به گزارش سرویس ترجمه پردیسان آنلاین، در سال ۲۰۲۴، تولید جهانی خودرو به بیش از ۹۲ میلیون دستگاه رسید که چین، ایالات متحده آمریکا و ژاپن بهعنوان سه تولیدکننده برتر بیش از نیمی از این تولیدات را به خود اختصاص دادند. چین با تولید بیش از ۳۱ میلیون دستگاه خودرو، نهتنها در صدر این فهرست قرار گرفت، بلکه تولیدش بیشتر از مجموع تولیدات آمریکا و ژاپن بود. این حجم از تولید ناشی از تقاضای قوی داخلی، پذیرش سریع خودروهای برقی و توسعه گسترده شبکه صادراتی این کشور است. در چین بخش عمده تولید مربوط به خودروهای سواری با ۲۷.۵ میلیون دستگاه است و تنها بخشی از تولید به خودروهای تجاری اختصاص دارد.
ایالات متحده آمریکا که دومین جایگاه را دارد، بیشتر تمرکز خود را بر تولید خودروهای تجاری گذاشته و در سال گذشته، ۹.۱ میلیون دستگاه خودروی تجاری و تنها ۱.۴ میلیون دستگاه خودروی سواری تولید کرده است. ژاپن نیز در مقام سوم جایگاه خود را حفظ کرده، اما میزان تولید آن نسبت به سال قبل کاهش داشته است.
از سوی دیگر، بازارهای نوظهور همچون هند، مکزیک و برزیل با سرعت چشمگیری در حال رشد و تثبیت جایگاه خود بهعنوان مراکز مهم تولید خودرو هستند. افزایش درآمد، توافقهای تجاری منطقهای و انتقال زنجیرههای تأمین از مناطق گرانتر به این کشورها از جمله عوامل اصلی این رشد بهشمار میروند. برای مثال مکزیک به یکی از مقاصد مهم خودروسازان جهانی تبدیل شده است، بهنحوی که شرکت بیامدبلیو (BMW) در سال ۲۰۱۹ کارخانهای در سن لوئیس پوتوسی (San Luis Potosí) برای تولید مدلهای مختلف خود افتتاح کرد و شرکت تسلا نیز برنامههایی برای ساخت گیگافکتوری در مکزیک دارد که پیشبینی شده است ساخت آن از سال ۲۰۲۶ آغاز شود.
در این میان، روسیه نیز با ثبت ۳۵ درصد رشد سالانه بالاترین نرخ افزایش تولید را در سال ۲۰۲۴ به خود اختصاص داد. خروج خودروسازان غربی از بازار روسیه موجب ایجاد خلأ در بخش تولید آن شد که این شکاف با ورود برندهای داخلی و چینی پر شده است. برند لادا با سهم ۳۰.۷ درصدی همچنان محبوبترین برند روسیه است و پس از آن برندهای چینی همچون چری، هاوال و جیلی جایگاههای مهمی در بازار این کشور دارند.
روندهای جهانی در حالت کلی نشان میدهند که چین همچنان بازیگر اصلی صنعت خودرو است، در حالی که آمریکا و ژاپن با چالشهایی در تولید روبهرو شدهاند و بازارهای نوظهور در حال کسب سهم بیشتری از این صنعت هستند. رشد سریع کشورهایی همچون هند، مکزیک و برزیل، همچنین بازیابی تولید در روسیه، گوشهای از تغییرات مهم در قطبهای تولید خودرو در جهان بهشمار میروند که نشاندهنده تحول گسترده در زنجیرههای تأمین و الگوهای تقاضاست.