اسفندماه ۱۳۹۸ ماهی بود که بیش از هر چه یاد و خاطره سهم چتر ویروس کرونا بر جامعه ما و جان باختن تعدادی از هموطنان‌مان به واسطه هجوم ویروس کووید ۱۹ را در خاطره جمعی کشورمان با تمام سختی‌ها و تلخی‌هایش به ثبت رساند و همان موخره سال ۹۸ برای آغاز متفاوت نوروز و بهار […]

اسفندماه ۱۳۹۸ ماهی بود که بیش از هر چه یاد و خاطره سهم چتر ویروس کرونا بر جامعه ما و جان باختن تعدادی از هموطنان‌مان به واسطه هجوم ویروس کووید ۱۹ را در خاطره جمعی کشورمان با تمام سختی‌ها و تلخی‌هایش به ثبت رساند و همان موخره سال ۹۸ برای آغاز متفاوت نوروز و بهار ۱۳۹۹ در کشورمان کافی بود.

بهاری که طعم هیچ سال و رنگ هیچ خاطره‌ای از خاطرات رنگین روزهای ابتدایی فروردین ماه را با خود نداشت و کلیدواژه‌اش در کنار تبریک بهار شده بود رعایت نکات بهداشتی و خودقرنطینه‌گی برای شکسن دادن هر چه سریع‌تر کرونا!

ویروسی که حیات و ممات میزبانان خود را هدف قرار داده است. در مسیر مبارزه با این ویروس، پزشکان و پرستاران که در خط مقدم مبارزه قرار دارند معتقدند در حقیقت نخستین سد دفاعی در مسیر شکست دادن، قطع زنجیره انتشار آن است. آنچه که بیش از هر چیز از زبان مسئولان کلان و برنامه‌ریزان امور بر آن تاکید می شود لزوم توجه به سهم هر یک از افراد جامعه در راه مبارزه با انتشار ویروس کرونا در کشورمان است.

اتفاقی که چهره‌های فرهنگی شناخته شده و نام‌های ماندگار هنر کشورمان نیز در قالب همراهی با درخواست مسئولان کلان جامعه در مسیر شکست ویروس کرونا با آن همراه شدند.

حال در این مسیر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (پردیسان نوین) نیز با راه اندازی پویش‌هایی چون سهم من در کرونا و در خانه بمانیم، تلاش می‌کند تا یک بار دیگر مانند تمامی اتفاقات و رخدادهای کلان عرصه اجتماعی و فرهنگی جامعه، مشارکت حداکثری تک تک افراد جامعه را در مسیر شکست هر چه سریعتر این ویروس آنهم در روزهای فروردین ماه ۱۳۹۹ تقویت کند.

در این مسیر ضمن همراهی با چهره‌ها و نام‌های تاثیرگذار در عرصه فرهنگ و هنر کشور، سهمی هم برای عموم شهروندان ایران در قالب همراهی با این پویش‌های اجتماعی در مسیر هر چه سریعتر طرح شکست زنجیره ویروس کرونا داشته و برداشته‌ایم.

درس کرونا به افرادی که شناختی از قدرت اتحاد و همدلی بشر نداشتند

مرضیه برومند در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پردیسان نوین گفت: هجوم ویروس کرونا در نگاهی ابتدایی شاید سلامت فرد فرد جامعه جهانی را مورد هدف قرار داده باشد اما در نگاهی کلان‌تر به‌مثابه آزمونی برای سنجش میزان اتحاد و همکاری تمامی افراد جهان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: تاریخ معاصر و تجربه زندگی هزاره جدید در قرن بیست و یکم در تمامی نقاط جهان تاریخی مملو از خواست و اراده‌های معطوف به جنگ‌های بی‌شماری است که بر پایه همان خواست و اراده افراد استوار شده، افرادی که شناختی از قدرت اتحاد و همدلی بشر در مواقع بحران نداشته و ندارند.

توجه به جابه‌جایی دو مفهوم جنگ و انسان دوستی

کارگردان فیلم ماندگار شهر موش‌ها یادآور شد: مفهومی به نام کمک‌های بشردوستانه؛ اقدام و همدلی جهانی در راه مسیر شکست ویروس کرونا نه‌تنها نشان داد که جامعه جهانی در کنار تمامی قدرت نمایی‌اش در برابر ویروسی مانند کرونا تا چه حد ناتوان است، بازتاب دهنده مفهوم عمیق‌تری به نام اتحاد، هم‌سویی و از همه مهم‌تر تعاون و همدلی بشردوستانه در سراسر جهان بود.

ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه در قالب تعامل کشورها با یکدیگر اتفاقی است که سایه جنگ و کشتار هزاره جدید را تعریفی دیگر گونه بخشید. درحقیقت در کنار این مساله و با عبور از تجربه جهانی و کُنش‌هایی که ویروس کرونا در نزدیک کردن ملت‌های جهان به یکدیگر داشت اتفاق مهم دیگری نیز در میان تمامی جوامع و کشورها به شکل انحصاری افتاده که آن اتفاق، اوج گرفتن مفهوم تعهد و مسئولیت اجتماعی تمامی افراد جامعه فارغ از طبقه‌ای که آن‌ها از نظر اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی در آن زیست می‌کنند برای تحقق هدفی واحد یعنی سلامت عمومی جامعه بود.

دبیر پیشین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک تصریح کرد: اتفاقی که می‌تواند به یکی از مهم‌ترین الگوها در راستای تفوق خرد جمعی بر نگرش فردی برای کودکان و نوجوانانمان به‌عنوان آینده‌سازان کشورمان نیز به عنوان یک الگوی متقن شناخته شود.

تعهدی به نام حفظ روحیه و بالا بردن سلامت روانی جامعه

کارگردان مجموعه خاطره‌انگیز قصه‌های تابه‌تا تاکید کرد: اینجاست که رسالت و تعهد هنرمندان از یک‌سو و ازسوی دیگر خانواده‌ها برای الگو قرار دادن این شیوه تعامل و همکاری برای تحقق سلامت فردی و عمومی جامعه می‌تواند به یکی از اصلی‌ترین پندها و عبرت‌های جنبی ویروس کرونا برای کودکان و نوجوانانمان بدل شود.

برومند با اشاره به آنکه وقتی فضای عمومی جامعه ناگهان درگیر اتفاقی تلخ چون ویروس کرونا می‌شود که عواقب آن بازتاب اخبار تلخ و ناراحت کننده‌ای چون از دست دادن تعدادی از هم‌وطنانمان و یا تجربه دیداری و ملموس ما نسبت به درگیر شدن افراد خانواده و فامیل با این ویروس است خاطرنشان کرد: حفظ روحیه و بالا بردن سلامت روانی جامعه نیز از جمله تعهدهایی است که در کنار تلاش مسئولان بلندپایه و دست‌اندرکاران امور اجرایی کشور بر عهده فرد فرد انسان‌ها است.

تعهد دو سویه بزرگسالان در قبال سلامت روحی و روانی جامعه و کودکان

در این زمینه کودکان به دلیل روحیه حساس‌تری که دارند بیشتر در معرض آسیب و درک تلخی بیشتر از تجربه عمومی افراد جامعه هستند. به همین سبب خانواده‌ها در این مرحله نه تنها باید دارای تعهد بیشتری در کنار حفظ روحیه اتحاد و همدلی جمعی برای تحقق سلامت عمومی جامعه باشند که باید به فکر کودکان نیز باشند.

به گفته این کارگردان پیشکسوت نمایش‌های کودک و نوجوان؛ همراهی و همدل شدن خانواده‌ها برای شیرین کردن خاطرات تلخ این روزها با کودکان و نوجوانانشان در قالب بازی‌های فردی و اجتماعی در شکل و شیوه رفتارهای نمایشی می‌تواند التیام‌بخش روحیه آسیب‌دیده آن‌ها در کنار تلاش برای شاد کردن کودکانشان نیز باشد.

مقابله با بحران نیازمند عزم همگانی است. بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه مؤثر با بیماری امکان رهایی از زنجیره انتقال آن وجود ندارد. برهمین اساس و به ابتکار پردیسان نوین و روزنامه ایران پویشی برای فراخوان عمومی به مسئولیت‌پذیری جمعی در برابر کرونا به راه افتاده است.