شهرداری قم قرار است در آخرین اقدامات خود برای روان ‏سازی و گشودن گره های ترافیکی کلانشهر قم میدان سپاه را به سمت ‏عمار یاسر تقاطع سه سطحه احداث کند.‏

شهرداری قم قرار است در آخرین اقدامات خود برای روان ‏سازی و گشودن گره های ترافیکی کلانشهر قم میدان سپاه را به سمت ‏عمار یاسر تقاطع سه سطحه احداث کند.‏

به گزارش پردیسان آنلاین، شهرداری کلانشهر قم با هدف کاهش ‏بار ترافیک در میدان سپاه قرار است برای خودروهایی که قصد ورود ‏از محور عمار یاسر به سمت خیابان جمهوری را دارند یک رمپ ‏جهتی برای جریان چپ گرد تا عمار یاسر به قسمت جنوبی خیابان ‏جمهوری متصل و، برای مسیر برگشت و برخورد با خیابان شهید ‏اخلاقی بخشی از میدان به صورت زیرگذر اجرا کند.‏

کلانشهر قم با توجه به این که از وجود حمل و نقل های نوین شهری ‏مانند مترو محروم است و از سویی با رشد بی رویه خودروهای ‏شخصی روبرو است بی شک گره های ترافیکی و بار ترافیکی آن مانند ‏سوهانی روح و روان قمی ها را آزار می دهد.‏

علاوه بر همه این ها قم یک شهر زائر پذیری است که سالانه و در ‏تمام فصول سال به ویژه در مناسبت های خاص مذهبی و ملی معابر قم همیشه به ‏دلیل ترافیک قفل می شوند .‏

البته ناگفته نماند بسیاری از گره های ترافیکی نیز حاصل فرهنگ ‏ترافیکی غلط برخی شهروندان است که اگر فرهنگ ترافیک را رعایت ‏کنند می توانند برخی گره های ترافیکی شهر را در مناسبت های مذهبی ‏و ملی برطرف کنند طی سال های اخیر مدیریت شهری به منظور روان ‏سازی ترافیک و بازگشایی گره های ترافیکی پروژه های مهمی را اجرا ‏کرده برای این امر ۳۵ تقاطع غیر همسطح و ۲۲ تقاطع در ۵ محور ‏اصلی شهر قم احداث شده است که طی روزهای آینده نیز قرار است ‏پروژه تقاطع میدان سپاه نیز شروع شود که می توان در روان سازی ‏ترافیک کمک کند.‏

 با هدف پیگیری وضعیت ترافیک شهر و ‏نظر شهروندان و زائران از وضعیت موجود مصاحبه های میدانی ‏ترتیب داده شده است که اغلب از بار ترافیکی که در بیشتر نقاط شهر قم به ‏ویژه هسته مرکزی وجود دارد گلایه مند هستند.‏

ترافیک  سوهانی بر اعصاب مجاوران و زائران

یکی از زائران که از غرب کشور برای زیارت به قم سفر کرده می ‏گوید: برای چندین باری است که به قم سفر می کنم اما هر بار در ‏بیشتر مناطق قم به ویژه اطراف حرم با بار ترافیکی بسیاری روبرو ‏هستیم ساعت ها باید وقت خود را در این ترافیک تلف کنیم به ویژه در ‏خیابان منتهی به اطراف حرم که به سه راه بازار نیز معروف است در ‏این خیابان عابر پیاده اراده ای برای انتخاب ندارد چرا که تا قدمی بر ‏می دارد درگیر موتورسیکلت ها و تاکسی ها و هم چنین اتوبوس های ‏شهری است .‏

به گفته سیامک یکتایی ؛ کلاشنهر قم در طول سال میزبان زائران است ‏و بار ترافیکی آن به نظر از مشهد مقدس نیز بیشتر است و باید برای ‏این امر چاره اندیشی شود برخی از این مشکلات دست مایه خود ‏شهروندان قمی است چرا که آن چه که من لمس کردم در این شهر ‏پارک دوبل بی شمار و اغلب از خودروهای شخصی استفاده می کنند.‏

یکی دیگر از شهروندان قمی معتقد است؛ از تلاش و اقدامات خوب ‏شهرداری برای بازگشایی های اخیری که انجام شده و ایجاد برخی ‏تقاطع ها واقعا تشکر می کنیم همین اخیرا با گشودن بلوار شهید جعفر ‏طیار بسیاری از بار ترافیک منطقه کم تر شده است امیداریم خود ما ‏شهروندان هم با رعایت اصول ترافیکی در روان سازی ترافیک به ‏ویژه در هسته مرکزی کمک کنیم.‏

محمدرضا زارعیان زائری از اصفهان بیان می کند: چندین بار به شهر ‏قم برای زیارت سفر کردم در هسته مرکزی شهر قم به ویژه در ایام و ‏مناسبت های خاص مذهبی قفل شده است به ویژه در سه راه بازار و ‏میدان مطهری و چهارراه بازار عابران پیاده انگار در بین اتوبوس ‏های شهری و تاکسی ها و هم چنین موتور سواران گم می شوند و این ‏قسمت شهر قم به نظر من خطرناک ترین نقطه هسته مرکزی است.‏

شروع عملیات تقاطع میدان سپاه مهم ترین تقاطع کلانشهر قم

معاون امور فنی و عمرانی شهرداری قم می گوید: در طرح جامع حمل‌ونقل و ‏ترافیک تمام پروژه‌های شهری قم با موضوع حمل‌ونقل ازجمله تقاطع‌ها ‏در این سند دیده‌شده است تقاطع میدان سپاه نیز یکی از مهم ترین ‏تقاطع ها است و برای این تقاطع مطالعات خردنگر وکلان نگر دیده ‏شده است و قرار است به صورت ۳ سطحه مورد بهره برداری قرار ‏گیرد.‏

عباس حلوایی می افراید: تقاطع میدان سپاه می بایست عملیات اجرایی ‏آن زودتر آغاز می شد اما به دلایلی طولانی شد ما برای این تقاطع ‏طراحی های مختلفی داشتیم و با مشاور هم قرارداد بستیم این طرح به ‏تصویب نرسیده بود تا تبدیل به طراحی فاز دو شود وقتی فاز یک ‏شروع می شود در شهرداری کمیته ای از کارشناسان خبره تشکیل می ‏شوند که در زمینه ترافیک، عمرانی و شهرسازی و هم چنین خدمات و ‏بحث های بحرانی در آن مشورت می شود و برای تصویب طرح با ‏همراهی معاونین شهرداری های مناطق تصمیم گیری می شود و یک ‏طرح برترانتخاب و در شورای ترافیک استان مورد تصویب قرار می ‏گیرد.‏

به گفته وی؛ با توجه به تاکید شهردار بر اجرایی شدن پروژه تقاطع ‏میدان سپاه ، برآورد اولیه برای این پروژه ۱۵۸ میلیارد تومان پیش ‏بینی شده بود اما با توافق بر سر پیمان ۲۵۰ میلیارد تومان برای این ‏پروژه که مهم ترین تقاطع های کلانشهر قم به شمار می رود در نظر ‏گرفته شده است.‏

وی در ارتباط با اهمیت این پروژه برای شهر قم عنوان می کند: نکته ‏مهم این است که هنوز میدان سپاه به صورت کامل درگیر ترافیک نشده ‏است و ادامه فاز ۵ عمار یاسر را تا شهدای فاطمی را ۱۳ پلاک را ‏خریده است و لذا از این جهت محور شمال به جنوب که از شریان های ‏مهم شهر قم است و هم چنین شرق و غرب عمار یاسر را به شهید ‏اخلاقی متصل می کند در طرح جدید جامع حمل و نقل و هم چنین طرح ‏قدیم تاکید بر ایجاد تقاطع هم سطح میدان سپاه شده است.‏

حلوایی می افراید: فاز پنج عمار یاسر که طرحی ۵۴ ساله از خیابان ‏معلم آغازشده و در نهایت به میدان سپاه می رسد. تملکات این پروژه ‏اکنون تا خیابان دور شهر به اتمام رسیده و از دور شهر تا میدان سپاه ‏در حال پیگیری است. بااین همه در حال حاضر ترافیک میدان سپاه به ‏ویژه در ساعات اولیه شب موجب معطلی شهروندان می شود و پیش ‏بینی این است که بازگشایی کامل فاز پنج عمار یاسر این ترافیک را ‏تشدید خواهد کرد. همین موضوع ضرورت اجرای تقاطع غیر همسطح ‏میدان سپاه را بیش از پیش روشن کرده است.‏

هوشمندسازی و تامین برق تا ایجاد ۴۷ سامانه تقاطع در قم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم از هوشمندسازی تامین برق ‏پایدار با ولتاژ پایین و مناسب‌سازی ۴۷ سامانه تقاطع در شهر قم تا ‏پایان سال جاری خبر داده و می گوید: تقاطع ها به سامانه یو؛ پی ؛ ‏اس مجهز می شوند و در زمان قطعی برق تقاطع نظم خود را حفظ می ‏کند بحث‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه برق‌های داخل دکل‌ها خطرهایی ‏برای مجموعه ایجاد می‌کرد که در حال حاضر ولتاژ این برق‌ها به ۲۴ ‏ولت رسیده است، یعنی یک برق بسیار ضعیف که هیچ خطری برای ‏مردم و کارکنان ندارد.‏

رضا خانه زاد یزدی می افراید: این سامانه‌ها به یک نرم‌افزار مرکزی ‏در مرکز کنترل ترافیک متصل می‌شوند، علاوه بر اینکه هرکدام از این ‏سامانه‌ها تعیین می‌کنند که اختصاص چراغ سبز به کدام رویکرد داشته ‏باشند، کارکنان مرکز کنترل نیز رصد می‌کنند تا تقاطع‌هایی که پشت ‏سرهم وجود دارند بتوانند هماهنگ‌تر کار کنند.‏

طرح های بلند مدت و کوتاه مدت برای روان سازی ترافیک قم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم می ‏گوید: بار ترافیکی سنگینی در تقاطع ها و معابر قم وجود دارد و در ‏بسیاری از معابر و تقاطع ها گره های ترافیکی دیده می شود قاعدتا ‏این امر با توجه به افزایش جمعیت ؛ افزایش خودرو های نقلیه و هم ‏چنین فرهنگ ترافیکی غلط ایجاد می شود.‏

این مسئول در ادامه می افزاید: در بسیاری از شهرهای دنیا بهره گیری ‏از حمل و نقل عمومی اولویت اول به شمار می رود و استفاده از ‏خودروی شخصی با سختی هایی روبرو است لذا برای بار ترافیکی ‏نسخه های تایید شده ای اجرا می شود که تجربه آن مطلوب بوده است.‏

وی عنوان می کند: شهرداری برای کاهش گره های ترافیکی در ابتدا ‏این گره ها را شناسایی می کند برای این امر بودجه های مطلوبی ‏اختصاص یافته است و بعد از شناسایی در مرحله اول اگر گره ها در ‏کوتاه مدت با اصلاح هندسی برطرف شود نیاز به طرح های هزینه بر ‏بلند مدت نیست مانند رمپی که برای خیابان ساحلی روبروی دادگستری ‏است و وارد میدان شهید سلیمانی می شود و در دو مسیر به طور ‏عمودی به هم برخورد می کنند .‏

اجرای تقاطع میدان سپاه

سید محمدحسین دهناد اظهارمی کند: تداخل دو محور اصلی خیابان ‏عمار یاسر و خیابان جمهوری در بلندمدت اتفاق خواهد افتاد و مشاور ‏و طراح سناریوهای مختلف را بررسی کرده اند و برای گره ترافیکی ‏میدان سپاه طرح جامعی دیده شده است.‏

وی طرح میدان سپاه را تشریح و بیان می کند: برای خودروهایی که ‏قصد ورود از محور عمار یاسر به سمت خیابان جمهوری را دارند یک ‏رمپ جهتی برای جریان چپ گرد دیده شده تا عمار یاسر به قسمت ‏جنوبی خیابان جمهوری متصل شود، همچنین برای مسیر برگشت و ‏برخورد با خیابان شهید اخلاقی بخشی از میدان به صورت زیرگذر اجرا ‏می شود.‏

به گفته وی؛ با اجرای این طرح در میدان سپاه تقاطع سه سطحی ‏خواهیم داشت که یک سطح صفر، یک سطح چپ گرد جهتی از عمار ‏یاسر به سمت جمهوری و یک سطح زیرگذر از شهید اخلاقی به سمت ‏عمار یاسر دارد.‏

این مسئول در ادامه بیان ‏می کند:مراحل طراحی و محاسبات ترافیکی تقاطع سه سطح میدان سپاه ‏انجام شده و با پایان طراحی فاز دو این پروژه وارد اقدامات اجرایی آن ‏خواهیم شد، همچنین ناظر به این مهم ۷۰ میلیارد تومان برای میدان ‏سپاه و ۱۳۰ میلیارد تومان برای اتصال عمار یاسر به بلوار پیامبر ‏اعظم (ص) در نظر گرفته شده است..‏