به گزارش پردیسان آنلاین، محمدرضا بیضاوی امروز _شنبه بیستودوم شهریور_ در نشست تخصصی معاونان حملونقل و ترافیک کلانشهرهای کشور با مرور تاریخچه حمایتهای وزارت کشور از شهرداریها اظهار کرد: ما باید یک مروری داشته باشیم بر کمکهایی که سازمان شهرداریها و دهیاریها و وزارت کشور طی سالهای گذشته به شهرداریها در حوزه اتوبوسرانی، تاکسیرانی، ون و سایر بخشهای حملونقل کرده است.
وی افزود: واقعیت این است که سالهای ۸۶ تا ۸۸ دوران آرمانی را تجربه کردیم و در آن سالها اگر شهرداری تهران ۴۰۰ دستگاه اتوبوس درخواست میکرد، ما ۷۰۰ دستگاه تحویل میدادیم و آن زمان منابع مالی مناسب بود، تبصره ۱۳ پیشبینی شده بود، هزینههای تأمین اتوبوس و ون بالا نبود و شهرداریها میتوانستند به راحتی از این امکانات بهرهمند شوند.
معاون برنامهریزی و هماهنگی امور شهرداریهای مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران تاکید کرد: آن سالها نقطهای آرمانی برای شهرداریها و وزارت کشور محسوب میشد.
بیضاوی با اشاره به تغییر شرایط پس از سال ۸۸ گفت: از سال ۸۸ تا حدود سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هیچ اقدام جدی در حوزه تأمین اتوبوس و ون انجام نشد، منابع مالی محدود هم بیشتر به سمت پروژههای مترو و اوراق مشارکت رفت؛ حتی مبالغ اوراق مشارکت نیز چندان سنگین نبود و تنها به توسعه خطوط مترو اختصاص یافت که در نتیجه، در حوزه اتوبوسرانی و ون، شهرداریها با کمبود جدی روبهرو شدند.
وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با اوراق مشارکت به یک نقطه قوت تبدیل شد و افزایش قابل توجهی پیدا کرد و منابع خوبی جذب شد، اما باز هم بیشتر این منابع به حوزه مترو اختصاص یافت و با این حال وزارت کشور بر آن شد که از منابع دیگری برای کمک به شهرداریها در حوزه اتوبوس و ون استفاده کند، چراکه تأمین منابع در این حوزه با دشواری جدی روبهرو بود و شهرداریها نیز به دلیل هزینههای جاری بالا امکان خرید گسترده را نداشتند.
معاون برنامهریزی و هماهنگی امور شهرداریهای مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با اشاره به تجربه سالهای اخیر توضیح داد: در هشت سال اخیر خرید اتوبوس و ون توسط شهرداریها بسیار محدود بوده است؛ بهعنوان مثال در تهران سال ۱۴۰۰ تنها حدود ۳۰ تا ۷۰ دستگاه خریداری شد که بخشی از آن نیز با تهاتر ملک صورت گرفت.
بیضاوی گفت: این اختلاف ملکی همچنان با ایرانخودرو دیزل برقرار است و حتی ۵۰ درصد از املاک واگذارشده، هنوز به این شرکت منتقل نشده است و همین موضوع موجب اختلافات حقوقی بین طرفین شده است.
وی با اشاره به برنامهریزیهای وزارت کشور در سال ۱۴۰۱ گفت: در آن سال وزارت کشور تلاش شد منابع مالی جدیدی برای تأمین ون و اتوبوس شناسایی کند؛ در این راستا قراردادهای خوبی منعقد شد و شهرداریها نیز مبالغی را به عنوان پیشپرداخت واریز کردند، اما در ادامه مسیر، منابع ارزی محقق نشد و این طرح به مشکل برخورد.
معاون برنامهریزی و هماهنگی امور شهرداریهای مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران افزود: قرار بود ۲۵ تا ۳۰ درصد منابع توسط شهرداریها تأمین شود و مابقی از محل منابع ارزی، اما با انحراف این منابع، دین سنگینی بر گردن شهرداریها و شرکتهای خودروساز باقی ماند.
بیضاوی تاکید کرد: شرکتهای خودروساز از جمله ایرانخودرو دیزل و شرکت عقاب نیز با ما طرف قرارداد بودند و در نهایت بدهی ارزی سنگینی باقی ماند که حدود ۸۰ میلیون یورو فقط به ایرانخودرو دیزل بدهکار شدیم.
وی گفت: مقرر شد این بدهی پرداخت شود و روند پرداخت آن آغاز شده است و این رقم بسیار سنگین بود اما راهکاری برای بازپرداخت آن پیدا شد.
