جریمه بیمه نکردن کارکنان توسط کارفرما / مهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه چقدر است؟

بیمه کردن کارگران و کارمندان توسط کارفرمایان اهمیت بسیاری دارد و نقش مهمی در تأمین امنیت و رفاه اجتماعی کارکنان و خانواده‌های آنان ایفا می‌کند، اما در صورتی که کارفرما کارکنان خود را بیمه نکند، چه جریمه‌ای شامل او می‌شود؟

به گزارش پردیسان آنلاین، حقوق شهروندی مجموعه حق‌هایی است که هر کدام از شهروندان از آن برخوردارند و باید توسط دیگر شهروندان و حاکمیت رعایت شود، حقوق شهروندی در ایران همچون بسیاری از کشورها پذیرفته شده است که بارزترین و مهم‌ترین نمود آن قانون اساسی است که در اصول ۳۲، ۳۴، ۳۵، ۳۷، ۳۸ و ۳۹ به آن اشاره شده است.

یکی از مسائل مهم حقوق شهروندی که توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند، بیمه کارکنان توسط کارفرما است؛ بیمه کارکنان به عنوان یکی از ابزارهای مهم تأمین امنیت اجتماعی شناخته می‌شود و با داشتن بیمه، کارکنان و خانواده‌های آنان در مقابل مخاطرات مالی ناشی از حوادث و بیماری‌ها محافظت می‌شوند، بیمه تأمین اجتماعی می‌تواند شامل بیمه‌های درمانی، بازنشستگی، بیکاری و حوادث ناشی از کار باشد و این پوشش‌ها باعث افزایش اطمینان خاطر کارکنان و کاهش نگرانی‌های مالی آنان می‌شود.

یکی از مزایای مهم بیمه کردن کارکنان، افزایش رضایت و انگیزه آنان است، کارکنانی که از پوشش بیمه‌ای مناسب برخوردار هستند، احساس امنیت بیشتری دارند و این موضوع می‌تواند به افزایش بهره‌وری و انگیزه کاری آنان منجر شود، کارفرمایانی که به بیمه کارکنان خود توجه می‌کنند، با کاهش نرخ ترک شغل و افزایش تعهد کارکنان مواجه می‌شوند.

کاهش هزینه‌های کارفرمایان با بیمه کردن کارکنان

هرچند بیمه‌گذاری کارکنان می‌تواند برای کارفرمایان هزینه‌بر باشد، اما در بلندمدت می‌تواند به کاهش هزینه‌های آنان کمک کند، با داشتن بیمه، کارکنان می‌توانند در صورت بیماری یا حادثه به موقع به درمان دسترسی داشته باشند و این موضوع باعث کاهش غیبت‌های ناشی از بیماری و افزایش بهره‌وری کارکنان می‌شود، همچنین بیمه بازنشستگی می‌تواند به کاهش هزینه‌های مربوط به حقوق و مزایای بازنشستگی کمک کند.

بیمه‌گذاری کارکنان نشان‌دهنده احترام به حقوق و شأن انسانی آنان است، کارفرمایانی که به بیمه کارکنان توجه می‌کنند، به عنوان کارفرمایانی مسئولیت‌پذیر و حمایت‌گر شناخته می‌شوند و این موضوع می‌تواند به بهبود روابط کارفرما-کارکنان و افزایش اعتماد کارکنان نسبت به کارفرما کمک کند، همچنین بیمه‌گذاری می‌تواند به ارتقای فرهنگ کاری و افزایش استانداردهای کاری کمک کند.

مشکلات قانونی بیمه نکردن کارکنان و جریمه‌های آن

بیمه نکردن کارکنان می‌تواند مشکلات قانونی و جریمه‌های سنگینی را برای کارفرمایان به همراه داشته باشد، در بسیاری از کشورها، قوانین کار و تأمین اجتماعی اجباری است و کارفرمایانی که این قوانین را رعایت نکنند، با جریمه‌های مالی و قضائی مواجه می‌شوند، به علاوه بیمه نکردن کارکنان می‌تواند باعث شکایت‌های حقوقی کارکنان و مشکلات قضائی برای کارفرمایان شود.

بر اساس ماده ۱۸۳ قانون تأمین اجتماعی، کارفرمایانی که برخلاف ماده ۱۴۸ این قانون از بیمه کردن کارگران خود خودداری کنند، علاوه بر پرداخت تمام حقوق متعلق به کارگر (شامل سهم کارفرما)، بسته به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم، به جریمه نقدی معادل دو تا ۱۰ برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد.

ارسال نکردن لیست بیمه کارگران در موعد مقرر جریمه دارد؟

در صورتی که کارفرما لیست بیمه کارگران را در موعد مقرر ارسال نکند، جریمه‌ای برای او در نظر گرفته می‌شود که میزان جریمه می‌تواند بین دو تا ۱۰ برابر حق بیمه مربوطه باشد، همچنین جریمه ارسال نکردن لیست بیمه در مهلت قانونی، بسته به مبلغ بدهی ماهانه، می‌تواند بین ۷ تا ۲۲ درصد از بدهی پرداخت نشده آن ماه باشد.

مهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه چقدر است؟

در حالت کلی شما می‌توانید در هر زمان برای شکایت از کارفرما برای بیمه اقدام کنید و در واقع مهلت شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه در قانون کار تعیین نشده است، بر همین اساس شما چند سال بعد هم می‌توانید برای شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن کارگر اقدام کنید.

نحوه شکایت از کارفرما بابت بیمه / ‏‬ مدارک موردنیاز برای شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن

برای اینکه مراحل اداری شکایت از صاحب کار به درستی انجام شود، لازم است کارگر، مدارک نشان‌دهنده کار در کارگاه مربوطه را به اداره کار یا سازمان تأمین اجتماعی ارائه دهد، مدارک موردنیاز برای شکایت بابت بیمه نکردن کارفرما به شرح زیر است:

  • مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی و عکس
  • سند قرارداد (در صورت وجود)
  • فرم ثبت شکایت
  • پرینت حساب بانکی (ارائه سند پرداخت حقوق)
  • اشتشهادنامه شاهدان (مبنی بر اشتغال کارگر برای کارفرما موردنظر)
  • ارائه هر مدرک معتبر دیگر که گواه اشتغال‌به‌کار برای کارفرما است.

شکایت از کارفرما بابت رد نکردن بیمه با مراجعه حضوری به سازمان تأمین اجتماعی

در شکایت حضوری، کارگر باید به شعبه بیمه مربوط‌به کارگاه مراجعه و متن شکایت از کارفرما را همراه با مدارک موردنیاز ثبت کند، کارگران به طور معمول برای دریافت حقوق و مزایای قانون کار، نیاز به سابقه بیمه تأمین اجتماعی دارند که این مزایا شامل خدمات درمانی، مستمری بازنشستگی و ازکارافتادگی می‌شود و برای بهره‌مندی از مستمری از کارافتادگی افراد باید مشمول شرایط این قانون شوند.

شکایت کارگر از کارفرما برای بیمه از طریق ثبت درخواست در وب‌سایت اداره کار

یکی دیگر از روش‌های شکایت از کارفرما بابت بیمه، ثبت آنلاین فرم شکایت در سامانه جامع روابط کار (prkar.mcls.gov.ir) است، برای تنظیم شکایت در این سامانه ابتدا باید احراز هویت آنلاین و الکترونیکی انجام دهید، پس از احراز هویت از قسمت خدمات سامانه، دادخواست بدوی خود را ثبت کنید.

طبق قوانین کار و مجازات اسلامی، کارفرمایان در قبال جراحات بدنی و صدمات حین فعالیت کارگران خود نیز، مسئول هستند، از این رو صاحب کار برای جبران خسارت‌های واردشده به کارگر، می‌تواند از مزایای انواع بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان بهره‌مند شوند.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=319031

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: