هفته بزرگداشت مقام معلم فرصت مغتنمی برای معرفی هویت و نقش معلم در تربیت فرزندان این مرز و بوم است که باید آن را ارج نهاد و یاد همه معلمان تلاشگر را گرامی داشت.
نقش مهم معلمان در سلامت، سعادت و تعالی جامعه بر کسی پوشیده نیست و اهمیت آنها به طور روز افزون برای همه جوامع آشکار شده است، بهگونهای که میتوان آینده هر کشور را از طریق وضعیت کنونی آموزش و پرورش و کیفیت تعلیم و تربیت آن قضاوت کرد.
معلمی از مشاغلی است که در بعد فرهنگی جامعه ایفای نقش میکند و همیشه در سلسله مراتب اجتماعی، جایگاه اجتماعی آن مورد تمجید و توجه قرار میگیرد.
خبرنگار پردیسان نوین به بهانه هفته بزرگداشت مقام معلم با حسنعلی اصغری مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت و گو کرده و از برنامههای پیش رو و مهمترین مشکلات و چالشهای قشر فرهیخته معلمان پرسیده است.
پردیسان نوین. آیا امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامههای هفته معلم در قزوین برگزار میشود؟
با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی ستاد ملی مبارزه با این ویروس، برنامههای امسال مربوط به این مناسبت به شکل غیرحضوری و البته متنوع و ابتکاری با روشهای جدید برگزار میشود.
در شرایط فعلی با توجه به اسناد بالادستی سند تحول بنیادین و بخشنامههای وزارتی برگزاری حضوری مراسم روز معلم امکان پذیر نیست اما قدردانی از تلاشهای جهادگرانه معلمان به روشهای دیگر ضروری است.
همچنین مراسم نمادین تقدیر از معلمان با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار قزوین و تعدادی از مسوولان به صورت ویدیو کنفرانس برگزار میشود و در مرکز شهرستانها هم روسای مناطق و فرمانداران و بخشداران و امامان جمعه برگزار خواهد شد.
امسال پویش دانشآموزی سپاس معلم به منظور قدردانی از معلمان در فضای مجازی در سطح استان راهاندازی شده است چون معلمان با دلسوزی و احساس مسوولیت در این روزها که کشور دچار بحران کروناست، آموزش را تعطیل نکرده اند که ما از این عزیزان تقدیر و تشکر می کنیم.
مطابق هر ساله از معلمان نمونه ۱۴ منطقه آموزشی استان و یک نفر از آموزش استثنایی، بر اساس شاخصهای تعریف شده علمی و ارزشی و مهارتی با توجه به فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، داشتن تالیف و ترجمه و ارایه مقاله و غیره مورد تجلیل قرار می گیرند.
پردیسان نوین. با توجه به آغاز هفته گرامیداشت مقام معلم چه خبرهای خوشی برای این قشر زحمتکش دارید؟
در راستای مباحث مالی هر اقدامی که بتوانیم و شایسته همکاران ما باشد، انجام میدهیم. خود را مدیون این عزیزان میدانیم. معوقات، حق التدریسها و اضافه کارهایی که از ابتدای سال ۹۸ پرداخت نشده بود، در اسفند و فروردین ماه پرداخت شد.
همچنین پاداش پایان خدمت همکاران تا پایان سال ۹۷ تسویه گردید و پیگیر پاداش خدمت همکاران در سال ۹۸ هستیم.
با هماهنگی که از طریق وزارت آموزش و پرورش خواهیم داشت در اسرع وقت نسبت به پرداخت تعهدات دیگر اقدام خواهیم کرد.
پردیسان نوین. سال ۹۸ رخدادهای مختلفی در کشور از قبیل شیوع کرونا به وقوع پیوست، آموزش و پرورش چه تمهیداتی متناسب با آنها اندیشید؟
به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور چالش بزرگی برای سیستم آموزشی ایران به وجود آمد، از جمله اقدامات خوب اداره کل آموزش و پرورش در این راستا، اجرای طرح آموزش از طریق فضای مجازی بود.
به همین منظور پویشی از طرف معلمان با عنوان اگر چه مدرسه تعطیل است، اما آموزش تعطیل نیست به راه افتاد و معلمان اقدامات خوب و خلاقانهای در این خصوص انجام دادند و به این شعار به معنای واقعی و دقیق جامه عمل پوشاندند.
پردیسان نوین. آیا فعالیتهای آموزش و پرورش در این دوران به آموزشهای مجازی ختم شد؟
به عنوان نهاد تعلیم و تربیت و دستگاه تاثیر گذار در کشور و استان، رسالت ما صرفا محدود به آموزش نیست. فرهنگیان استان با شیوع ویروس کرونا در جامعه، در بحث تولید ماسک و سایر ملزومات بهداشتی در هنرستانها ورود پیدا کردند و از نیمه اسفند ماه سال ۹۸ روزانه ۱۲ هزار ماسک در هنرستانهای استان تولید شد.
با توجه به تفکر بسیجی که در معلمان و دانش آموزان ما وجود دارد، آموزش و پرورش در تمام بزنگاهها پیشگام بوده است و در شرایط فعلی نیز توانست بخشی از کمبود ملزومات بهداشتی را در استان جبران کند.
در این مدت آموزش و پرورش در کنار مباحث آموزشی به مباحث بهداشتی روانی و جسمی دانش آموزان توجه جدی داشته و در پویش سفیران سلامت اقدامات ارزندهای انجام داده است.
همچنین دانش آموزانی از خانواده بزرگ آموزش و پرورش، به عنوان سفیران سلامت، در مدارس ثبت نام و عضو این شبکه هستند. این دانش آموزان پویشهای خوبی در حوزه بهداشت و سلامت راه اندازی کردند که نقش موثری در پیشگیری و کاهش ویروس کرونا داشت.
همچنین به منظور سلامت جسمی دانش آموزان، معلمان تربیت بدنی، کلیپهای ورزشی را تولید کرده و در اختیار دانش آموزان قرار دادند تا بتوانند ورزشهایی را در منزل انجام دهند و این دوران را به سلامت پشت سر بگذارند.
پردیسان نوین. ارزیابی شما از آموزش مجازی در دوران قرنطینه چیست؟
از اسفند ماه سال ۹۸ که مدارس تعطیل شد، عمدهترین شکل آموزش، در شبکههای مجازی و با روشهای متفاوت و خلاقانهای بود که معلمان و مدیران مدارس شکل دادند اما آموزش و پرورش به عنوان دستگاه بزرگ، نگران این بود که ممکن است، بخشی از جامعه آماری، از گردونه آموزش کنار رود و نتواند این آموزشها را دریافت کند.
از این رو با همکاری دفتر فناوری وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه صنعتی شریف، شبکه آموزش دانش آموزان یا شبکه شاد، یکی از بزرگترین شبکههای آی تی کشور، راه اندازی شد. تفاوت این شبکه آموزش با شکلهای دیگر از آموزشهای مجازی، ارائه تعاملی آموزشها است.
نکته مهم دیگر این است که، مدیران در سطح وزارتخانه میتوانند آموزشها را رصد کنند و بدانند کدام یک از دانش آموزان این آموزشها را دریافت میکند یا تاکنون دریافت نکرده است.
در شبکه شاد پیوسته آموزش را کنترل میکنیم و میتوانیم به صورت برخط، گزارشهایی را دریافت کنیم. البته بخشی از آموزشها با همکاری صدا و سیمای کشور انجام شد و شبکه آموزش و شبکه چهار در این ایام همراه آموزش و پرورش بودند اما این آموزشها به صورت تعاملی بین معلم و دانش آموز نبود. بنابراین هدف از تشکیل شبکه شاد در درجه اول این بود که تمام دانش آموزان تحت پوشش شبکه شاد قرار بگیرند و تعاملی بین دانش آموزان و معلم برقرار شود.
پردیسان نوین. آیا آموزشهای مجازی شبکه شاد محدود به دوران قرنطینه خواهد بود یا در آینده هم از این زیرساخت استفاده خواهد شد؟
آموزش و پرورش به شبکه شاد نگاه بلند مدت دارد و بنا داریم آن را به عنوان برنامهای آموزشی به صورت مداوم در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم بنابراین از کسانی که در مباحث آموزشهای مجازی فعالیت میکنند درخواست داریم به ما کمک کنند تا اشکالات این شبکه مرتفع شود و بتوانیم به عنوان یک شبکه آموزش دائمی، در کنار آموزشهای حضوری از آن بهره مند شویم.
با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به سمت آموزشهای مجازی حرکت کنیم. این شرایط، فرصتی شد تا زیرساختهای لازم در حوزه آموزشهای مجازی ایجاد شود و از این منظر، کار بسیار بزرگ و شبانه روزی در آموزش و پرورش شکل گرفت و امروز بزرگترین بستر آی تی کشور را داریم که در نوع خود بی نظیر است.
البته در بخشی از جامعه، به دلیل فراهم نبودن زیر ساختهای آموزش مجازی، با مشکلاتی مواجه هستیم و در بخشهایی از کشور و استان، دسترسی به گوشی هوشمند و اینترنت وجود ندارد و مناطق عشایری و روستایی ما با مشکلاتی مواجه هستند.
از شروع به کار شبکه شاد، دانش آموزان را رصد کردهایم و بنا داریم، نگذاریم هیچ دانش آموزی از آموزش بی بهره باشد. از این رو روشهای متفاوتی را اجرا میکنیم و در مناطق دور دست، بستههای آموزشی با رعایت پروتکلهای بهداشتی و مورد نظر وزارت بهداشت در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد.
در مناطق کم جمعیت، با همت بلند معلمان و اقدامات جهادی که مدیران مناطق و مدارس دارند، کلاسهای درس با رعایت شرایط بهداشتی تشکیل شده و در حال حاضر در برخی از مناطق روستایی، کلاسها در جریان است. معلمان در فضای باز کلاس درس را تشکیل میدهند تا هیچ دانش آموزی از آموزش محروم نباشد و تداوم آموزش را پیوسته و مستمر داشته باشیم.
پردیسان نوین. استقبال دانش آموزان و معلمان از شبکه شاد چطور بوده است؟ آیا تمام دانش آموزان از این شبکه استفاده میکنند؟
در حال حاضر همه مدیران و مدارس در شبکه شاد ثبت نام کرده و عمده معلمان به استثنا عدهای محدود، در شبکه شاد حضور دارند.
بیش از ۸۵ درصد کلاسهای درس در شبکه شاد تشکیل شدهاند اما ورود دانش آموزان به شبکه خیلی مطلوب نیست و حدود ۲۵ درصد دانش آموزان به شبکه شاد وارد نشده اند.
بخشی از دانش آموزان به دلیل وجود مشکلات زیر ساختی و نبود امکانات ورود پیدا نکردند و برخی از دانش آموزان نیز شبکه آموزش را جدی نگرفتهاند.
شبکه آموزشی شاد باید زمینه را برای آموزش مناسب دانش آموزان فراهم کند و باید به این شبکه، به چشم آموزش اصلی نگاه کرد نه آموزش مکمل.
پردیسان نوین. امتحانات پایان سال تحصیلی در این شرایط چه زمانی و چگونه برگزار میشود؟
امتحانات پایه ۱۲ از هفته پایانی اردیبهشت با فراهم کردن مقدمات لازم، برگزار خواهد شد و مدیران مدارس تدابیری خواهند اندیشید تا پروتکلها رعایت شود.
همچنین نمرات دانش آموزان و تحلیلهای لازم انجام میشود تا زمینه برگزاری کنکور فراهم شود. سه هفته بعد از آخرین امتحان دانش آموزان، کنکور برگزار میشود و امیدوارم که دانش آموزان استان قزوین در این شرایط هم نتایج خوبی را در کنکور سال تحصیلی جدید داشته باشند.
در خصوص امتحانات سایر پایهها، تصمیم مشخص و معینی هنوز اتخاذ نکردیم و به دنبال این هستیم که شرایطی فراهم شود تا حد امکان امتحانات به صورت حضوری برگزار گردد و بیشترین منافع و کمترین هزینه را به دانش آموزان تحمیل کند.
پردیسان نوین. شرایط استخدام آموزشیاران نهضت سواد آموزی چیست؟
تمام افرادی که با شرایط مورد تایید نهضت سواد آموزی، سالها همکاری داشتند در آزمون استخدامی ثبت نام کردند. قرار بود اواخر فروردین ماه سال جاری این آزمون برگزار شود که به دلیل بیماری کرونا، تاریخ آزمون تغییر کرد و تا خرداد ماه برگزار خواهد شد.
جذب آموزشیاران نهضت سواد آموزی، منوط به قبولی آنها در آزمون استخدامی و گذراندن دورهای آموزشی اولیه از طریق دانشگاه فرهنگیان است.
هر همکاری در این آزمون شرکت نکند، با فرض اینکه همکاری مستمری با آموزش و پرورش داشته، متاسفانه امکان ادامه فعالیت را نخواهد داشت.
پردیسان نوین. آیا در سال تحصیلی جدید با کمبود نیرو مواجه خواهیم بود؟
تا سال ۱۴۰۳، ورودیهای دهه ۶۰ و بسیاری از همکاران آموزش و پرورش استان بازنشسته میشوند و در نتیجه با کمبود معلم مواجه میشویم اما بخش اعظم کمبود نیروی انسانی، از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشجویان تعهد دبیری و بخش دیگر از طریق آزمونهای استخدامی تامین میشود.
در حال حاضر در استان با حدود ۶۰ هزار ساعت تدریس در هفته با کمبود معلم مواجه هستیم که بخشی از این افراد را با دانشجویان تعهد دبیری و افرادی که در آزمون ماده ۲۸ قبول شدند، تامین میکنیم و بخشی دیگر کمبودها را از طریق معلمان ارزشمندی که به صورت حق التدریس با ما همکاری خواهند کرد، جبران میکنیم تا سال تحصیلی پیش رو را به بهترین شکل ممکن آغاز کنیم.
این اطمینان را میدهیم که با همت بلندی که در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد هیچ کلاس درسی بدون معلم باقی نخواهد ماند و آموزش با رعایت تمام استانداردها انجام میشود.
پردیسان نوین. آموزش و پرورش استان در طرح مومنانه نیز ورود کرده است؟
در راستای رهنمودهای مقاممعظم رهبری (مدظله العالی) برای مواسات و کمک مومنانه، آموزش و پرورش به عنوان دستگاه تعلیم و تربیت و یکی از نهادهایی که در راستای نهادینه کردن فرهنگ مشارکت گام بر میدارد، وظیفه خود دانست اقداماتی در این حوزه انجام دهد.
در این مدت همه مناطق آموزش و پرورش استان بسیج شدند و بستههای غذایی و نقدی فراوانی آماده و در اختیار افراد کم بضاعت قرار گرفت و همچنین پویشهای خوبی از طریق دانش آموزان راه اندازی شد.
در یکی از این پویشها هر دانش آموز حداقل هزار تومان کمک میکند که امیدواریم میزان قابل توجهی تامین شود و با همراهی و همکاری نهادها و دستگاههای متولی در اختیار نیازمندان قرار گیرد تا در ماه مباک رمضان در رفع مسایل و مشکلات آنها قدمی برداشته باشیم.
این فعالیتها در دو نوبت انجام میشود؛ نوبت اول آن در ابتدای ماه مبارک رمضان است که بخشی از این ارزاق و بستهها توزیع شده و نوبت دوم در میلاد امام حسن (ع) توزیع خواهد شد. امیدواریم بتوانیم سهم خود را در این پویش همگانی ایفا کنیم.
پردیسان نوین. آیا در این طرح دانش آموان نیازمند نیز شناسایی شدند؟
بله، بیش از پنج هزار دانش آموز در استان داریم که از نظر اقتصادی در وضعیت نامناسبی به سر میبرند. اقداماتی برای این افراد انجام دادیم و پیش بینیهای برای سال تحصیلی آتی در ارتباط با مباحث مربوط به کتابهای درسی و ملزومات لازم برای سال تحصیلی و نوشت افزار پیش بینی شده تا کمک کنیم هیچ دانش آموزی در سال تحصیلی آینده در این شرایط قرار نداشته باشد.
البته اقدامات آموزش و پرورش با حفظ شان و کرامت انسانی این دانش آموزان و خانواده آنها انجام میشود.
استان قزوین دارای ۱۶ هزار فرهنگی و ۲۵۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است.
۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت استاد مطهری به عنوان روز معلم نامگذاری شده است.