آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های جمعه که این هفته نیز به دلیل شرایط کرونایی به صورت مجازی ایراد شد، با تقدیر از همکاری خوب مردم در زمینه رعایت محدودیت های ایام کرونا و شیوه نامه های بهداشتی گفت: گرچه مردم از لحاظ مالی آسیب دیده اند، اما حفظ جان مردم را توانسته […]

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های جمعه که این هفته نیز به دلیل شرایط کرونایی به صورت مجازی ایراد شد، با تقدیر از همکاری خوب مردم در زمینه رعایت محدودیت های ایام کرونا و شیوه نامه های بهداشتی گفت: گرچه مردم از لحاظ مالی آسیب دیده اند، اما حفظ جان مردم را توانسته ایم به عنوان ارمغان مطرح کنیم، محدودیت های اقتصادی برای مردم ایجاد شده است، ولی مردم احساس کرده اند که روزانه تعداد زیادی از هموطنان آن‌ها از میانشان می روند، از این رو کسب و کارشان را بر اساس دستورالعمل ها تعطیل کردند.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: متدینان نمی خواستند که نمازهای جماعت و جمعه، مساجد و حرم های مطهر تعطیل شوند؛ چون این ها پناهگاه بودند، ولی موقعی که کارشناسان گفتند؛ اگر این ها تعطیل نشوند، ممکن است که جان انسان ها به خطر بیفتد، به خاطر این، مسئولان مربوطه تعطیل کردند.

وی ادامه داد: معتقدیم که مردم ما، مردمی نجیب هستند و به همنوعان خود عشق و علاقه می ورزند؛ محدودیت ها را به جان می خرند و با آنکه مسایل دینی‌شان، خیلی برایشان حایز اهمیت است، اما برای حفظ جان مردم، حاضرند که بپذیرند.

وی اظهار داشت: یک مسئولیت هم دولت و مجلس دارند و آن این است که کسانی که در معرض آسیب قرار گرفته اند و مشکلاتی برای آن ها ایجاد شده است، نسبت به مشکلات آنان رسیدگی کنند.  

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه این روزها «بودجه» سال آینده در دستور کار دولت و مجلس است، خاطرنشان کرد: بودجه مناسبی برای آسیب دیدگان از کرونا در نظر بگیرند.

وی ابراز امیدواری کرد که باز شاهد شکوه و عظمت مجالس و محافل دینی‌مان باشیم و در مناسبت های مذهبی، در عین حال که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می کنیم، مراسم مذهبی را برپا کنیم و هر چه زودتر این بلای خانمانسوز ویروس کرونا از صحنه جهان دفع شود و مردم یک زندگی همراه با آرامشی را تجربه کنند.  

وضعیت کرونا در قم پس از چندماه حالت قرمز و فوق قرمز از روز ۱۵ آذرماه جاری به حالت نارنجی درآمده است.

مدعیان حقوق بشر تلاش کنند که جلوی افراطی‌گری را بگیرند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین گفت: ۲۸ آذر (امروز) به عنوان روز جهانی «عاری از خشونت و افراطی‌گری» به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است.

وی افزود: متاسفانه هم غربی‌ها به سمت افراطی‌گری رفتند و هم عده‌ای، نام اسلام را بدنام کردند و به نام اسلام، راه افراطی‌گری را در پیش گرفتند؛ در محیط‌های اسلامی، داعش و همفکرانشان راه افراطی‌گری را در پیش گرفتند و از اسلام چهره‌ای زشت به جهانیان نشان دادند و هم مدعیان حقوق بشر در سرزمین آنان، انسان‌هایی افراطی به مقدسات مسلمانان مانند پیامبر اکرم اسلام(ص) و قرآن کریم توهین می‌کنند.  

حسینی بوشهری اظهار داشت: اگر واقعا این مصوبه در سازمان ملل متحد تصویب شده است و همه به آن رای داده‌اند، باید مدعیان حقوق بشر تلاش کنند که جلوی این افراطی‌گری را بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: ما این افراطی گری در سرزمین‌های اسلامی و عربی را هم، ریشه آن را در غرب می‌دانیم، این‌ها مزدوران و عوامل آنان هستند برای اینکه «اسلام‌هراسی» را در دنیا مطرح کنند.                   

وی گفت: امروز می‌بینیم که همین افراط گرایان در سوریه، عراق، یمن و لبیی چه کرده‌اند و جز قتل و خونریزی کاری از دست این‌ها ساخته نیست که آن‌هم متاسفانه با پول کسانی که مدعی اسلام و مسلمانی هستند، مسلمان‌ها را به جان هم انداخته‌اند.

وی در ادامه گفت: نکته دیگر اینکه، رئیس جمهوری ترکیه در جمهوری آذربایجان شعری خواند که این شعر باعث نگرانی ملت ایران شد، بوی این معنا را داشت که گویا سراینده و یا بازگوکننده این شعر، زمزمه تجزیه‌طلبی را در سر می‌پروراند که مردم و مسئولان عکس العمل نشان دادند که جا هم داشت که عکس العمل نشان دهند.

وی افزود: خوشبختانه خیلی سریع مسئولان دولت ترکیه عذرخواهی کردند و گفتند که مقصود رئیس‌جمهوری ترکیه، چنین مطلبی نبوده، ولی این عکس‌العمل مردم ما، یک هشداری برای همه است که به این سرزمین کسی طمع نورزد.

وی اضافه کرد: در هشت سال دوران جنگ تحمیلی، ما هم برای اسلام عزیزمان و هم برای دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشورمان جنگیدیم، لذا همچون گذشتگان که حاتم‌بخشی و بخشی از سرزمین ایران را به دیگران واگذار کردند، در زمان جمهوری اسلامی ایران، این حاتم‌بخشی‌ها هرگز به فضل پروردگار عالم اتفاق نخواهد افتاد.

حقوق پرستاران به موقع پرداخت شود

وی به ۵ جمادی‌الاول سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب کبری(س) و روز پرستار نیز اشاره و بیان کرد: این بانوی بزرگوار اسلام شخصیتی است که باید بگوییم که الگوی صبر و مقاومت است.           

وی افزود: حضرت زینب(س) را بیش‌تر در صحنه کربلا و عاشورا و دوران اسارت می شناسیم که آن‌جا، جلوه صبر، استقامت و مدیریت بود که توانست به خوبی حادثه عاشورا را با همه تلخی ها مدیریت و در تاریخ ماندگار کند.  

حسینی بوشهری با اشاره به روز پرستار گفت: همین‌جا خدمت پرستاران بزرگواری که به ویژه در ایام کرونا که در کنار پزشکان و کادر درمانی در یک آزمون بزرگ قرار دارند و برای حفظ جان مردم خدمت می‌کنند، این روز را تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: به مسئولان عزیز نیز عرض می‌کنم که تلاش کنید؛ مایه دلگرمی پرستاران در محیط کارشان باشید و حقوق پرستاران به موقع پرداخت شود، گرچه آن‌ها صادقانه و بی‌منت مشغول خدمت هستند، اما وظیفه‌ای هم مسئولان دارند که باید به وظیفه و مسئولیتشان عمل کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگر سخنان خود، درباره آسیب های دینداری خاطرنشان کرد: سبک و کوچک شمردن از جمله این آسیب هاست.

وی گفت: اگر انسان در مسیری قرار گرفت و مصاحبت و معاشرت با افراد ناسالم را به عنوان برنامه زندگی خود قرار داد، این‌گونه معاشرت ها و انس گرفتن ها باعث می شود که دینداری او آرام‌آرام از بین برود.

وی با بیان اینکه دوست و همراه نقش کلیدی و اساسی در انسان دارد و باید در این زمینه مراقبت کنیم، افزود: دراین‌باره، به خصوص نسل جوان که دوست دارند با همسالان خود انس بگیرند و معاشرت کنند، باید در انتخاب دوست دقت لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: به ویژه جوانانی که از محبت و مهر «خانواده» بهره نمی‌برنند، گرایش آن‌ها به بیرون از خانواده؛ بیش از دیگرانی است که خانواده، کانون مهر و محبت برای آن‌هاست.

حسینی بوشهری، با اشاره به اینکه هنر «دوستیابی» هنری ارزشمندی است، تاکید کرد: هم هنر «دوستیابی» و هم هنر «دوست‌نگهداری»، هنرهای ارزشمندی هستند.

وی با بیان اینکه در روایت‌های ما در زمینه همنشین، همراه و دوست انسان هشدار داده شده است، گفت: اگر دوست انسان اهل خیر باشد، او را به سمت خیر هدایت و اگر اهل شَر و تباهی باشد، وی را به آن سو دعوت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مساله دوستیابی، مساله بسیار مهمی است؛ اظهار داشت: هنر افراد متدین باید این باشد که بتوانند نقش تاثیرگذاری روی دوستان خود داشته باشند، نه اینکه تاثیرپذیر باشند.  

وی افزود: گاهی کانون خانواده‌ها به خاطر دوستان ناباب ازهم پاشیده می‌شود، بنابراین یکی از آسیب‌های جدی در دینداری که هم روی مسایل «مادی» و هم روی مسایل «معنوی» اثر می‌گذارد، معاشرت با انسان های ناباب است.          

  

مردم انتظارِ انتقام دارند که جنبه بازدارندگی داشته باشد

وی با عرض تسلیت به مناسبت شهادت شهید محسن فخری‌زاده، از وی به عنوان دانشمند هسته‌ای و عالمی فهیم در عرصه هسته‌ای و دفاعی یاد و اضافه کرد: شهید فخری‌زاده توسط دشمنان کینه‌توز صهیونیست به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

وی افزود: مردم ما حقیقتا پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی داغدار و عزادار شدند، کم‌ترین انتظار مردم ما این است که به سادگی اجازه ندهیم که دشمنان ما یکی پس از دیگری، این عزیزان و چهره‌های فاخر را از ما بگیرند و مردم ما انتظارِ انتقام دارند که جنبه بازدارندگی داشته باشد و دشمن دیگر جرات چنین جسارت‌هایی را به خودش ندهد.     

«تروریست‌های بیگانه ۷ آذرماه جاری با کمین در مسیر خودروی حامل شهید دکتر محسن فخری‌زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، در بلوار شهید مصطفی خمینی شهر آبسرد شهرستان دماوند (استان تهران)، در عملیاتی انتحاری و مسلحانه، دانشمند هسته‌ای کشورمان را به شهادت رساندند.

به گفته سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان این حمله تروریستی ابتدا خودروی حامل این شهید مورد حمله واقع و سپس یک خودروی نیسان در ۱۵ متری وی منفجر شد؛ در اثر این تیراندازی‌ و انفجار، این دانشمند برجسته به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد، ولی با توجه به شدت جراحات وارد شده در بیمارستان به شهادت رسید.»

وی همچنین با عرض تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله محمد یزدی رئیس فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آیت‌الله یزدی شخصیتی انقلابی بودند که خدمات قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایشان، مثال زدنی بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: وجود چنین شخصیت هایی برای نسل امروز و جامعه انقلابی ما می تواند نقش الگویی داشته باشند. /