پیامبر اکرم (ص) در بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک فِیهِ مَا یرْضِیک وَ أَعُوذُ بِک مِمَّا یؤْذِیک وَ أَسْأَلُک التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَک وَ لاأَعْصِیک یا جَوَادَ السَّائِلِینَ. خدایا در این ماه آنچه تو را خشنود می‌کند از تو درخواست می‌کنم و […]

پیامبر اکرم (ص) در بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و اینگونه دعا کردند: اَللّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُک فِیهِ مَا یرْضِیک وَ أَعُوذُ بِک مِمَّا یؤْذِیک وَ أَسْأَلُک التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَک وَ لاأَعْصِیک یا جَوَادَ السَّائِلِینَ. خدایا در این ماه آنچه تو را خشنود می‌کند از تو درخواست می‌کنم و از آنچه تو را ناخشنود می‌کند به تو پناه می‌آورم و از تو در این ماه توفیق اطاعت و ترک نافرمانی‌ات را خواستارم، ای بخشنده به نیازمندان.

حجت الاسلام حسن عامری به خبرنگار فرهنگی پردیسان نوین، گفت: در بسیاری از فرازهای دعاهای سی روزه ماه مبارک رمضان مساله خیر و شر مطرح شده است. به عبارت دیگر دو قطب خیر و شر، حق و باطل یا ظلم و عدل همیشه وجود دارد و جهان هستی میان این دو مساله تقسیم شده است.

وی افزود: در روز بیست و چهارم برای این که به تقوای قلبی برسیم، از خدا می خواهیم که موفق به انجام کارهایی در زندگی شویم که رضایت الهی را جلب کند. مثلا با خوش اخلاقی در برخورد با دیگران به گونه ای رفتار کنیم که مورد رضایت الهی باشد یا با انفاق و بخشش مال خود رضایت الهی را به دست آوریم. از طرف دیگر  به خدا پناه می بریم تا مبادا مرتکب کارهایی شویم که خدا را به خشم وادارد.

این استاد حوزه اضافه کرد: فلسفه طرح مساله خیر و شر در دعاهای ماه مبارک رمضان همین است که به سمت کارهای خیر تمایل پیدا کنیم و از انجام کارهای شر دوری کنیم. لذا در دعای روز بیست و چهارم از خدا می خواهیم که توفیق اطاعت به ما بدهد و همچنین کمک کند تا از گناهان نیز دوری کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از اتفاق های ناگواری که در زندگی انسان رخ می دهد، به دلیل گناه است. حال این سوال مطرح است اگر خدا عنایتی جز رحمت برای بندگان خود نمی خواهد، چرا پدیده های عجیبی در دنیا باعث تلخ کامی و افسردگی انسان می شود. پاسخ این سوال نیز مشخص است. چون بسیاری از این مشکلات به دلیل گناهان ماست. بر همین اساس در این روز از خدا می خواهیم که توفیق اطاعت بدهد تا برکاتش را ببینیم و همچنین توفیق دوری از معصیت عنایت کندد تا عذاب و بلاهای آن را نبینیم.

عامری تاکید کرد: جود و بخشندگی خدا همیشه شامل حال سائلان و درخواست کنندگان است به شرط این که انسان سائل باشد و حداقل آن این است که تقوای قلب داشته باشیم و آلوده ظلم به دیگران نشویم.