به گزارش پردیسان آنلاین از تهران، زیرساختهای الکترونیکی شهرسازی از سال ۱۳۹۱ مطابق با ماده ۷ برنامه پنجساله سوم توسعه شهر تهران بهمنظور افزایش شفافیت و تسریع در اجرای فرایندها برای شهروندان و کارگزاران پایهریزی شد.
در حال حاضر مشارکت عمومی عامل کلیدی در موفقیت شهر هوشمند است و شهرداری موظف شد، بر اساس ماده ۱۶ برنامه توسعه، زیرساختهای لازم را برای جذب سرمایهگذاری و همکاری بخش خصوصی فراهم کند.
این سیاستگذاری میتواند مسیر توسعه پایدار و زیستپذیر را هموار کند، چراکه در مقایسه با شهرهای سنتی، شهرهای هوشمند از ساختاری کارآمدتر، پایدارتر، و هوشمندتر برخوردار هستند و با استفاده از فناوریهای نوین، کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا میدهند.
سرمایهگذاری در زیرساختهای دیجیتال و پذیرش نوآوریهای فناوری از جمله عوامل کلیدی در تحقق شهر هوشمند محسوب میشود، این تحول نهتنها به بهینهسازی خدمات شهری کمک میکند بلکه به کاهش هزینههای مدیریت شهری و افزایش رفاه عمومی منجر خواهد شد.
هوشمندسازی خدمات، راهکار بهبود وضعیت مدیریت شهری
مهدی اقراریان، عضو شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگار پردیسان آنلاین میگوید: هوشمندسازی خدمات شهری یکی از راهکارهای مهم برای بهبود وضعیت مدیریت شهری محسوب میشود، بااینحال روند اجرایی این سیاست در تهران با چالشهای متعددی روبهرو شده است.
وی میافزاید: یکی از مشکلات اساسی، وابسته شدن هوشمندسازی به تشکیل سازمان فناوریهای نوین است، این سازمان در مسیر شکلگیری خود با موانع ساختاری و اجرایی روبهرو بوده و همین امر موجب کندی پروژههای مرتبط با فناوریهای نوین شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان میکند: شهرداری تهران با وجود سابقه طولانی در ارائه خدمات الکترونیکی، به دلیل اختلاف نظرها و مداخلات غیرضروری، نتوانسته است گامهای مؤثری در راستای هوشمندسازی بردارد.
اقراریان عنوان میکند: با واگذاری این حوزه به معاونت اقتصادی شهرداری، انتظار میرود که روند هوشمندسازی سرعت بیشتری پیدا کند و از بلاتکلیفی خارج شود، بااینحال موفقیت این طرح مستلزم بازنگری در سیاستگذاریهای شهرداری و رفع موانع اجرایی است.
وی ادامه میدهد: برای دستیابی به این هدف، باید از فناوریهای نوین برای پایش وضعیت تجهیزات شهری، بهینهسازی خدمات و کنترل معضلات زیستمحیطی استفاده شود.
تحقق چشمانداز شهر هوشمند، مستلزم الکترونیکی شدن کامل فرایندها، تقویت تعامل دوسویه میان شهروندان و مسئولان و کاهش نقش نیروی انسانی در روابط مالی شهری است
عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید میکند: تهران نیازمند تحولی ساختاری در حوزه خدمات شهری است و هوشمندسازی میتواند کلید حل بسیاری از چالشهای آن باشد، با اصلاح مسیر و مدیریت صحیح، میتوان انتظار داشت که شهر به جای گرفتار شدن در بحرانهای تکراری، در مسیر توسعه پایدار قرار گیرد.
اقراریان اضافه میکند: اجرای سیاستهای کارآمد و بهکارگیری فناوریهای نوین میتواند شرایط زندگی شهروندان را بهبود ببخشد و موجب افزایش کیفیت خدمات شهری شود.
وی تصریح میکند: شهر هوشمند با سایر شهرها تفاوتهای اساسی دارد که آن را به یک محیط شهری پیشرفتهتر تبدیل میکند، این شهرها از فناوریهای نوین همچون اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و کلانداده برای مدیریت بهتر منابع و خدمات شهری استفاده میکنند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار میکند: بهرهگیری از سیستمهای انرژی تجدیدپذیر و شبکههای هوشمند موجب کاهش مصرف انرژی و بهینهسازی توزیع برق میشود، در حوزه حملونقل، شهرهای هوشمند مجهز به سیستمهای حملونقل عمومی پیشرفته، خودروهای خودران و مدیریت ترافیک مبتنی بر داده هستند که به کاهش آلودگی و افزایش کارایی کمک میکنند.
توسعه خدمات الکترونیک شهرسازی با هدف تسهیل دسترسی
احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران معتقد است: شهرداری تهران در راستای تقویت سرمایه اجتماعی و بهبود پاسخگویی موظف است فرایندهای آسیبپذیر را هوشمندسازی کند، این تلاش در راستای مبارزه با فساد، ارتقای سلامت اداری و گسترش شفافیت صورت میگیرد.
