به گزارش پردیسان آنلاین، برنامه کاربردی «اصفهان من» بهعنوان یکی از پیشروترین اقدامات مدیریت شهری در راستای تحقق شهر هوشمند، به بستری نوین و کاربردی برای ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان اصفهانی تبدیل شده است و این برنامه، پلی دیجیتال میان شهروند و شهرداری است که با بهرهگیری از فناوریهای نوین، دسترسی سریع، آسان و شبانهروزی به خدمات متنوع شهری را برای عموم مردم فراهم کرده است.
در «اصفهان من»، بیش از ۲۰۰ خدمت به صورت یکپارچه و دیجیتال ارائه میشود؛ از خدمات مرتبط با شهرسازی، پرداخت عوارض، استعلامها، تا پیگیری درخواستها و گزارش مشکلات شهری و یکی از ویژگیهای شاخص این برنامه کاربردی، طراحی ساده و کاربرپسند آن است که حتی کاربران غیرحرفهای نیز میتوانند بدون آموزش قبلی از امکانات آن بهرهمند شوند.
یکی از جذابترین قابلیتهای این برنامه، کیف پول دیجیتال است که امکان پرداخت هزینه بلیت اتوبوس، مترو و سایر خدمات شهری را تنها با استفاده از تلفن همراه برای شهروندان فراهم میکند و این تحول نه تنها سرعت و سهولت را به زندگی روزمره اضافه کرده، بلکه نقش مهمی در کاهش مصرف کاغذ، هزینههای اداری و حتی آلودگی هوا از طریق کاهش ترددهای غیرضروری ایفا کرده است.
در کنار خدمات اجرایی، دستیار هوشمند شهروندی با نام «اصبات» نیز در برنامه تعبیه شده است و این ربات گفتوگومحور میتواند به سوالات متداول شهروندان درباره خدمات شهری پاسخ دهد، اطلاعاتی همچون زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه را اعلام کند یا حتی آخرین اخبار شهری را به اطلاع کاربران برساند.
مدیریت شهری اصفهان با توسعه مستمر این پلتفرم، نگاه خود را از تنها ارائه خدمات به سمت تجربهمحوری و مشارکت شهروندان در حکمرانی شهری سوق داده است و شهروندان میتوانند با ثبت بازخورد، مشارکت در نظرسنجیها و بهرهگیری از آموزشهای درونبرنامهای، نقش فعالتری در بهبود خدمات شهری داشته باشند.
برنامه کاربردی «اصفهان من» نهتنها یک ابزار دیجیتال، بلکه گامی بلند در مسیر توسعه پایدار شهری است که آیندهای هوشمند، شفاف و مشارکتمحور را برای شهر اصفهان ترسیم میکند.
آنچه در ادامه میخوانید، حاصل گفتوگوی خبرنگار پردیسان آنلاین با سعید فردانی، دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان برای آگاهی هرچه بیشتر شهروندان از اقدامات جدید شهرداری اصفهان در راستای هوشمندسازی این کلانشهر و توسعه برنامه کاربردی «اصفهان من» است.
پردیسان آنلاین: شهرداری چه گامهایی در راستای هوشمندسازی شهر اصفهان برداشته است؟
فردانی: در جریان تحولات مدیریتی جدید در حوزه شهرسازی و خدمات شهری، یکی از نخستین و بنیادیترین اقدامات مدیریت شهری اصفهان در دوره ششم، تدوین و طراحی یک نقشه راه جامع، هدفمند، یکپارچه و فراگیر برای تمام ارکان شهر و سازوکارهای مدیریت شهری بوده است؛ نقشهای که مسیر حرکت بهسوی تحولات نوآورانه و حرکتهای هوشمندانه را جهتمند و سازمانیافته میسازد و مانع از بروز سردرگمی در میان شهروندان و فعالان این عرصه میشود.
مدیریت شهری اصفهان با درک این واقعیت که هرگونه تغییر و تحول ساختاری در حوزه فناوری یا هوشمندسازی، در صورت نبود برنامهریزی دقیق و هماهنگ، در درجه نخست موجب اذیت و ناراحتی مردم و شهروندان خواهد شد، تلاش کرد تا از همان آغاز دوره جدید مدیریت، رویکردی ساختاریافته نسبت به خدمات الکترونیک اتخاذ کند.
در ایران بهواسطه نوع خاص حکمرانی در سطح کشور و ساختار خدماترسانی در شهرها، محدودههای شهری به عرصهای برای ارائه خدمات از سوی دستگاهها و نهادهای مختلف تبدیل شده است و در چنین فضایی، اگر رویکرد هوشمندسازی بدون انسجام و یکپارچگی دنبال شود، نتیجهای جز نارضایتی عمومی نخواهد داشت.
مدیریت شهری اصفهان با در نظر گرفتن نیازها، تجربهها و مطالبات واقعی شهروندان، مسیر هوشمندسازی شهر را ترسیم کرد و در این فرایند تلاش شد تا تمام طراحیها و اجراها بر مبنای درک صحیح از اولویتهای مخاطبان صورت پذیرد و در سه تا چهار سال اخیر، نه تنها در اصفهان بلکه در سایر شهرهای کشور نیز گامهای مهمی در راستای توسعه خدمات غیرحضوری و ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان و اربابرجوعان برداشته شده است.
شهرهایی همچون مشهد، تهران، شیراز و حتی بعضی شهرهای کوچک حرکتهایی مؤثر و قابلتوجه در این عرصه انجام دادهاند و در این بین، اصفهان نیز با گامهایی مؤثر و برنامهمحور، در زمره شهرهای پیشرو کشور قرار گرفته است.
یکی از مهمترین و شاخصترین دستاوردهای مدیریت شهری اصفهان در زمینه خدمات هوشمند، راهاندازی برنامه کاربردی «اصفهان من» است؛ این برنامه کاربردی بهعنوان ویترین اصلی ارتباط مجازی میان مدیریت شهری و شهروندان، سکویی برای ارائه طیف گستردهای از خدمات غیرحضوری است که هدف آن تسهیل تعامل میان مردم و شهرداری در بستر فناوریهای نوین است و تلاش شده است تا از طریق این ابزار، امکان دسترسی سریع، آسان، شفاف و یکپارچه به خدمات مختلف شهری برای عموم مردم فراهم شود.
با وجود پیشرفتهای قابلتوجه، مدیران شهری اصفهان با نگاهی واقعبینانه اذعان دارند که نسبت به پیشرفتهای جهانی در این حوزه، همچنان فاصلههایی محسوس وجود دارد؛ البته این تأخیر نه ناشی از کمکاری بلکه بیشتر متأثر از شرایط کلان حکمرانی و زیرساختهای ملی است، با این حال، اصفهان و چند شهر دیگر کشور در زمره پیشتازان این عرصه در سطح ملی محسوب میشوند و با منطق، دقت و برنامهریزی اصولی، در مسیر توسعه زیرساختهای هوشمندسازی گام برمیدارند.
رویکرد مدیریت شهری اصفهان در این زمینه، تنها اصلاح فرایندهای اداری موجود نیست، بلکه تمرکز بر تجربه مشتری و نگاه از منظر شهروندان در اولویت قرار دارد و بر همین اساس، تنها به تغییرات سطحی بسنده نشده، بلکه تلاش شده است خدمات و فرایندها با محوریت واقعیترین نیازها و انتظارات مخاطبین بازطراحی و پیادهسازی شود و در واقع، مخاطبمحوری بهعنوان یک اصل کلیدی در تمام برنامهریزیهای حوزه خدمات الکترونیک شهرداری مدنظر قرار گرفته است.
مدیریت شهری اصفهان، مخاطبان خدمات هوشمند را در شش دسته کلی تقسیمبندی کرده است؛ شهروندان، اربابرجوعان، گردشگران، کارکنان شهرداری، دستگاههای اجرایی و پیمانکاران و در این بین، اولویت با خدمات شهروندی بوده و تمرکز بر بهبود و ارتقای تعاملات غیرحضوری با مردم، در رأس برنامهها قرار دارد.
در حال حاضر، از طریق برنامه کاربردی «اصفهان من»، ۲۰۳ خدمت مختلف شهری بهصورت غیرحضوری به مردم ارائه میشود و این خدمات در بازه زمانی یک سال و نیم گذشته، با رشدی چشمگیر همراه بودهاند؛ بهگونهای که بالغ بر ۳۰۰ هزار درخواست شهری بدون نیاز به مراجعه حضوری، تنها از طریق این بستر الکترونیکی ثبت، پیگیری و به نتیجه رسیدهاند و این آمار، نشانهای از اعتماد روزافزون شهروندان به خدمات دیجیتال و کارآمدی سازوکارهای هوشمند مدیریت شهری است.
