در این نشست که شامگاه شنبه دراداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان البرزبرگزارشد وضعیت فضاهای آموزشی استان البرز و پروژه های نیمه تمام خیری و دولتی مورد بررسی قرار گرفت . مدیرکل آموزش و پرورش البر در این نشست با تبریک میلاد با سعادت کریم اهل بیت (ع) و روز ملی تکریم خیرین اظهارداشت: اکنون استان […]

در این نشست که شامگاه شنبه دراداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان البرزبرگزارشد وضعیت فضاهای آموزشی استان البرز و پروژه های نیمه تمام خیری و دولتی مورد بررسی قرار گرفت .

مدیرکل آموزش و پرورش البر در این نشست با تبریک میلاد با سعادت کریم اهل بیت (ع) و روز ملی تکریم خیرین اظهارداشت: اکنون استان البرز با کمبود هشت  هزار و ۲۰۰ کلاس درس مواجه است و  سالانه به ۴۰۰ کلاس درس جدید نیاز دارد.

سالارقاسمی با اشاره به اینکه  هیچ جای کشورافزایش جمعیت دانش آموزی البرز را ندارد، خاطرنشان کرد:  بیشتر مدارس این استان به  خصوص  شهرستان کرج  ۲ شیفته است به گونه ای که میانگین تراکم دانش آموزی آن حدود ۳۴ نفراست.

وی با بیان اینکه تعهد سال گذشته خیرین نیک اندیش درالبرز ۸۰ میلیارد تومان بوده است، اضافه کرد: امسال نیز ۱۱۵میلیارد تومان خیرین این استان متعهد شده اند.

قاسمی  یادآورشد: برخی ازفرهنگیان البرزنیز به صورت داوطلبانه بخشی ازحقوق ماهیانه خود را به امر مقدس مدرسه سازی دراین استان اهدا کرده اند.

وی تصریح کرد: به رغم همت والای خیرین، شرایط استان البرزدربخش زیرساخت های آموزشی سخت است و نیاز به اندیشیدن تدبیرویژه دارد.

قاسمی درادامه به این موضوع مهم که البرزبه عنوان یک استان دید ه نشود، اشاره کرد وافزود: این استان ایران کوچک است که ضرورت دارد موج مدرسه سازی خیرین توسط جامعه خیرین مدرسه سازبه سمت البرز سوق داده شود زیرا دراین استان دانش آموزان با قومیت های مختلف مشغول تحصیل هستند.

وی عنوان کرد: اززمان مهندس رخشایی مهررییس سازمان نوسازی و تجهیزات کشورکارهای بزرگی صورت گرفته و واعتبارات کشوری بالا رفته اما استان البرز نیاز به توجه ویژه ای دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش البرزبا بیان اینکه تخریب و بازسازی مدارس به تنهایی جوابگوی این استان نیست، گفت: این استان نیاز به تعریف پروژه های جدید احداثی آموزشی دارد  چراکه طبق استانداردها با تخریب و بازسازی ظرفیت قبلی مدرسه کاهش می یابد.

وی به بحران زمین آموزشی درالبرز پرداخت واضافه کرد: برای حل این مشکل کارگروه ویژه دراستان تشکیل داده شده است.

قاسمی بیان داشت: ۸۰۰ مدرسه غیردولتی در البرز فعالیت دارد که اکثریت درمکان های استیجاری مستقر هستند.

وی تاکید کرد: برای مرتفع شدن مشکلات فضاهای آموزشی درالبرز نیاز به تشکیل کارگروه کشوری داریم تا سرانه آموزشی این استان ارتقاء یابد.

ضرورت تشکیل کارگروه کشوری

عضوهیات مدیره ورییس کمیسیون اقتصادی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و رییس مجمع خیرین مدرسه ساز البرزبا اشاره به اینکه تشکیل کارگروه ویژه کشوری برای رفع کمبود فضای آموزشی دراستان البرزضرورت دارد، گفت: کمبود فضای آموزشی این استان ناشی از مهاجرت بالا است.

دکترمحمد رضا اسپرورین اظهارداشت: کمبود فضای آموزشی دراین استان به دلیل کم کاری نیست بلکه به علت مهاجرت پذیری است.

وی با بیان اینکه استان البرزاز نظرفضای آموزشی آخرین استان کشوراست، خاطرنشان کرد: اولین کارگروه برای استان سیستان و بلوچستان تشکیل شد که موجب شد سرانه فضای آموزشی دراین استان از ۳.۱۵ متر مربع  به ۴.۱۷ متر مربع  برسد.

اکنون استان البرز پایین ترین سرانه فضای آموزشی را درکشور دارد لذا برای حل بحران فضای آموزشی دراین استان نیازبه عزم ملی و جهادی داریم تا سرانه آموزشی درایران کوچک به تعبیر مقام معظم رهبری افزایش یابد.

دکتراسپرورین مشارکت همه مسوولان استان دراین کارگروه ویژه را به منظور برخورداری دانش آموزان از فضای آموزشی مناسب ضروری دانست.

وی اضافه کرد: خیرین مدرسه سازهم دراین جهاد آماده خدمت هستند وهمگام با دولت برای ساخت کلاس های درس دراستان البرزت تلاش می کنند.

وی یادآور شد: خیرین در سال ۹۸ تا ۱۱۵ میلیارد تومان برای ساخت مدرسه دراستان البرز پیش بینی کرده اند.

عضو هیات مدیره و رییس کمیسیون اقتصادی جامعه خیرین مدرسه ساز کشورادامه داد: دراستان البرزآپارتمان های هزار واحدی درحال ساخت است که فضای آموزشی برای آن درنظر گرفته نمی شود.

وی افزود: شهرداری های استان البرز برای اینکه درآینده دراین مناطق که واحدهای مسکونی با تعداد بالا ساخته می شود با مشکل کمبود فضای آموزشی مواجه نشوند باید نظارت لازم را داشته باشند.

رییس مجمع خیرین مدرسه سازالبرز برمشارکت خیرین با هرتوان مالی وهمدلی مسوولان برای حل بحران کمبود فضای آموزشی دراین استان تاکید کرد.

نیازویژه البرز به تخصیص اعتبارات ملی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرزهم در این نشست گفت: به منظورافزایش سرانه فضای آموزشی نیاز به تخصیص اعتبارات ملی وهمچنین نگاه مهربانانه خیرین مدرسه ساز کشوری به این استان داریم .

محمد دلاوریان اظهارداشت: به منظورتامین ایمنی دانش آموزان و فرهنگیان، ۵۰۰  مدرسه استان البرزنیاز به تخریب و مقاوم سازی دارد.

وی بیان داشت: ازاین تعداد ۱۵۰ مدرسه باید تخریب و بازسازی و ۳۵۰ مدرسه نیز مقاوم سازی شود.

وی خاطرنشان کرد: برای بازسازی و مقاوم سازی این مدارس درالبرز نیازمند تامین اعتبار ازمحل  منابع  ملی و استانی هستیم.

وی تصریح کرد: حدود ۴۰ درصد فضاهای آموزشی این استان فرسوده است که برای ایمن سازی آن ها  نیاز به مشارکت خیرین نیک اندیش درکنار تخصیص اعتبارات دولتی داریم.

وی اضافه کرد: در صورت وقوع زمین لرزه درالبرز، مدارس قدیمی آسیب پذیر تخریب می شود.

دلاوریان یادآورشد: دراستان البرز ۱۷ هزار و ۵۰۰ کلاس درس وجود دارد که باید به محلی امن برای فعالان سنگر تعلیم و تربیت تبدیل شوند.

وی عنوان کرد: این استان برای تحت پوشش قرار دادن جمعیت دانش آموزی خود براساس شاخص های آموزشی، ۷۰۰ مدرسه کم دارد.

وی با بیان اینکه سالانه به دلیل مهاجرت پذیری ۱۲ هزارنفر به جمعیت دانش آموزی البرزاضافه می شود،افزود: برای دانش آموزان تازه وارد ۴۰۰ کلاس درس جدید نیاز است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرزادامه داد: البرز ازنظر سرانه آموزشی در جایگاه سی و یکم کشور قراردارد، به گونه ای که این کمبود فضای آموزشی موجب شده تا ۴۸ درصد مدارس این استان به صورت دو شیفته فعالیت کنند.

وی گفت: دراستان البرز مدارس ۲۰ کلاسه با قدمت ۵۰ سال وجود دارد که فاقد استانداردهای لازم از جمله فضاهای کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه هستند.

دلاوریان تاکید کرد: برای ساخت کلاس های درس جدید درالبرز نیاز به مشارکت و همراهی مسوولان کشوری و دستگاه های اجرایی دراستان همانند اداره های استاندارد، راه و شهرسازی، شهرداری و دیگر دستگاه های اجرایی داریم.

در این نشست رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشورو معاون پشتیبانی ومشارکت های نوسازی مدارس کشورحمایت خود را برای گسترش فضاهای آموزشی دراین استان اعلام کردند.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموزدارد.