بودجه ۸۳۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت متروی اصفهان/ افتتاح ۵.۵ کیلومتر از خط ۲؛ به‌زودی

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری اصفهان گفت: شهرداری این کلان‌شهر نقش اصلی در تأمین منابع مالی احداث مترو را ایفا کرده و سال جاری با تصویب شورای اسلامی شهر، بودجه‌ای معادل ۸,۳۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه مهم اختصاص یافته است.

مهدی روح‌الامین در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین با اشاره به نحوه تأمین منابع مالی برای ساخت مترو اظهار کرد: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت می‌تواند تا ۵۰ درصد بودجه موردنیاز احداث مترو در کلان‌شهرها را تأمین کند، اما به دلیل شرایط اقتصادی کشور و فشار تحریم‌های ظالمانه غرب در سال‌های گذشته، هیچ دولتی نتوانسته است به سقف تعیین‌شده دست پیدا کند و به همین دلیل بیشترین سهم تأمین منابع مالی مترو بر عهده شهرداری‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: در اصفهان نیز شهرداری نقش اصلی در تأمین منابع مالی احداث مترو را ایفا کرده و سال جاری با تصویب شورای اسلامی شهر، بودجه‌ای معادل ۸,۳۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه مهم اختصاص یافته است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری اصفهان تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که خط دو قطار شهری در اولویت نخست مدیریت شهری قرار دارد و سایر پروژه‌های عمرانی در اولویت‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

روح‌الامین با اشاره به پیشرفت پروژه خط دو متروی اصفهان گفت: در هفته‌های آینده، فاز نخست این خط از محدوده ایستگاه حرم زینبیه تا ایستگاه شاهد به طول ۵.۵ کیلومتر افتتاح خواهد شد و در این مرحله سه ایستگاه آماده مسافرگیری خواهند بود و دو ایستگاه نیز به عنوان ایستگاه‌های عبوری در نظر گرفته شده‌اند.

وی ادامه داد: پروژه خط دو مترو با استفاده از تجربیات خط یک و با هدف کاهش مشکلات ترافیکی و کمترین مزاحمت برای شهروندان اجرا شده است؛ در خط یک، بیشتر ایستگاه‌ها به روش ترانشه باز یا کات‌اندکاور حفاری می‌شد که موجب انسداد طولانی‌مدت خیابان‌ها و اجرای طرح‌های ترافیکی سنگین می‌شد، اما در خط دو، روش حفاری تغییر یافته و بیشتر به صورت زیرزمینی انجام شده است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در این خط، بیشتر ایستگاه‌ها به روش «ریب و شمع» اجرا شده و تنها یک ایستگاه با روش «NATM» حفاری شده است و در بعضی نقاط نیز به دلیل شرایط خاص، روش ترانشه باز همچنان مورد استفاده قرار گرفته است؛ به‌ویژه در مکان‌هایی که نیاز به مونتاژ یا خروج دستگاه‌های حفاری غول‌پیکر (TBM) وجود داشته است و به عنوان نمونه، شفت کهندژ و شفت دارک برای مونتاژ و خارج‌سازی دستگاه‌های حفاری با قطر ۹.۴۲ متر اجرا شد.

روح‌الامین گفت: در بسیاری از ایستگاه‌های خط دو، از جمله ایستگاه آمادگاه، ایستگاه امام حسین (ع) و ایستگاه زینبیه، حفاری به‌صورت زیرزمینی انجام شده و هیچ‌گونه انسداد یا طرح ترافیکی گسترده در سطح خیابان‌ها ایجاد نشده است و به همین دلیل، شهروندان در عبور و مرور روزمره خود با مشکلات جدی روبه‌رو نشدند و تنها در زمان عملیات بتن‌ریزی، تجهیزات مربوطه در سطح شهر دیده می‌شود.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری اصفهان با بیان اینکه این تغییر رویکرد یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مدیریت پروژه خط دو است، اظهار داشت: هدف اصلی ما کاهش مزاحمت برای شهروندان و اجرای پروژه با بالاترین سرعت و کیفیت است تا پس از تأمین ناوگان، فاز نخست خط دو به‌زودی وارد مدار بهره‌برداری شود.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=330546

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: