جشنواره فیلم‌های کودکان پیونددهنده سینما، گردشگری و اقتصاد شهری است

سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرصتی‌ ارزشمند و الهام‌بخش برای ساختن آینده‌ سینمای کشور است؛ عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به اهداف، تعاملات و بهره‌برداری از این جشنواره پرداخته است.

به گزارش پردیسان آنلاین، اصفهان این روزها میزبان سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است، رویدادی که بیش از یک دهه و به‌طور مستمر در این شهر برگزار و اکنون به نماد تاب‌آوری فرهنگی و هنری ایران تبدیل شده است؛ شهری که پیشینه تاریخی و فرهنگی آن همواره با هنر و تمدن عجین بوده، اکنون با ایجاد زیرساخت‌های نوین سینمای کودک و فضاسازی‌های ویژه پذیرای هزاران کودک، نوجوان و خانواده از سراسر کشور و جهان است.

جشنواره تنها پخش فیلم نیست، بلکه فضایی برای آموزش، خلاقیت و شادی کودکان و نوجوانان فراهم و تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای آن‌ها ایجاد می‌کند؛ سی‌وهفتمین دوره جشنواره با وجود شرایط خاص پس از جنگ ۱۲ روزه نشان داد که فرهنگ و هنر همچنان می‌تواند نقطه امید و نشاط باشد؛ سیاست‌گذاران جشنواره تلاش کرده‌اند تا شادی و انرژی مثبت را به دل کودکان و خانواده‌ها تزریق کنند و هم‌زمان با حضور مهمانان خارجی پیام تاب‌آوری و مقاومت مردم ایران را به جهان مخابره کنند؛ زیرساخت‌های تازه سینمای کودک، داوران نوجوان، خبرنگاران کودک و برنامه‌های فصلی آموزشی نشان می‌دهد که جشنواره به‌صورت پایدار می‌تواند در طول سال نیز فعال باشد و نقش آموزشی و اجتماعی خود را ادامه دهد.

این جشنواره فرصت مناسبی برای پیوند سینما با گردشگری و اقتصاد خلاق فراهم کرده است؛ با توجه به تلاش‌های مدیریت شهری در توسعه هتل‌ها و ایجاد مراکز فرهنگی، اصفهان در مسیر تبدیل شدن به شهری گردشگرپذیر و دوستدار کودک گام برمی‌دارد؛ شهروندان و کودکان در این فضا نه‌تنها مخاطب آثار هستند، بلکه خالق و داور آثار نیز محسوب می‌شوند و با مشارکت فعال خود هویت فرهنگی شهر را تقویت می‌کنند و آینده‌ای روشن برای هنر و فرهنگ کودک و نوجوان در ایران رقم می‌زنند.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار پردیسان آنلاین با فرزانه کلاهدوزان، عضو شورای سیاست‌گذاری سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان درباره پیوند سینما با گردشگری و اقتصاد خلاق به نیابت از این جشنواره است.

جشنواره فیلم‌های کودکان پیونددهنده سینما، گردشگری و اقتصاد شهری است

پردیسان آنلاین: به نظر شما چرا اصفهان باید میزبان دائمی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باشد؟

کلاهدوزان: پاسخ این پرسش در خود سؤال نهفته است، چراکه اصفهان شهر فرهنگ و هنر است؛ پیشینه تاریخی این شهر نشان می‌دهد که فرهنگ و هنر از دیرباز در اصفهان جاری بوده و همواره میزبانی شایسته‌ای برای رویدادهای بین‌المللی داشته است؛ به‌عنوان مثال دو سال پیش برنامه علمی جشنواره جایزه مصطفی به‌خوبی در اصفهان برگزار شد؛ جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز ۲۵ دوره در اصفهان برگزار شده و تجربه ارزشمندی در این زمینه اندوخته است؛ گرچه گاهی کیفیت برگزاری بالا و گاهی پایین‌تر بوده، اما همگان واقف‌اند که اصفهان در مجموع میزبانی این جشنواره را به شایستگی انجام داده است.

پردیسان آنلاین: شما عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره سی‌وهفتم هم هستید؛ در سال جاری چه تصمیم یا تغییراتی در این جشنواره لحاظ شد که در دوره‌های گذشته نبوده و موجب پویاتر شدن آن شده است؟

کلاهدوزان: شرایط تشکیل شورای سیاست‌گذاری در سال جاری بسیار خاص بود؛ این شورا پس از جنگ ۱۲ روزه با تأخیر آغاز به کار کرد، چراکه حتی تصور می‌شد امکان برگزاری جشنواره وجود نداشته باشد؛ با توجه به شرایط کشور مهم‌ترین نکته‌ای که در سیاست‌گذاری مدنظر قرار گرفت، انتقال شادی و نشاط به دل و روح شهرها، به‌ویژه کودکان بود؛ کودکانی که در ایام جنگ آسیب دیده و ترسیده بودند، بنابراین اصلی‌ترین هدف تزریق امید و شادمانی به جامعه کودک و نوجوان بود.

این جشنواره اهمیت ویژه‌ای دارد ، چرا که این نخستین رویداد بین‌المللی پس از جنگ ۱۲ روزه در کشور است؛ حضور مهمانان خارجی و ارائه فیلم‌هایشان نشان داد که ایران کشوری تاب‌آور است و توانسته حتی پس از جنگ نیز خود را سرپا نگه دارد و جشنواره را همچون سال‌های گذشته برگزار کند؛ این پیام بسیار ارزشمندی بود که به اهداف مورد نظر نیز دست پیدا کرد.

در این دوره بیش از نیمی از استان‌های کشور درگیر جشنواره شده‌اند؛ در اصفهان نیز با ایجاد زیرساخت‌های تازه در حوزه سینمای کودک از جمله افتتاح مجموعه سینماهای «شهر رویاها» با سالن ویژه کودکان، تحولی مهم رقم خورد؛ این نخستین‌بار بود که چنین فضایی در اصفهان شکل می‌گرفت؛ این مجموعه هم‌اکنون به‌طور هم‌زمان هم به کودکان اصفهانی خدمات فرهنگی و سرگرمی ارائه می‌دهد و هم امکان تعامل و بهره‌برداری برای شهرهای دیگر استان را فراهم کرده است.

پردیسان آنلاین: در این روزها بازخوردهای مردم را چگونه دیدید؟ خانواده‌ها، کودکان و شهروندان چه فضایی را تجربه کردند؟ آیا خودتان نیز در جمع کودکان حضور داشتید و فضای برگزاری جشنواره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کلاهدوزان: از سه سال پیش که داوران نوجوان به سیستم جشنواره اضافه شدند، سیاست‌گذاری جشنواره به سمت نقش‌آفرینی فعال کودکان و نوجوانان حرکت کرد، برای آن‌ها نقش مشخصی تعریف شد و امروز حدود ۱۵۵۰ داور و ۵۰ خبرنگار نوجوان داریم؛ این موضوع خانواده‌های بسیاری را درگیر جشنواره کرده است؛ به‌عنوان مثال هفته گذشته در روز افتتاحیه دختری برای نخستین‌بار به‌عنوان خبرنگار نوجوان گزارش تهیه کرد و با من گفت‌وگو داشت؛ این تعاملات می‌تواند آینده این کودکان و نوجوانان را تحت‌تأثیر قرار دهد و مسیر زندگی آن‌ها را متحول کند.

پردیسان آنلاین: اگر قرار باشد جشنواره هر سال در اصفهان برگزار شود، از نگاه شما چه زیرساخت‌هایی را باید تقویت کنیم؟

کلاهدوزان: اصفهان باید به یک شهر گردشگری تبدیل شود و این موضوع از اهداف اصلی مدیریت شهری نیز هست؛ یکی از عواملی که می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند، برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان است؛ جشنواره‌ای قدیمی و شناخته‌شده که هر سال در اصفهان برگزار می‌شود، بنابراین تقویت زیرساخت‌های گردشگری بسیار ضروری است.

در سال‌های اخیر مدیریت شهری تلاش‌های زیادی در این زمینه از جمله صدور مجوزهای مناسب برای احداث هتل‌ها و ایجاد تعامل سازنده با فعالان این حوزه داشته است؛ توسعه هتل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری می‌تواند به شکل‌گیری اقتصاد خلاق در این حوزه کمک کند؛جشنواره نیز می‌تواند ظرفیتی تازه برای اقتصاد خلاق شهر ایجاد کند تا اصفهان در کنار پیشینه صنعتی خود به سمت گردشگری و صنایع پاک حرکت کند؛ این مسیر می‌تواند به رفع مشکلات کنونی شهر کمک کند و آینده‌ای با هوای پاک و جایگاه گردشگری پایدار برای اصفهان رقم بزند.

پردیسان آنلاین: آیا شورای اسلامی شهر اصفهان برنامه‌ای برای پیوند سینما، گردشگری و اقتصاد شهری دارد؟

کلاهدوزان: خیر، اما سیاست‌ها و راهبردهای برنامه اصفهان ۱۴۱۰ در همین راستا تدوین شده است؛ یکی از کلان‌اهداف این برنامه توسعه اقتصاد گردشگری و دست‌یابی به محیط زیست پایدار است؛ در راهبردها و اقدامات این برنامه نیز به این موارد پرداخته شده و اگر به‌درستی اجرا شود کهطی دو سال اخیر با نظارت و اتصال بودجه به برنامه به‌خوبی پیش رفته است می‌تواند اهداف مورد نظر را محقق کند و با شاخص‌های مشخص اندازه‌گیری شود.

در این چارچوب سینما و هنر جایگاه ویژه‌ای دارند، چراکه ذات اصفهان با هنر عجین شده است و این شهر پایتخت تمدن ایران اسلامی به‌شمار می‌رود؛ زبان سینما امروز یکی از بهترین ابزارها برای انتقال مفاهیم است؛ زبانی سریع و قابل‌فهم برای نسل جدید و حتی بشر امروز که علاقه‌مند است مفاهیم را در کوتاه‌ترین زمان دریافت کند

سینما می‌تواند هم اقتصاد اصفهان را تحت‌تأثیر قرار دهد و هم هویتی تازه و رویایی برای کودکان ما ایجاد کند؛ جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در همین نقطه اثرگذاری قرار دارد و می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

از این فرصت باید استفاده کرد و تاکنون نیز چنین شده است؛ اضافه‌شدن داوران نوجوان یکی از نمونه‌های موفق بود که اکنون به بخشی پایدار از جشنواره تبدیل شده است و هر سال تکرار می‌شود؛ گام بعدی نیز فراهم‌کردن امکان تعامل و کنشگری کودکان در عرصه فیلم‌سازی است، به‌گونه‌ای که آن‌ها با محتوای تولیدی خود، برای نسل هم‌سن و سال خود و برای معرفی اصفهان نقش‌آفرینی کنند؛ این روند در حال شکل‌گیری است و امیدواریم به هدف نهایی یعنی پیوند میان اقتصاد خلاق، سینما و گردشگری، دست پیدا کنیم.

پردیسان آنلاین: جشنواره فقط برنامه‌ای برای پخش فیلم‌ها نیست، بلکه مملو از آموزش، نشاط و امیدآفرینی است؛ به نظر شما چطور می‌توان این حس را در طول سال میان کودکان و خانواده‌ها حفظ کرد و برای این حوزه برنامه‌ریزی داشت؟

کلاهدوزان: هر سال که جشنواره برگزار می‌شود به این موضوع فکر کرده‌ام؛ شاید بهترین راهکار برای پویایی جشنواره، اجرای برنامه‌ها به‌صورت فصلی باشد؛ مشابه آنچه در بسیاری از کشورهای دیگر انجام می‌شود؛ باید زمینه مشارکت و حضور فعال کودکان و نوجوانان در تولید فیلم فراهم کرد؛ به‌عنوان مثال در یکی از رویدادها مفاهیم مشخصی در اختیار دانش‌آموزان هنرستانی قرار گرفت و از آن‌ها خواسته شد با این مفاهیم آثار خود را تولید کنند که نتیجه بسیار جالب بود و تولیدات ارزشمندی به دست آمد، به‌گونه‌ای که حتی مسئولان آموزش و پرورش از توانایی و خلاقیت این دانش‌آموزان شگفت‌زده شدند.

اگر جشنواره در اصفهان دارای دبیرخانه دائمی باشد، می‌تواند در طول سال با همکاری آموزش و پرورش فعال باشد و رویدادهای نوجوان‌محور در موضوعات مختلف همچون زاینده‌رود، آلودگی هوا و سایر مسائل شهری برگزار کند، حتی می‌توان از ایده‌های کودکان در طراحی برنامه‌های شهری بهره گرفت.

جشنواره فیلم‌های کودکان پیونددهنده سینما، گردشگری و اقتصاد شهری است

پردیسان آنلاین: با توجه به اینکه اصفهان شهر دوستدار کودک معرفی شده، شورای اسلامی شهر تا چه اندازه ظرفیت‌های کودک‌محور را در تصمیم‌گیری‌های فرهنگی مدنظر قرار داده است؟

کلاهدوزان: بله، اصفهان شهر دوستدار کودک است؛ از زمانی که کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان تشکیل شد، کودکان به‌عنوان یکی از عناصر اصلی خانواده در اولویت قرار گرفتند؛ معتقدیم کودکان تنها آینده‌سازان جامعه نیستند، بلکه امروز را نیز می‌سازند و می‌توانند اثرگذار باشند.

در این دو سال توجه ویژه‌ای به شاخص‌های شهر دوستدار کودک شده است، شاخص‌هایی که در کنار کرامت خانواده و مادر باید دیده شوند تا کارکرد درستی داشته باشند، در همین راستا زیرساخت‌های متعددی از جمله افتتاح سینماهای کودک، خانه‌های کودک و مراکز مادر-کودک که به‌زودی بهره‌برداری خواهند شد؛ علاوه بر این در برنامه‌های فرهنگی و رویدادها نیز به‌طور جدی تلاش شده است که کودکان دیده شوند و جایگاه ویژه‌ای داشته باشند.

پردیسان آنلاین: اگر بخواهید پیامی برای کودکان و نوجوانانی که در جشنواره حضور دارند، چه به‌عنوان تماشاگر چه داور یا فیلم‌ساز بفرستید، آن پیام چیست؟

کلاهدوزان: از آن‌جایی که یک مادر هستم، همه کودکان را فرزندان خودم می‌دانم؛ دلم می‌خواهد به آن‌ها بگویم که شما را دوست دارم و به شما امید دارم؛ شاید ما بزرگ‌ترها می‌گوییم شما شیرینی زندگی ما هستید، اما در واقع همه وجود ما هستید؛ وجود شما موجب آرامش ماست و ما می‌خواهیم شما نیز آرامش داشته باشید.

امیدوارم با خلاقیت، توانایی و نگاهی که به تاریخ و ریشه‌های کشور و شهر خود دارید، ایران و اصفهان را زیباتر بسازید و با صلح و آرامش، این زیبایی را به جهان تقدیم کنید.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=331435

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: