به گزارش پردیسان آنلاین، حرکت بهسمت حملونقل پاک، انقلابی خاموش در عرصه مدیریت شهری است که تأثیرات شگرفی بر کاهش آلودگی هوا، بهبود کیفیت زندگی شهروندان و تحقق اهداف توسعه پایدار خواهد داشت. این تحول ساختاری، نشاندهنده عزم جدی مدیران شهری برای ایجاد تحولی زیربنایی در سیستم حملونقل کشور است.
اهمیت این انتقال تنها به جنبه زیستمحیطی محدود نمیشود، بلکه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فناوری را نیز در بر میگیرد. توسعه ناوگان برقی زمینهساز رشد صنایع نوین، ایجاد اشتغال پایدار و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی خواهد بود.
شهرهای پیشرو در این عرصه، با بهرهگیری از تجارب بینالمللی و بومیسازی فناوریهای روز دنیا، گامهای استواری در این مسیر برداشتهاند. سرمایهگذاری در توسعه زیرساختهای مورد نیاز، فرهنگسازی برای شهروندان و جلب مشارکت بخش خصوصی از ارکان موفقیت در این مسیر تحولآفرین است.
برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی، آیندهای روشن را برای شهرهای ایران ترسیم میکند که در آن هوای پاک، آرامش شهری و حملونقل کارآمد به آرمانی دستیافتنی تبدیل خواهد شد. این مسیر اگرچه چالشهای خاص خود را دارد، اما با عزم ملی و مدیریت هوشمندانه، بدون شک به نتیجهای مطلوب خواهد انجامید.
علاوه بر این، برقیسازی حملونقل میتواند به عنوان یک محرک برای نوآوری و توسعه فناوریهای جدید در کشور عمل کند و با توجه به نیاز به بهبود زیرساختها و افزایش آگاهی عمومی، این حرکت میتواند به ایجاد یک فرهنگ جدید در استفاده از حملونقل پایدار و هوشمند منجر شود.
توسعه حملونقل پاک به یکی از اولویتهای کلیدی مدیریت شهری در کلانشهرهای ایران تبدیل شده است. در این میان، اصفهان به عنوان پیشرو در عرصه نوآوریهای حملونقلی، گامهای بلندی در زمینه برقیسازی ناوگان عمومی برداشته و با پیادهسازی برنامههای عملیاتی منسجم، به الگویی برای دیگر کلانشهرهای کشور در زمینه حملونقل پاک تبدیل شده است. این تحول نهتنها پاسخ هوشمندانه به معضل آلودگی هوا است، بلکه تحولی زیرساختی در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهری و حرکت به سوی شهرهای آینده به شمار میرود.
اصفهان این شهر با بهرهگیری از مشارکت بخش خصوصی و حمایتهای مالی هوشمند، مسیر تحول ناوگان خود را با شتاب طی میکند.
ورود اتوبوسهای برقی تا ۲ ماه آینده به اصفهان
ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون حملونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار میکند: خودروهای برقی یا هر تکنولوژی جدیدی نگرانیهای خود را دارد که امر اجتنابناپذیری است، این نگرانیها به مرور کمتر میشود و به نقطهای میرسد که بهطور کامل برطرف میشود.
وی میافزاید: شاهد این حرف زمانی است که قرار بر استفاده از گاز مایع بهعنوان سوخت تاکسیها شد، تاکسیها با مشکلات زیادی روبهرو بودند، چند ماه اول تنها چند پمپ گاز بیشتر نبود و باید زمان زیادی در صف منتظر میماندند، بهمرور جایگاههای پمپ گاز در سطح شهر زیاد و این مشکل رفع شد و از این اقدام استقبال خوبی شد، خودروهای برقی نیز به همین صورت است.
رئیس کمیسیون حملونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه خودروهای برقی در دنیا تجربه جدیدی است، حتی کشورهایی که بسیار زودتر از خودروهای برقی استفاده کردند، هنوز به ۱۰ سال نرسیده است، میگوید: استفاده از خودروهای برقی طی پنج سال گذشته با سرعت زیادی اوج گرفته و جلودار آن کشور چین است.
قربانی با اشاره به دغدغههای استفاده از خودروهای برقی تصریح میکند: مهمترین موضوع مربوط به ایستگاههای شارژ است، با توجه به مشکلات ناترازی انرژی، باید برای تأمین برق مورد نیاز خودروها برنامهریزی انجام شود، مورد بعدی مربوط به هزینه شارژ است که باید کمتر از حال حاضر باشد، البته مدیریت شهری با تخفیف در اختیار مردم و رانندگان تاکسی قرار میدهد.
وی ادامه میدهد: بیشتر قیمت خودروهای برقی مربوط به باتری آنها است که با در نظر گرفتن گارانتیهای پنج ساله این مشکل تا حدودی کاهش پیدا کرده است، اما باید بهمرور طول عمر باتریهای افزایش پیدا کند و قیمت مناسبتری داشته باشد، همچنین اگر بخواهیم استفاده از خودروهای برقی فراگیر شود، باید ایستگاههای شارژ بین شهرها به وفور وجود داشته باشد.
رئیس کمیسیون حملونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت زمان شارژ خودروهای برقی خاطرنشان میکند: سرعت شارژ این خودروها باید افزایش پیدا کند، به هرحال این مشکلات بهمرور رفع میشود، شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری بهشدت از این اقدام حمایت میکنند.
قربانی با بیان اینکه در حال حاضر برای حدود ۱۸۰ تاکسی در شهر فعال است، شهرداری رقم بسیار خوبی برای این موضوع در نظر گرفته است تا بتوانیم این مسیر را هموار کنیم، میافزاید: این وضعیت در ماههای آینده با ورود اتوبوسهای برقی بهتر میشود، بیشترین سرمایهگذاری باید بر وسایل نقلیه عمومی انبوهبر انجام شود، قرارداد اتوبوسهای برقی منعقد شده و تا آبان وارد اصفهان میشود.
افزایش ۵ برابری خرید خودروهای برقی در اصفهان / مدل تأمین مالی تاکسیهای برقی اصفهان، الگویی برای سایر کلانشهرها
سعید ساکت، معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان به خبرنگار پردیسان آنلاین میگوید: اصفهان شهر اولینهاست و در موضوع حمایت مالی از ورود ۱۸۰ تاکسی یا پاکسی به اصفهان، با تأمین اعتبار ۹۰ میلیارد تومان همراه شد که نمونه آن وجود نداشته است و با نگاه عالمانه شورای اسلامی شهر اصفهان به تصویب رسید و با اقدام میدانی عملیاتی حوزه مالی اقتصادی تأمین شد.
وی میافزاید: البته این طرح با دلداری و مردانگی رانندگان تاکسی همراه شد، اگرچه حمایتهای مالی شهرداری وجود داشت، اما با یک تغییر روبهرو بودیم و میخواستیم خدمت بر پایه خودروی بنزینسوز را به ناوگان برقی تغییر ماهیت دهیم، در این راستا این اعتماد که به مجموعه مدیریت شهر شد، برای ما سند افتخار و اعتبار است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به اینکه اگر قرار است ظرفیتسازی کنیم، سیستم خدماتی باید بهصورتی مستقر شود، که دسترسی راحت رانندگان فراهم شود، میگوید: دو روز پیش معاون رئیسجمهور ایستگاه شارژ خودرو برقی و استراحتگاه را که برای اولین بار در کشور است، در اصفهان افتتاح کرد.
ساکت تصریح میکند: یکی از معاونان حملونقل کلانشهرهای شاخص کشور میگفت، مدل تأمین مالی تاکسی برقی که در اصفهان در نظر گرفته شده، برای ما دردسر شده است و تاکسیرانان ما به ما یادآور شوند که ببینید اصفهان چه کرده است، شما چرا انجام نمیدهید؛ که این موضوع برای ما افتخار محسوب میشود که برای این قشر گام برداشتیم.
وی ادامه میدهد: هوشمندسازی ناوگان پاکسیسواران در دستور کار قرار دارد که مورد تأیید شورای اسلامی شهر اصفهان نیز بوده و در دست برنامهریزی است تا این روند روال مند شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان میافزاید: بر این اساس فرایند در چهارچوب تعامل و نظارت بر پایه تعامل دوستانه میان سازمان تاکسیرانی و تاکسیرانان شکل میگیرد.
ساکت با اشاره به اینکه بیستونهمین ایستگاه شارژ خودروی برقی در اصفهان افتتاح شده است و در حال حاضر ۶۲ ظرفیت شارژ خودرو داریم، خاطرنشان میکند: نخستین کلانشهر ایران بودیم که موضوع پایدارسازی برق تقاطعها انجام شد و در این راستا برق، ۹۵ درصد چهارراهها پایدار شده است که این نسبت و این عدد در هیچ کجا سابقه ندارد.
وی با اشاره به اجرای پروژه خط دو قطار شهری زیرِ زمین اصفهان افزود: این پروژه ۸ هزار میلیارد تومانی در ۱۶ ایستگاه فعال است و ۴ ایستگاه آن نازککاری و فرایند بهرهبرداری انجام میشود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید میکند: نسبت استفاده برای خرید خودروهای برقی از ۵ ماه پیش تاکنون ۵ برابر شده است و تعداد خودروهای شخصی برقی که ۱۰۰ دستگاه بوده، امروز به ۶۰۰ دستگاه رسیده است.
به گزارش پردیسان آنلاین، حرکت شهرها بهسمت برقیسازی حملونقل شهری نشاندهنده یک تغییر اساسی در رویکرد مدیریت شهری و توجه به مسائل زیستمحیطی و کیفیت زندگی شهروندان است؛ این روند نهتنها به کاهش آلودگی هوا و بهبود سلامت عمومی کمک میکند، بلکه به افزایش کارایی سیستمهای حملونقل عمومی و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی نیز منجر میشود.
برقیسازی حملونقل شهری بهویژه در کلانشهرها، نیازمند زیرساختهای مناسب از جمله ایستگاههای شارژ و تأمین برق پایدار است. با توجه به تجربیات کشورهای پیشرفته، میتوان انتظار داشت که با سرمایهگذاری در این حوزه و ایجاد همکاریهای بینسازمانی، مشکلات اولیه بهتدریج برطرف شده و استفاده از خودروهای برقی به یک گزینه عملی و جذاب برای شهروندان تبدیل شود.
این اقدام نهتنها یک ضرورت زیستمحیطی، بلکه یک فرصت برای بهبود کیفیت زندگی و ایجاد شهرهای هوشمند و پایدار است که میتواند به عنوان الگویی برای سایر شهرها در سطح ملی و بینالمللی مطرح شود.