آخرین نشست وزیران نفت و انرژی ۲۳ کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ ماه) به صورت ویدئو کنفرانس به ریاست وزیران انرژی عربستان و روسیه برگزار شد. مهم‌ ترین محور این نشست، گفت‌ وگو برای رسیدن به توافق کاهش تولید نفت و مقابله با سقوط هرچه بیشتر قیمت جهانی […]

آخرین نشست وزیران نفت و انرژی ۲۳ کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز پنجشنبه (۲۱ فروردین‌ ماه) به صورت ویدئو کنفرانس به ریاست وزیران انرژی عربستان و روسیه برگزار شد.

مهم‌ ترین محور این نشست، گفت‌ وگو برای رسیدن به توافق کاهش تولید نفت و مقابله با سقوط هرچه بیشتر قیمت جهانی نفت بود.

سرانجام پس از ۱۰ ساعت نشست نفسگیر، اعضای جلسه تصمیم گرفتند برای مقابله با کاهش بی‌سابقه قیمت جهانی نفت به میزان ۱۰ میلیون بشکه معادل ۲۳ درصد از تولیدات خود را کاهش دهند؛ البته بر اساس این توافق، ایران، ونزوئلا و لیبی از این توافق مستثنی هستند.

در مجموع، تولید اوپک که در زمان حاضر ۲۶ میلیون و ۶۸۳ هزار بشکه در روز است، با کاهش بیش از ۶ میلیون بشکه ای به ۲۰.۵ میلیون بشکه می رسد.

کشورهای غیر اوپکی حاضر در توافق نیز که ۱۷.۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کردند، حالا با این توافق حدود چهار میلیون بشکه از نفت خود را از بازار خارج می کنند و تولیدشان به ۱۳.۲ میلیون بشکه خواهد رسید.

بیشتر رسانه‌های عربی نیز نگاه مثبتی به خروجی این جلسه و تأثیرات آن بر آینده اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت داشته‌اند.

نیمه پر لیوان را باید دید

در همین حال روزنامه «القبس» کویت در مقاله‌ای به تحلیل نشست اخیر کشورهای صادر کننده نفت پرداخته است.

«عبدالله علمی» مقاله نویس این روزنامه در مطلب خود، آزمون واقعی اوپک پلاس را دارای دو جنبه ارزیابی کرد؛ ایستادن در برابر تولید بیشتر نفت و اجرای کامل توافق کاهش تولید برای بازگشت آرامش به بازارهای جهانی.

به گفته وی، نتایج این آزمون و موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن آن در نشست آتی اوپک پلاس مشخص خواهد شد اما فعلاً باید نیمه پر لیوان را دید.

کویت به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای نفتی جهان قرار است ۶۴۱ هزار بشکه نفت از تولیدات خود را کاهش دهد و ۲.۱۶ میلیون بشکه نفت به بازار برساند.

توافق تاریخی

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان نیز با نگاه مثبت به توافق کاهش تولید نفت پرداخته است.

این روزنامه با «تاریخی» خواندن این توافق، تأثیرات آن را برای آینده اقتصاد عربستان مثبت ارزیابی کرده است؛ الشرق الاوسط برای نمونه به رشد ارزش سهام بورس عربستان پرداخته و نوشته است که نتایج نشست وزیران کشورهای صادرکننده نفت باعث شد تا بورس این کشور برای سومین هفته متوالی سودآور باشد و با صعود ۲۵۷ واحدی بر نقطه ۷هزار و ۶ واحد بایستد.

بر اساس توافق اخیر عربستان و روسیه به صورت مشترک هر کدام بیش از ۲.۵ میلیون بشکه از تولید خود را کاهش می دهند و حدود ۸.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کنند.

توازن و ثبات در بازارهای جهانی نفت

رسانه های اماراتی نیز همواره خط مشی حمایت از سیاست‌های عربستان در زمینه انرژی را دنبال کرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری رسمی امارات (وام) پیش از نشست اخیر اوپک پلاس به نقل از وزیر انرژی این کشور از سیاست های عربستان برای کاهش تولید نفت تمجید کرده بود.

این خبرگزاری همچنین نتایج نشست اخیر اوپک پلاس را باعث ایجاد توازن و ثبات در بازار جهانی نفت دانست.

امارات نیز بر اساس توافق اخیر باید ۷۲۲ هزار بشکه از تولیدات خود را کم کند و بر این اساس، تولید این کشور به ۲.۴۴ میلیون بشکه در روز می رسد.

افزایش قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی

خبرگزاری رسمی عراق (واع) نیز با پرداختن به نتایج نشست اخیر اوپک پلاس، افزایش قیمت جهانی نفت را از دستاوردهای این نشست دانست و افزود: تنها در روز پنجشنبه و پس از اعلام تصمیم عربستان و روسیه برای رسیدن به توافق کاهش تولید نفت، جهان شاهد رشد ۱۰ درصدی قیمت بود.

این خبرگزاری همچنین به نقل از وزیر نفت عراق افزود که بغداد با هر توافقی که ثبات و توازن را به بازار جهانی نفت باز گرداند، موافق است و از آن حمایت می‌کند.

عراق از جمله کشورهایی است که طبق توافق اخیر بیش از یک میلیون بشکه از تولیدات خود را کاهش خواهد داد و ۳.۶ میلیون بشکه نفت در روز را از چاه های نفت بیرون می کشد.

افزایش قیمت نفت موقتی است

خبرگزاری رسمی الجزایر نیز تحلیلی را از «نزیم زویوش» کارشناس حوزه انرژی و نفت منتشر کرده که وی توافق کاهش تولید نفت را دارای تأثیرات کوتاه مدت بر افزایش قیمت جهانی ارزیابی کرده است.

وی، مهم ترین عامل تعیین قیمت نفت را تقاضای بازار دانست که با توجه به شرایط کنونی جهان در پی شیوع کرونا و کاهش درخواست انرژی از سوی کشورها به دلیل کند شدن روند اقتصادی، احتمالاً تقاضا برای نفت همچنان نزولی باشد؛ بنابر این افزایش قیمت‌ها پس از توافق اخیر، موقتی خواهد بود.

الجزایر نیز از جمله کشورهای صادرکننده نفت در قاره آفریقاست که طبق توافق اخیر باید حدود ۲۱۴ هزار بشکه از تولیدات روزانه خود را کم کند.

حال باید دید که تأثیرات نشست اخیر اوپک‌پلاس در ماه‌های آینده چگونه خواهد بود؛ آیا بازار به سمت و سوی توازن در عرضه و تقاضا و افزایش دوباره قیمت‌ها حرکت خواهد کرد یا نامعلوم بودن شرایط اقتصادی جهانی در سایه شیوع کرونا، حوزه نفت را بار دیگر به چالش کشد و طلای سیاه و نجات اقتصاد کشورهای نفتی نیازمند تصمیمی جدید خواهد بود.