حجت الاسلام محمود متوسل عصر یکشنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پردیسان نوین، گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مساجد و مراکز مذهبی قرار شد در ماه مبارک رمضان یک مسابقه با عنوان رمضان با قرآن برگزار شود و هر روز یک متن کوتاه با موضوع قرآنی منتشر می شود و […]

حجت الاسلام محمود متوسل عصر یکشنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پردیسان نوین، گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مساجد و مراکز مذهبی قرار شد در ماه مبارک رمضان یک مسابقه با عنوان رمضان با قرآن برگزار شود و هر روز یک متن کوتاه با موضوع قرآنی منتشر می شود و بر اساس متن موردنظر، سه سوال ارائه می شود تا عموم مردم بتوانند در این مسابقه شرکت کنند.

وی افزود: اگرچه متن مباحث موردنظر در فضای مجازی منتشر می شود ولی پاسخ به سوالات از طریق کد دستوری ستاره ۱۳۷ستاره ۳۳۳ مربع انجام می شود و  شرکت کنندگان در مسابقه هر روز ۲۴ ساعت فرصت دریافت سوالات و ارائه پاسخ دارند. البته سوالات این مسابقه از طریق درس هایی از قرآن حجت الاسلام قرائتی نیز در دسترس است.

متوسل با اشاره به عملکرد ستاد تفسیر قرآن کریم گفت: این ستاد در سال ۷۴ به همت حجت الاسلام محسن قرائتی در حوزه علمیه قم تاسیس شد تا دروس تفسیر همچون سایر دروس اصلی حوزه مانند دروس فقه و اصول قرار گیرد و در آن زمان با کمک آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس وقت حوزه علمیه قم این اتفاق افتاد و امروز تفسیر قرآن جزو  دروس اصلی حوزه است.

وی از حجت الاسلام اکبر دهقان به عنوان نخستین مسئول ستاد تفسیر در قم یاد کرد که اواخر سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا به رحمت الهی پیوست و از حجت الاسلام مجتبی کلباسی و محمدعلی خواجه پیری به عنوان مسئولان این ستاد نام برد و افزود: در  دو سال گذشته مسئولیت ستاد به عهده حجت الاسلام محی الدین محمدیان قرار گرفته است.

متوسل با اشاره به فراز و فرودهای ۲۵ ساله این ستاد اظهار کرد: فعالیت های عمده ستاد تفسیر قرآن بر دو محور است. یکی برگزاری دوره های آموزش مهارت های بیان تفسیر که ابتدا در قم برگزار می شد که اکنون دوره های کوتاه مدت و یک ساله در حوزه های علمیه استان ها برگزار می شود که در سال ۹۸ بیش از ۱۰۰ دوره تفسیر در سطح کشور برگزار شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر برگزاری دوره های مهارت بیان تفسیر که مخصوص طلاب است، مسابقات تفسیری از همان آغاز تاسیس موسسه بر اساس تفاسیر معتبر شیعه برگزار شد  که این مسابقات برای طلاب بود و برای عموم مردم نیز مسابقات در قالب کتاب های کوچک و تفاسیر فارسی طی سال های متمادی صورت گرفت. البته بعد از برپایی مسابقات ۱۴۴۱ از سوی صدا و سیما، ستاد تفسیر با تعطیل کردن مسابقات خود در مسابقات ۱۴۴۱ مشارکت کرد.

رئیس ستاد تفسیر قرآن حوزه علمیه ادامه داد: در سال گذشته پیرو صحبت های حجت الاسلام قرائتی و حجت الاسلام محمدجواد حاج اکبری رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه، یک نامه برای ائمه جمعه سراسر کشور ارسال و از آنان خواسته شد تا مسولیت تبلیغ و ترویج تفسیر قرآن را با دعوت از مسئولان فرهنگی و افراد فعال قرآنی در سطح استان و شهرستان خود دنبال کنند و امیدواریم این امر موجب رونق این فعالیت در سال ۹۹ در سطح کشور شود.