مربیان لیگ‌برتری فوتبال‌ ساحلی معتقدند توسعه زیرساخت‌های لازم برای این رشته توجه بیشتری را از جانب مسئولان می‌طلبد، چرا که این رشته شرایط فوق‌العاده‌ای در کشور ما دارد.

به گزارش پردیسان آنلاین، فصل جدید لیگ‌برتر فوتبال ساحلی کشورمان از شانزدهم و هفدهم اردیبهشت سال جاری با حضور ۱۰ تیم در ۹ استان آغاز شد. رشد و پیشرفت چشمگیر فوتبال ساحلی در کشورمان و عملکرد خوب آن‌ها در آسیا و جهان با اهمیت کم مسئولان مربوطه روبه‌رو بوده است، چرا که ساحلی‌بازان کشورمان با زیرساخت‌های اندک و غیرقابل توجه به استقبال فصل جدید لیگ‌برتر رفتند.

نداشتن زیرساخت مناسب در کلان‌شهرها

فوتبال ساحلی رشته‌ای کم‌تجهیزات است و با نداشتن زیرساخت‌های مدنظر شامل کم‌لطفی بسیاری شده است، بعضی باشگاه‌های فوتبال ساحلی مانند باشگاه دکتر تأمین اصفهان زمین مناسب و در دسترس برای میزبانی‌های خود ندارند که این موضوعی قابل توجه برای مسئولان است، چرا که اصفهان جزو کلان‌شهرهایی محسوب می‌شود که ملی‌پوشان خوبی دارد و باید فکری به حال زمین مناسبی برای این باشگاه کند.

تکمیل زیرساخت‌ها زمینه‌ساز اخذ میزبانی‌های بین‌المللی است

علاوه‌بر مشکلات زیرساختی که وجود دارد، مبلغ قرارداد بازیکنان و مربیان نسبت به دیگر رشته‌ها بسیار کم است، با اینکه فوتبال ساحلی از خانواده فوتسال و فوتبال است، اما از لحاظ مالی هیچ شباهتی به هم ندارد و همه سرمایه‌گذاری‌ای که روی رشته فوتبال ساحلی انجام دادند با درآمد یک بازیکن فوتبال برابر است.

بالا رفتن سطح لیگ با حضور مدعیان بیشتر

سیدمجید هاشمی، سرمربی تیم فوتبال ساحلی دکتر تأمین در رابطه با سطح لیگ‌برتر فوتبال ساحلی نسبت به سال‌های گذشته به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: سطح لیگ‌برتر فوتبال ساحلی در سال جاری نسبت به سال گذشته بالاتر است، حدود شش تیم یارگیری بهتری در ابتدای فصل انجام دادند و موفق به خرید بازیکنان ملی‌پوش شدند، چهار تیم در یک سطح قرار دارند و شکست امتیازات منجر به جذابیت بیشتر رقابت‌ها شده است.

وی می‌افزاید: در هیچ کشوری لیگ‌برتر فوتبال ساحلی این‌گونه طولانی و با رفت‌وبرگشت که در کشور ما برگزار می‌شود، پیگیری نمی‌شود، در دیگر کشورها بازی‌ها به صورت تورنمنت برگزار می‌شود که همین موضوع منجر به پیشرفت کشورمان در این رشته شده است.

نبود همکاری همه‌جانبه

سرمربی تیم فوتبال ساحلی دکتر تأمین بیان می‌کند: چندین سال است که درباره زمین خانگی و نزدیک برای تیم دکتر تأمین، صحبت‌های بسیاری شنیده‌ایم که هیچ‌کدام عملی نشده است، حتی مسئولان باشگاه به‌طور جدی از طریق اتحادیه و اداره ورزش و جوانان پیگیر هستند تا در یکی از دو ورزشگاه تیران و ناژوان بتوانند زیرساخت مناسبی را ایجاد کنند، اما همکاری‌ها بسیار کم است و همین امر سرعت پیشرفت کار را بسیار پایین آورده است، چرا که تا همکاری همه‌جانبه صورت نگیرد، چنین کارهایی انجام نمی‌شود.

تکمیل زیرساخت‌ها زمینه‌ساز اخذ میزبانی‌های بین‌المللی است

وی ادامه می‌دهد: آرزوی ماست که ورزشگاه به لیگ جاری برسد زیرا در ورزشگاه تیران میزبانی کاملی نداریم، بازی‌های ما بدون تماشاچی برگزار می‌شود و ما نمی‌توانیم از حق میزبانی خود به‌خوبی و به‌طور کامل استفاده کنیم.

هاشمی تصریح می‌کند: در شهرهایی مانند نوشهر و رودسر همه سازمان‌ها در سعی و تلاش برای برگزاری مسابقه به بهترین شکل بودند و این موضوع باید در کلان‌شهری همچون اصفهان نیز رخ دهد.

وی تاکید می‌کند: متمرکز برگزار شدن لیگ موجب می‌شود کیفیت لیگ‌برتر پایین بیاید، مدتی بیماری کرونا بر جامعه سایه افکند و شاهد افت کیفیت فوتبال ساحلی بودیم. برگزاری لیگ به‌صورت رفت‌وبرگشتی اتفاق بسیار خوبی است که باید با امکانات مناسبی که فراهم می‌شود، کیفیت را بالاتر ببرند.

عملکرد خوب، اما نگرفتن نتیجه مناسب

سرمربی تیم فوتبال ساحلی دکتر تأمین تشریح می‌کند: باشگاه شرایط خوبی را برای ما فراهم کرده است و ما با بازیکن‌هایی که داریم بهترین عملکرد را ارائه می‌دهیم، اما موفق به کسب پیروزی نمی‌شویم، امیدواریم که با پیدا کردن آمادگی بهتر، در بازی‌های آینده نتایج بهتری را کسب کنیم، همچنین قرار است نیم‌فصل با تزریق بازیکنان جدید و ملی‌پوش کیفیت تیم را ارتقا دهیم.

وی عنوان می‌کند: در لیگ جاری تیم‌هایی با بودجه‌های بالا توانستند بازیکن‌های بسیار خوبی بگیرند و هرچه تعداد تیم‌های مدعی در لیگ‌برتر بیشتر شود، سطح و جذابیت بازی‌ها نیز افزایش می‌یابد. تیم‌هایی در لیگ حاضر شدند که تماشاچیان بسیار خوب و زیادی دارند و این موضوع به جذابیت لیگ کمک می‌کند.

تکمیل زیرساخت‌ها زمینه‌ساز اخذ میزبانی‌های بین‌المللی است

هاشمی تصریح می‌کند: ارتقای قراردادها حق بازیکنان بود، چرا که مبلغ قراردادهای آن‌ها بسیار پایین بود، بعضی باشگاه‌ها توانایی خرید بازیکن‌های خوب را ندارند و برای میانه جدول بسته می‌شوند، اما باید تعادلی در خرید بازیکنان برقرار شود که تیم‌ها با توانایی خرید کمتر ضرر نکنند.

شرایط خوب لیگ‌برتر نسبت به گذشته

مهدی میرشمسی، سرمربی تیم فوتبال ساحلی مقاومت گلساپوش یزد در رابطه با سطح لیگ‌برتر فوتبال ساحلی از ابتدای فصل تاکنون به خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: سال جاری سطح لیگ‌برتر نسبت به گذشته بهتر است، چرا که بازیکنان ملی‌پوش در تیم‌ها مختلف پخش شدند و اسپانسرها نیز بیشتر به این رشته ورود پیدا کردند. پس از عملکرد درخشان تیم‌ملی فوتبال ساحلی کشورمان در جام‌جهانی این رشته بیش از پیش دیده شد و سرمایه‌گذاری روی این رشته اتفاق افتاد. امیدوارم این روند ادامه‌دار باشد که هر سال شرایط بهتر شود و لیگ پویاتری را تجربه کنیم.

وی می‌افزاید: رفته‌رفته می‌توانیم جوانان را وارد این رشته کنیم تا پس از مدتی بازیکنان جوان را به تیم ملی کشورمان تزریق کنیم. ایران تنها کشوری است که فوتبال ساحلی را به صورت لیگ برگزار می‌کند و چندین ماه روی آن وقت می‌گذارد، در دیگر کشورها به‌طور معمول ضمن استفاده از لژیونرها، در مدت زمان‌های کوتاه‌تری لیگ را برگزار می‌کنند و پیش می‌برند و نتیجه این موضوع را در عملکرد تیم ملی کشورمان در جام‌جهانی مشاهده کردیم.

تکمیل زیرساخت‌ها زمینه‌ساز اخذ میزبانی‌های بین‌المللی است

سرمربی تیم فوتبال ساحلی مقاومت گلساپوش یزد تصریح می‌کند: بعضی تیم‌ها همچون باشگاه دکتر تأمین اصفهان زیرساخت ندارند و در تلاش برای آماده کردن زیرساخت‌ها هستند، اما این زیرساخت‌ها به لیگ جاری نمی‌رسد و آن‌ها اکنون کمبودهایی دارند، این رشته در اصفهان سابقه خوبی دارد و این باشگاه نیز اسپانسر خوبی دارد، اما موفق به انجام کاری نشده‌اند؛ کلان‌شهری مانند اصفهان نباید چنین شرایطی داشته باشد. دکتر تأمین بازی و عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد، اما می‌توانیم بگوییم گاهی بدشانس بوده است که نتوانستند نتیجه بگیرد.

وی عنوان می‌کند: اصفهان همیشه یکی از تیم‌های خوب لیگ بوده است و حمایت از این تیم باید صورت گیرد تا به روال قبل بازگردد و در جدال با تیم‌های دیگر برای مدافع عنوان قهرمانی بودن، باشد.

توانایی گرفتن میزبانی تورنمنت‌های بین‌المللی

میرشمسی تشریح می‌کند: ورزشگاه خوبی داریم و اگر شهرستان‌های دیگر بتوانند زیرساخت‌های خود را به شرایط یزد برسانند، می‌توانیم تورنمنت‌های بین‌المللی را نیز در کشور برگزار کنیم، به غیر از شهرهای یزد و بوشهر، دیگر شهرها کم‌کاری کرده‌اند.

تکمیل زیرساخت‌ها زمینه‌ساز اخذ میزبانی‌های بین‌المللی است

وی بیان می‌کند: پخش زنده مسابقات جزو کمبودهای این رشته است، چرا که هم به بازیکنان انگیزه می‌دهد و هم برای حضور اسپانسر در این رشته نیاز است. تیم‌ها باید کمی روی جوان‌ها سرمایه‌گذاری کنند، چرا که اگر این نسل بروند دیگر جایگزینی برای آن‌ها وجود ندارد.

سرمربی تیم فوتبال ساحلی مقاومت گلساپوش یزد تشریح می‌کند: نسبت به سال گذشته و با توجه به نتیجه‌ای که بازیکنان در جام‌جهانی گرفتند، سقف قراردادهای بازیکنان کمی افزایش داشته است که این افزایش باید با تناسب بالا رود که از عهده اسپانسرها خارج نباشد و بازیکنان نیز راضی باشند.

تکمیل زیرساخت‌ها زمینه‌ساز اخذ میزبانی‌های بین‌المللی است

به گزارش پردیسان آنلاین، نبود تجهیزات و زیرساخت‌های لازم در رشته فوتبال ساحلی موجب شده است تا باشگاه‌ها با اینکه عملکرد خوبی دارند، نتوانند نتیجه مناسبی بگیرند. همچنین اگر تیم‌ها روی بازیکن‌های جوان خود کار کنند برای داشتن جایگزین بازیکنان باتجربه کنونی، نتیجه بهتری در این رشته خواهیم گرفت، چرا که یکی از کشورهایی که به‌خوبی در این رشته فعالیت می‌کند، ایران است.

اگر موضوع پخش زنده‌ها حل شود اسپانسرهای بیشتری به این رشته وارد خواهند شد و این ورود موجب افزایش سطح قراردادهای بازیکنان می‌شود تا آن‌ها دیگر از این بابت مشکلی نداشته باشند.

گزارش از: مهسا زین‌العابدینی