سرعت گرمایش دو برابری نسبت به سایر نقاط جهان و معماری خانه‌ها در اروپا در کنار افزایش مداوم هزینه قبوض انرژی و آب، با تشدید فقر انرژی در این قاره همراه بوده و ساکنان آن را نسبت به گرما بسیار آسیب‌پذیر کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه پردیسان آنلاین، اروپا، قاره‌ای با بیشترین سرعت گرم شدن روی کره زمین است که دمای آن حدود دو برابر میانگین جهانی افزایش پیدا می‌کند. پیش‌بینی می‌شود تعداد اروپایی‌هایی که در معرض گرمای شدید قرار دارند از ۱۰ میلیون نفر فعلی به ۱۰۰ میلیون نفر تا سال ۲۱۰۰ افزایش پیدا کند. موج گرمایی مداوم فعلی نیز میلیون‌ها اروپایی را با فقر انرژی مواجه کرده است.

تأثیرات این گرما از آن جهت در اروپا شدید است که خنک یا گرم نگه‌داشتن بخش قابل‌توجهی از خانه‌های اروپایی به‌دلیل نحوه طراحی آن‌ها در تابستان و زمستان بسیار دشوار است. هر زمستان میلیون‌ها اروپایی برای گرم نگه‌داشتن خانه‌های خود به‌دلیل افزایش قبوض برق دچار سختی می‌شوند، اما نوع دیگری از فقر انرژی در حال حاضر در سراسر این قاره رو به افزایش است، زیرا جهانِ در حال گرم شدن سال‌به‌سال دماهای بی‌سابقه‌ای را در سراسر قاره به ارمغان می‌آورد.

تشدید فقر انرژی تابستانی در اروپا

فقر انرژی در اروپا

بسیاری از مردم اروپا در حال حاضر تلاش می‌کنند خانه‌های خود را از گرمای شدید حفظ کنند و آن را خنک نگه دارند که این امر برای بخش قابل‌توجهی از آن‌ها ممکن نیست. بر اساس داده‌های یورواستات تا ۱۹ درصد از خانواده‌های اروپایی در تابستان امکان خنک بودن را ندارند. عایق ضعیف، نداشتن تهویه مناسب، دسترسی نداشتن به حفاظ در برابر آفتاب و وسایل سرمایشی محدود میلیون‌ها ساکن این قاره را در معرض گرمای بالقوه خطرناک قرار می‌دهد.

خانه‌های اروپایی با مشکل عایق‌بندی مواجهند و در زمستان بسیار سرد و در تابستان بسیار گرم می‌شوند. بسیاری از مردم در کل طول سال برای گرم یا خنک کردن خانه‌هایشان با مشکل مواجه هستند.

معماری خانه‌ها در شهرهای آسیایی یا آفریقایی همچون مراکش به‌نحوی است که فضای داخل به‌رغم گرمای بیرون به‌نسبت خنک و قابل تحمل بماند، اما خانه‌های اروپایی از چنین معماری کارآمدی برخوردار نیستند.

از سوی دیگر تابستان‌ها هر سال گرم‌تر و طولانی‌تر می‌شود و برق و گاز در حال گران شدن است. تحمل این شرایط برای افرادی که به‌دلیل مشکلات تنفسی مجبور به باز گذاشتن پنجره‌ها برای در گردش بودن هوا هستند و درآمد پایین امکان استفاده مداوم از پنکه و دستگاه‌های تهویه مطبوع را به آن‌ها نمی‌دهد بسیار دشوارتر است.

تشدید فقر انرژی تابستانی در اروپا

زندگی در شهرهایی متراکم با درختان و پارک‌های کم با تجمع گرمایی همراه است که در شب آزاد می‌شود و خنک کردن خانه‌ها را در این ساعات سخت‌تر می‌کند. این در شرایطی است که برای مقابله با سرما می‌توان از لباس‌های گرم‌تر و پتوهای بیشتری استفاده کرد یا با نصب پرده‌های ضخیم‌تر از نفوذ سرما به درون خانه پیشگیری کرد، اما دامنه عملکرد بر ای بهبود وضعیت در تابستان محدود است.

بسیاری از افراد نیز با مشکلات خواب و نگرانی‌های بهداشتی مرتبط با آن همچون تحریک‌پذیری و بثورات پوستی ناشی از تعریق مواجهند. خطر گرمازدگی نیز به‌ویژه برای افراد مسن بسیار بالا و خانه‌های گرم به معنای خطرات سلامتی به‌ویژه برای قشر آسیب‌پذیر است.

