به گزارش گروه دیگر رسانههای پردیسان آنلاین، در شرایطی که قرار بود برای ایجاد تعادل در قیمت خودرو، تیراژ تولید افزایش یابد آمارها نشان میدهد مجموع تیراژ تولید خودرو در بهمن ماه امسال یکچهارم کاهش یافته، حتی تیراژ تولید در سایپا و پارس خودرو ۵۰درصد افت کرده است؛ این شاید پاسخی به پرسش مهم روزهای اخیر فعالان بازار باشد که چرا از ۲هفته پیش تاکنون قیمت خودرو دوباره به صعود تمایل پیدا کرده است.
تحلیلهای زیادی درباره دلایل رشد قیمت خودرو در ۳سال گذشته ارائه میشود که بیشتر شبیه افسانه است زیرا این تحلیلها عمدتا به عواملی اشاره میکنند که بر مکانیسمهای اقتصادی و ساختارهای بازار منطبق نیست.درچنین شرایطی اغلب اقتصاددانان بر این باورند که عامل اصلی رشد قیمت خودرو کاهش عرضه است که جریان عرضه و تقاضا را با چالش مواجه کرده و به تشکیل صفهای مجازی سنگین برای خرید خودرو منجر شده که مردم از آن با نام لاتاری خودروسازان یاد میکنند.
طبق آمارهای موجود در جریان تازهترین قرعهکشی ایرانخودرو که ۲۳بهمن ماه برگزار شد ۵میلیون و ۸۲هزار نفر فقط برای خرید ۸هزار خودرو و ۸۰۰هزار نفر برای خرید ۱۸هزار خودروی سایپا ثبت نام کردند. طبق نظر کارشناسان چنانچه عرضه خودرو با تقاضای بازار متناسب باشد و قیمتها نیز بهصورت واقعی تعیین شود هم از تعداد متقاضیان کاسته خواهد شد و هم قیمتها به تعادل خواهد رسید. نکته اصلی اما اینجاست که از سال آخر فعالیت دولت دوازدهم تاکنون قرار است تولید خودرو افزایش یابد، اما آمارها نشان میدهد حجم تولید خودرو در همان سطوح سال قبل است.
طبق آمار پردازش شده در همشهری، از ابتدای امسال تاکنون ۸۶۲هزار دستگاه خودرو تولید شده که این میزان در مقایسه با ۱۱ماه سال قبل فقط ۱.۴درصد رشد نشان میدهد، درحالیکه به زعم برخی کارشناسان حجم تقاضای واقعی برای خرید خودرو هماکنون از یک میلیون دستگاه در اواسط دهه ۹۰به بیش از ۱.۵تا ۲میلیون دستگاه رسیده است در نتیجه برای پر کردن شکاف میان عرضه و تقاضا و تثبیت قیمت خودرو باید حجم عرضهها افزایش یابد اما حجم تولید و فروش نه فقط رشد چندانی نداشته بلکه بهمن ماه حتی با کاهش شدید هم مواجه شده است.
کاهش ۲۴درصدی تولید
تازهترین آمارها از میزان تولید و فروش شرکتهای خودروساز نشان میدهد در این ماه جمعا ۷۱هزارو ۴۹۵دستگاه خودرو در ایران خودرو، سایپا، پارسخودرو و زامیاد تولید شده که این میزان ۲۳هزارو ۱۲۱دستگاه یعنی رقمی در حدود ۲۴.۴درصد نسبت به دی ماه کاهش داشته است. نکته حائز اهمیت این است که تیراژ تولید سایپا نسبت به ماه قبل ۴۳.۶درصد و تیراژ تولید پارسخودرو، که از شرکتهای زیر مجموعه سایپا محسوب میشود، ۴۷.۲درصد کاهش داشته است. این اطلاعات نشان میدهد حجم تولید سایپا در بهمن ماه امسال ۱۱هزار دستگاه کاهش یافته است.شرکت ایرانخودرو نیز در بهمن ماه با کاهش ۱۳درصدی تولید مواجه بوده و تعداد خودروهایی که در این ماه تولید کرده نسبت به ماه قبل ۷هزار و ۲۶۲دستگاه کمتر بوده است. هنوز مشخص نیست دلایل این کاهش تولید در صنعت خودرو یکباره در بهمن ماه چیست درحالیکه در ماههای پایانی سال روند تولید باید با افزایش مواجه شود.
کاهش فروش
با وجود آنکه هنوز بهطور دقیق دلایل کاهش تولید خودروسازان در بهمن ماه مشخص نشده اما آمارها نشان میدهد به موازات کاهش تولید، سیاست کاهش فروش نیز در شرکتهای خودروساز در دستور کار قرار گرفته است. طبق اطلاعات موجود تعداد خودروهایی که ایرانخودرو در بهمنماه فروخته ۲۳هزارو ۶۲۰دستگاه یعنی ۴۳درصد کمتر از دیماه بوده است. سایپا نیز همین سیاست را دنبال کرده است، جمع کل فروش این شرکت در بهمنماه نسبت به دیماه با کاهش ۳۹درصدی به ۲۵هزارو۴۱۴دستگاه رسیده که نشان میدهد تعداد فروش این شرکت نسبت به دیماه ۱۶هزارو ۲۴۸دستگاه کمتر بوده است.
اوضاع در پارسخودرو حتی بدتر است جمع کل خودروهای فروخته شده در این شرکت در بهمنماه امسال ۵۹.۲درصد افت کرده است که نشان میدهد جمع فروش پارسخودرو در بهمن ماه امسال ۷هزارو ۳۲۲دستگاه نزول کرده است. افت سنگین تولید و فروش خودرو در شرایطی اتفاق افتاده که وزارت صنعت قول داده بهزودی از برنامه تحول صنعت خودرو رونمایی کند. هنوز مشخص نیست این طرح شامل چه مواردی است اما بهنظر میرسد اگر در این طرح به موضوع اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان و نحوه قیمتگذاری توجه نشده باشد، طرح با موفقیت درخوری مواجه نخواهد شد.
منبع: روزنامه همشهری
انتهای پیام/
شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید