وزارت راه در سال‌های گذشته همت زیادی داشته تا طرح جامع حمل‌ونقل را به سرانجام برساند. در یک سال گذشته بالغ بر ۱۰ نامه از وزارت راه به شرکت راه‌آهن ارسال شده و درخواست شده نتایج طرح جامع حمل‌ونقل ریلی ارسال شود و وزارت راه به خاطر این مانع‌تراشی بی‌دلیل هنوز جمع بندی نکرده است.

پردیسان آنلاین؛ محمد تمنایی، دانشیار مهندسی حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان و مجری طرح جامع حمل‌ونقل ریلی کشور در یادداشتی نوشت: ضمن عرض تبریک به وزیر جدید محترم راه و شهرسازی، سرکار خانم دکتر صادق. یکی از وعده‌های ایشان، فعالیت منطبق با طرح جامع حمل‌ونقل بود. از ایشان ممنونیم که گفتمان محوریت طرح جامع را احیا کردند.

ولی طرح جامع الان در وضعیتی هست که نیاز به رسیدگی سریع و دستور فوری خانم دکتر صادق دارد و با توجه به تأثیرگذاری بسیار زیاد نتایج این طرح بر آینده اقتصادی کشور، لازم هست زودتر تعیین تکلیف شود.

به طور خاص در حوزه‌ی ریلی عرض کنم: از اسفند ۹۷ با پیگیری دفتر طرح جامع وزارت راه و شهرسازی، مأموریت طرح جامع حمل‌ونقل ریلی کشور و طراحی شبکه بهینه ریلی برای افق سال ۱۴۱۴ به دانشگاه صنعتی اصفهان و بنده به عنوان مجری واگذار شد. یک کار مفصل دقیق علمی توسط یک تیم خبره دانشگاهی و کارشناسان مجرب بخش حمل‌ونقل ریلی کشور در کنار کارشناسان زحمت‌کش و فعال خود مجموعه‌ی راه‌آهن، به مدت ۵ سال انجام شد و شهریور ۱۴۰۲ این طرح به پایان رسید و خروجی‌ها نهایی شدند.

یک الگوریتم بهینه‌سازی ریاضی سه سطحی طراحی و اجرا شد و نتایج پس از ده‌ها جلسه تخصصی، مورد تأیید و امضای معاونان شرکت راه‌آهن و امضای کارشناسان قرار گرفته و همچنین دو داور مبرز علمی از اساتید دانشگاه‌های تربیت مدرس و علم وصنعت، صحت متدولوژیک را کتباً تأیید کرده‌اند.

نتایج خروجی، اولویت‌های احداث و افزایش ظرفیت محورهای شبکه راه‌آهن کشور را مشخص کرده‌است. یعنی پایان دادن به یک سردرگمی بزرگ در خصوص اینکه در شرایط تنگنای بودجه‌ای، کدام محورها در اولویت احداث هستند؟ دوخطه‌سازی یا برقی‌سازی یا تراک بندی کدام محورها در اولویت هست یا نیست؟ خب برای اولین بار در حداقل ۳۵ سال گذشته هست که مطالعات جامع در بخش ریلی به خروجی اولویت‌بندی پروژه‌ها و انتهای فاز ۲ رسیده است.

با این حال مدیریت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی به دلایل نامعلوم، یک سال است از اعلام گزارش و ارسال خروجی‌ها به وزارت راه طفره می‌رود و از انجام تکلیف مصرح قانونی و ملی شانه خالی کرده است.

این در حالی است که وزارت راه در سال‌های گذشته همت زیادی داشته تا طرح جامع حمل‌ونقل را به سرانجام برساند. در یک سال گذشته بالغ بر ۱۰ نامه از وزارت راه به شرکت راه‌آهن ارسال شده و درخواست شده نتایج طرح جامع حمل‌ونقل ریلی ارسال شود و وزارت راه به خاطر این مانع‌تراشی بی‌دلیل و سرپیچی مدیرعامل شرکت زیرمجموعه‌اش، با وجود تأیید همه کارشناسان، هنوز نتوانسته جمع بندی کند.

این وقفه تأثیر سو در بهره‌وری کل بخش حمل‌ونقل دارد. چرا که در چنین فضای خلأ طرح جامع، برخی پروژه‌های ریلی که فاقد اولویت هستند، بودجه سنگین و اولویت گرفته‌اند و پروژه‌هایی با اولویت بسیار بالا، بعضاً فراموش شده‌اند.

آقایان توضیح دهند که اولویت بندی پروژه‌های زیر ساخت ریلی در کشور در حال حاضر بر اساس کدام مطالعات علمی صورت می‌پذیرد؟ بله، می‌دانیم که یک مدیر نمی‌خواهد دست خودش را ببندد!

توصیه‌ام به وزیر محترم این است که دستور دهند به مانع‌تراشی و سرپیچی مدیریت راه‌آهن در طرح جامع حمل‌ونقل، پایان داده شود.