مصرف غذاهای بخارپز باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن می‏‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه پردیسان آنلاین، بخارپز کردن نوعی روش پخت‌وپز است که رنگ، بافت، طعم و مواد مغذی موجود در غذاها را حفظ می‌کند، در حالی که دیگر روش‌های پخت‌وپز می‌تواند باعث بروز مشکلات سلامتی شود، برای نمونه، ۵۵ درصد از افرادی که به‌طور مکرر غذاهای سرخ‌شده مصرف می‌کنند درگیر بیماری دیابت نوع دوم می‌‏شوند، در ادامه به مزایای مصرف غذاهای بخارپز می‌پردازیم:

حفظ مواد مغذی

یکی از مزایای مهم بخارپز کردن مواد غذایی این است که مواد مغذی مفید موجود در آن را حفظ می‌کند، در حالی که دیگر روش‌های پخت‌وپز که از روغن یا حرارت زیاد استفاده می‌کنند، باعث از دست رفتن مواد مغذی مفید مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌ها می‌‏شود.

کاهش وزن

مصرف غذاهای بخارپز به بهبود سلامتی و حفظ وزن سالم کمک می‌کند، سبزیجات پخته شده با بخار آب سرشار از پروتئین هستند، کالری کمی دارند و موجب می‏‌شوند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

بهبود سلامت دستگاه گوارش

مصرف سبزیجات سبز پخته شده می‌تواند به بهبود سلامت گوارش کمک کند، محتوای فیبر بالای آن‌ها جذب مواد مغذی را آسان‌تر می‌کند، فیبر برای بهبود حرکات منظم روده مفید است.

بهبود سلامت قلب

استفاده از غذاهای بخارپز برای قلب بسیار مفید است، زمانی که سبزیجات بخارپز می‏‌شوند، به‌طوری طبیعی چربی و نمک کمتری دارند؛ علاوه بر این، حاوی غلظت بالایی از پتاسیم هستند که یک ماده معدنی اساسی برای تنظیم فشار خون است، بنابراین مصرف سبزیجات پخته ممکن است به حفظ فشار خون در سطح سالم و کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.

کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن

آنتی‌اکسیدان‌هایی که به وفور در مواد غذایی بخارپز یافت می‏‌شود، ایمنی طولانی‌مدتی در برابر بیماری‌ها ایجاد می‌کند، سبزیجات بخارپز منبع مناسبی از ویتامین‌ها هستند که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و مانع بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و انواع خاصی از سرطان‌ها می‏‌شود.

جلوگیری از پیری پوست

مصرف سبزیجات بخارپز شده برای داشتن پوست سالم عالی هستند، زیرا حاوی ترکیبات حیاتی به نام آنتی‌اکسیدان هستند که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد مضر محافظت می‌کنند، رادیکال‌های آزاد ممکن است به سلول‌های پوست آسیب وارد کنند که باعث بروز پیری زودرس و چین‌وچروک می‌‏شود، آنتی‌اکسیدان‌ها با از بین بردن رادیکال‌های آزاد به جوان‌سازی و محافظت از پوست کمک می‌کند، همچنین سبزیجات بخارپز دارای ویتامین C بالایی هستند که برای تولید کلاژن بسیار مهم است، کلاژن برای حفظ لطافت پوست ضروری است.

تقویت سیستم ایمنی

بخارپز کردن مواد غذایی یک روش پخت‌وپز عالی برای حفظ ارزش غذایی آن‌ها است، مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی همچون مواد معدنی و ویتامین‌ها به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، مواد معدنی به بدن کمک می‌کنند تا میزان تولید گلبول‌های قرمز خون که از بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها محافظت می‌کند، افزایش یابد.