برای نخستینبار حدود ۶ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در حوزه اتوبوسرانی منتشر شد
معاون برنامهریزی و هماهنگی امور شهرداریهای مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران ادامه داد: ما حدود ۳۵۰ دستگاه ون مازاد بر ریال دریافت کردیم و قرار شد این ونها با قیمت سال ۱۴۰۲ به شهرداریها تحویل داده شود؛ قیمتی حدود ۲۲۰ تا ۲۴۰ میلیون تومان برای هر دستگاه و هماکنون مذاکرات نهایی در حال انجام است و طی دو روز آینده توافقی حاصل میشود تا شهرداریها این ونها را تسویه کنند، حتی اگر شهرداریها درخواست ون مازاد داشته باشند، میتوانند با همین قیمت توافقی اقدام کنند.
معاون برنامهریزی و هماهنگی امور شهرداریهای کشور خاطرنشان کرد: در حوزه اتوبوس نیز هر شهری که کمتر از میزان ریالی واریزی خود اتوبوس دریافت کرده باشد، طی دو تا سه ماه آینده به همان میزان تحویل خواهد گرفت؛ بهعنوان مثال اگر شهری ۱۰ میلیارد تومان واریز کرده و فقط یک دستگاه تحویل گرفته است، دو دستگاه دیگر به او داده خواهد شد تا تسویه کامل انجام شود.
بیضاوی با اشاره به مشکلات برخی شهرداریها گفت: برخی از شهرداریها معتقدند که قرار بود ۷۰ درصد منابع توسط وزارت کشور تأمین شود و آنها توان پرداخت سهم خود را ندارند، اما واقعیت این است که در همان زمان قراردادها به همه استانداریها ابلاغ شد که اگر منابع ارزی محقق نشود، خودروها به میزان ریال واریزی تحویل خواهد شد، بنابراین ایجاد معطلی جدید به معنای هدر رفتن منابع خواهد بود.
وی با اشاره به اوراق مشارکت اظهار کرد: برای نخستینبار حدود ۶ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در حوزه اتوبوسرانی منتشر شد که مبالغ آن نقد شده و در حساب شهرداریها موجود است و هفته آینده جلسهای در سازمان شهرداریها برگزار خواهد شد تا این منابع بهصورت متمرکز برای تأمین اتوبوس استفاده شود که اگر این روند ادامه یابد، سال آینده نیز شاهد افزایش مبالغ خواهیم بود.
معاون برنامهریزی و هماهنگی امور شهرداریهای کشور با اشاره به تلاشها برای تأمین منابع ارزی تصریح کرد: ما از منابع نفتی کرونا نیز پیگیریهایی داشتیم و ۵۰۰ میلیون یورو از محل فروش نفت برای سازمان شهرداریها تخصیص یافته بود، اما فقط بخشی از آن در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پرداخت شد و مابقی متوقف ماند و امیدواریم تا پایان سال این منابع دوباره احیا شود و قراردادهای جدیدی منعقد شود.
بیضاوی از همکاری با بانک شهر خبر داد و گفت: با توجه به کمبود منابع نقدی، توافقنامهای بین سازمان شهرداریها و بانک شهر منعقد شد تا بخشی از تأمین مالی اتوبوس و ون از طریق این بانک انجام شود، حتی مقرر شده اگر شهرداریها ملکی برای تهاتر دارند، این املاک به بانک شهر واگذار شود تا منابع نقدی در اختیار خودروسازان قرار گیرد و روند تحویل خودروها تسریع شود.
وی تأکید کرد: مشکل اصلی ما در ایرانخودرو دیزل و شرکت عقاب تا حد زیادی حل شده است، تا پایان هفته جاری دستورالعمل نهایی برای نحوه تسویه بدهیها ابلاغ خواهد شد، همچنین اگر شهرداریها درخواست ون یا اتوبوس مازاد داشته باشند، این امکان با قیمت توافقی فراهم خواهد شد.
معاون برنامهریزی و هماهنگی امور شهرداریهای کشور گفت: تلاشهای گستردهای در حال انجام است تا با استفاده از منابع تهاتر نفت، منابع ارزی در کشورهای عربی و همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه، مشکلات حوزه حملونقل عمومی رفع شود و هدف ما این است که شرایط شهرداریها در حوزه تأمین اتوبوس و ون به شرایط سالهای ۸۶ تا ۸۸ بازگردد و امیدواریم با این اقدامات و همراهی همه دستگاهها تا پایان سال قراردادهای جدید اجرایی و ناوگان حملونقل عمومی تقویت شود.