به گزارش پردیسان نوین، آذرماه سال ۹۲ بود که استاندار وقت لرستان اعلام کرد طرح مطالعاتی توسعه و تجهیز فرودگاه خرم آباد برای پرواز هواپیماهای پهن پیکر درحال انجام است.هوشنگ بازوند آن زمان عنوان کرد طرح مطالعاتی توسعه باند، تجهیز فرودگاه و تامین امکانات موردنیاز برای پرواز هواپیماهای بزرگ و پهن پیکر دراین فرودگاه درحال […]
به گزارش پردیسان نوین، آذرماه سال ۹۲ بود که استاندار وقت لرستان اعلام کرد طرح مطالعاتی توسعه و تجهیز فرودگاه خرم آباد برای پرواز هواپیماهای پهن پیکر درحال انجام است.
هوشنگ بازوند آن زمان عنوان کرد طرح مطالعاتی توسعه باند، تجهیز فرودگاه و تامین امکانات موردنیاز برای پرواز هواپیماهای بزرگ و پهن پیکر دراین فرودگاه درحال انجام است، طرحی که شامل اجرای عملیات توسعه پهنای باند فرودگاه و همچنین پی سی ان، پایانه و پاویون مناسب و مجهز برای فرودگاه خرم آباد است.
وی گفته بود با اجرایی شدن این عملیات، امکان پرواز هواپیماهای پهن پیکر برای برقراری پرواز حجاج و همچنین پروازهای منظم سفر به عتبات عالیات و دیگر مقاصد داخلی غیر از تهران در فرودگاه خرم آباد فراهم خواهد شد.
پس از این خبر شیرین، سرانجام طرح توسعه فرودگاه خرم آباد ۲۴ دی ماه ۹۲ با حضور محمد رسولی نژاد مدیرعامل وقت شرکت فرودگاه های کشور و با برآورد اعتبار ۵۲ میلیارد تومان آغاز و نوید داده شد علاوه بر ده ها هزار زائر لرستانی، زائران استان های همجوار نیز می توانند از این پروازها بهره مند شوند.
رسولی نژاد در آن مراسم اظهار داشت: با توجه به مطالبه دیرین مردم و پیگیری مسئولان لرستان برای فراهم آمدن امکان پرواز حجاج از طریق این فرودگاه، باند پرواز فرودگاه خرم آباد به میزان ۳۰۰ متر توسعه می یابد.
قول و قرارها آنچنان لجام گسیخته پیش می رفت تا جایی که نیمچه وعده هایی برای افزایش پروازها در زمینه گردشگری زیارتی به مقاصد مشهد، نجف و حتی دمشق در فرودگاه خرم آباد به مردم داده شد.
فرودگاهی که با سابقه بیش از ۷۰ سال از مجموع ۵۴ فرودگاه فعال جزو ۱۶ فرودگاه برتر و مجهز به دستگاه پیشرفته فرود اتوماتیک است همچنان در گیرودار اجرای این طرح بود و مسئولان هر یک آماری از پیشرفت فیزیکی آن می دادند.
جالب اینکه در این سال ها مسئولان مرتبط و غیرمرتبط کشوری از طرح توسعه فرودگاه به عنوان یک برند عمرانی در لرستان بازدید می کردند و همچنان بر طبل افتتاح این طرح برای انجام پرواز هواپیماهای پهن پیکر می کوبیدند.
۱۴ مرداد ماه سال ۹۵ نیز عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی از این طرح بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند اجرای آن قرار گرفت و برآیند بازدید وی از این طرح رضایت بخش و امیدوارکننده بود.
در این مدت ده ها مسئول و مدیر کشوری آمدند از طرح توسعه فرودگاه خرم آباد بازدید کردند و با ابراز رضایت از این طرح و امیدواری برای افتتاح هرچه زودتر آن، وعده پرواز حجاج از خرم آباد را بیش از پیش در دل مردم زنده کردند؛ وعده ای که قرار بود ۲ سال پس از آغاز عملیات میدانی به ثمر بنشیند اما به طور رسمی اعلام شده امکان نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر و اعزام حجاج از این فرودگاه وجود ندارد.
استاندار لرستان در این باره گفت: پس از پیگیری و مکاتبات انجام شده برای برقراری پرواز حج از فرودگاه خرم آباد، شرکت هواپیمایی ایران ایر طی نامه ای از فراهم نبودن شرایط برای انجام این پروازها خبر داد.
سید موسی خادمی افزود: این شرکت دلیل امکان پذیر نبودن انجام پروازهای حج لرستان را موانع و کوه های اطراف فرودگاه، ارتفاع فرودگاه از سطح دریا، درجه بالای دمای هوا در تیر و مرداد و محدودیت های شدید عملیاتی به لحاظ وزن نشست و برخاست اعلام کرده است.