تشدید فقر انرژی تابستانی در اروپا

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، گرمای شدید سالانه بیش از ۱۷۵ هزار نفر را در اروپا می‌کشد. استرس گرمایی علت اصلی مرگ‌ومیر ناشی از آب‌وهوا در این قاره است؛ دمای شدید که در آینده افزایش خواهد داشت، موجب تشدید شرایط مزمن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی و عروق مغزی، سلامت روان و بیماری‌های مرتبط با دیابت می‌شود و عواقب آن از مشکلات گردش خون گرفته تا کم‌آبی، استرس و اختلالات خواب، برای سلامتی افراد چشمگیر خواهد بود.

خانوارهای کم‌درآمد ساکن در محله‌هایی با ازدحام بیش از حد معمول و خانه‌های غیراستاندارد که آماده مقابله با پیامدهای گرمایش جهانی نیستند، بار سنگین این گرمای خطرناک را متحمل می‌شوند.

سازگاری شهرها و خانه‌های اروپایی با این شرایط در خط مقدم سیاست‌های نوسازی و مبارزه با فقر انرژی نیست و سیاست‌ها به‌طور عمده به کاهش مصرف انرژی، کربن‌زدایی سیستم‌های گرمایشی و حفظ حداقل دمای خانه‌ها مربوط می‌شود.

تشدید فقر انرژی تابستانی در اروپا

راه‌حل‌هایی برای رفع فقر انرژی تابستانی اروپا

گروهی متشکل از ۹۰ سازمان غیردولتی عدالت اجتماعی، بهداشت و محیط زیست، خواستار راه‌حل‌های مؤثر و مقرون‌به‌صرفه برای کمک به مردم در حفظ خانه‌های خود در برابر گرما و کاهش هزینه‌های انرژی شدند، زیرا فقر انرژی در حال تبدیل شدن به یک معضل سالانه برای بسیاری از مردم است و خانه‌ها و شهرهای اروپایی نیاز دارند برای مقابله با دماهای یخ‌بندان و سوزان سازگاری‌های لازم را پیدا کنند. اروپا باید در نحوه طراحی ساختمان‌ها و شهرهای خود تجدیدنظر کند و آن‌ها را برای کاهش هزینه‌های انرژی در بخش‌های گرمایش و سرمایش تطبیق دهد.

راه‌حل‌هایی همچون عایق‌بندی بهتر، ایجاد سایبان برای پنجره‌ها و استفاده از رنگ‌های روشن‌تر برای نما یا سقف به خنک نگه‌داشتن ساختمان‌ها کمک می‌کند، همچنین شهرها را می‌توان سرسبزتر و به‌کمک درختان و پارک‌ها از تبدیل شدن آن‌ها به جزایر حرارتی بتنی و فولادی شهری جلوگیری کرد. این روش‌های خنک‌کننده غیرفعال نیاز به تهویه مطبوع را کاهش می‌دهند.

با توجه به اینکه انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای خنک‌کننده مکانیکی تا سال ۲۰۵۰ سه‌برابر شود، بهبود طراحی ساختمان و برنامه‌ریزی شهری به جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.

بسیاری از شهرهای اروپایی برای مقابله با مشکل معماری گرم ساختمان‌های خود به ایجاد پناهگاه‌های آب‌وهوایی (اسپانیا)، آبخوری‌های سراسری (فرانسه)، رایگان کردن استخرهای عمومی (کرواسی)، استفاده از آب قنات برای خنک‌سازی (یونان) و طرح درختکاری (استرالیا) روی آورده‌اند.

تشدید فقر انرژی تابستانی در اروپا

سیستم‌های هشدار بهتری نیز برای ایمن نگه‌داشتن مردم در برابر گرما مورد نیاز است. آتن، یکی از شهرهایی که پیش‌بینی می‌شود تا اواسط قرن بیشترین آسیب را از موج گرما و خشکسالی ببیند، در سال ۲۰۲۱ یک افسر ارشد گرمایی را منصوب کرد که یکی از توصیه‌های کلیدی وی انتصاب، نام‌گذاری و طبقه‌بندی موج‌های گرما بود که به مردم امکان می‌داد بهتر آن‌ها را شناسایی کنند و به آن‌ها پاسخ دهند.

این راه‌حل‌ها باید با سیاست‌گذاری قوی و اقدامات اجتماعی همراه باشند تا اطمینان حاصل شود همه اقشار جوامع را در نظر گرفته است.