به گزارش روابط عمومی فولاد، مهدی کویتی افزود: در خط تولید لولههای بدون درز شرکت صنایع آتیه لوله پارتاک، نخست از تکنولوژی آلمانی استفاده شد؛ اما در حال حاضر، با انجام برخی تغییرات، مدل بومیسازیشده ایرانی پیاده شده و این اقدام، حرکتی دانشبنیان و راهگشا برای رفع تنگناهای خطوط انتقال نفت و گاز محسوب میشود.
کویتی بیان داشت: مدل بومیسازی شده در بخشهایی از فرایند تولید تغییراتی ایجاد کرده که به کاهش هزینه و افزایش کارایی منجر شده و به همین جهت، این تحول فنی، همردیف تولیدات هایتک و فناورانه کشور قابل ارزیابی است.
تولید محصولاتی که در صنایع استراتژیک نفت، گاز، پتروشیمی، نظامی و فضایی کاربرد دارند
در ادامه، هومان یوسفیان، مدیرعامل شرکت صنایع آتیهلوله پارتاک عنوان داشت: ظرفیت تولید سالانه لوله بدون درز این شرکت 150 هزار تن است و محصولاتی از قطر 0.5 اینچ تا 6 اینچ با ضخامت 25.4 میلیمتر را شامل میشود که در صنایع استراتژیک همچون نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع نظامی و صنایع فضایی کاربرد گستردهای دارد.
وی ادامه داد: تجهیزات این خط تولید در سال ۲۰۲۱ از کشور لهستان خریداری شد، اما همزمانی با دوران همهگیری کرونا موجب تأخیر در نصب و انتقال کامل تجهیزات شد و در نهایت تیم اجرایی پروژه، با تکیه بر توان داخلی و تشکیل دفتر فنی مستقل و بهرهگیری از مهندسان جوان و فارغالتحصیل دانشگاههای معتبر، برای انجام عملیات نصب و تکمیل پروژه، روند طراحی، نوآوری و بومیسازی تجهیزات را در دستور کار قرار داد و در این مسیر، همکاری نزدیک با دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان منجر به تقویت تیم فنی و پیشرفت قابلتوجه در مراحل کار شد.
همکاری با آتیه لوله پارتاک را ادامه مسیر پرافتخار همکاری با فولاد مبارکه میدانیم
در بخش دیگری از این جلسه، مسعود عطاپور، عضو هیئتعلمی و رئیس دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان، بر اهمیت توسعه فناوریهای نوین در حوزه پوششدهی سطح، افزایش دوام قطعات کلیدی خط تولید و مهندسی روانکارهای پیشرفته تأکید کرد و بیان داشت: دانشکده مهندسی مواد صنعتی اصفهان از دیرباز خود را خدمتگزار صنعت فولاد کشور میداند و همکاری با شرکتهایی چون آتیه لوله پارتاک را ادامه همان مسیر پرافتخاری میدانیم که از همکاری با فولاد مبارکه آغاز شد.
وی با استراتژیک خواند تولید لولههای بدون درز گفت: ارتقای کیفیت و دوام این محصولات، نقش مهمی در افزایش ایمنی و کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری این لولهها ایفا میکند. ما با تمرکز بر فرایند MPM و استفاده از فناوریهای پیشرفته مهندسی سطح، موفق شدیم دوام و مقاومت قطعات کلیدی نظیر مندرل را افزایش دهیم و در کنار آن مصرف انرژی و استهلاک خط را به شکل محسوسی کاهش دهیم.
عضو هیئتعلمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به پروژه تحقیقاتی دیگر با محوریت توسعه روانکارهای مهندسیشده حاوی نانوذرات گرافن، مس و اکسیدهای فلزی، گفت: در بخش پیرسینگ و نواحی درگیر با دمای بالا، طراحی روانکارهای نوین میتواند موجب کاهش اصطکاک، سایش و مصرف انرژی شود و این موضوع یکی از اولویتهای پژوهشی مشترک ما با شرکت آتیه لوله پارتاک است.
وی این همکاری را نمونهای موفق از پیوند واقعی صنعت و دانشگاه خواند و خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که با اتکا به دانش بومی، تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و نخبگان دانشگاهی، به توسعه فناوری در صنایع فولادی کشور و تحقق اهداف صنعتی هلدینگ آتیهفولاد کمک کنیم.