بازدیدکنندگان، مجرمان ردیف اول کمرنگ شدن «جیغ»

به گزارش پایگاه اینترنتی آرتسی، نتایج بررسی‌های این تیم تحقیقاتی نشان داد که ادوارد مونک در کشیدن تابلوی جیغ از رنگ زرد حاوی کادمیم استفاده کرده است که اگر در معرض کوچکترین رطوبتی قرار بگیرد، کمرنگ و محو می‌شود. بدین ترتیب در گذر زمان با قرار گرفتن این تابلو در معرض بازدم گروه‌های بازدیدکننده بخش‌هایی از آن کمرنگ شده‌اند.  

کوئن یانسن استاد دانشگاه آنتورپ بلژیک در این باره می‌گوید: ظاهرا مونک به جای کادمیم سولفید خالص از نوع ناخالص حاوی کلریدها استفاده کرده است. فکر نمیکنم عمدی در کار بوده باشد، (این نقاش نروژی) فقط رنگ چندان باکیفیتی را انتخاب نکرده است. در سال ۱۹۱۰ صنعت تولید رنگ های شیمیایی به راه افتاده بود اما آن موقع سازوکار کنترل کیفیت امروزی وجود نداشت.

این تیم تحقیقاتی متشکل از محققانی از بلژیک، ایتالیا، آمریکا و برزیل پیش‌تر از فاکتورهای احتمالی موثر در کمرنگ شدن این شاهکار هنری پرده برداشته بودند. آزمایش‌های مقدماتی این تیم نشان داد که نور چندان تاثیر مخربی بر روی این تابلو ندارد. این محققان در نهایت در ماه فوریه (بهمن-اسفند ۹۸) دریافتند که ممکن است نوع رنگی که مونک در کشیدن این تابلو مورد استفاده قرار داده است، مقصر کمرنگ شدن آن باشد. بنابراین از تصویربرداری لومینسانس برای ردگیری ناهمسانی‌ها در رفتار رنگ به کار رفته در این تابلو استفاده کردند. به گفته یانسن، پس از تاباندن نور ماورابنفش به این نقاشی، نور بازتاب شده از برخی نقاط یک نور نارنجی رنگ است که از شرایط نامطلوب آن نقطه از تابلو حکایت دارد.  

جزئیات بیشتر درباره این تحقیقات در آخرین نسخه از مجله Science Advances منتشر شده است.  

نسخه اصلی تابلو جیغ که در سال ۱۹۱۰ به دست ادوارد مونک نقاش برجسته نروژی کشیده شد، در موزه مونک اسلو نگهداری می‌شود. این تابلو در سال ۲۰۰۴ به سرقت رفت و در سال ۲۰۰۶ به موزه برگردانده شد.

لینک کوتاه خبر:

pardysanonline.ir/?p=102454

Leave your thought here

آخرین اخبار

تصویر روز: