جام ملت‌های فوتبال ۲۰۲۴ اروپا از امشب آغاز می‌شود و ۲۴ تیم ملی از قاره‌سبز برای تصاحب یکی از بزرگ‌ترین عناوین جهان با همدیگر نبرد خواهند کرد.

به گزارش پردیسان آنلاین، تورنمنت رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ که هفدهمین دوره از جام ملت‌های اروپا به‌عنوان مهم‌ترین جام ملی فوتبال قاره سبز محسوب می‌شود از امشب _جمعه، بیست‌وپنجم خرداد_ با مصاف تیم‌های ملی فوتبال آلمان که میزبان مسابقات است در برابر تیم ملی فوتبال اسکاتلند در بازی افتتاحیه از ساعت ۲۲:۳۰ به‌وقت تهران آغاز می‌شود و به‌دنبال آن در یک‌ماه پرچالش و جذاب ۲۴ تیم تلاش خود را برای افتخارآفرینی در خاک ژرمن‌ها انجام خواهند داد تا برنده یکی از بزرگ‌ترین تورنمنت‌های فوتبالی جهان باشند.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

دوره هفدهم رقابت‌های یورو با فاصله‌ای نزدیک‌تر (سه ساله) برگزار می‌شود و چند تیم مطرح ازجمله تیم‌های ملی فوتبال فرانسه، اسپانیا و انگلیس به‌همراه ایتالیا که قهرمان دوره قبل است لقب مدعیان اصلی قهرمانی را با خود یدک می‌کشند. تیم ملی فوتبال آلمان به‌عنوان میزبان اگرچه هنوز در سطح تیمی که جام‌جهانی ۲۰۱۴ را به‌دست آورد نیست، اما برخورداری از امتیاز بازی در خانه و بهره‌مندی از اندیشه‌های تاکتیکی متفاوت مربی جوان و بازیکنان نام‌دار و مستعدی که دارد، آن‌ها را در دسته مدعیان قرار می‌دهد.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ سومین میزبانی آلمان از جام ملت‌های اروپاست و تنها تیم ملی فوتبال گرجستان برای اولین‌بار حضور در مسابقات ملی قاره اروپا را تجربه می‌کند. این رقابت‌ها اولین میزبانی انحصاری آلمان از یک تورنمنت فوتبال ملی از جام‌جهانی ۲۰۰۶ تاکنون است و برای نخستین‌بار یکی از شهرهای آلمان‌شرقی سابق که لایپزیش است را به‌عنوان میزبان (در جام ملت‌ها) خواهیم داد. ضمن اینکه شهرهای برلین، دورتموند، مونیخ، کلن، اشتوتگارت، هامبورگ، فرانکفورت، گلزن‌کرشن و دوسلدوف دیگر میزبانان رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ هستند.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

پس از این‌که یوفا تصمیم گرفت جام ملت‌های اروپا ۲۴ تیمی شود، هم‌اکنون تنها هشت‌تیم شانس حضور در مرحله‌حذفی را از دست خواهند داد که روی کاغذ تیم‌های سید چهارم هر گروه نامزد اصلی این ناکامی هستند. هرچند تغییر معیار یوفا برای چیدمان تیم‌ها در گلدان‌های قرعه‌کشی براساس رده‌بندی تیم‌های ملی بر اساس نتایج‌شان در مرحله مقدماتی و قرار گرفتنِ برخی تیم‌های بزرگ در گلدان‌های چهارم، سرنوشت نهایی گروه‌ها را سخت‌تر کرده و تحت‌الشعاع قرار داده است.

گروه A

پیش‌بینی می‌شود تیم ملی فوتبال آلمان به‌عنوان تیم اول از گروه نخست صعود کند اما ژرمن‌ها در دو دوره اخیر جام ملت‌های اروپا و جام‌جهانی سابقه بدی از خود بر جای گذاشته‌اند و هیچ موفقیت خاصی ثبت نکردند. آن‌ها از یورو ۲۰۱۶ که در مرحله‌حذفی ناکام بودند، در هیچ مسابقه دور حذفی برنده نبوده‌اند و دو جام‌جهانی متوالی را بدون کسب پیروزی به پایان بردند که در نوع خود عجیب است.

آلمانی‌ها این‌بار با تیم‌های مجارستان، سوئیس و اسکاتلند هم‌گروه شده‌اند که برای یک تیم میزبان گروه ساده‌ای نیست. از سال ۱۹۸۴ و یورو فرانسه که از ۴۰ سال پیش تاکنون می‌شود حتی در دوره‌هایی با میزبانی چند کشور مشترک، هیچ کشور میزبانی قهرمان یورو نشده است. آلمان فقط یک‌بار در سال ۱۹۷۴ از امتیاز میزبانی استفاده کرد و قهرمان جهان شد. آن‌ها در جام‌جهانی که میزبان بودند ۲۰۰۶ سوم شدند و در یورو ۱۹۸۸ هم به‌عنوان میزبان ناکام بودند.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

شاگردان مورات یاکین در تیم ملی فوتبال سوئیس برای ششمین‌مرتبه در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند که سومین‌مرتبه پیاپی هم محسوب می‌شود. آن‌ها در دوره قبلی موفقیت بدی تداشتند و پیش از آن‌که در ضربات‌پنالتی مرحله‌حذفی به‌دست اسپانیا حذف شوند، فرانسه را در همین ضربات‌پنالتی حذف کرده بودند. سوئیس و فرانسه تنها تیم‌های اروپایی هستند که در هر پنج دوره اخیر یورو یا جام‌جهانی، دور گروهی را با موفقیت پشت‌سر گذاشته و به مرحله‌حذفی صعود کرده‌اند.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

تیم ملی فوتبال مجارستان با هدایت مارکو روسی پیش از شکست هفته گذشته در دیدار دوستانه مقابل ایرلند، ۱۳ بازی بدون شکست متوالی را تجربه کرده بود. آن‌ها در ۸ بازی رقابت‌های انتخابی یورو بدون باخت بودند که پنج برد و سه تساوی می‌شود. نتیجه‌ای که بعد از جام‌جهانی ۱۹۷۴ برای این کشور بی‌سابقه بود. در دوره قبلی یورو مجارها در گروه مرگ بودند و با مصدومیت ژوبوسلای نتوانستند پیروز شوند اما تیمی پر از استعداد را معرفی کردند.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

اسکاتلند چهارمین‌بار است که در این مسابقات شرکت می‌کند. آن‌ها هرگز رنگ مرحله حذفی را ندیده‌اند اما این تیم در این دوره ۵۸.۹ درصد شانس صعود دارد. تیم استیو کلارک در دور انتخابی پائین‌تر از اسپانیا جواز یورو ۲۰۲۴ را به‌دست آورد و نروژ پرستاره را حذف کرد. آن‌ها اسپانیا را هم دو بر صفر شکست دادند که هر دو گل اسکاتلند را اسکات مک‌تامینای هافبک دفاعی منچستریونایتد به‌ثمر رساند که در این رقابت‌ها هفت گل سهم وی بود. امتیاز اسکاتلندی‌ها این است که همواره در کنار هم بازی می‌کنند. ۱۲ بازیکن این تیم ۲۵ بازی یا بیشتر زیرنظر کلارک انجام داده‌اند و از سال ۲۰۲۱، هر سال حداقل یک بازیکن به رکورد ۵۰ بازی ملی برای اسکاتلند رسیده است. در یک بازی دوستانه‌ای که آنها اواخر سال ۲۰۲۲ مقابل لیتوانی انجام دادند، ۱۱ بازیکن اصلی تیم در مجموع ۴۲۲ بازی ملی داشتند که بیشترین تعداد بازی برای یک تیم ملی است. در این مقطع اسکاتلند ۱۵ برد در ۲۱ بازی به‌دست آورده است و بین همه تیم‌های اروپایی فقط از پرتغال (۲۰ برد در ۲۷ مسابقه) آمار ضعیف‌تری دارد.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

گروه B

قهرمانان سابق اروپا در کنار کرواسی‌ای قرار گرفته‌اند که در جام‌جهانی ۲۰۲۲ سوم شد. در این گروه فقط آلبانی است که به‌نظر می‌رسد زنگ تفریح است. لوئیس دلافوئنته همان لوئیس انریکه است که بازیکنان نوجوان بارسلونا را به تیم ملی دعوت می‌کند و همان تیکی‌تاکای دستمالی شده را با پاس‌های زیاد و گاهی غیرضروری ارائه می‌دهد. ۵۰ گل آخر آن‌ها در یورو همگی از داخل محوطه جریمه به ثمر رسیده و آخرین گلی که آن‌ها از بیرون محوطه جریمه زدند، به ۲۴ سال پیش برمی‌گردد و ضربه‌ای که رائول در مرحله گروهی یورو ۲۰۰۰ به اسلوونی زد. قهرمان سه‌دوره اروپا نخستین بازی‌اش را مقابل کرواسی انجام می‌دهد که سخت است. لاروخا بدون احتساب ضربات پنالتی، فقط دو بازی از ۲۲ بازی اخیر خود در یورو را باخته است که ۱۳ برد و هفت تساوی آمار آن‌هاست. اما شاید موضوع نگران‌کننده برای آن‌ها دو شکستی باشد که در یورو ۲۰۱۶ مقابل کرواسی و ایتالیا داشته‌اند. ماتادورها فقط سال ۲۰۰۴ از مرحله گروهی صعود نکردند. دلا فوئنته نخستین سرمربی اسپانیایی پس از خاویر کلمنته (جام‌جهانی ۱۹۹۸) خواهد بود که هدایت لاروخا را در یک تورنمنت بزرگ به‌عهده می‌گیرد، درحالی‌که هرگز به‌عنوان بازیکن در تیم ملی حضور نداشته است.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

ایتالیا در دوره قبلی یورو قهرمان شد اما در دو جام‌جهانی قبل و بعد از آن غایب بود. با رفتن مانچینی و آمدن اسپالتی، تیم تغییرات زیادی نداشته، فقط لوکاتلی خط خورده است. آنها در بازی دوستانه با ترکیه نشان دادند شباهتی به تیم جذاب اسپالتی (ناپولی) که قهرمان سری‌آ شد، ندارند و شبیه ایتالیایی‌های قبلی تیم ملی هستند؛ نه به گل زدن و نه به گل خوردن علاقه خاصی دارند. ۴۵ بازی ایتالیا در مسابقات قهرمانی اروپا به‌طور میانگین ۱.۸۴ گل (۵۲ گل زده در مقابل ۳۱ گل خورده) داشته است که کمترین میانگین بین ۲۵ تیمی است که بیش از ۱۰ بازی در این رقابت‌ها انجام داده‌اند. مدافع عنوان قهرمانی راه سختی برای دفاع از عنوان خود دارد. در واقع تنها اسپانیا یک‌بار توانسته از قهرمانی خود در دوره بعدی دفاع کند. اسپالتی یازدهمین سرمربی ایتالیا در یورو (جام ملت‌ها) خواهد بود و این تیم هرگز مربی خارجی نداشته است. درصورت قهرمانی، ایتالیا در کنار آلمان به بیشترین عناوین در تورنمنت‌های بین‌المللی بین کشورهای اروپایی می‌رسد. لاجوردی‌ها شش‌جام (چهار جام‌جهانی و دو قهرمانی اروپا) دارند و آلمان هفت جام (چهار جام‌جهانی و سه یورو در کارنامه ثبت کرده است.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

کروات‌ها در ۵۰ درصد دوره‌هایی که در جام‌جهانی که سه‌بار از شش دوره است حضور داشته‌اند به نیمه‌نهایی رسیده‌اند اما هنوز در شش دوره حضور در یورو طعم رسیدن به جمع چهار تیم نهایی را نچشیده‌اند. زلاتکو دالیچ، نخستین سرمربی‌ای خواهد بود که کرواسی را در چهار تورنمنت مهم متوالی هدایت می‌کند. کرواسی از سال ۲۰۱۷ که او به‌عنوان سرمربی انتخاب شد، دو بار (مقام دوم در سال ۲۰۱۸ و مقام سوم در سال ۲۰۲۲) به جمع چهار تیم نهایی جام‌جهانی رسیده و یک‌بار در مرحله یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ حذف شده است.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

آلبانی در گروه مرگ کم‌ترین شانس را برای صعود دارد که می‌توان گفت نزدیک به منفی صفر است. پس از این‌که جانی دی‌بیازی آن‌ها را به یورو ۲۰۱۶ برد، سیلوینیو دومین تورنمنت بین‌المللی مهم را به آلبانی هدیه داد. مدافع چپ سابق آرسنال و بارسلونا نخستین سرمربی برزیلی در مسابقات قهرمانی اروپا از زمان هدایت فیلیپه اسکولاری پرتغال در سال ۲۰۰۸ خواهد بود. این تیم به‌عنوان صدرنشین در یک گروه آسان بلیت سفر به آلمان را به‌دست آورد. آلبانی در گروه مقدماتی یورو ۲۰۲۴ بالاتر از جمهوری چک و لهستان صدرنشین شد و جاسر اسانی در این امر بیشترین کمک را کرد، زیرا بیش از هر بازیکن دیگر آلبانی در مسابقات مقدماتی روی گل‌های تیمش تأثیر داشت (۳ گل و ۲ پاس گل). سه گل او از روی چهار شوت به سمت دروازه به ثمر رسید. آنها همچنین یک استعداد دیگر به نام ری مانای دارند که در این فصل برای تیم گمنام بورسا اسپور در سوپرلیگ ترکیه ۱۸ گل به ثمر رسانده است.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

گروه C

سه‌شیرها هرگز در یورو و جام ملت‌ها توفیقی به‌دست نیاورده‌اند. آن‌ها دوره قبلی در خانه خودشان چیزی نمانده بود به جام برسند اما در نهایت پنالتی‌ها را به ایتالیا واگذار کردند. شاید این طلسم هری کین باشد که خرافاتی‌ها به آن معتقد و مدعی‌اند هیچ تیمی با این بازیکن جام نمی‌گیرد. با این حال کین بهترین گلزن این فصل اروپا بوده و فصلی عالی در آلمان سپری کرده است. مهاجم بایرن‌مونیخ در طول مسابقات مقدماتی در ۱۰ گل (هشت گل و دو پاس‌گل) مشارکت داشت و در هر هفت بازی ابتدایی خود گل زد یا پاس گل داد. کین در ۱۶ بازی اخیر خود در مسابقات مقدماتی یورو (۲۰ گل و هشت پاس‌گل) حداقل روی یک گل در هر بازی مشارکت داشته. هیچ بازیکن اروپایی غیراز امباپه (۱۲ گل) در سه تورنمنت مهم بین‌المللی گذشته بیشتر از کین گل نزده که (شش گل در جام‌جهانی ۲۰۱۸، چهار گل در یورو ۲۰۲۰ و دو گل در جام‌جهانی ۲۰۲۲) بوده است. انگلیس حتی بالاتر از فرانسه و پرتغال، پرستاره‌ترین تیم این رقابت‌هاست. آیا یازدهمین دوره برای انگلیس شانس می‌آورد؟ انگلیس از ۱۸ بازی اخیر خود در مسابقات قهرمانی اروپا تنها یکی را باخت (۱۰ برد و هفت تساوی) که تنها شکست آنها هم در مرحله یک‌هشتم نهایی سال ۲۰۱۶ زیرنظر روی هاجسون و مقابل ایسلند (دو بر یک) بود و همین شکست، جمعه‌شب هفته قبل در دیداری دوستانه مقابل ایسلند تکرار شد. انگلیس در دور انتخابی با شش امتیاز اختلاف بالاتر از ایتالیا صعود کرد و این هشتمین صعود مقدماتی متوالی آن‌ها به یک تورنمنت بزرگ پس از ناکامی در راهیابی به یورو ۲۰۰۸ بود.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

دانمارک می‌خواهد انتقام شکست دو بر یک در نیمه‌نهایی یورو ۲۰۲۰ را از انگلیس بگیرد. دانمارک از زمان قهرمانی یورو در سال ۱۹۹۲، فقط در دو نوبت به مرحله حذفی مسابقات رسیده است؛ مرحله یک‌چهارم نهایی سال ۲۰۰۴ و نیمه‌نهایی سال ۲۰۲۰. مردان کسپر هولمند با ۲۲ امتیاز در صدر گروه مقدماتی خود قرار گرفتند و در هر پنج بازی خانگی پیروز شدند. راسموس هویلوند در منچستریونایتد به توفیقی دست نیافت اما در تیم ملی بازیکن دیگری است. هت‌تریک در دیدار مقابل فنلاند در ماه مارس، او را به جوان‌ترین (۲۰ سال و ۴۷ روز) گلزن دانمارک تبدیل کرد. هویلوند پس از مایکل لادروپ ۱۹ ساله در سال ۱۹۸۳( مقابل لوکزامبورگ) به ۳ گل در یک بازی رسید. بازی‌های دانمارک در اروپا معمولاً پرگل می‌شود. در ۳۳ بازی دانمارک در مسابقات قهرمانی اروپا به‌طور متوسط ۲.۷۹ گل (۴۲ گل زده و ۵۰ گل خورده) رد و بدل شده است و این تیم بین ۱۲ تیمی که بیش از ۲۰ بازی در این رقابت‌ها انجام داده‌اند، بالاترین میانگین گل را دارد.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

صربستان نخستین حضور در مسابقات قهرمانی اروپا به‌عنوان یک کشور مستقل را تجربه می‌کند. آن‌ها در پنج دوره قبلی با نام یوگسلاوی در این رقابت‌ها شرکت کرده بودند. صربستان با میتروویچ و ولاهوویچ تیم گلزنی است. آن‌ها در هر هشت مسابقه دور مقدماتی ۱۵ گل زدند. صربستان در همه بازی‌های مراحل مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ و یورو ۲۰۲۴ در ۲۲ بازی اخیر خود (به استثنای بازی‌های پلی‌آف) از زمان شکست پنج بر صفر مقابل اوکراین در ژوئن ۲۰۱۹، همیشه گل زده است. دراگان استویکوویچ سرمربی تیم ملی فوتبال صربستان بیشترین بازی را در بین هر بازیکن صربستانی در مسابقات قهرمانی اروپا داشته و ۷ بار در تورنمنت‌های ۱۹۸۴ و ۲۰۰۰ برای یوگسلاوی بازی کرده و یک گل زده است. او هم جوان‌ترین (۱۹ سال و ۱۰۲ روز) و هم مسن‌ترین (۳۵ سال و ۱۱۴ روز) بازیکنی است که در یورو برای صربستان (یا یوگسلاوی) در این رقابت‌ها بازی کرده و چهارمین بازیکن جوانی است با ۱۹ سال و ۱۰۸ روز در یورو گلزنی کرده است.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

اسلوونی هرگز در مسابقات قهرمانی اروپا پیروز نشده و تنها حضورشان در این تورنمنت، در یورو ۲۰۰۰ بود که در مرحله گروهی دو تساوی و یک باخت داشت، ازجمله تساوی ۳-۳ مقابل یوگسلاوی. اسلوونی با مربیگری ماتیاژ کک در مقدماتی خوش درخشید و هفت بازی را برد و ۲۲ امتیاز کسب کرد که هر دو رکوردی برای این تیم است. آن‌ها در گروه H پس از دانمارک با تفاضل گل دوم شدند. ستاره اسلوونی بنجامین ششکو، مهاجم فوق‌العاده و قدرتمند لایپزیش است؛ کسی که گزینه مورد نظر آرتتا برای تقویت خط حمله آرسنال است. او در ۹ بازی مرحله مقدماتی پنج گل و دو پاس‌گل داشت و در لایپزیش در هفت بازی متوالی موفق به گلزنی شد و رکورد رودی فولر را شکست. ششکو در دو بازی رفت و برگشت مقابل رئال‌مادرید، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا هم خوش درخشید.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

گروه D

خروس‌ها به‌طور طبیعی مدعی قهرمانی هر تورنمنتی محسوب می‌شوند و با دیدیه دشان، ادعایشان بیشتر است. دشان توانسته تیمش را به یک قهرمانی و یک‌نایب‌قهرمانی در جام‌جهانی، یک قهرمانی لیگ ملت‌ها و یک نایب‌قهرمانی یورو برساند. آن‌ها بعد یا شاید مثل انگلیس پرستاره‌ترین تیم رقابت‌ها هستند. با امباپه و دیگر ستاره‌ها همه‌چیز شدنی است. امباپه که به‌تازگی با رئال‌مادرید قرارداد بسته، در کنار گریزمان تأثیر زیادی روی گل‌های تیم دارد. کیلیان در مسابقات مقدماتی ۹ گل به ثمر رساند و پنج پاس گل داد و در این مرحله تنها روملو لوکاکو (۱۵ گل برای تیم ملی بلژیک) در گلزنی بیشتر از او نقش داشت. در تیم فرانسه گریزمان هم نقش مؤثری دارد، او از یورو ۲۰۱۶ تا به امروز، بیش از هر بازیکن اروپایی دیگری به‌طور مستقیم در گلزنی (۱۸) نقش داشته است و در ۲۵ بازی جام‌جهانی و یورو ۱۱ گل و هفت پاس‌گل به ثبت رسانده است. بدی برنامه‌ریزی این دوره این است که فرانسه و انگلیس اگر در گروه‌هایشان صدرنشین شوند، در نیمه‌نهایی به تور هم می‌خورند. دشان می‌خواهد نخستین کسی باشد که هم به‌عنوان بازیکن و هم به‌عنوان سرمربی فاتح جام‌جهانی و یورو شده است.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

کومان پس از آن‌که تیم ملی فوتبال هلند را رها کرد و به بارسلونا پیوست و آبروی جمع کرده خودش را آنجا برد، دوباره به تیم ملی هلند برگشته تا تیمی را که دی‌بوئر به بیراهه کشانده بود، درست کند. او خاطره خوبی از جام ملت‌ها در خاک آلمان دارد. تنها قهرمانی هلند در سال ۱۹۸۸ در همین کشور به‌دست آمد و کومان آن روز بازیکن تیم هلند بود. کومان دومین دوره را به‌عنوان سرمربی کشورش می‌گذراند. او پیش از این نارنجی‌ها را به فینال لیگ ملت‌های اروپا ۲۰۱۹ و مقام سوم همان رقابت‌ها در تابستان ۲۰۲۳ رساند. دو مدافع وسط بزرگ (ویرجیل و دلیخت)، دو وینگ‌بک راست عالی (دومفریز و فریمپونگ) و یک دی‌یونگ ناآماده در وسط میدان و چند بازیکن نسبتاً خوب و متوسط؛ این‌ها تقریباً همه‌چیزی است که کومان برای موفقیت در اختیار دارد. هلند در ۳۹ بازی خود در ادوار یورو ۶۵ گل به ثمر رسانده که با میانگین ۱.۶۷ گل در هر بازی، بالاترین آمار را در این مسابقات دارد.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

