پیامبر اکرم (ص) در شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند «اَللّهُمَّ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوَافَقَهِ الْأَبْرَارِ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مُرَافَقَهَ الْأَشْرَارِ وَ آوِنِی فِیهِ بِرَحْمَتِک إِلَی ‌دار الْقَرَارِ بِإِلَهِیتِک یا إِلَهَ الْعَالَمِینَ» خدایا مرا در این ماه به همراهی و همسویی با نیکان توفیق ده و از همنشینی با بدان […]

پیامبر اکرم (ص) در شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند «اَللّهُمَّ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوَافَقَهِ الْأَبْرَارِ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مُرَافَقَهَ الْأَشْرَارِ وَ آوِنِی فِیهِ بِرَحْمَتِک إِلَی ‌دار الْقَرَارِ بِإِلَهِیتِک یا إِلَهَ الْعَالَمِینَ» خدایا مرا در این ماه به همراهی و همسویی با نیکان توفیق ده و از همنشینی با بدان دور بدار و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده، به اُلوهیتت ای خدای جهانیان.

حجت الاسلام حسن عامری در گفت وگو با خبرنگار معارف پردیسان نوین اظهار کرد: در دعاهای روز شانزدهم و روز بیستم کلیدواژه های دارالقرار به معنای امنیت کامل در همه جوانب و همچنین منزل السکینه به معنای داشتن سکون و آرامش و اطمینان خاطر وجود دارد که جای آن در زندگی امروز بشر خالی است و برای رسیدن به این دو مقوله دعاهای روزهای شانزدهم و هفدم را به عنوان محور دارالقرار بررسی می کنیم و دعاهای روزهای هجدهم و نوزدهم را به عنوان مقدماتی برای رسیدن به اطمینان و آرامش قلبی در مومنان مورد بررسی قرار می دهیم.

وی بیان پیوسته مطالب در دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان را به عنوان راهکاری برای ترقی انسان به صورت مرحله ای عنوان کرد و گفت: در دعای روز شانزدهم دو رکن اساسی برای رسیدن به امنیت در جامعه بشری آمده است که یکی همگامی و  همدلی و همراهی با نیکان و دوم دوری و پرهیز از همراهی اشرار و افراد بدکار است و نگاهی به حوادث جهان به ویژه در ماه های اخیر به خوبی این مرزبندی را مشخص کرده است.

این استاد حوزه افزود: شیوع ویروس کرونا در جهان حادثه تلخ و ناگواری بود که بسیاری از خانواده ها را عزادار کرد و رنج و بیماری و مشکلات اقتصادی را برای مردم به همراه داشت ولی همین گرفتاری صفوف مردم را جدا می کند که آن هم در نتیجه عملکرد آنان است که در دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان مطرح می شود.

وی ادامه داد: در این مساله می بینیم که یک صف را نیکان تشکیل دادند و صف دیگر مربوط به اشرار بود. یعنی پس از شیوع ویروس کرونا بسیاری از افراد در جهان به دنبال سوء استفاده بودند تا با احتکار داروها و لوازم بهداشتی مردم را در رنج و مصیبت قرار دهند و جنایت های بسیاری در جهان رخ داد، به گونه ای که بر اساس برخی گزارش ها از کشورهای غربی در ابتدای مراجعه بیماران به بیمارستان حساب بانکی آنان دیده می شود که آیا به اندازه کافی پول برای درمان دارند یا نه و در مرحله بعد به سن بیمار توجه می کنند که آیا ارزش اقتصادی اقتضای کمک به بیمار را دارد. از طرف دیگر با مسائلی مانند دزدی ماسک ها بلاهایی را بر سر مردم آوردند.

عامری افزود: با این وضعیت می بینیم کمک مومنانه در جبهه نیکان شکل گرفت و جنب و جوشی در مردم بوجود آورد، به گونه ای که برخی خانواده های نیازمند برای کمک به دیگران پیشقدم شدند و برخی جوانان حتی از سلامتی خود گذشتند و در بیمارستان ها و مکان های عمومی برای زدودن ویروس تلاش کردند. بنابراین در همه دنیا اینگونه است که گروهی جزو ابرار و برخی در صف اشرار قرار می گیرند.

وی این موضوع را تفسیر عبارت کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا دانست و گفت: مساله حق و باطل همیشه مطرح بوده است و پیامبر در روز شانزدهم ماه رمضان از خدا می خواهد که همراه با ابرار شود و از افراد شرور که برای دیگران بدی می خواهند و گرفتاری ایجاد می کنند، دوری کند و اگر این دو اتفاق بیافتد و دعای روز هفدهم محقق شود، آنگاه خدا انسان را در پناه رحمت خود در دارالقرار قرار می دهد.

عامری اضافه کرد: شاید برخی بگویند دارالقرار همان بهشت برین باشد که قطعا اینگونه است ولی اگر انسان با ابرار همراهی کند و از اشرار دوری کند، دنیایی مانند بهشت خواهد داشت که البته این کار و همه سرنوشت بشریت به دست خداست.