تشکری‌هاشمی: ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است/ کاهش سرفاصله حرکت قطارها نیازمند یک‌هزار واگن جدید

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های پردیسان آنلاین، روزنامه وطن امروز گفت‌وگویی با سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر تهران انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

 

تمام کم‌کاری‌های دوره قبل مدیریت شهر تهران به دوره ششم رسیده

– حمل‌و‌نقل عمومی در شهر تهران دوران سختی را به لحاظ توسعه‌ای پیش رو دارد، چرا که مجموعه اقداماتی که باید در طول ۴ سال اخیر انجام می‌شد، اتفاق نیفتاد و ما شاهد آن بودیم که ناوگان شبکه حمل‌و‌نقل عمومی به سرعت مسیر فرسودگی را طی کرد.

– متاسفانه در این بازه زمانی اقدامی برای نوسازی و بازسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی چه در بخش مترو و چه در بخش اتوبوس رخ نداد؛ این در حالی است که در حوزه‌های توسعه‌ای یعنی ساخت ایستگاه‌ها و خطوط نیز ما شاهد هیچ‌گونه اقدام خاصی از مدیریت شهری قبل نبودیم.

– تمام کم‌کاری‌های آن دوره از مدیریت شهر تهران به دوره ششم رسیده و ما باید کم‌کاری‌های موجود در آن زمان را نیز رفع کنیم. 

عمر مفید ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی به اتمام رسیده است

– ۴ سال گذشته فرصتی بود که از دست رفت و نتیجه آن این است که ما هم‌‌اکنون با انباشتگی در فرسودگی ناوگان رو به رو هستیم.

– به عنوان مثال در اتوبوسرانی نزدیک به ۹۰ درصد ناوگان عمر مفیدش به اتمام رسیده و همین‌طور در مترو حدود ۶۰ درصد ناوگان نوبت اورهال‌شان فرا رسیده است.

– برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید کارهای زیادی صورت گیرد که امیدواریم در این مسیر با کمک شهرداری و شورای شهر تحولی جدی رقم بخورد. 

کمکی از سوی دولت قبل به حمل‌ونقل عمومی صورت نگرفت

– خرید یک دستگاه اتوبوس تک‌کابین برای شهرداری ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تا ۴ و نیم میلیارد تومان تمام می‌شود و اگر قرار باشد این اتوبوس دوکابین باشد ۸ و نیم میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد.

– قرار نیست شهرداری تمام هزینه‌ها در این زمینه را پرداخت کند. طبق قانون، بخشی از هزینه‌های مربوط به شبکه حمل‌و‌نقل عمومی باید از سوی دولت تامین شود.

– ما امیدواریم با وجود آنکه در سال‌های اخیر این کمک صورت نگرفت و از بودجه‌های عمومی برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی تخصیصی انجام نشد، در دولت سیزدهم ان‌شاءالله این اتفاق رقم بخورد. 

تسریع خدمت‌رسانی به مردم با تکمیل ایستگاه‌های موجود و تامین ناوگان

– الان در مترو نباید به دنبال ایجاد خطوط جدید باشیم، چرا که این موضوع امکان‌پذیر نیست.

– اگر ما به دنبال تکمیل ایستگاه‌های موجود و تامین ناوگان باشیم به نظر بسیار منطقی‌تر است و می‌تواند روند خدمت‌رسانی به مردم را تسریع بخشد. 

کاهش سرفاصله حرکت قطارها نیازمند یک‌هزار واگن جدید

– هم‌اکنون زمان ورود قطار به ایستگاه‌ها طولانی است. برای کاهش سرفاصله حرکت قطارها و رسیدن به سرفاصله ۴ دقیقه نیاز به یک‌هزار واگن داریم.

– پیگیری این موضوع در واقع در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تا حدودی انجام شد. تلاش بر این بود این تعداد واگن برای همه کلانشهرها بویژه تهران تامین و منابعش تخصیص داده شود. بر اساس توافقاتی که در آن مقطع شد مقرر شد در مرحله اول ۶۳۰ واگن برای تهران در نظر گرفته شود و نهایتا در مرحله دوم تعداد واگن‌ها به ۱۰۵۰ دستگاه برسد. 

– در دولت قبل ۱۵ درصد نقدینگی مورد نیاز برای شروع عملیات تامین واگن‌ها محقق نشد و متاسفانه در این زمینه پرداختی اتفاق نیفتاد و همین موضوع باعث شد تا کار متوقف شود.

– با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید رایزنی‌ها با وزارت کشور دوباره آغاز شد که این قول را داده‌اند پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا آن ۱۵ درصد پرداخت شود و تهیه این ۶۳۰ واگن استارت بخورد.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=165682

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: