معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با تاکید بر رویکرد پیشگیری محور طب ایرانی، اصول تغذیه‌ای مطلوب از دیدگاه طب ایرانی در فصل تابستان را تشریح کرد.

به گزارش پردیسان آنلاین و به نقل از وبدا، سید مهدی میرغضنفری با اشاره به اینکه در طب ایرانی پرهیز، مقدم بر درمان است، اظهار کرد: برای حفظ سلامتی خود در فصل تابستان باید نسبت به مواد غذایی مصرفی آگاهی کافی داشته باشیم.

وی افزود: در فصل تابستان افراد با مزاج گرم و خشک بیشتر در معرض آسیب هستند، زیرا به دلیل گرم و خشک بودن مزاج این افراد همچنین فصل تابستان، احتمال خطر در این افراد بیشتر است، بنابراین در این فصل باید از تمام خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که حرارت بدن را بالا می‌برند و موجب خشکی بدن می‌شوند تا حد امکان پرهیز شود به‌ویژه مواد غذایی تند از قبیل فلفل و زنجبیل، دارچین، زعفران، سس‌های تند، خردل، سبزیجات تند همچون سیر، پیاز، ترخون، نعنا، تره، شاهی، شوید و شورها و شیرینی‌ها.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: بهتر است از غذاهای گیاهی خام یا پخته بخارپز ساده بدون ادویه‌جات و طعم‌دهنده‌های قوی استفاده شود؛ افراد گرم‌مزاج باید نسبت به مصرف نمک و غذاهای شور و تنقلاتی همچون چیپس شور، آجیل شور و امثال آن در فصل تابستان احتیاط کنند.

میرغضنفری ادامه داد: اکثر مغزها مزاج گرم و خشک دارند و تمام افراد به‌ویژه کسانی که مزاج گرم و خشک دارند، نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنند، همچنین سرخ کردن، بو دادن و تفت دادن موجب گرم و خشک شدن مزاج می‌شود، بنابراین نباید در مصرف غذاهای تهیه شده با این روش‌ها زیاده‌روی شود و غذاها باید به صورت ساده یا در صورت امکان خام و پخته تهیه شوند.

وی توضیح داد: شیرینی‌جات مزاج گرم دارند، بنابراین نباید در مصرف شیرینی‌ها، شکلات‌ها و حتی شیرینی‌های طبیعی همچون عسل، کشمش، مویز و میوه‌های شیرین مانند انجیر، نارگیل، موز، خربزه و آناناس در فصل تابستان زیاده‌روی شود.

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش بیان کرد: توصیه می‌شود در فصل تابستان گوشت‌های قرمز به دلیل داشتن گرما و حرارت زیاد، کمتر مصرف شود، به ویژه گوشت پرندگانی همچون کبک و بلدرچین که گرمای بسیار بیشتری نسبت به گوشت گوسفند دارند، همچنین گوشت شتر نیز به دلیل گرما و خشکی زیاد نباید به‌طور معمول مصرف شود.

میرغضنفری با اشاره به ضرورت پرهیز از مصرف غذاهای با مزاج گرم مانند فسنجان، گردو و کنجد افزود: در فصل تابستان از مواد غذایی با طبع خنک مانند آب‌دوغ خیار، ماست، خیار و کمی نان، سبزیجات خنک همچون خیار، کاهو، کدو خورشتی (سبز) گشنیز، ماست و اسفناج استفاده شود.

وی توصیه کرد: بهتر است غذاهایی که در تابستان مصرف می‌شوند، پخته شود و آب‌پز باشند و غذاها کباب یا سرخ نشود، مانند آش، سوپ، خورش سبزیجاتی که سبزی آن سرخ نشده باشد، حبوبات آن کم باشد، مقدار زیادی گوشت نداشته باشد، کمی ترش باشد و برای مثال با غوره، آبغوره، آبلیمو، لیمو، نارنج تهیه شده باشند.

معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش مصرف مرکبات و میوه‌جات ملس مانند زرشک و آب زرشک، شاه توت، تمشک، سیب ترش، آلبالو، گوجه سبز، انار، شوید، هلو، زردآلو، هندوانه و گریپ فروت را مفید دانست و ادامه داد: مصرف سالادها در این فصل مفید است، زیرا مزاج سرد و تر دارند، همچنین خوردن ترشیجات در این فصل توصیه می‌شود به شرط اینکه تند نباشد که در این صورت حرارت آن‌ها بالا می‌رود.

میرغضنفری با بیان اینکه مصرف کافی آب و لبنیات در فصل تابستان مفید است، اظهار کرد: مصرف روزانه لیموترش در فصول گرم سال برای گرم مزاجان توصیه می‌شو، این میوه از حرارت و رطوبت بدن و التهابات درونی کبد می‌کاهد، خون را رقیق می‌کند و برای هضم غذاهای چرب، شیرین و سنگین مفید است.

وی مصرف گوشت‌های سفید را در این فصل مناسب‌تر از گوشت‌های قرمز عنوان کرد و افزود: گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی گرمای کمتری دارند، به‌ویژه ماهی که با داشتن مزاج سرد و تر برای این فصل بسیار مناسب است، به شرطی که خیلی سرخ نشده باشد و ادویه‌جات تند نیز به آن اضافه نشود.