع) است.