این روزها که عاشقان امام مهربانی در مسیر عشق قدم گذاشته‌اند تا در روزهای منتهی به شهادت امام رضا(ع) خود را به مشهد برسانند، این شهر حال‌وهوای خاصی دارد از موکب‌های پذیرایی که حال‌وهوای مشایه را زنده‌ می‌کنند تا مردمی که به خاطر ارادت به ضامن آهو خود را آماده پذیرایی از زائران این امام همام کرده‌اند.

به گزارش پردیسان آنلاین از خراسان رضوی، در روزهای پایانی ماه صفر، بغضی عظیم گلوی انسان را فشار می‌دهد، بغضی که با عزاداری سالروز شهادت امام رضا (ع) دوچندان می‌شود، با دیدن این حجم از زائران و شوقشان برای زیارت اشک بر چشمان هر انسانی جاری می‌شود.

در بین عزادارانی که این روزها خود را به مشهد رسانده‌اند، می‌توان زائرانی از شهرهای مختلف همچون خوزستان، مازندران، اصفهان، هرمزگان، خراسان جنوبی، البرز و تهران را مشاهده کرد که در قالب کاروان به مشهد آمده‌اند و دسته عزاداری‌هایشان به سمت حرم مطهر رضوی در حرکت است و هرکدام با برپایی موکب‌های مختلف اقدام به ادای نذر و خدمت‌رسانی به دیگر زائران حضرت علی‌بی‌موسی‌الرضا (ع) می‌کنند.

تجلی یک دنیا عشق و دلدادگی در شهر امام رضا(ع)

تمام شهر برای میزبانی از زائران امام رضا (ع) آماده شده‌اند

موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی زیادی در مسیر عزاداران همراه با غرفه‌های مختلف خدمات از جمله تعمیر موبایل، رفو لباس و خدمات ویلچر نشان از میزبانی خوب هم‌جواران حضرت به زائران دارد، چیزی که نمایانگر بوده این است که تمام شهر برای این میزبانی بزرگ آماده شده‌اند و می‌خواهند حق همسایگی را در این روزها به‌جای آورند، همه آمده‌اند که در سوگ امام مهربانی اشک بریزند و حاجت روا شوند.

برای تهیه گزارشی از حال‌وهوای خادمان این موکب‌ها که نهایت عشق و دلدادگی به امام هشتم شیعیان را به نمایش گذاشته‌اند به میانشان می‌روم تا از نزدیک با کسانی صحبت کنم که خود را در روزهای پایانی ماه صفر وقف خدمت‌رسانی به زائران امام رضا (ع) کرده‌اند.

علی پورملکی از تکیه فاطمه زهرا (س) از استان فارس که سخن خود را با تشکر و قدردانی از مجموعه شهرداری و شورای شهر مشهد آغاز می‌کند، می‌گوید: در تمام بخش‌ها و موضوعاتی که به مشکلی بر می‌خوردند با حمایت و پشتیبانی شورا و شهرداری روبه‌رو می‌شدند.

او با بیان اینکه سال‌جاری، سومین سالی است که این موکب در ایام شهادت امام رضا (ع) خدمت‌رسانی می‌کند، می‌افزاید: هر ساله بیش از ۲۰۰ نفر که غالباً از خانواده‌های معظم و معزز شهدا هستند، به این موکب می‌ آیند و به صورت سه شیفت به فعالیت می‌پردازند و فضای بسیار خوبی به مانند هر ساله در اختیار ما گذاشته شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های موکب فاطمه زهرا (س) ادامه می‌دهد: در حال حاضر به صورت سه شیفت وعده‌های صبحانه ناهار و شام تقدیم زائران می‌شود، همچنین بین وعده‌های غذایی نیز با حلوای معروف منطقه فسا و استان فارس از این عزیزان پذیرایی می‌شود، چای و شربت و عرقیات معروف استان فارس هم در کنار این موارد از دیگر نذری‌ها این موکب است.

تجلی یک دنیا عشق و دلدادگی در شهر امام رضا(ع)

موکب‌های اربعینی که به مشهد آمده‌اند

مسیب اسدی از موکب امام حسن مجتبی (ع) از استان بوشهر دیگر خادمی است که با او هم صحبت می‌شوم: امروز سومین روزی است که در مشهد و در میدان شهدا مشغول به خدمات‌رسانی در تمام وعده‌های صبحانه، ناهار و شام به زائران هستیم، روزانه به میزان دوهزار نفر برای صبحانه، دو هزار نفر برای ناهار و سه هزار نفر برای شام پذیرایی می‌شوند، همچنین روزانه در حدود ۱۵ هزار پخت نان در این موکب صورت می‌گیرد.

وی در خصوص خدمت‌رسانی در ایام اربعین می‌افزاید: این موکب در ایام عزاداری آقا عبدالله الحسین (ع) نیز به مدت ۱۴ روز در شهر کربلا فعالیت داشته است، بعد از ایام اربعین با بازگشت به بوشهر و به مدت دو روز استراحت مستقیم خود را به مشهد رساندیم.

اسدی ادامه می‌دهد: در این موکب در حدود ۲۵ نفر مشغول به فعالیت هستیم و تا دو روز بعد از شهادت امام رضا (ع) نیز در مشهد مشغول به خدمات‌رسانی به زائران خواهیم بود.

تجلی یک دنیا عشق و دلدادگی در شهر امام رضا(ع)

این روزها جمع عاشقان در مشهد جمع شده است

مهدی سلیمانی از موکب صاحب‌الزمان (ع) هیئت خیمه‌ العباس (ع) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین می‌گوید: به صورت روزانه پیش‌بینی پذیرایی ۳۰ هزار غذای گرم را برای زائران در این موکب داریم.

وی می‌افزاید: از مجموعه مدیریت شهری مشهد نیز کمال تشکر را داریم که همکاری‌های لازم را تا اینجا با ما داشتند، هر چند که به عنوان یک نقطه ضعف با مشکلاتی در خصوص حمل و نقل دیگ‌های غذا با مجموعه شهرداری روبه‌رو بودیم که البته این موضوع هم با پیگیری‌های لازم حل‌وفصل شد.

سلیمانی ادامه می‌دهد: در حدود ۱۰ سال است که این موکب در ایام اربعین در شهر سامرا و در آشپزخانه مرکزی به پخت غذا می‌پردازد و روزانه به میزان پنج تن پخت برنج داریم و به محض اتمام اربعین با یک روز استراحت خود را به مشهد می‌رسانیم.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری خدمات‌رسانی به مواکب بسیار عالی بود و ما هم توانستیم همه تلاش خود را بگذاریم، می‌گوید: در این فضا با لوله‌کشی آب و گاز و ایجاد و فراهم‌سازی الزامات لازم اقدام به تشکیل محیطی همچون آشپزخانه صحرایی کردیم و روزانه از حدود ۳۰ هزار زائر امام رضا (ع) از ساعات ۱۳:۰۰ تا دو بامداد پذیرایی می‌شود.

به گزارش پردیسان آنلاین، نمی‌شود این همه عشق و دلدادگی را دید و راوی این حال خوش نبود، حال خوش زوار پیر و جوانی که در روزهای گذشته با پای پیاده از شهرهای مختلف روانه شده و خود را به مشهدمقدس می‌رسانند تا در سالروز شهادت امام مهربانی‌ها به محضر مولایشان عرض ارادت کنند و حال خوش خادمانی که برای خدمت‌رسانی به این زائران شب و روز نمی‌شناسند تا این گونه عشق و دلدادگی خود را به حضرت ثامن‌الحجج (ع) نشان دهند؛ این چند روز، جمع عاشقان جمع است و مشهد، حال و هوای دیگری دارد.