اتریش اخیراً تیم خوبی شده است. آن‌ها در دوره قبلی بهترین عملکرد خود را در ادوار جام ملت‌ها به نمایش گذاشتند ولی در یک‌هشتم پایانی به‌دست ایتالیا حذف شدند و حالا با رالف رانگنیک، جاه‌طلبی‌هایشان بیشتر هم شده است. رانگنیک استاد مربیان بزرگی چون کلوپ، ناگلزمان و توخل است. تیم رانگنیک فقط ۱۳ درصد شانس صعود به دور بعدی را دارد اما در رقابت‌های انتخابی در فاز هجومی و دفاعی، به‌ویژه پرس از جلو و ایجاد موقعیت در بازی باز، جزو بهترین‌ها بود. پیش از رانگنیک سه‌مربی دیگر اتریش را به این رقابت‌ها برده بودند؛ هیکرزبرگر ۲۰۰۸، مارسل کولر ۲۰۱۶ و فرانکو فودا ۲۰۲۰ این افراد هستند. همه پیروزی‌های تیم با فودا به‌دست آمده است. از سه مرتبه‌ای که اتریش در این رقابت‌ها حاضر بوده، یک‌بار آن به لطف میزبانی مشترک در سال ۲۰۰۸ بوده است. آن‌ها فقط ۱۰ بازی در یورو انجام داده‌اند که حاصل آن دو پیروزی، دو تساوی و شش شکست بوده است.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

تیم ملی فوتبال لهستان پس از غلبه بر ولز در پلی‌آف و در ضربات پنالتی، راهی دور نهایی یورو ۲۰۲۴ شد. این در حالی بود که لخ‌ها حتی یک شوت هم در طول ۱۲۰ دقیقه به سمت دروازه ولز نزدند. لهستانی‌ها سابقه خوبی در این رقابت‌ها دارند. آنها یکی از هشت کشوری هستند که به هر یک از پنج تورنمنت گذشته راه یافته‌اند اما در ۱۴ مسابقه خود فقط دو بار (۵ شکست و ۷ تساوی) به پیروزی رسیده‌اند. نسبت برد ۱۴ درصدی آن‌ها پس از رومانی (۶ درصد، یک برد در ۱۶ بازی) کم‌ترین نسبت برد بین تیم‌هایی است که بیش از ۱۰ بازی در این رقابت‌ها انجام داده‌اند. این یورو می‌تواند آخرین تورنمنت بهترین گلزن تاریخ تیم ملی لهستان یعنی لواندوفسکی باشد. لوا با ۱۱ بازی و پنج گل زده در این رقابت‌ها، بهترین رکورددار کشورش در این دو زمینه است.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

گروه E

بلژیک معمولاً تیم پرستاره‌ای است و در هر تورنمنتی جزو مدعیان است اما در نهایت راه به جایی نمی‌برد. این‌بار بلژیک در گروهی بسیار ساده قرار گرفته و هیچ بهانه‌ای برای اول نشدن ندارد. با دی‌بروینه، دوکو، لوکاکو، تروسار و باکایوکو در خط حمله، باید در انتظار گلباران شدن حریفان شیاطین سرخ باشیم. رومانی و اسلواکی بین ۴۰ کشور اول رنکینگ فیفا هم نیستند. دومینیکو تدسکو، سرمربی آلمانی- ایتالیایی بلژیک جانشین مارتینس اسپانیایی شده که هدایت پرتغال را در دست دارد. با ۶ برد و ۲ تساوی در مرحله انتخابی، تعداد بازی‌های بدون شکست این تیم در مراحل گروهی مسابقات مقدماتی یا نهایی رقابت‌های ملی بزرگ (جام‌جهانی و یورو) به ۴۰ مسابقه (۳۵ برد و ۵ تساوی) رسید. آخرین شکست آن‌ها در مرحله مقدماتی یک تورنمنت ملی به سال ۲۰۱۵ برمی‌گردد که یک بر صفر به ولز باختند.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

جام ملت‌های ۲۰۲۴ اروپا چهارمین حضور متوالی اوکراین در یورو است. درحالی‌که آنها فقط در دوره قبلی بود که توانستند تا یک‌چهارم نهایی بالا بیایند. اوکراین گزینه دوم شدن در این گروه است. این تیم در دور انتخابی در گروهی سخت قرار گرفته بود اما توانست در حضور انگلیس و ایتالیا به پلی‌آف برسد. شاگردان سرگئی ربرو، بازیکن سابق تیم ملی اوکراین که بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر این کشور هم هست، جنگنده هستند؛ دقیقاً شبیه جنگندگی مردم این کشور. آنها در ۶ بازی از ۱۰ مسابقه خود در مرحله انتخابی از حریفان عقب افتادند اما توانستند چهار بار جبران کنند و کام‌بک بزنند. آنها در این دوره با لونین، زینچنکو، مودریک، یارمولنکو و آرتم داوبیک که اخیراً آقای گل لالیگا شده، تیم خوبی دارند.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

در جام‌جهانی ۱۹۹۴ آنگل یوردانسکو سرمربی و گئورگی هاجی ستاره تیم رومانی بودند و توانستند آرژانتین پرستاره آن سال را در مرحله یک‌هشتم پایانی حذف کنند. حالا دقیقاً ۳۰ سال بعد، پسران این دو همان نقش را برای رومانی دارند؛ ادوارد یوردانسکو، پسر آنگل یوردانسکو سرمربی و یانیس هاجی، پسر گئورگی هاجی بازیکن تیم ملی است. رومانی برای صعود باید تاریخ مسابقات خود را برعکس کند. نرخ برد آنها در مسابقات یورو فقط شش‌درصد و بدترین (یک برد در ۱۶ مسابقه) است. آن‌ها همچنین کمترین میانگین گل (۰.۶۳) را در بین کشورهایی که بیش از ۱۰ بازی در این رقابت‌ها انجام داده‌اند، دارند؛ ۱۰ گل در ۱۶ مسابقه. رومانی در ۱۶ بازی خود در مسابقات نهایی قهرمانی اروپا تنها یک برد (پنج تساوی و ۱۰ شکست) داشته که تنها بردشان به سال ۲۰۰۰ و پیروزی سه بر دو مقابل انگلیس برمی‌گردد. آنها در مرحله انتخابی حتی یک بازی را هم نباختند. بیشتر موفقیت رومانی پشت دفاعی سرسخت شکل گرفته؛ جایی که در ۱۰ بازی فقط پنج گل خوردند؛ نیم‌گل در هر مسابقه. فقط پرتغال (۰.۲۰) و فرانسه (۰.۳۸) میانگین گل خورده کمتری نسبت به رومانی داشتند. رومانی این موفقیت را مدیون دو مدافع میانی خود رادو دراگوشین و آندری بورکاست.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

احتمالاً تیم فرانچسکو کالزونای ایتالیایی در رده آخر این گروه قرار خواهد گرفت. کالزونا دستیار مائوریتزیو ساری و اسپالتی بوده. بازی اول مقابل بلژیک می‌تواند اسلواک‌ها را حسابی عقب بیندازد، بازی دوم هم با اوکراین است. آنها ۷ بازی‌شان در مقدماتی یورو ۲۰۲۴ را بردند که رکوردی عالی است و بیشترین پیروزی این تیم در مسابقات انتخابی یک تورنمنت بزرگ بود. البته آنها هر دو بازی رودررو را به پرتغال باختند و حریفان دیگرشان بوسنی، ایسلند، لیختن اشتاین و لوکزامبورگ حریفانی آسان و خارج از ۷۰ کشور برتر رده‌بندی فیفا بودند. اما این را هم درنظر بگیریم که همین ایسلند هفته گذشته موفق شد انگلیس را در خاک این کشور شکست دهد. اگر این کشور را در قالب چکسلواکی درنظر بگیریم، سال ۱۹۷۶ سابقه قهرمانی جام ملت‌ها را دارد. آنها تاکنون ۵ بار در این رقابت‌ها حضور داشته‌اند و یک مقام سومی هم سال ۱۹۶۰ به‌دست آوردند، زمانی که تیم ملی چکسلواکی یکی از قدرت‌های برتر فوتبال جهان بود. البته چک هم به یورو ۲۰۲۴ صعود کرده و احتمالاً این افتخارات را در بخش مربوط به این تیم هم خواهید خواند.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

گروه F

پرتغالی‌ها در خانه خودشان دو بر یک به کرواسی باختند و شانس آوردند شکست‌شان بدتر نشد. تیمی که با روبرتو مارتینس همه بازی‌های خودش را می‌برد، خواست بازی بدون رونالدو را هم امتحان کند اما جواب نگرفت. سرمربی اسپانیایی که وارث تیمی پرستاره شده، اعلام کرد که به رونالدو بازی می‌دهد و این ستاره می‌تواند ششمین یوروی خودش را هم تجربه کند. کریستیانو رونالدو رکورد بیشترین بازی (۲۵) و بیشترین گل (۱۴) را در ادوار یورو دارد و البته با شش پاس‌گل که این رکورد هم از سال ۱۹۷۲ بی‌تکرار است. او در هر پنج دوره قبلی یورو موفق به گلزنی شده و حالا نوبت گلزنی در یوروی ششم است. پرتغالی‌ها دو دوره قبل از اینکه رونالدو را داشته باشند، به جام ملت‌ها راه پیدا کردند و حالا برای هشتمین بار پیاپی است که این رقابت‌ها را تجربه می‌کنند. با کمک گل‌های مهاجم النصر، پرتغال تنها تیمی است که در هفت یوروی اخیر به مرحله حذفی رسیده و این روند از سال ۱۹۹۶ آغاز شد. آن‌ها رکوردی عالی در صعود از مرحله گروهی در تمام ادوار خود دارند و می‌خواهند این رکورد صددرصدی را به ۹دوره افزایش دهند. پرتغال تنها تیمی است که همه بازی‌های خود در دور مقدماتی را برد و در این ۱۰ پیروزی بیش از هر تیم دیگری گل زد. این در حالی بود که با دو گل خورده بهترین رکورد دفاعی را نیز در دست داشت.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

ترک‌ها با معجزه وینچنتزو مونتلای ایتالیایی، به دور نهایی یورو راه یافتند. این نخستین بار است که آن‌ها برای سه بار پیاپی رنگ این رقابت‌ها را می‌بینند و البته برای ششمین بار در ادوار این مسابقات. مونتلا دومین سرمربی غیرترکی است که هدایت تیم ملی این کشور را پس از هموطن خودش، ساندرو پوپو (جام‌جهانی ۱۹۵۴) در یک تورنمنت بزرگ بر عهده می‌گیرد. سرمربی ناموفق سابق میلان، فیورنتینا و سویا امیدوار است که در آلمان ترکیه را به موفقیتی بهتر از عملکرد قبلی‌شان در سال ۲۰۰۸ که تا نیمه‌نهایی بالا رفته بودند، برساند. ترکیه در جام‌جهانی ۲۰۰۲ هم سوم شده بود. ترک‌ها در شش بازی از هفت بازی اخیر خود در مسابقات قهرمانی اروپا (یک برد) شکست خورده‌اند. آن‌ها همچنین در ۱۲ بازی اخیر خود در این تورنمنت تنها یک‌بار دروازه خود را بسته نگه داشته‌اند که پیروزی دو بر صفر در مرحله گروهی مقابل جمهوری چک در یورو ۲۰۱۶ بود. هاکان چالهان اوغلو، هافبک ترکیه در بازی‌های انتخابی ۴۷ موقعیت در سکانس‌های باز در یک‌سوم پایانی حریفان خلق کرد و در ۵.۴۳ موقعیت گل موردانتظار نقش داشت. ترکیه این تورنمنت را در دورتموند و مقابل گرجستان در ۱۸ ژوئن آغاز می‌کند و شانس زیادی برای صعود دارد.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

جمهوری‌چک با یورو بیگانه نیست، این دوره یازدهمین حضور و هشتمین دوره متوالی آنها در این مسابقات (همچنین چکسلواکی) است. جمهوری چک از زمان رسیدن به فینال سال ۱۹۹۶، به‌طور متناوب بین صعود به مرحله حذفی و حذف در مرحله گروهی یورو در نوسان بوده است. آنها که به مرحله یک‌چهارم نهایی یورو ۲۰۲۰ رسیده بودند، می‌خواهند این روند را باطل کنند و دوباره از گروه صعود کنند. پاتریک شیک در آن تورنمنت در فرم خوبی بود و پنج گل از شش گل کشورش را به ثمر رساند و پس از میلان باروش در سال ۲۰۰۴ با پنج گل به دومین بازیکن جمهوری‌چک تبدیل شد که به تنهایی یا مشترک در یک دوره یورو آقای گل می‌شود. یاروسلاو شیلگاوی، سرمربی تیم ملی جمهوری‌چک پس از پیروزی سه بر صفر مقابل مولداوی و کسب رده دوم گروه و صعود این تیم به مرحله پایانی جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ از سمت خود استعفا کرد و جای خود را به ایوان هاشک داد.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید

گرجی‌ها تنها تیم این دوره هستند که در تاریخ ۳۳ ساله استقلال خود از شوروی، هرگز حضور در مرحله نهایی این رقابت‌ها را تجربه نکرده‌اند. گئورگی گولسیانی، مدافع پرسپولیس که با زدن گل قهرمانی سرخ‌ها در کنار آلن ویتل با ۱۸ گل به بهترین گلزن تاریخ باشگاه تبدیل شد، یکی از مدافعان تیم ملی گرجستان در این مسابقات خواهد بود و تنها نماینده لیگ برتر خلیج‌فارس ایران در یورو ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. سرمربی گرجی‌ها یک چهره آشناست، ویلی سانیول که مدافع فرانسوی سابق بایرن‌مونیخ است. او نخستین فرانسوی تاریخ خواهد بود که یک کشور خارجی را در مسابقات قهرمانی اروپا هدایت می‌کند. از گرجستان حتماً با نام سخت اما بازی زیبای کواراتسخلیا آشنا هستید، بازیکن تکنیکی ناپولی که با آمدن کونته احتمالاً در تابستان به تیمی بزرگ‌تر فروخته می‌شود. او در مرحله مقدماتی چهارگل و یک پاس‌گل ثبت کرد و در کنار ژرمی دوکو از بلژیک با ۸۸ دریبل موفق‌ترین بازیکن این مسابقات از این لحاظ بود.

مرور کامل تیم‌های اروپایی حاضر در یورو ۲۰۲۴ / جام ملت‌های متفاوت در قاره‌سبز از راه رسید