زنان همدانی فعال در عرصه تولید طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای رونق کسب و کار کوچک خود انجام داده‌اند و برای ادامه کار نیازمند حمایت مسئولان هستند.

به گزارش پردیسان آنلاین از همدان، زنان قشر عظیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و با همت بلند خود علاقه دارند تا در عرصه تولید ظاهر شوند، با این حال در این راه با موانعی روبه‌رو هستند و رونق کسب‌وکار آن‌ها در گرو حمایت مسئولان است.

گاهی ورود به عرصه تولید به دلیل تمایل این قشر از جامعه نیست و آن‌ها به دلیل نداشتن سرپرست یا بدسرپرست بودن مجبور هستند نان‌آور خانواده باشند که در این صورت حمایت از آنها بیش از پیش ضرورت پیدا می‌کند.

بعضی زنان وارد عرصه تولید می‌شوند به این امید که استقلال مالی خود را حفظ کنند و برای خانواده و فرزندان خود، مفید واقع شوند، اما برای شروع سرمایه‌ی کافی ندارند و نیازمند دریافت وام هستند تا کار تولید را آغاز کنند.

گاهی این وام‌ها دارای کارمزدهای بالا است و در صورتی که بازار فروش برای محصولات خود پیدا نکنند نه تنها استقلال مالی کسب نمی‌کنند، بلکه کمرشان زیر بار این وام‌ها و قرض‌ها خم می‌شود.

صغری امینی، تولید کننده البسه زنانه با نقش‌های ایرانی، می‌گوید: من بیمار هموفیلی هستم و همسرم نیز عضو بهزیستی است؛ در منزل و به کمک همسر و فرزندانم و چند خانم دیگر، شروع به تولید البسه با نقش‌های ایرانی کردیم، اما آنطور که باید از ما حمایت نشده است.

وی می‌افزاید: هفته گذشته به دلیل بیماری که دارم به شدت بیمار شدم، اما چاره‌ای ندارم؛ باید برخیزم و خرج خود و خانواده را با کمک همسرم تأمین کنم.

این تولید کننده ادامه می‌دهد: اجناس تولیدی ما حتی در خارج از کشور خواهان دارد، اما در داخل کشور آنگونه که باید فروش و عرضه نداریم و مردم خواهان اجناس ارزان چینی نامرغوب هستند، اما اجناس ما که با کیفیت عالی تولید شده‌اند به علت گرانی مواد اولیه خواهان چندانی ندارد.

من بیمار هموفیلی هستم و همسرم نیز عضو بهزیستی است، در منزل و به کمک همسر و فرزندانم و چند خانم دیگر، شروع به تولید البسه با نقش‌های ایرانی کردیم، اما آنطور که باید از ما حمایت نشده است

مهسا نیکزاد، یکی از بانوان تولید کننده سرویس آشپزخانه نیز از شرایط کاری رضایت ندارد، او که به ناچار و برای امرار معاش کسب‌وکاری راه انداخته است، می‌گوید: همسرم به مصرف مواد مخدر روی آورده است و به همین خاطر من نان‌آور خانواده هستم.

وی اضافه می‌کند: در خانه خودم، شروع به تولید سرویس آشپزخانه کردم تا خرج خانواده را تأمین کنم، اما آنطور که باید از من حمایت نشده است و مشکلات زیادی دارم.

این بانوی تولید کننده سرویس آشپزخانه تاکید می‌کند: به کمک وام چرخ خیاطی تهیه کرده‌ام تا بتوانم وسایل آشپزخانه تولید کنم و نان‌آور خانواده‌ام باشم، اما فروش چندانی ندارم و باید وام‌هایم را هم پرداخت کنم.

صفورا شیری تولید کننده سنگ‌های مصنوعی نیز از سختی‌های کار می‌گوید و عنوان می‌کند: با اخذ وام، شروع به کار تولید وسایل تزئینی و کاربردی از سنگ مصنوعی کرده‌ام، اما با وجود کار سختی که دارم، نتوانستم فروش چندانی داشته باشم.

این بانوی تولید کننده ادامه می‌دهد: این کار اصلاً زنانه نیست و انجام آن بسیار دشوار است با این وجود بعد از تحمل این همه سختی و تولید آن، به‌دلیل کارمزد بالای وام و نداشتن فروش کافی، مجبور به حراج تولیداتم شده‌ام.

بانوان عرصه تولید همدان چشم انتظار حمایت مسئولان

ارائه وام به زنان عرصه تولید در قالب قرض‌الحسنه

اعطای وام ۱۵۰ میلیون تومانی بسیج به زنان عرصه تولید در قالب قرض‌الحسنه با بازپرداخت کم و طولانی مدت برای تلاشگران عرصه تولید از اقداماتی به حساب می‌آید که در راستای حمایت از این زنان صورت گرفته است.

حوزه بسیج خواهر دباغ وام‌های قرض‌الحسنه را با بازپرداخت طولانی مدت هفت ساله و با کارمزد چهار درصد به کارآفرینان عرصه تولید ارائه می‌دهد؛ زلیخا زندی، مسئول سازندگی حوزه بسیج خواهر دباغ عنوان می‌کند: این وام‌ها به دو صورت پرداخت می‌شود، نخست برای کسانی که گواهی مهارت فنی و حرفه‌ای داشته باشند، بتوانند در سایت مشاغل خانگی ثبت‌نام کنند که در این صورت می‌توانند با مراجعه به کانون بسیج خیابان مهدیه وام اشتغال تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان را با کارمزد چهار درصد دریافت کنند.

وی می‌افزاید: از پاییز سال ۱۴۰۲ تاکنون این وام به ۱۰ نفر تعلق گرفته و به آن‌ها پرداخت شده است.

مسئول سازندگی حوزه بسیج خواهر دباغ خاطرنشان می‌کند: راه دوم این است که اگر فعالان عرصه تولید این گواهی مهارت را نداشته باشند، پس از مراجعه کارشناس بسیج به محل و تأیید توسط همین حوزه به خیران معرفی می‌شوند و وام زیر بیست میلیون تومان و بدون درصد دریافت می‌کنند.

زندی تاکید می‌کند: در حال حاضر یک گروه جهادی حامی این وام است، مشکلی در تأمین این وام‌ها نداریم و اگر مراجعه‌کنندگان شرایط اخذ وام را داشته باشند، وام به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

حمایت مادی و معنوی از زنان کارآفرین و فعال در عرصه تولید در اوایل کار زمینه را برای رونق کسب‌وکار فراهم می‌کند؛ بنابراین لازم است حمایت از بانوان کارآفرین بیش از پیش و با در نظر گرفتن برنامه‌ای مدون و شفاف در دستور کار قرار گیرد تا با رونق کسب‌وکارهای خرد زمینه برای توانمندسازی زنان به ویژه بانوان سرپرست خانوار فراهم شود.