پردیسان آنلاین – گروه استان‌ها: بارش‌های اندک در سال گذشته و بهار سال جاری نشان از این دارد که کشور امسال با بحران خشکسالی روبه‌رو شده و این پدیده در استان ایلام نیز قابل مشاهده می‌باشد، به‌طوری‌که باید در انتظار تابستانی گرم و نفس‌گیر بود. خشکسالی می‌تواند در کنار بیماری کرونا با کاهش محصولات کشاورزی […]

پردیسان آنلاین – گروه استان‌ها: بارش‌های اندک در سال گذشته و بهار سال جاری نشان از این دارد که کشور امسال با بحران خشکسالی روبه‌رو شده و این پدیده در استان ایلام نیز قابل مشاهده می‌باشد، به‌طوری‌که باید در انتظار تابستانی گرم و نفس‌گیر بود.

خشکسالی می‌تواند در کنار بیماری کرونا با کاهش محصولات کشاورزی و به تبع آن افزایش قیمت‌ها مشکلات دوچندانی را برای مردم استان به ارمغان آورد.

بیش از ۶۰ درصد مردم استان ایلام در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و کاهش بارندگی و خشکسالی تأثیرات بسیار بدی بر معیشت مردم استان دارد.

البته در کنار کاهش تولیدات کشاورزی، خشکسالی و کم شدن بارش‌ها، باعث کم آبی در بسیاری از مناطق استان از جمله شهر ایلام شده است، در حالی که هنوز تابستان شروع نشده، ولی جیره بندی آبی در بعضی از مناطق استان آغاز شده است.

بحران کم آبی و خشکسالی در استان ایلام

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار پردیسان آنلاین گفت: متأسفانه امسال با کاهش نزولات آسمانی بحران کم آبی و خشکسالی روبرو شده و شهروندان عزیز با صرفه‌جویی می‌توانند مصرف خود را مدیریت کنند چرا که عدم رعایت این مهم می‌تواند مشکلات کم آبی را دو چندان کند.

احسان یاراحمدی گفت: میزان کاهش بارش در شهرهای شمالی استان ایلام بیشترین آمار را به خود اختصاص داده به‌طوری‌که نسبت‌به سال گذشته ۳۵ درصد و به نسبت بارش‌های درازمدت ۲۰ درصد کاهش بارندگی در این شهرها را شاهد بوده‌ایم.

بحران خشکسالی در ایلام/میزان تولیدات کشاورزی استان کاهش یافت

وی ادامه داد: هر ساله برای مدیرت بهتر منابع آبی جلسات مختلفی با حضور اعضای شورای حفاظت تشکیل می‌شود و امسال نیز اولین جلسه‌ی شورای حفاظت از منابع آب استان به ریاست استاندار، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای و اعضای شورای حفاظت از منابع آب برگزار شده است.

یارمحمدی در ادامه به تصمیمات این نشست اشاره کرد و گفت: نصب ابزارهای اندازه گیری بر روی تمامی چاه، ها، جداسازی آب فضای سبز از آب شرب شهری، اصلاح و بهسازی شبکه توزیع شرب شهری، قطع انشعاب‌های غیرمجاز به خصوص در شرب شهری، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی و… از جمله مصوبات این جلسه است.

افزایش مصرف آب در ایلام

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری ایلام نیز بیان کرد: مصرف آب شرب در شهر ایلام سه برابر استاندارد است که این مسئله زنگ هشداری جدی برای تابستان سال جاری در استان است.

نورالله تیموری افزود: از مردم درخواست داریم در سال جاری با توجه به کاهش ۴۵ درصدی نزولات جوی و همچنین شروع گرمای زودرس و اعلام خشکسالی، در مصرف آب صرفه جویی کنند تا شاهد قطعی آب نباشیم.

بحران خشکسالی در ایلام/میزان تولیدات کشاورزی استان کاهش یافت

وی عنوان کرد: با توجه به وضعیت بارش‌ها، خشکسالی، توپوگرافی ایلام و همچنین جنس زمین، از لحاظ جذب آب در وضعیت بحرانی هستیم.

وی افزود: خشکسالی، عدم بارش و ویروس منحوس کرونا باعث افزایش ۳۰ درصدی مصرف آب در استان ایلام طی سال جاری نسبت به سنوات گذشته شده است.

خسارت خشکسالی به کشاورزی استان ایلام

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی نیز اظهار کرد: متأسفانه از ۳۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ایلام، بیش از ۲۰۰ هزار هکتار دیم است که در سال جاری با توجه کمبود بارش‌ها، دچار خسارت شدیده شده‌اند.

حشمت الله زرین جوب افزود: طبق بازدیدهای کارشناسان جهاد کشاورزی استان، با توجه به خشکسالی‌های اخیر متأسفانه ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی دیم و پنج هزار هکتار از اراضی باغی استان دچار خسارت جدی شده‌است.

وی گفت: بر اساس بازدیدهای صورت گرفته مزارع گندم دیم بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد و مزارع گندم آبی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد خسارت دیده‌اند.

بحران خشکسالی در ایلام/میزان تولیدات کشاورزی استان کاهش یافت

وی در ادامه به میزان خسارت‌ها در این رابطه اشاره کرد و گفت: خسارت وارده به اراضی زراعی و باغی توسط خشکسالی‌های اخیر ۹۰۰ میلیارد تومان برآورد شده‌است.