وی اظهار داشت: در این نامه اعلام شده درخصوص انجام پروازهای حج این استان از طریق فرودگاه خرم آباد با توجه به اتمام طرح توسعه، براساس اعلام نظر کارشناسی قسمت عملیات پرواز ‘هما’، محدودیت های عملیاتی وزن نشست و برخاست، منجر به کاهش تعداد مسافر و بار قابل حمل( حداکثر به میزان ۱۵۰ نفر) خواهد شد و با توجه به اعمال محدودیت طرف سعودی برای تعداد نشست و برخاست هواپیماهای تمامی کشورها، الزام به حداقل حمل ۲۵۰ مسافر در هر پرواز وجود دارد.
امروز مردم لرستان بار دیگر محروم ماندند تا ده ها هزار زائر مشتاق بار سفر برای اعزام به سرزمین وحی را از پایتخت ببندند و رنج سفر هشت ساعته تا تهران را همچنان همراه داشته باشند.
سوال اینجاست اگر فرودگاه خرم آباد محدودیت شدید عملیاتی و موارد منع پرواز هواپیماهای پهن پیکر دارد پس چرا این طرح در سال ۹۲ کارشناسی و آغاز شد و با گذشت حدود پنج سال سخنی از این محدودیت ها به میان نیامد؟
بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه اجرای این طرح برای لرستانی که امروز چالش بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی را دارد به معنای احیای مجدد ده ها واحد تولیدی بود که می شد با جلوگیری از هدررفت بیهوده این میزان اعتبار، فکری برای اقتصاد استان کرد.
اما ماجرا به این مساله ختم نمی شود، طرح فرودگاه با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده واز طرفی پیمانکار طرح ۲۷ میلیارد تومان مطالبات دارد که نه استان و نه شرکت فرودگاههای کشور زیر بار پرداخت آن نمی روند و به این ترتیب لرستان ناامید از طرح توسعه فرودگاه اکنون ۲۷ میلیارد تومان بدهکار است.
مدیرفرودگاه خرم آباد در این باره می گوید: طلب پیمانکار طرح توسعه باید از محل مطالبات استانی پراخت شود چراکه اصلا قراردادی با شرکت فرودگاهها بسته نشده است.
علی کاملی با بیان اینکه این طرح با پیشرفت ۸۵ درصد متوقف شده ادامه داد: این طرح جز پروژه های اقتصاد مقاومتی است و از ابتداقرار نبوده مبلغی توسط شرکت فرودگاهها پرداخت شود.
اما استاندار لرستان در این خصوص می گوید: طرح توسعه فرودگاه خرم آباد با منابع پیش بینی شده از ابتدا کار اشتباهی بوده و در شرایط کنونی استان توانایی پرداخت ۲۵ میلیارد تومان مطالبات پیمانکار را ندارد.
سیدموسی خادمی افزود: پرداخت بدهی این طرح از محل تهاتر نیز امکانپذیر نیست و مستندات کافی برای پیگیری از طریق شرکت فرودگاهها و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد.
وی تاکید کرد: با زور و خارج از چارچوب مصوبات نمی شود اقدامی انجام داد و این مهم از تاکیدات وزیر راه و شهرسازی است و مصوب شده که از طریق شرکت فرودگاهها پیگیری شود بنابراین همه باید به قانون و مستندات پایبند باشند.
اما مدیرکل راه و شهرسازی لرستان اظهار نظر استاندار را تایید می کند و می گوید: پیگیری برای پرداخت مطالبات پیمانکار ادامه دارد و باید ازمحل شرکت فرودگاهها و یا وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود.
رضا خالقی افزود: مجمع شرکت فرودگاههای کشور مصوبه ای در سال ۹۶ دارد که بر اساس آن پرداخت مطالبات و ادامه طرح را تقبل کرده که اجرای این مصوبه به دستور استاندار در حال پیگیری است.
وی با اشاره به تاکید وزیر راه وشهرسازی برای تعیین تکلیف مطالبات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های قانون بودجه برای رفع این مشکل از نکات مورد تاکید وزیر است و در همین راستا نیز در قانون بودجه ۹۹ بندی برای مطالبات قرارگاه آمده است.
وی گفت: استان لرستان توانایی یا وظیفه ای برای پرداخت مطالبه ۲۷ میلیارد تومانی پیمانکار طرح توسعه ندارد و تهاتر این بدهی از طریق نفت خام نیز سال گذشته انجام نشد چراکه وزارت نفت در کل طرح های مشابه زیر بار این مساله نرفت.
به هرحال امروز طرح توسعه فرودگاه ناامیدتر از همیشه ابتر مانده و در حالیکه تکلیف ۲۵ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده مشخص نیست که در نهایت خرم آباد میزبان هواپیماهای پهن پیکر و اعزام حجاج خواهد بود یا نه، اکنون لرستان ۲۷ میلیارد تومان به پیمانکار طرح بدهکار است و حدود ۱۰ ماه از تعطیلی آن با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی می گذرد.
Monday, 25 November , 2024