بخشی از آسیب‌های اجتماعی به دلیل غفلت در نظام تعلیم و تربیت است

وزیر آموزش و پرورش گفت: چالش های تربیتی جامعه دلایل مختلفی دارد و بخشی از آسیب های اجتماعی بخاطر غفلت در نظام تعلیم و تربیت بوده است.

به گزارش پردیسان آنلاین و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، امروز_ چهارشنبه نوزدهم دی _ در نشست مدیران کل بنیاد حفظ و نشر دفاع مقدس با بیان اینکه یکی از بزرگترین چالش‌های کشور مسائل تربیتی است، اظهار کرد: چالش‌های تربیتی جامعه دلایل متعددی دارد و بخشی از آسیب‌های اجتماعی به خاطر غفلت در نظام تعلیم و تربیت بوده و آن‌گونه که شایسته بوده به مقوله تربیت پرداخته نشده است.

وی افزود: چالش‌های جدی دیگری نیز فراروی نظام تعلیم و تربیت از برون و درون وجود دارد که اگر اصلاح ساختاری دقیقی انجام نشود با توجه به فضای جدید در حوزه ارتباطات و فناوری جدید شرایط سخت‌تر خواهد شد، تمرکز بر حوزه تعلیم و تربیت از این منظر بسیار مهم و حیاتی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بزرگ‌ترین فصل مشترک ما و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است، گفت: آموزش و پرورش بزرگ‌ترین مخاطب بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس به حساب می‌آید، زیرا این حوزه، اثرات عمیق و ماندگاری در حوزه تعلیم و تربیت برجای می‌گذارد.

وی با بیان اینکه تقریباً ۲۰ میلیون دانش‌آموز ابتدایی و پیش دبستانی در آموزش و پرورش مشغول تحصیل هستند، تصریح کرد: بخش عظیم و اثر بخشی در هویت ملی در این حوزه شکل می‌گیرد. نگاه رهبری نیز به موضوع توسعه و فرهنگ ایثار و شهادت مانند جهاد کردن است.

کاظمی با تأکید بر این‌که توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اقدامی راهبردی و اثر بخش در حوزه تربیتی است، اضافه کرد: با برنامه‌ریزی در این حوزه می‌توان اقدامات تربیتی ارزنده‌ای برای نسل جدید طراحی کرد. آموزش و پرورش این آمادگی را دارد این ارتباطات چابک‌تر و نزدیک‌تر شکل گیرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: نیاز به کار اثر بخش جدید و همسو با ذائقه‌های دانش آموزان داریم تا اثربخشی اقدامات بیشتر شود. باید نقشه راه عملیاتی و منسجم شکل گیرد و در مدرسه به عنوان میدان عملیات انجام شود.

وی در خصوص این‌که برنامه‌ها باید دانش‌آموز محور باشد، اظهار کرد: ضرورت دارد در تمامی مدارس، تمامی مناطق آموزشی و استان‌های کشور یادواره شهدا برگزار شود، در نهایت محصول این یادواره‌ها در کنگره ملی توسط دانش آموزان به منصه ظهور می‌رسد.

کاظمی با اشاره به تلفیق درس آمادگی دفاعی و علوم و معارف دفاع مقدس گفت: موضوع دفاع از امنیت کشور بسته‌ای جدا است که هر فردی در کشور باید به این مهارت سخت و نرم مجهز شود. تدریس علوم و معارف نیز یک فرهنگ اجتماعی، اقتصادی، اعتقادی دیگری است که خروجی آمادگی دفاعی این فرهنگ خواهد شد. دانش آموزان باید با ادبیات دفاع آشنا باشند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مزیت رقابتی کشور با دنیای غرب تنها فرهنگ ایثار و شهادت بوده و آنچه که ما را از گردنه‌های صعب العبور در مقابل دشمنان نجات داده همین فرهنگ بوده است.

وی با تأکید بر این‌که شخصیت دانش آموزان در خانواده شکل می‌گیرد، تصریح کرد: مدرسه نقش شتاب دهنده به فرآیندهای رشد ذهنی و اخلاقی و علمی و.. دانش آموزان را دارد و امکان تغییر زیادی ندارد.

کاظمی حوزه پیش دبستانی را زمینه‌ساز شکل گیری هویت ملی و دینی دانش آموزان دانست و گفت: در این حوزه باید تمرکز و برنامه‌ریزی اساسی شکل گیرد و اگر در این خصوص کوتاهی انجام شود قطعاً راه نفوذ بر باورها و اندیشه‌های دانش آموزان مهیا خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ضرورت دارد هر استان، منطقه و هر مدرسه‌ای با توجه به بوم آن منطقه، یک برنامه دقیق در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت داشته باشد.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=313990

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: