بر اساس گزارش بانک فرانسه، اقتصاد این کشور ممکن است پس از بازی‌های المپیک پاریس در سه ماهه سوم رونق گرفته باشد، با این حال نبود اطمینان سیاسی همچنان بر بازارهای سهام آن تأثیر می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه پردیسان آنلاین، به گفته وزیر گردشگری فرانسه، اولیویا گرگوار، با پایان یافتن بازی‌های المپیک پاریس در روز یکشنبه، به نظر می‌رسد اقتصاد فرانسه از ورود بازدیدکنندگان و افزایش هزینه‌ها در بخش‌هایی همچون هتل‌ها، رستوران‌ها و موزه‌ها تقویت شده است.

گرگوار به روزنامه فرانسوی La Tribune Dimanche گفت که هزینه هتل‌ها در شهرهای میزبان مسابقات المپیک در مقایسه با سال گذشته ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است، در حالی که فروش مربوط به گردشگری در موزه‌ها و رستوران‌ها سال‌به‌سال ۲۵ درصد افزایش داشته است.

چندین نظرسنجی سازمانی نشان می‌دهد که بازی‌های المپیک پاریس قرار است اقتصاد فرانسه را در سه ماهه سوم به میزان قابل‌توجهی تقویت کند.

بانک دو فرانس رشد اقتصادی را بین ۰.۳۵ تا ۰.۴۵ درصد برای سه ماهه سوم پیش‌بینی کرده است، در حالی که در دو سه ماهه نخست ۰.۳ درصد رشد داشته است. این نشان می‌دهد که تا ۰.۲۵ درصد از رشد را می‌توان به المپیک نسبت داد، که منافع اقتصادی آن به‌طور عمده ناشی از فروش بلیت و حق پخش تلویزیونی است.

در ماه ژوئیه، مؤسسه ملی آمار، INSEE، همچنین پیش‌بینی کرد که بازی‌های المپیک ۰.۳ درصد به رشد اقتصاد فرانسه در سه ماهه پس از سپتامبر کمک خواهد کرد و به‌طور بالقوه رشد کلی را به ۰.۵ درصد خواهد رساند.

تاثیر المپیک بر اقتصاد فرانسه چه بود؟

با این حال، تأثیر کامل این دستاوردها به دلیل چالش‌های سیاسی جاری نامشخص است. اولیویه گارنیه، اقتصاددان ارشد بانک دو فرانس، با اشاره به تضعیف موقعیت سیاسی رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون، خاطرنشان کرد: هنوز خیلی زود است که ببینیم این ابهام چگونه بر تصمیمات استخدام و سرمایه‌گذاری تأثیر می‌گذارد.

بازی‌های المپیک پاریس ممکن است، حداقل به‌طور موقت، از رکود در اعتماد تجاری جلوگیری کند، زیرا بزرگترین رویداد ورزشی جهان بر آشفتگی‌های سیاسی این کشور سایه انداخته بود. به‌رغم نشانه‌هایی از بهبود اقتصادی، بازارهای سهام فرانسه به‌دلیل نبود قطعیت‌های سیاسی ادامه‌دار همچنان در رکود هستند.

شاخص CAC 40 از زمان انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در اوایل ژوئن به‌طور تقریبی ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد، در حالی که شاخص «استاکس اروپا ۶۰۰» در مدت مشابه ۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

بخش بانکداری فرانسه به‌ویژه از نگرانی‌ها در مورد تغییرات سیاسی بالقوه و تأثیر آن بر امور مالی عمومی آسیب‌دیده است. در همین حال، سهام مصرف‌کنندگان لوکس فرانسه نیز با مشکل مواجه شده‌اند، زیرا رکود اقتصادی جهانی هزینه‌های مصرف‌کننده، به‌ویژه در چین را کاهش داده است و فروش اخیر بازارهای جهانی بر سهام فرانسه فشار بیشتری وارد کرده است.