تصویب نهایی خط B متروی قم در شورای عالی ترافیک کشور / اتصال خطوط A و B با طراحی شبکه حلقوی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مطالعات امکان‌سنجی خط B حمل‌ونقل ریلی قم هم‌اکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی خط از سال آینده آغاز شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مطالعات امکان‌سنجی خط B حمل‌ونقل ریلی قم هم‌اکنون با پیشرفت ۵۰ درصدی در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی خط از سال آینده آغاز شود.

رضا خانه‌زاد یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین با اشاره به روند تهیه و تصویب مطالعات حمل‌ونقل شهر قم اظهار‎کرد: در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲، طرح جامع حمل‌ونقل شهر قم به تصویب رسید و شهرداری قم مکلف شد تا مطالعات تفصیلی حمل‌ونقل همگانی و امکان‌سنجی خطوط ریلی را که تحت عنوان «نشریه ۷۷۷» شناخته می‌شود، عملیاتی کند.

وی افزود: پس از هماهنگی‌های مربوط به مسائل بودجه‌ای، در اسفندماه ۱۴۰۲ قرارداد مطالعات حمل‌ونقل در شهرداری قم منعقد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه مطابق روال رایج، آماربرداری‌های ترافیکی در ماه‌های اردیبهشت و آبان هر سال قابلیت اجرا و استناد دارد گفت: بنابراین، در اردیبهشت ۱۴۰۳ آماربرداری از خطوط اتوبوسرانی شهر قم انجام شد و حتی برخی از اتوبوس‌های منتخب نیز به‌صورت نمونه برای آمارگیری از سوار و پیاده‌شدن مسافران مورد بررسی قرار گرفت.

خانه زاد یزدی ادامه داد: در نهایت این اقدام منجر به به‌روزرسانی، شبیه‌سازی و اعتبارسنجی مدل شبکه حمل‌ونقل همگانی شد.

وی از شناسایی ۲۲ شبکه حمل‌ونقل انبوه‌بر در شهر قم در این مطالعات خبر داد و عنوان کرد: این تعداد صرف‌نظر از وضعیت فعلی شهر و تنها بر اساس امکان‌پذیری اجرا در نظر گرفته شده و سپس با استفاده از روش حذفی، این تعداد به ۷ کریدور کاهش یافت و در ادامه، ۳ شبکه به‌عنوان گزینه نهایی برگزیده شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم اضافه کرد: در این میان خطوط A و B به‌صورت ثابت در هر سه گزینه حضور داشتند و تفاوت گزینه‌ها در طراحی خطوط BRT بود که به‌صورت حلقوی و حلقوی باز برای شهر قم در نظر گرفته شده است.

خانه زاد یزدی عنوان‌کرد: این سه گزینه ابتدا در شهرداری قم و سپس در شورای ترافیک استان در اسفند ۱۴۰۳ به تصویب رسید و به‌عنوان گزینه‌های برتر برای تصویب نهایی به مراجع ملی ارسال شد.

وی با اشاره به توقف موقت مطالعات خط B در اردیبهشت سال گذشته گفت: متأسفانه در جلسه‌ای که منجر به این مصوبه شد، نماینده‌ای از قم حضور نداشت و در غیاب نمایندگان شهر، تصمیم بر توقف روند مطالعات خط B گرفته شد اما با تلاش‌های صورت‌گرفته، خوشبختانه در ۵ خرداد ۱۴۰۴ این خط مجدداً به تصویب رسید و امکان ادامه روند مطالعات و اجرای آن فراهم شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: پس از تصویب استانی این سه گزینه در اسفند سال گذشته، چندین جلسه در شورای عالی ترافیک کشور برگزار شد و موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت، جلسه نهایی شورای عالی کشور با حضور همه اعضا، معاون عمرانی وزیر کشور، نماینده شورای شهر، معاون عمرانی استاندار، سرپرست شهرداری قم و بنده به‌عنوان معاون حمل‌ونقل و ترافیک برگزار شد که منجر به تصویب نهایی خط B شد.

خانه زاد یزدی با اشاره به مطرح‌شدن موضوع منوریل در این جلسه خاطرنشان کرد: مقرر شد بررسی‌های بیشتری درباره منوریل در سطح استان انجام شود، همچنین اعلام شد که مطالعاتی در این خصوص در حال پیگیری است و پس از انجام بررسی‌های مهندسی ارزش، تصمیم نهایی درباره منوریل اتخاذ خواهد شد.

وی تصریح کرد: پس از این جلسه، آماده آغاز مطالعات امکان‌سنجی خط ریلی B هستیم که در آن مسیر و ایستگاه‌ها به‌طور کامل مشخص خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: این مطالعات تاکنون به‌صورت موازی با دیگر مطالعات پیش رفته و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

خانه‌زادیزدی اضافه کرد: امیدواریم تا ۶ ماه آینده مطالعات این خط به‌طور کامل به پایان برسد تا بتوانیم در سال آینده عملیات اجرایی خط B را آغاز کنیم.

وی گفت: در طرح جامع حمل‌ونقل، خطوط A و B تأیید شده بودند، اما درباره مسیر عبور و ایستگاه‌های آنها ورودی نشده بود و مقیاس طرح، یک‌بیست‌هزارم بود، درحالی‌که در مطالعات جدید، این مقیاس به یک‌دوهزارم کاهش یافته و دقت بررسی‌ها افزایش یافته است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم افزود: در افق آینده، احتمال آن وجود دارد که یکی از خطوط BRT به خط سوم ریلی قم تبدیل شود که به‌صورت حلقوی، خطوط A و B را به یکدیگر متصل کند.

خانه زاد یزدی خاطرنشان کرد: این طراحی در راستای نیاز شهرهای شعاعی مانند قم به یک خط حلقوی برای اتصال میان‌خطوطی بسیار مهم و ضروری است.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=324540

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: