شیوع کرونا باعث شد پژوهشگاه ارتباطات بر خلاف سال های گذشته نشست خود را به شکل مجازی برای خبرنگاران برگزار کند. هر چند به این واسطه بسیاری از سوالات بی پاسخ می‌مانند، اما جلوگیری از شیوع بیماری و هم‌زمان گرامیداشت سالگرد تاسیس پژوهشگاه ارتباطات به شیوه مجازی اقدام جالبی بود که از سوی این مجموعه […]

شیوع کرونا باعث شد پژوهشگاه ارتباطات بر خلاف سال های گذشته نشست خود را به شکل مجازی برای خبرنگاران برگزار کند. هر چند به این واسطه بسیاری از سوالات بی پاسخ می‌مانند، اما جلوگیری از شیوع بیماری و هم‌زمان گرامیداشت سالگرد تاسیس پژوهشگاه ارتباطات به شیوه مجازی اقدام جالبی بود که از سوی این مجموعه انجام گرفت.

وحید یزدانیان رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری ایران در پاسخ به سوال‌های مطرح شده با اشاره به این نکته که با توجه به دستاودرهای و نوآوری های جدیدی که هر روز در حوزه ارتباطات پدید می‌آید، بخش ICT نیازمند به روز بودن است، بر ضرورت پژوهش در این حوزه تاکید کرد و گفت: مراکز پژوهشی تضمین کننده پایداری و کیفیت خدمات و استمرار نوآوری در عرضه ارائه خدمات به مردم هستند، به همین جهت پژوهش به عنوان نظام اصلی پشتیبان فعالیت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه‌های مختلف ارتباطات، فناوری اطلاعات، فضا و پست مورد تاکید است.

وی در خصوص اهداف اصلی که در پژوهشگاه دنبال می‌شود، گفت: یکی از سرفصل‌های اصلی که مدنظر قرار دادیم، توسعه ارتباط با شرکت‌ها و سازمان‌های بخش ICT است. در این خصوص در ماه‌های گذشته ارتباط نظام مندی را با شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت ارتباطات برقرار و پروژه‌های مختلفی را با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان فناوری اطلاعات، شرکت پست و فعالان خصوصی بخش ICT آغاز کردیم. قدم بعدی ارتباط با اپراتورها است که در این زمینه نیز به مرحله امضای تفاهم نامه رسیده ایم.  

یزدانیان با تاکید بر این که ارتقاء جایگاه پژوهشگاه در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هدف دیگری بود که تا حد زیادی محقق شده، عنوان کرد: با توجه به این که در وزارتخانه اغلب مسوولان می‌دانند که ارتباط با پژوهشگاه از نیازهای ضروری بخش ict است، به صورت مستمر شاهد اعلام نیاز بخش های مختلف وزارت ارتباطات هستیم که محدود به درخواست برای پروژه نیست و از پژوهشگاه درخواست نظرسنجی و مشاوره‌های متعدد هم انجام می‌شود.  

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مجموعه پژوهشگاه بدون پژوهشگران خود معنایی ندارد. بار اصلی پژوهشگاه به لحاظ تخصصی بر دوش پژوهشگران است. ویژگی منحصربفرد پژوهشگاه این است که متخصصان این پژوهشگاه علاوه بر دانش نظری، به لحاظ عملی نیز دارای تخصص‌هایی هستند که در کمتر مجموعه‌های پژوهشی دیگر سراغ داریم. در همین راستا، با اعلام نیازهای مکرر شرکت‌ها، سازمان‌ها و بخش های خصوصی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بهره گیری از پژوهشگران پژوهشگاه مواجه هستیم.

یزدانیان ادامه داد: این نکته هم باید بگویم که ICT به صورت مکرر در حال تغییر است و ما نباید در بهره‌گیری از دانش این حوزه به داشته‌های فعلی اتکا کنیم و پیوسته باید در حال به روز کردن دانش و دریافت اطلاعات جدید باشیم.

او درباره آینده پژوهشگاه گفت: ترسیم آینده در دستان نسلی است که در حال حاضر وجود دارند. البته در حال حاضر هم نشانه‌های متعددی از این آینده درخشان پزوهشگاه قابل مشاهده است. هم اکنون شاهد اعلام نظر و ارائه راه حل و راهکارهای پژوهشگران پژوهشگاه در حوزه های مختلف ICT هستیم که نشان از جوانه زدن پویایی در پژوهشگاه است که در آینده نزدیک به درختی تنومند تبدیل خواهد شد.