مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: مالکیت دستگاه حفاری مکانیزه متروی قم برای شهرداری قم نبوده و خروج آن نیز بر اساس مواد قانونی انجام شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفت: مالکیت دستگاه حفاری مکانیزه متروی قم برای شهرداری قم نبوده و خروج آن نیز بر اساس مواد قانونی انجام شده است.

محمدرضا انگشت باف در نشست خبری گزارش عملکرد ۲۴ ماهه سازمان قطار شهری که صبح امروز_ شنبه بیست و یکم مهر_ در سالن جلسات سازمان قطار شهری شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: پروژه مترو قم در ۲ فاز تعریف شده که ۱۴ کیلومتر طول و ۱۴ ایستگاه دارد و فاز نخست از ایستگاه قلعه کامکار تا میدان مطهری و فاز دو از میدان مطهری تا ایستگاه مسجد جمکران ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه ظرف یک ماه پس از تحویل واگن، مسافر گیری آغاز می‌شود، افزود: در حال حاضر فاز نخست خط اول به طول ۶ کیلومتر با دو ایستگاه مسافری و ۴ ایستگاه عبوری اجرایی شده است وهم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصد آماده راه اندازی است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم از ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی طراحی خطB خبر داد و خاطرنشان کرد: اواسط سال گذشته برنامه‌ریزی‌های اتصال فاز نخست به مسجد مقدس جمکران انجام و قرارداد اجرای تونل سنتی به طول ۲ کیلومتر انجام و خط یک تا ۲ ماه آینده تکمیل و به ایستگاه مسجد مقدس جمکران متصل خواهد شد.

انگشت باف در خصوص جزئیات پروژه خط ۱ مترو قم گفت: امروز در پروژه مترو قم حدود ۴۰۹ هزار متر مکعب بتن‌ریزی معادل ۶۲ هزار ماشین حمل بتن، دو میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب حفاری و خاک‌برداری که معادل ۲۷۵ هزار دستگاه کامیون است، بیش از ۴۲۰ هزار متر مربع تملک در دپو و ایستگاه‌ها و حدود ۳۱ هزار تن آرماتوربندی در پروژه انجام شده که بر اساس ارزش روز ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وی در خصوص علت تأخیر در پروژه متروی قم تصریح کرد: مسائل مربوط به زمان اسناد مناقصه و انعقاد قرارداد، تزریق نشدن اعتبارات دولتی به پروژه و تأمین دستگاه حفاری در سال ۱۳۹۰ با ۲۴ ماه تأخیر به دلیل وجود تحریم‌ها از جمله دلایلی است که پروژه با تأخیر رو به رو شد.

شهرداری طبق قرارداد مالک دستگاه حفاری(TBM) نبوده است

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به موضوع انتقال دستگاه حفاری مکانیزه اظهار داشت: دستگاه حفاری (TBM) سال ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۲ توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص (بابت حفاری تونل مکانیزه خط یک مترو قم به کار گرفته شد.

انگشت باف با اشاره به ابهامات مطرح شده درباره انتقال این دستگاه گفت: مالکیت دستگاه حفاری مکانیزه برای شهرداری قم نبوده و خروج آن نیز بر اساس مواد قانونی انجام شده است.

وی تصریح کرد: یکی از ایرادات سازمان بازرسی در خصوص قطار شهری مربوط به سال ساخت و ورود دستگاه حفاری است که به سال‌های ۹۱ و ۹۲ مربوط می‌شود که به همین منظور برای افراد خاطی در این مورد نیز پرونده کیفری تشکیل شده است.

جریمه ۴۵ میلیارد تومانی پیمانکار برای خروج تجهیزات پروژه مترو

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در خصوص خروج قالب‌های سگمنت متروی قم ابراز داشت: پیمانکار بدون مجوز این تجهیزات را از قم خارج کرده بود که با قیمت گذاری کارشناس دادگستری مبلغ ۴۵ میلیارد تومان ارزش گذاری تجهیزات انجام شد.

انگشت باف با اشاره به همکاری سازمان قطار شهری با نهادهای نظارتی گفت: اگر نظارت و همکاری دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نبود، متروی قم امروز با این میزان پیشرفت فیزیکی به نتیجه نمی‌رسید.

وی ادامه داد: افراد و سازمان‌هایی که درگیر مسائل اجرایی هستند، گاهی از برخی مسائل قانونی و مدیریتی غافل می‌شوند که همراهی و همکاری و تذکرات دستگاه‌های نظارتی همواره راهگشا بوده و می‌تواند مسیر درستی پیش روی ابرپروژه‌هایی مانند مترو بگذارد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با تاکید بر افق بلند مدت به پروژه ریلی شهرقم ابراز کرد: یکی از راهکارها برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا استفاده از حمل و نقل ریلی انبوه بر است.