وی با اشاره به چالشهای موجود در این حوزه به خبرنگار پردیسان آنلاین عنوان میکند: در مقطعی دفاتر خدمات الکترونیک شهرسازی با هدف تسهیل دسترسی به خدمات شهری راهاندازی شد، اما نبود زیرساختهای مناسب، محدودیتهای سختافزاری و نرمافزاری به همراه تحریمهای محدودکننده انتقال فناوریهای پیشرفته، موجب کندی توسعه هوشمندسازی شده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران بر اهمیت بهرهگیری از فناوریهای نوین برای مدیریت بحران، افزایش درآمد پایدار و کاهش هزینهها تأکید و تصریح میکند: تکمیل خدمات غیرحضوری، حذف فرایندهای سنتی و کاهش تعاملات فیزیکی از مرحله درخواست مجوز تا بهرهبرداری ضروری است و به همین دلیل هوشمندسازی شفافیت فرایندهای شهری و بهکارگیری ظرفیتهای فناورانه برای کاهش هزینهها باید در اولویت برنامهریزیهای مدیریت شهری قرار گیرد.
صادقی میافزاید: ایجاد نظام مدیریتی کارآمد، افزایش شفافیت، مقابله با فساد، بهبود سلامت اداری، جذب سرمایهگذاری و ارتقای خدمات شهری از جمله اهداف کلیدی شهر هوشمند محسوب میشود.
وی تاکید میکند: تحقق چشمانداز شهر هوشمند، مستلزم الکترونیکی شدن کامل فرایندها، تقویت تعامل دوسویه میان شهروندان و مسئولان و کاهش نقش نیروی انسانی در روابط مالی شهری است که این امر میتواند موجب افزایش اعتماد عمومی، کاهش سفرهای غیرضروری، افزایش درآمد، کاهش فساد و صرفهجویی در زمان و انرژی شود.
این عضو شورا میگوید: تعامل دیجیتال با شهروندان از دیگر ویژگیهای شهرهای هوشمند است، خدمات شهری بهصورت آنلاین ارائه و موجب کاهش مراجعات حضوری و افزایش سرعت خدماترسانی میشود، به علاوه استفاده از سنسورها و دادههای محیطی برای پایش و مدیریت شرایط زیستمحیطی، کنترل آلودگی هوا، مدیریت پسماند، و بهینهسازی مصرف آب از مزایای دیگر این شهرهاست؛ امنیت و نظارت پیشرفته نیز از طریق سیستمهای نظارتی دیجیتال و تحلیل دادههای امنیتی افزایش پیدا میکند و امنیت شهروندان را بهبود میبخشد.
تهران نیازمند تحولی ساختاری در حوزه خدمات شهری است و هوشمندسازی میتواند کلید حل بسیاری از چالشهای آن باشد
همچنان چالشهای بزرگی مانع از پیشرفت سریع پروژههای شهر هوشمند شده است، بعضی مشکلات اساسی نبود زیرساختهای مناسب، نبود قوانین مشخص برای مدیریت دادهها، مقاومت برخی مدیران و شهروندان در برابر تغییرات فناورانه، هزینههای بالای اجرایی و افزایش خطرات امنیت سایبری است.
شهرهای پیشرو در جهان برای رفع این موانع راهکارهای متفاوتی در نظر گرفتهاند و تحقق این هدف در شهرداری تهران نیازمند بازنگری سیاستها، رفع موانع اجرایی و تعامل بیشتر میان شهروندان و مدیران شهری است.
چین با بهرهگیری از هوش مصنوعی و کلانداده توانسته است مدیریت شهری را بهبود دهد، اما با چالشهایی همچون نقض حریم خصوصی روبهرو شده است و ایالات متحده با تمرکز بر تحلیل دادهها و سیاستهای حکمرانی باز موفق شده است که شفافیت و اعتماد عمومی را تقویت کند. هندوستان با اجرای برنامه Digital India توانسته است در حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی سرمایهگذاری و خدمات دولتی را بهینه کند.
نتایج نشان داده است که سرمایهگذاری در زیرساختهای دیجیتال، تدوین قوانین منسجم و پذیرش فناوریهای نوین میتواند مسیر هوشمندسازی شهری را هموار و توسعه پایدار را تسریع کند.
مصوبه جهش شفافیت و تنظیمگری روابط مالی، ادغام بخش شهرسازی در اداره کل تنظیم مقررات و هوشمندسازی و الزام شهرداری به صدور غیرحضوری مفاصا حساب و پایانکار آپارتمانی از جمله اقدامات پشتیبان محسوب میشود که در مسیر تحقق شهر هوشمند نقش بسزایی دارد.