زرین جوب با اشاره به تولید ۳۶۰ هزار تن گندم طی سال گذشته در استان، گفت: امسال پیش بینی شده با توجه به پدیده خشکسالی، این میزان به ۲۶۰ هزار تن کاهش یابد.

زرین جوب بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای وظایف محوله ضمن بازدید از مزارع خسارت دیده و برآورد میزان خسارت نسبت به جمع بندی و انعکاس آن به مدیریت بحران و همچنین وزارت جهاد کشاورزی اقدام کرده است.

کمبود علوفه در استان ایلام

با توجه به خشکسالی اخیر و نیاز دامداران و عشایر به انبار علوفه برای فصل زمستان و اینکه تنها امیدشان به برداشت محصولات کشاورزی شهرهای جنوبی استان است، متأسفانه اکنون شاهد موج عظیمی از دلالان در دو شهرستان پردیسان آنلاینان و دهلران هستیم.

دلالان علوفه‌ها را در این مناطق را باقیمت بالا خریداری و برای آینده انبار می‌کنند تا در فصل زمستان و با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته که تنها راه برون رفت عشایر و دامداران در این سال خشک و بی آب و علف، خرید «علوفه و کاه و کُلَش» است، آنها را با چندین برابر قیمت، به عشایر و دامداران بیچاره بفروشند.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی پیش آمده و کمبود احتمالی علوفه برای دامداران و عشایر استان، این سازمان با هماهنگی مراجع قضائی و دستور دادستان مرکز استان و در راستای پشتیبانی و حمایت از تولید و تأمین بخشی از علوفه مورد نیاز دامداران استان (جو، کاه کلش)، از محل تولیدات داخل استان، از تاریخ ۱۲ اردیبهشت ماه تا اطلاع ثانوی خروج هرنوع علوفه دامی به خارج از استان ممنوع است.

بحران خشکسالی در ایلام/میزان تولیدات کشاورزی استان کاهش یافت

محمد علی اقدسی بیان کرد: با توجه به گزارشات واصله مبنی بر حضور دلالان و افراد سودجو و خرید علوفه خارج از عرف و انتقال آن به خارج از استان، به کشاورزان و زارعین استان توصیه می‌شود به منظور حمایت از دامداران داخل استان، از فروش علوفه به این گونه افراد جدّاً خودداری کنند.

وی افزود: با توجه به هماهنگی صورت گرفته با نیروی انتظامی و پلیس راه، در تمامی مبادی خروجی استان کنترل لازم به عمل آمده و در صورت مشاهده، توسط نیروهای انتظامی ضبط و بلافاصله تحویل شرکت تعاونی عشایری شهرستان مربوطه می‌شود.

در همین راستا، رئیس پلیس راه استان ایلام عنوان کرد: به منظور کوتاه کردن دست دلالان و افراد سودجو و در اجرای دستور مقام قضائی، خروج هرگونه علوفه از استان ممنوع بوده و نسبت به توقیف وسایل نقلیه متخلف در این زمینه اقدام می‌شود.

رضا همتی زاده افزود: با اقدام خوب مأموران پلیس راه انتظامی استان ایلام، تعداد ۳۰ دستگاه خودرو حامل علوفه قاچاق در محورهای مواصلاتی استان شناسایی و متوقف شده است.

تأثیرات منفی خشکسالی در استان ایلام

یک کارشناس مسائل کشاورزی در استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار پردیسان آنلاین اظهار کرد: قطعاً در سال جاری شاهد بحران‌های زیادی در استان ایلام خواهیم بود، چراکه زندگی مردم استان به دامداری و کشاورزی وابسته است.

علی قربانی افزود: دامداران و کشاورزان در صورت عدم دسترسی به علوفه با قیمت مناسب و متعادل، حتماً از برگ درختان بلوط برای تغذیه دام استفاده می‌کنند، این مسئله باعث تخریب جدی جنگل‌های استان خواهد شد.

وی گفت: تعدادی از دامداران احتمالاً در این شرایط خشکسالی دام‌ها را با قیمت ارزان خواهند فروخت که ضمن از دست دادن شغل خود، قاچاق دام به کشورهای همسایه بیشتر می‌شود.

قربانی تصریح کرد: خشکسالی بر قیمت و حتی کیفیت گوشت مصرفی تأثیر منفی خواهد گذاشت و مصرف کننده گوشت و به خصوص اقشار کم درآمد در مصرف گوشت دچار بحران می‌شوند.

در استان ایلام سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش سه هزار میلیارد تومان تولید می‌شود، ضمن اینکه ارزش تولیدات عشایر استان نیز سالانه یک هزار میلیارد تومان است.

در این استان دو میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین وجود دارد که محل امرار معاش خانواده‌های زیادی در استان است.

کاهش میزان بارش در سال گذشته و بروز خشکسالی در استان ایلام باعث شده تا مردم این استان نگران تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی خود در بهار و تابستان باشند.

امسال یکی از خشک‌ترین سال‌های کشور است و برای تأمین نهادهای دامی باید تدابیر ویژه ای در نظر گرفت اجاره داده نشود برخی دلال فرصت طلب علوفه‌های دامی استان را خریداری و به استان‌های دیگر بفروشند.