مدیریت شهری اصفهان رونمایی از مجموعهای از خدمات و زیرساختهای جدید در حوزه هوشمندسازی در هفته جاری، نوید گامهایی تازه و جدی در راستای ارتقای سطح خدمات غیرحضوری و الکترونیک را داده است و این تحولات در راستای تحقق شهر هوشمند، شهروندمحور و فناوریمحور طراحی شدهاند و قرار است به شکلگیری مدلی نوین از حکمرانی شهری مدرن، پاسخگو و دیجیتال در اصفهان کمک کنند.
پردیسان آنلاین: چه خدماتی در اصفهان من به شهروندان ارائه میشود؟
فردانی: یکی از خدمات مهم و نوینی که بهتازگی در برنامه کاربردی «اصفهان من» عملیاتی و رونمایی شده است، بلیت الکترونیک حملونقل عمومی است. این طرح که حدود هشت ماه زمان برای مطالعه، طراحی، بررسی، آزمایش و پیادهسازی آن صرف شده، هماکنون در فاز اجرایی قرار گرفته و شهروندان میتوانند از طریق گوشی تلفن همراه خود، نسبت به پرداخت هزینههای خدمات حملونقل شهری اقدام کنند.
در فاز نخست این طرح، سامانه پرداخت الکترونیکی برای اتوبوسهای شهری فعال شده است و تمام تجهیزات موردنیاز در خطوط حملونقل عمومی نصب و راهاندازی شدهاند، در فاز دوم نیز، استفاده از این خدمت در مترو نیز در دستور کار قرار گرفته و در آیندهای نزدیک به بهرهبرداری خواهد رسید.
نکته قابلتوجه در این طرح آن است که تجهیزات جدید نصبشده در ناوگان اتوبوسرانی، امکان پرداخت با کارت و با موبایل را فراهم میکنند؛ بدین معنا که حتی اگر شهروند کارت «اصفهان کارت» خود را همراه نداشته باشد، میتواند تنها با استفاده از تلفن همراه خود، هزینه بلیت را پرداخت کند.
قابلیت دریافت خبرهای شهری بهروز بهزودی به اصبات اضافه میشود
برای استفاده از این خدمت، کاربران کافی است پس از ورود به برنامه «اصفهان من»، از آیکون بالای سمت راست صفحه، گزینه «کیف پول» را انتخاب کرده و پس از اطمینان از شارژ موجودی، QR Code اختصاصی را از طریق گوشی موبایل خود مقابل تجهیزات نصبشده در اتوبوسها قرار دهند تا مبلغ بلیت به صورت اتوماتیک از کیف پول شهروندی کسر شده و امکان استفاده از خدمات حملونقل بهسادگی فراهم میشود.
یکی از نکات جالب این فرایند آن است که حتی پیش از رونمایی رسمی و اطلاعرسانی عمومی، در مراحل تست عملیاتی، شهروندان بهصورت خودجوش از این خدمت استفاده کردند و بیش از ۱۵۰ بار تراکنش واقعی ثبت شد که نشان از استقبال اولیه و کارآمدی سیستم دارد و برخی کاربران نیز بازخوردهای مفیدی ارائه دادهاند که از منظر مدیریت شهری، این مشارکت داوطلبانه و واقعی شهروندان در فرایند توسعه خدمات دیجیتال، یکی از کلیدهای موفقیت آینده محسوب میشود.
دومین خدمت نوینی که در مسیر هوشمندسازی شهری در اصفهان رونمایی شده، دستیار هوشمند شهروندی با عنوان «اصبات» (اصفهان ربات) که طراحی و در بخش مرکزی پایین صفحه برنامه کاربردی «اصفهان من» قرار گرفته است؛ این دستیار هوشمند امکان گفتوگوی متنی و صوتی با شهروندان را فراهم میکند و در تلاش است تا بهعنوان یک راهنمای هوشمند برای پاسخ به سوالات متداول و ارائه اطلاعات فوری و خدماتی، ایفای نقش کند.
از جمله قابلیتهای فعلی «اصبات» میتوان به اطلاع از وضعیت آبوهوا، آگاهی از مراحل دریافت پروانه ساختمانی و سایر خدمات شهرداری، اعلام زمان دقیق رسیدن اتوبوسها به ایستگاهها (با دریافت نام یا کد ایستگاه توسط ربات)، ارائه اطلاعات در خصوص زمانبندی حرکت مترو و اتوبوس و سایر خدمات در حال توسعه اشاره کرد.
قابلیت اعلام زمان دقیق رسیدن اتوبوس به ایستگاه، یکی از ویژگیهایی است که تاکنون بیشترین استقبال را از سوی شهروندان داشته است و بهعنوان نمونه، شهروندان با گفتن نام یا شماره ایستگاه میتوانند بهراحتی از اصبات بپرسند «اتوبوس کی میرسه؟» و در پاسخ، زمان تخمینی رسیدن اتوبوس بعدی (همچون دو دقیقه یا دوازده دقیقه بعد) دریافت میکنند و این ویژگی در اتوبوسرانی و مترو فعال است و گام مهمی در راستای شفافسازی و بهبود تجربه کاربران حملونقل عمومی به شمار میرود.
قابلیت دریافت خبرهای شهری بهروز نیز بهزودی به اصبات اضافه میشود، بهطوری که با جستوجوی عبارتی همچون «چه خبر؟» کاربر میتواند به آخرین اخبار ۲۴ ساعت گذشته در حوزههای مختلف شهری دسترسی پیدا کند.
مدیریت شهری اصفهان با تأکید بر اهمیت مشارکت مستقیم شهروندان در توسعه و ارتقای خدمات هوشمند، از همه کاربران برنامه کاربردی «اصفهان من» درخواست دارد که پس از استفاده از خدمات جدید، نظرات، پیشنهادات و بازخوردهای خود را ارائه دهند، چراکه این بازخوردها، مبنایی مهم برای اصلاح، بهینهسازی و توسعه مستمر سامانهها و خدمات آینده خواهد بود.
پردیسان آنلاین: از دیگر برنامههای شهرداری اصفهان برای هوشمندسازی بگویید.
فردانی: در فرایند طراحی و اجرای استراتژی شهر هوشمند، یکی از مهمترین عوامل موفقیت یا شکست زودهنگام، بدون تردید به مقوله فرهنگسازی، آموزش و توانمندسازی اجتماعی و سازمانی بازمیگردد و تحقق کامل یک شهر هوشمند، تنها به زیرساختهای فناورانه وابسته نیست؛ بلکه نیازمند آگاهی، مشارکت و پذیرش عمومی از سوی جامعه و سازمانهای درگیر است.
شهرداری اصفهان با نگاهی آیندهنگر و درک اهمیت این موضوع، برنامهریزی برای حرکت در دو بُعد کلیدی را در دستور کار قرار داده است؛ نخست فرهنگسازی و آموزش درونسازمانی بهمنظور آمادهسازی کارکنان، مدیران و ساختار اداری برای ورود به فضای دیجیتال و دوم، آموزش و توانمندسازی عمومی شهروندان که مستقیم با نحوه تعامل آنها با فناوریهای نوین و خدمات شهری دیجیتال در ارتباط است.
با توجه به قرار گرفتن موضوع هوش مصنوعی در اولویت راهبردی استان اصفهان و طرح این مسئله در سطح کلان با حضور استاندار، وظیفه فرهنگسازی عمومی در این حوزه به شهرداری اصفهان واگذار شد. این تصمیم با در نظر گرفتن سوابق پیشین، اقدامات مقدماتی انجامشده و نزدیکی این مأموریت به وظایف فرهنگی و اجتماعی مدیریت شهری، اتخاذ شد و گام مهمی در همگرایی بین ظرفیتهای استانی و شهری محسوب میشود.
شهرداری اصفهان طراحی و اجرای پویشی با عنوان «من و هوش مصنوعی» را در دستور کار قرار داده است؛ قرار بود این برنامه از دهم تیر بهصورت حضوری آغاز شود و با برگزاری جلساتی هدفمند برای گروههای مختلف شهروندان، گام به گام پیش برود و در این طرح، مخاطبان بهصورت دقیق دستهبندی شده بودند؛ از دانشآموزان و خانوادهها تا اصناف، مشاغل خاص و گروههای تخصصی، بهگونهای که هر دسته بر اساس سطح نیاز و نوع ارتباطشان با فناوریهای نوین، محتوای آموزشی و تعاملی متناسب دریافت میکرد.
همزمانی این برنامه با حمله ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی و شرایط خاص ناشی از آن، سبب شد که آغاز رسمی و حضوری این پویش به تأخیر بیافتد، اما با این وجود، تیم برنامهریزی شهرداری اصفهان با حفظ تعهد به اجرای مأموریت ملی خود اعلام کرده است که این پویش از هفتههای آینده بهصورت غیرحضوری و مجازی در بستر برنامه کاربردی «اصفهان من» آغاز خواهد شد.
سکوی اصفهان هوشمند؛ محور تحلیل، تصمیمسازی و مدیریت شهری پویا است
پویش «من و هوش مصنوعی» به گونهای طراحی شده است که شهروندان بتوانند بهصورت پلکانی و تدریجی با مفاهیم پایه، کاربردها و تأثیرات هوش مصنوعی در زندگی روزمره و در حوزه خدمات شهری آشنا شوند و هدف این است که علاوه بر یادگیری، شهروندان به یک حلقه واسط در توسعه استراتژی شهر هوشمند تبدیل شوند و از حالت صرفاً مصرفکننده خدمات، به نقشآفرینان و همکاران فعال در پیشبرد این رویکرد بدل شوند.
در همین زمینه، شهرداری اصفهان از تمام شهروندان علاقهمند به یادگیری، مشارکت و همکاری در توسعه زیرساختهای هوشمند شهری دعوت کرده است که از اوایل مرداد سال جاری، با مراجعه به برنامه کاربردی «اصفهان من» وارد بخش مربوط به پویش شده و ضمن مطالعه مطالب آموزشی، در کلاسها و برنامههای تعاملی شرکت کنند.
همزمان، طرحی با عنوان «سفیران اصفهان هوشمند» نیز کلید خورده است که هدف آن، شبکهسازی از ظرفیتهای انسانی درون شهر، شناسایی استعدادهای داوطلب در حوزه فناوری و ایجاد هستههای همیار برای توسعه محلی فناوریهای دیجیتال است و این سفیران که از میان شهروندان، دانشجویان، معلمان، صاحبان مشاغل و سایر گروههای اجتماعی انتخاب میشوند، نقش واسطهای میان مردم و مدیریت شهری خواهند داشت تا جریان یادگیری و فرهنگسازی به صورت فراگیر، مستمر و محلی دنبال شود.
پردیسان آنلاین: چه زمانی از دستاوردهای جدید شهرداری اصفهان در این زمینه رونمایی میشود؟
فردانی: سال گذشته، شهرداری اصفهان طی یک نشست رسانهای از طرح راهبردی «اصفهان +۲۲۰» رونمایی کرد؛ طرحی که بهعنوان برشی عملیاتی از نقشه راه جامع شهر هوشمند، با تمرکز بر سه محور کلیدی شامل خدمات الکترونیک، زیرساختهای فنی و امکانات هوشمند شهری طراحی و تدوین شده بود و هدف اصلی این طرح، اجرای این مؤلفهها در بازه زمانی یکساله و حرکت سازمانیافته در راستای تحقق شهر هوشمند با تکیه بر فناوری، نوآوری و مشارکت شهروندی بود.
در چارچوب این طرح، مدیریت شهری اصفهان دو بستر اصلی را بهصورت مکمل طراحی کرده که در کنار یکدیگر، میتوانند ساختار خدمات هوشمند را در شهر تثبیت و تقویت کنند؛ بستر اول برنامه کاربردی «اصفهان من» است که تاکنون بهعنوان لبه ارتباط شهروندی با خدمات شهری شناخته شده و خدمات متعددی را در زمینه حملونقل، صدور مجوزها، امور شهری و اطلاعرسانی عمومی ارائه میدهد.
بستر دوم که قرار است هفته جاری بهصورت رسمی رونمایی شود، سکوی «اصفهان هوشمند» است؛ سکویی که برای نخستینبار در کشور طراحی شده و به تعبیر مدیران شهری، بهمثابه مغز متفکر شهر هوشمند عمل خواهد کرد و این پلتفرم در ماههای گذشته بهصورت آزمایشی راهاندازی و تست شده و هماکنون زیرساختهای آن بهطور کامل آماده بهرهبرداری است.
سکوی اصفهان هوشمند؛ محور تحلیل، تصمیمسازی و مدیریت شهری پویا بوده و این سکو بر سه وظیفه حیاتی از جمله جمعآوری دادهها از سطح شهر، تحلیل و پردازش دادهها برای تبدیل به اطلاعات قابل استفاده و تصمیمسازی و ارائه پیشنهادهای هوشمندانه برای مدیریت شهری استوار است.
کاربردهای سکوی اصفهان هوشمند بهگونهای طراحی شده است که شهروندان نیز مستقیم تأثیر آن را در زندگی روزمره خود احساس خواهند کرد و بهعنوان مثال، یکی از دغدغههای رایج شهروندان، چراغهای راهنمایی در چهارراهها است؛ اینکه در بعضی مواقع با وجود خالی بودن مسیر روبهرو، چراغ قرمز باقی میماند و موجب اتلاف وقت میشود که با اتصال سنسورهای ترافیکی و تجهیزات IoT (اینترنت اشیا) به این سکو، امکان مدیریت هوشمند و زمانبندی پویا برای چراغهای راهنمایی بر اساس تراکم ترافیک واقعی فراهم خواهد شد.
از دیگر کاربردهای این سکو، امکان رزرو پارکینگ از مبدا حرکت شهروندان، بررسی وضعیت پروژههای عمرانی، کنترل آلودگی و کاهش ترددهای غیرضروری در سطح شهر است و این موارد تنها بخشی از قابلیتهایی است که با راهاندازی رسمی سکوی اصفهان هوشمند، برای نخستین بار در کشور، در اختیار شهروندان اصفهانی قرار خواهد گرفت.
در کنار این اقدام فناورانه، شهرداری اصفهان از نسخه نیتیو برنامه کاربردی «اصفهان من» نیز رونمایی کرده است و این نسخه جدید که با بهرهگیری از فناوری Native برای پلتفرمهای موبایل طراحی شده، سرعت بالاتر، کاربری آسانتر، طراحی کاربرپسندتر و قابلیت دریافت نوتیفیکیشنهای آنی را برای کاربران فراهم میکند؛ توسعه این نسخه در طول یکونیم تا دو سال گذشته انجام شده و هماکنون بهصورت رسمی در دسترس عموم قرار گرفته است.
در ادامه روند هوشمندسازی، علاوه بر دستیار هوشمند شهروندی (اصبات)، ابزار جدیدی نیز با عنوان «دستیار هوشمند مدیریت شهری» طراحی شده است که برای نخستینبار در اختیار مدیران شهری قرار میگیرد که با توجه به گستردگی وظایف و تنوع دادههای مورد نیاز برای تصمیمگیری، این ابزار به مدیران کمک میکند تا بدون نیاز به بررسی گزارشهای کاغذی یا ورود به سامانههای متعدد، اطلاعات مرتبط با هر منطقه، پروژه، محله یا مشکل شهری را در لحظه و بهصورت هوشمند دریافت کنند.
بهعنوان مثال، در بازدید میدانی از یک محله، مدیر میتواند بهسرعت اطلاعات مربوط به پروژههای فعال، وضعیت پیشرفت آنها، مشکلات موجود و شاخصهای خدماتی را مشاهده کند و تصمیمگیری دقیق و سریعتری انجام دهد.
یکی دیگر از دستاوردهای مهم هفته جاری، افزودن ۱۵۰ خدمت جدید شهری به بسترهای مختلف از جمله «اصفهان من» و سکوی هوشمند است؛ این خدمات با هدف کاهش مراجعات حضوری، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش معطلی و افزایش بهرهوری طراحی شدهاند و خدمات جدید شامل طیف وسیعی از امور صدور مجوز، پرداختهای شهری، خدمات حملونقل، اطلاعات پروژهها، امور شهرسازی و خدمات خاص کسبوکارها خواهد بود.
مدیریت شهری اصفهان تأکید کرده است که فناوری در این مسیر بهعنوان یک ابزار دیده نمیشود، بلکه یک استراتژی بلندمدت برای حل مسائل مزمن شهری است و در این استراتژی، فناوری در کنار مشارکت مردمی و حکمرانی دادهمحور، نقش تسهیلگر در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان ایفا میکند.