به گزارش پردیسان آنلاین و به نقل از شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، سعید رحمانسالاری با اشاره به اینکه در بیش از ۲ دهه فعالیت جایگاههای سیانجی هیچگاه بیش از ۶ درصد جایگاههای سیانجی از مدار بهرهبرداری خارج نبودهاند، اظهار کرد: مهمترین دلایل این مهم وجود مشکلات حقوقی برخی مالکان جایگاهها، انجام روتین تعمیرات دورهای، اخذ گواهی بازرسی از سازمان ملی استاندارد و یا عدم استفاده شهرداریها از جایگاههای در اختیار مثل جایگاههای احداثشده برای اتوبوسهای شهری بوده است و به جز موارد یاد شده، تعطیلی برنامهریزی شده در مورد جایگاههای سوخت نداشتهایم و همه جایگاهداران با وجود تنگناهای مالی موجود، جایگاهها را در سرویس بهرهبرداری قرار دادهاند.
وی با اشاره به نرخ حقالعمل جایگاهها، افزود: بر خلاف نظر دبیر انجمن صنفی، حقالعمل سال ۱۴۰۳ جایگاهها تصویب، ابلاغ و اجرایی شده است، موضوعی که انجمن صنفی دنبال آن است مربوط به افزایش مجدد نرخ حقالعمل است که رقم پیشنهادی از سوی هیأت وزیران برای بررسی به کمیسیون اقتصادی دولت اعادهشده و برای بررسی، نظرات کارشناسی اخذ میشود.
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران خاطرنشان کرد: در ۲ ماه گذشته بهدلیل قطعی متناوب برق و در برخی موارد گاز، شاهد غیر فعال شدن موقت برخی جایگاهها بودهایم که این مشکل تنها مخصوص جایگاهداران نبوده و همه ارکانهای خدماتی و صنعتی را در بر گرفته و نباید منجر به نشر شائبه تعطیلی جایگاهها در کشور شود.
رحمانسالاری مهمترین دلایل کاهش مصرف عمده سیانجی در کشور را شرایط تورمی و فاصله نرخ بنزین مصرفی با سیانجی اعلام کرد و گفت: یکی از اقدامهایی که برای رشد مصرف سیانجی مورد توجه قرار دادهایم، آغاز به کار مجدد سامانه تبدیل رایگان خودروهای مشمول طرح و امضا ۲ قرارداد با شرکتهای خودروساز برای تولید خودرو گازسوز بوده است که امید داریم با افزایش شمارگان خودروهای گازسوز در کنار مشتری مداری جایگاهداران بتوانیم سهم مؤثری در کاهش مصرف بنزین در کشور داشته باشیم.
وی مصرف روزانه سیانجی در کشور را ۱۹/۲ میلیون متر مکعب اعلام و افزود: هماکنون میتوانیم بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب سیانجی در جایگاههای کشور توزیع کنیم که در صورت افزایش تقاضا، این مقدار فروش میتواند سهم سیانجی در سبد سوخت مصرفی در بخش حمل و نقل را افزایش دهد.
به گزارش پردیسان آنلاین روز چهارشنبه گذشته رئیس هیأت مدیره انجمن سی. ان. جی در نشست خبری عدم حمایت از جایگاههای سیانجی را از دیگر عوامل دانست و افزود: جایگاهداران سیانجی با مشکلات جدی در تأمین هزینههای جاری، پرداخت حقالعمل و نگهداری تجهیزات مواجه هستند.
به گفته وی، بسیاری از این جایگاهها به دلیل ضرردهی در آستانه تعطیلی قرار دارند، و این امر باعث شده که دسترسی به سیانجی برای مصرفکنندگان سختتر شود.
جوهری ادامه داد: افزایش شدید هزینههای جایگاههای سیانجی، بهویژه قبوض برق هم از مشکلات است.
وی خاطرنشان کرد: در سال جاری، هزینه برق جایگاههای سیانجی بهشدت افزایش یافته است. در حالی که حقالعمل جایگاهداران متناسب با این افزایش هزینهها اصلاح نشده، پرداخت قبوض برق، دیون دولتی و حتی حقوق و مزایای پرسنل برای بسیاری از جایگاهها غیرممکن شده است.
رئیس هیأت مدیره انجمن سی. ان. جی با طرح این پرسش نتیجه این سیاستهای اشتباه چیست، گفت: کاهش مصرف سیانجی و افزایش وابستگی به بنزین مستقیماً باعث افزایش نیاز به واردات سوخت شده است.
وی افزود: اگر دولت بهجای حمایت از سیانجی، میلیاردها دلار صرف واردات بنزین کند، نهتنها هزینههای کشور افزایش مییابد، بلکه امنیت انرژی کشور نیز به خطر خواهد افتاد.
جوهری افزود: دولت چگونه برای واردات بنزین میلیاردها دلار بودجه دارد، اما برای حمایت از جایگاههای سیانجی هیچ اقدامی نمیکند؟ آیا تأمین حقالعمل جایگاهداران سختتر از پرداخت هزینههای سنگین واردات بنزین است؟ یا مشکل، بیتوجهی به این صنف است؟
وی ادامه داد: اگر جایگاههای سیانجی تعطیل شوند، مصرف بنزین بیشتر شده و نیاز به واردات افزایش مییابد. پس چرا دولت بهجای پیشگیری، هزینههای بیشتری به کشور تحمیل میکند؟ “