خانه تاریخی مدیری معروف به عمارت خاندان مدیری از بناهای تاریخی و ارزشمند شهرستان لنگرود است که در سایه بی‌توجهی مسئولان تخریب شد.

به گزارش پردیسان آنلاین از گیلان، نمادهای تاریخی هویت و شناسنامه شهر هستند و همه ما در برابر این میراث ارزشمند به‌جا مانده از پیشینیان خود مسئول هستیم؛ معماری و نمادهای قدیمی شهر، نشانگر ارزش‌های زندگی انسان در طول زمان سطح انتظارات، نوع تفکر و باورهای او است.

وجود بناها و نمادهای تاریخی نقش بسزایی بر رونق گردشگری فرهنگی شهر دارد و در بسیاری از شهرهای دنیا گردشگران تمایل زیادی برای بازدید از اماکن و نمادهای تاریخی دارند؛ مسئولان می‌توانند این فرصت را غنیمت بشمارند و از این طریق فرصت‌های شغلی ایجاد و درآمد پایداری کسب کنند.

شهرستان لنگرود در شرق استان گیلان واقع شده است، خانه تاریخی مدیری معروف به عمارت خاندان مدیری یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر توریستی لنگرود متعلق به اواخر دوره قاجار است.

این بنای تاریخی شهر، در سایه بی‌توجهی مسئولان با وجود ارزش تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است و به تازگی بخشی از خانه توسط مالک آن تخریب شد.

خانه مدیری، میراث ارزشمندی که تخریب شد

خانه تاریخی مدیری بیش ۱۰۰ قدمت دارد

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: خانه تاریخی خانواده مدیری متعلق به اواخر دوره قاجار است و بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد، این خانه در دو طبقه شامل اتاق‌ها و پنجره‌های متعدد به سبک معماری سنتی گیلان در بافت تاریخی شهر لنگرود احداث شده است.

وی می‌افزاید: بهمن سال ۱۴۰۲، استعلام صدور پروانه ساختمانی ملک خانه مدیری از سوی شهرداری لنگرود به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان ارسال شد مبنی بر اینکه مالک درخواست کرده است که خانه قدیمی خود را تخریب و به آن ساختمان جدید احداث کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان ادامه می‌دهد: اسفند سال گذشته در پاسخ به این درخواست به‌صراحت عنوان شد که بنا در جرگه بناهای واجد ارزش است، بنابراین هرگونه تخریب ساختمان ممنوع است و حفظ بنا با تثبیت وضعیت موجود اجتناب‌ناپذیر است، حتی این موضوع را خرداد امسال دوباره به شهردار لنگرود ابلاغ و بر آن تاکید کردیم.

خانه مدیری، میراث ارزشمندی که تخریب شد

مالک خانه مدیری بدون مجوز میراث، ساختمان را تخریب کرد

جهانی تاکید می‌کند: روز چهارشنبه بیستم تیر سال جاری همکاران ما در شهرستان لنگرود اطلاع دادند که مالک بدون کسب مجوز از اداره میراث فرهنگی و شهرداری لنگرود، اقدام به تخریب بخشی از خانه تاریخی خود کرده است که با حضور و پیگیری یگان حفاظت شهرستان و واحد حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و دستور دادستان لنگرود عملیات متوقف و از تخریب کامل بنا جلوگیری شد.

وی خاطرنشان می‌کند: پیش از تخریب بنا چندین بار با مالک خانه گفت‌وگو و به او اعلام کرده بودیم که ساختمان واجد ارزش تاریخی است و نمی‌تواند آن را تخریب کند، حتی به مالک گفتیم که می‌توانیم به او مجوز دهیم تا بنای جدید را در محوطه ملک خود احداث کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان تصریح می‌کند: در حال حاضر از مالک خانه شکایت کرده‌ایم و پرونده در شعبه یک بازپرسی دادگستری لنگرود در حال رسیدگی است، امروز نیز با مالک خانه، دادستان، رؤسای ادارات و نماینده فرماندار شهرستان لنگرود جلسه داریم تا برای احیای دوباره این بنای تاریخی به جمع‌بندی برسیم.

خانه مدیری، میراث ارزشمندی که تخریب شد

خانه تخریب شده مدیری قابل احیا است

جهانی می‌گوید: بر اساس بررسی‌هایی که کارشناسان ما در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان انجام داده‌اند، خانه تخریب شده مدیری قابل احیا است و مالک باید به ما کمک کند تا را آن را به حالت اولیه بازگردانیم.

وی در پاسخ به این سوال که خانه خانواده مدیری با قدمت بیش از ۱۰۰ سال چرا تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است، تصریح می‌کند: گیلان هر سال برای ثبت بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی ۱۵ سهمیه دارد؛ سال گذشته پرونده ثبت دو اثر تاریخی ادارات نوغان لنگرود و شلمان تهیه و به وزارتخانه میراث فرهنگی ارسال شد، پیگیری ثبت خانه مدیری در فهرست آثار ملی نیز در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بود و زمانی که به مالک ملک ابلاغ می‌کنیم، وی باید اعتراض کند، اما او اعتراضی نکرد و از زمان ابلاغ، بنا در جُرگه بناهای واجد ارزش شناخته می‌شود، بنابراین هرگونه تخریب ساختمان ممنوع است.

سال جاری ۶ بنای تاریخی گیلان مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان می‌گوید: امسال برای مرمت و احیای شش بنای تاریخی گیلان که در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است، نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ۱۴۰۲ در جهت مرمت بناها هزینه خواهد شد.

جهانی اظهار می‌کند: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در حد توان به مالکان بناهای تاریخی کمک می‌کند، همان‌طور که برخی مالکانی که در استان دارای بنای تاریخی هستند با مجوز این اداره کل و تغییر کاربری، بنای خود را با هدف کسب‌وکار به هتل و رستوران سنتی تبدیل کرده‌اند.

وی اضافه می‌کند: در ادارات میراث فرهنگی هر شهرستان یگان حفاظت وجود دارد و این مأموران بر بناهای تاریخی نظارت می‌کنند؛ مالکان بناها نیز باید با ما همکاری داشته باشند تا بتوانیم با مرمت، بازسازی و ساماندهی بناهای تاریخی آن را به حالت اولیه بازگردانیم.

به گزارش پردیسان آنلاین، با حفظ و استفاده صحیح از بناها و نمادهای تاریخی ارزشمندی همچون عمارت خاندان مدیری به عنوان فرصت قابل اتکای درآمد پایدار، می‌توان در رشد و توسعه امکانات شهری بهره برد، در این راستا تبلیغ و شناساندن هرچه بیشتر اماکن تاریخی موجب جذب گردشگر و رونق درآمد پایدار شهری می‌شود.

گزارش از: محمدرضا رشیدی، خبرنگار پردیسان آنلاین