توسعه حمل‌ونقل هوشمند و اصلاح رویکردهای شهرسازی کلید حل معضل ترافیک کلان‌شهرها است

استاندار اصفهان بر اهمیت بهره‌گیری از هوش مصنوعی در مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفرهای شهری، توسعه حمل‌ونقل برقی، استفاده از انرژی‌های نو و تغییر در سیاست‌های شهرسازی به‌عنوان کلیدهای حل بحران حمل‌ونقل شهری تأکید کرد.

به گزارش پردیسان آنلاین، مهدی جمالی‌نژاد امروز _شنبه بیست‌ودوم شهریور_ در نشست تخصصی معاونان حمل‌ونقل و ترافیک کلان‌شهرهای کشور ضمن ابراز خرسندی از دیدار دوباره همکاران و معاونان حمل‌ونقل کلان‌شهرهای کشور با اشاره به مشکلات کنونی کلان‌شهرها اظهار کرد: مشکلات حمل‌ونقل ما کم نیست و به درستی هم مطرح شد که ما با ترافیک سنگین در هسته‌های مرکزی کلان‌شهرها روبه‌رو هستیم و کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی، فرسودگی زیرساخت‌ها و ناوگان اتوبوسرانی از جمله مشکلات جدی است.

وی افزود: هنوز حدود ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در کشور وجود دارد که این رقم در سال‌های اخیر تغییر محسوسی نداشته است و از سوی دیگر، رشد حاشیه‌نشینی، افزایش سفرهای روزانه شهروندان، طولانی شدن فرایند احداث مترو و گرانی فوق‌العاده این پروژه‌ها که فشار زیادی بر شهرداری‌ها وارد می‌کند، از دغدغه‌های اصلی کلان‌شهرها محسوب می‌شود.

استاندار اصفهان با اشاره به تجربه‌های گذشته بیان کرد: باوجود تلاش‌های زیادی که برای احداث زیرگذرها، روگذرها، تونل‌ها، بزرگراه‌ها و سایر پروژه‌های عمرانی صورت گرفته است، اما این اقدامات درمان اساسی و پایدار مشکلات نبوده‌اند.

جمالی‌نژاد ادامه داد: بارها گفته‌ام که باید از مبدا و در سطح شهرسازی مشکل را رفع کرد؛ به‌خاطر دارم زمانی که شهردار اصفهان بودم، در جلسه‌ای که برای تنظیم بودجه داشتیم، دکتر شیران که خود متخصص ترافیک و رئیس کمیسیون مرتبط بودند، دیر به جلسه آمدند و علت را گرفتار شدن در ترافیک اعلام کردند و همین نمونه ساده نشان می‌دهد که حتی متخصصان حوزه ترافیک هم از مشکلات ترافیکی در امان نیستند و ما هرچه فرهنگسرا، مجموعه ورزشی، زیرگذر و روگذر احداث کنیم، بازهم مشکلات فرهنگی و ترافیکی باقی می‌ماند.

وی خاطرنشان کرد: درآمدهای ناشی از عوارض را دریافت می‌کنیم، اما هزینه‌های بعدی و تبعات سنگین آن باقی می‌ماند و ما در واقع یک مسئله را حل می‌کنیم، اما مسائل جدیدتری ایجاد می‌کنیم.

استاندار اصفهان با اشاره به راهکارهای جهانی و علمی گفت: بارها موضوع کاهش تقاضای سفرهای شهری، استفاده از انرژی خورشیدی در ساماندهی ترافیک، توسعه حمل‌ونقل ترکیبی، به‌کارگیری هوش مصنوعی، تحلیل کلان‌داده‌ها، راه‌اندازی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند، خودروهای برقی، شبیه‌سازی شهری، استفاده از پهپادهای هوشمند و سامانه‌های حمل‌ونقل تقاضامحور مطرح شده است.

جمالی‌نژاد افزود: حتی شعارهای جهانی هم در این زمینه مطرح می‌شود؛ به عنوان مثال سازمان ملل شعار «تحرک پایدار» را ارائه داده یا اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی با شعار «تحرک بهتر، زندگی بهتر» بر اهمیت موضوع تأکید دارد و بانک جهانی هم شعار «تحرک شهری پایدار» را مطرح کرده است که این‌ها نشان می‌دهد نگاه جهانی به موضوع حمل‌ونقل، نگاهی جدی و آینده‌نگرانه است؛ با این حال، معتقدم دو نکته بسیار کلیدی می‌تواند تحولی جدی در شهرهای ما ایجاد کند، نخست اینکه باید در حوزه شهرسازی از همان مبدا مشکل را حل کنیم و اگر شهرها دسترس‌پذیر طراحی شوند و خدمات و امکانات در فاصله‌های کوتاه و در دسترس همگان باشد، بسیاری از مشکلات حمل‌ونقل و ترافیک به‌صورت خودکار برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوع نهضت ملی مسکن و توسعه شهرهای جدید بار سنگینی را بر دوش شهرها گذاشته است و باید به آن با دیدی راهبردی نگاه کنیم، ادامه داد: موضوع دوم استفاده هوشمندانه از هوش مصنوعی در مدیریت حمل‌ونقل است و بسیاری از کشورها همچون امارات، کره‌جنوبی، هند و حتی ازبکستان به‌طور گسترده از هوش مصنوعی بهره می‌برند.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: این فناوری می‌تواند در سامانه‌های یکپارچه حمل‌ونقل، چراغ‌های راهنمایی، دوربین‌های نظارتی، زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و سایر ابزارهای مدیریتی به‌کار گرفته شود و پردازش حجم عظیمی از داده‌ها از طریق تصاویر دوربین‌ها، داده‌های موبایلی و تردد شمارها می‌تواند تحولی جدی ایجاد کند و ما نیز باید با جدیت بیشتری به سمت بهره‌گیری از این فناوری برویم.

جمالی‌نژاد با اشاره به وضعیت ایمنی جاده‌ها گفت: وضعیت ایمنی حمل‌ونقل در کشور خوب نیست و ما سالانه حدود ۲۰ هزار نفر را در جاده‌ها از دست می‌دهیم و این عدد بسیار بالا است؛ اگر تصور کنیم در هر سال ۲۰۰ هواپیما با ۱۰۰ سرنشین سقوط کنند، فاجعه انسانی بزرگی رخ داده است و علاوه بر آن، ۳۵۰ هزار نفر معلول بر اثر حوادث رانندگی داریم که ۱۶ هزار نفر از آن‌ها در بستر هستند.

وی اضافه کرد: این اعداد تکان‌دهنده است و نشان می‌دهد باید در برنامه هفتم توسعه کاهش ۱۰ درصدی سالانه تلفات را جدی بگیریم.

استاندار اصفهان تصریح کرد: نوروز گذشته با برگزاری جلسات منظم شورای ترافیک و همکاری فرمانداران، شاهد سه درصد کاهش تلفات بودیم، اما این روند ادامه پیدا نکرد و حتی در برخی موارد شاهد افزایش نیم درصدی تلفات بودیم و بدتر از آن اینکه برای نخستین بار میزان تلفات در حوزه درون‌شهری بیش از برون‌شهری افزایش داشته و ما با رشد ۸.۵ درصدی تلفات شهری روبه‌رو هستیم و این آمارها فاجعه‌بار است و توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.

جمالی‌نژاد ابراز امیدواری کرد: نشست‌ها و جلسات کارشناسی همچون نشست امروز بتواند راهگشای حل معضلات کشور در حوزه حمل‌ونقل باشد.

وی اظهار داشت: امیدوارم این نشست‌ها بدون حاشیه و با نگاه کارشناسی بتواند به بهبود وضعیت ترافیک و حمل‌ونقل ایران کمک کند و همان‌طور که در شهرداری اصفهان می‌گفتیم آسفالت، هوای اصفهان را در اختیار دارد، امروز باید بگوییم که هوای ایران در گرو رفع مشکلات حمل‌ونقل است.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=330106

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: