به گزارش خبرنگار پردیسان آنلاین، خراسان شمالی به عنوان استانی جوان با ظرفیتهای متعدد اقتصادی پس از گذشت حدود دو دهه از عمر خود نتوانسته است از نظر اقتصادی جایگاه خود را میان استانهای کشور بهبود بخشد. استانی که طبق بیانات رهبر انقلاب در مهرماه ۹۱ میتواند جزو ۱۰ استان برتر کشور باشد، اما در حال حاضر در عموم شاخصها رتبههای آخر کشور را پیش روی خود میبیند.
هرچند بررسی علل ناکامی خراسان شمالی در بهبود جایگاه خود موضوعی گسترده است، اما میتوان به بعضی عوامل به صورت موردی اشاره کرد و آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. عللی که اگر به سمت و سوی اصلاح پیش رود، میتوان به آینده استان امید بیشتری داشت. راههای مواصلاتی خراسان شمالی میتواند یکی از نقاط قوت نسبت به سایر استانها باشد و در صورت توجه به توسعه این استان کمک کند.
خراسان شمالی استانی در شمال شرق کشور است و حدود ۸۰۰ کیلومتر با پایتخت فاصله دارد، فاصلهای که خود به خود دسترسیها را کاهش میدهد، چنانچه این فاصله را با مسائل دیگری همچون نبود خط ریلی در استان، نبود یک کیلومتر آزادراه و فرودگاهی با تعطیلیهای بسیار کنار هم گذاشت، خواهیم دید که نبود راه ارتباطی مؤثر مسئله اصلی خراسان شمالی و یکی از عوامل توسعهنیافتگی این استان است.
راهآهنی که نیست، جادهای که امنیت ندارد
خراسان شمالی از وجود راهآهن بیبهره است. اجرای طرح راهآهن مشهد- بجنورد-گلستان سالهای سال است که توسط دولتهای مختلف وعده داده میشود، اما به نظر نمیرسد عزمی برای اجرای آن وجود داشته باشد. راهآهنی که اکنون هزاران میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.
وضعیت جادههای خراسان شمالی نیز چندان تعریفی ندارد. جاده بجنورد به گلستان که محل عبور سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر و زائر است، به هیچ عنوان ایمن نیست به نحوی که طبق گفته فرمانده انتظامی خراسان شمالی، ۷۰ درصد تصادفات فوتی خراسان شمالی در این محور رقم میخورد.
چهار بانده شدن این جاده وعده رئیسجمهور دولت یازدهم در سفر به خراسان شمالی بود، ابتدا بنا بود این پروژه تا سال ۹۶ به پایان برسد، اما این طرح همچنان درگیر تأمین اعتبارات است. مرتضی بهزادفر، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی خراسان شمالی ۱۸ مهرماه سال جاری، اظهار کرد: ۴۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات توازن ملی برای تکمیل جاده بجنورد-جنگل گلستان ابلاغ شده است.
وی افزود: این میزان اعتبار برای شتاببخشی در تکمیل جاده بجنورد-جنگل گلستان پس از سفر رئیس برنامه و بودجه کشور به استان ابلاغ شده که جدا از یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده برای چهار استان سهیم در اجرای این طرح است.
به گفته بهزادفر، تاکنون هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه راهسازی بجنورد-جنگل گلستان تخصیص یافته است. وی تاکید کرد: این اعتبار به صورت نقدی تخصیص یافته و مختص اجرای این پروژه در خراسان شمالی است.
مسئولان استانی نیز روی تأمین اعتبارات این پروژه تاکید فراوان داشتند. محمدرضا حسیننژاد، استاندار خراسان شمالی ۳۰ مهرماه سال جاری در شورای راهبری تصادفات خراسان شمالی، تاکید کرد: بخش زیادی از محور بجنورد-جنگل گلستان یکطرفه شده است، اما برای اتمام سایر نقاط آن نیازمند تسریع در اختصاص اعتبارات هستیم.
وی ادامه داد: محور جنگل گلستان به سمت فاروج و قوچان، پروژهای ملی و نیازمند اعتبارات ملی است؛ بنابراین توجه مسئولان کشوری به این محور ضرورت دارد و در دیدار با رئیسجمهور و وزیر کشور بر اجرای سریعتر این پروژه تاکید داشتهایم.
فرودگاهی که بیشتر مواقع تعطیل است!
یکی دیگر از راههای مواصلاتی خراسان شمالی فرودگاه است؛ فرودگاهی واقع در بجنورد که به دلیل جانماییهای نادرست با شرایط خاصی توان پذیرایی از هواپیماها را دارد. هرچند سالیان سال است بر ایرادات ساختاری فرودگاه بجنورد تاکید شده است، اما مسئولان همچنان به فکر جانمایی فرودگاه دوم برای استان نیفتادهاند.
اکنون فرودگاه بجنورد هفتهای یک یا دو پرواز به سمت تهران دارد؛ فرودگاهی با عنوان بینالمللی، اما بدون پرواز که در عمل استان را برای پذیرایی از میهمانهای ملی دچار مشکل کرده است. باید پذیرفت بخش قابلتوجهی از جذب اعتبارات ملی در گرو حضور مسئولان در استانهای کشور است با این وجود بجنورد به علت نداشتن پروازهای روزانه، نمیتواند از مسئولان ملی در حد عالی پذیرایی کند. نزدیکترین فرودگاه به بجنورد، مشهد است که فاصلهای حدود چهار ساعته با این شهر دارد و این روند حضور مسئولان را کمرنگ کرده است.
از سوی دیگر جذب سرمایهگذار در هر استان امری حیاتی محسوب میشود، اما استانی که نمیتواند برای سرمایهگذار شرایط پرواز مهیا کند، نخواهد توانست فردی را جذب و برای سرمایهگذاری اقناع کند.
وعده مسئولان برای فرودگاه بجنورد
مهدی رشیدی، معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی چهارم آبانماه در جمع خبرنگاران امید برای احیای فرودگاه بجنورد را زنده کرد و گفت: با تکیه بر پیگیریهای قبلی مسئولان استان به ویژه استاندار و با قول مساعد رئیس سازمان هواپیمایی کشور، تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا پایان آبانماه روزانه یک پرواز از فرودگاه بجنورد انجام شود.
وی با اشاره به اینکه برای ایرلاینها باید شرایط فراهم باشد تا خدمات ارائه دهند، تاکید کرد: لازم است شرایطی برای مجاب کردن شرکتهای هواپیمایی با هدف پرواز در کریدور خراسان شمالی ایجاد شود تا کنسلی پروازها به حداقل برسد.
معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سیستم پروازی در کشور افت داشته است، اما با پیگیریهای صورت گرفته در سفر رئیسجمهور به استان، یکی از مهمترین مصوبات سفر تخصیص ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای فرودگاه شهدای بجنورد بود که طی دو سال اخیر در حوزه عمرانی، ماشینآلات و تکمیل تجهیزات محقق شد.
دشواری سفر به خراسان شمالی برای مسئولان
ابراهیم قدمگاهی، مدیر فرودگاه بجنورد هجدهم مهرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد مسافران برای فرودگاه بجنورد زیاد است، اما از آنجا که تعداد پروازها کم است، تعدادی از مسافران نمیتوانند از این خدمات بهرهمند شوند.
وی افزود: فرودگاه بجنورد به لحاظ برخورداری از امکانات مناسب همچون طول باند فرودگاه ظرفیت این را دارد که در طول روز دو پرواز داشته باشد، اما در حال حاضر چنین اتفاقی نمیافتد، در گذشته تا ۱۱ پرواز در هفته در این فرودگاه انجام میشد، اما کمبود ناوگان هوایی علت کاهش تعداد پروازهای فرودگاه بجنورد محسوب میشود.
این مشکل آنقدر حاد است که نماینده ولیفقیه در خراسان شمالی نیز بارها به آن اشاره داشته است، حجت الاسلام رضا نوری در دیدار با رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: کمبود پرواز به خراسان شمالی، سفر مسئولان به این استان را دشوار کرده است.
یکی از عوامل توسعه خراسان شمالی راههای ارتباطی است
محمد وحیدی، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پردیسان آنلاین، اظهار کرد: طی هفته سه پرواز از فرودگاه بجنورد انجام میشود که اندک است. زمانی که امکان سفر هوایی به استان وجود نداشته باشد، هیچ سرمایهگذار، استاد دانشگاه و مسئولی تمایل ندارند که به این استان سفر کنند.
وی اضافه کرد: رئیس سه دولت ساخت راهآهن مشهد به گلستان را مصوب کردهاند، اما همچنان این پروژه روندی را طی نکرده و از سوی دیگر جاده بجنورد جنگل گلستان نیز همچنان ۴ بانده نشده است.
نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به حجم پروژههای نیمهتمام حوزه راه در استان، میتوان خراسان شمالی را به عنوان استانی با راههای ارتباطی نیمهتمام شناخت.
حسین حاجی بی گلو، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفتوگو با پردیسان آنلاین بر این مشکل تاکید کرد و گفت: نبود راههای ارتباطی جذب سرمایهگذار را به شدت با مشکل مواجه کرده است، تا زمانی که راههای مواصلاتی به حد کافی در خراسان شمالی وجود نداشته باشد نمیتوان در جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی موفق عمل کرد.
وی ادامه داد: یکی از عوامل توسعه راههای ارتباطی بوده و در حال حاضر خراسان شمالی از زیرساختهای این حوزه بیبهره است.
باید منتظر ماند و دید که وعدههای مسئولان برای توسعه راههای ارتباطی خراسان شمالی چه زمانی محقق میشود تا حضور سرمایهگذاران در خراسان شمالی رونق گیرد و زمینه توسعه استان را فراهم کند.