به گزارش پردیسان نوین در چند هفته اخیر آمار ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در خوزستان رو به افزایش بوده است به گونه ای که وزارت بهداشت وضعیت خوزستان را نگران کننده و قرمز اعلام کرده است، آمار ابتلا به کرونا در خوزستان بر خلاف بسیاری از استان های دیگر روند صعودی یافته و مهم‌ترین راه […]

به گزارش پردیسان نوین در چند هفته اخیر آمار ابتلا به ویروس کووید ۱۹ در خوزستان رو به افزایش بوده است به گونه ای که وزارت بهداشت وضعیت خوزستان را نگران کننده و قرمز اعلام کرده است، آمار ابتلا به کرونا در خوزستان بر خلاف بسیاری از استان های دیگر روند صعودی یافته و مهم‌ترین راه برای شکست زنجیره انتقال این ویروس همکاری مردم در رعایت اصول بهداشتی است.

بسیاری از مردم بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از وسایل محافظتی بازار حضور دارند و دانشگاه علوم پزشکی اهواز با پخش کلیپ هایی از وضعیت چند روز اخیر بازارهای اهواز و ازدحام مردم نسبت به شیوع بیشتر این ویروس در این مکان ها هشدار می دهد.

با وجود هشدارها و درخواست های مسوولان و کارشناسان بهداشتی از مردم برای رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از وسایل بهداشتی و محافظتی متاسفانه به دلیل رعایت نکردن این نکات از سوی بسیاری از مردن آمار ابتلا به کرونا در استان روند صعودی یافته است.

به گفته کارشناسان بهداشت بازارها ، مناطق و مراکزی هستند که بیشترین میزان انتقال این ویروس با توجه به رعایت نکردن بهداشت از سوی مردم و اصناف اتفاق می افتد.

بازار خرید به مناسبت نزدیک شدن به عید سیعد فطر در خوزستان داغ است و مردم بدون توجه به هشدارهای بهداشت و مسوولان و بدون رعایت نکات بهداشتی در برخی مناطق تا سحرگاه ، در بازار سرگرم خرید هستند.

خاموشی تنها راه مقابله با کرونا در بازاراهواز

عید سعید فطر برای مردم خوزستان از اهمیت خاصی برخوردار است و با توجه به اینکه امسال درگیر بیماری کرونا هستیم و با وجود هشدارهای زیاد بهداشت و مسوولان برای حضور نیافتن در اماکن شلوغ ، اما بازشاهد ازدحام مردم در بازار برای خرید عید هستیم.

بازارچه محلی کیان از جمله بازارهایی است که در چند روز اخیر به دلیل نزدیک شدن به عید سعید فطر بسیار شلوغ شده است و با دستور مسوولان ، برق این بازارچه برای جلوگیری از ازدحام مردم قطع می شود اما اصناف با استفاده از موتور برق به فعالیت خود ادامه می دهند.

اما قطع شدن برق و مسدود کردن مسیرهای ورودی به این بازارچه و بسیاری از بازارچه های دیگر اهواز جلوی شلوغی جمعیت را نگرفته است و به گفته دانشگاه علوم پزشکی اهواز ازدحام مردم در بازارهای اهواز نگران کننده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز علت افزایش آمار ابتلا به کرونا در چند روز اخیر در خوزستان ازدحام مردم در بازار اعلام کرد.

خوزستان مردمی متدین و با فرهنگ دارد و انتظار می رود در این شرایط بحرانی با کادر درمان و مسوولان برای حفظ سلامت خود و سایر شهروندان همکاری داشته باشند.

بی تفاوتی در برابر بحران

بی تفاوتی مهم ترین ضربه و ضرری است که به سلامت مردم در مقابل این بحران وارد می کند.

سعید طرفی یکی از شهروندان اهوازی است که در این شرایط سخت و بحرانی کرونا برای خرید عید فطر به بازار آمده است.

وی در گفت و گو با خبرنگار پردیسان نوین گفت: من اعتقادی به این بیماری ندارم و اصلا فکر ابتلا به کرونا را تا به حال نکرده ام.

این شهروند اهوازی ادامه داد: مطالب فراوانی در تلویزیون و رسانه ها در مورد این بیماری گفته می شود اما من حساسیت و نگرانی در این مورد ندارم.

رضا سهرابی صاحب یک واحد صنفی پوشاک در اهواز است و برخلاف تمام توصیه هایی که انجام شده هیچ کار پیشگیرانه ای در مقابله با ویروس خطر ناک کرونا انجام نداده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت تمامی اصناف با رعایت پروتکل های بهداشتی باید فعالیت داشته باشند چرا که بازار و فروشگاه ها از جمله مناطق خطرناک انتقال این ویروس است.

وی در گفت و گو با خبرنگار پردیسان نوین بیان کرد: استفاده از مواد ضدعفونی برای مشتریان برای من هزینه بر است و امکان استفاده از این مواد را ندارم.

این صاحب واحد صنفی ادامه داد: باید بهداشت و یا دستگاه های دیگر برای تامین مواد ضدعفونی اصناف کمک کنند.

سهرابی بیان کرد: روزانه افراد زیادی وارد فروشگاه من می شوند و امکان انجام مراقبت های بهداشتی از تمامی افراد را ندارم و مردم خود باید رعایت کنند.

زهرا نیازی از دیگر شهروندان اهوازی است که به همراه کودک خود بدون رعایت اصول بهداشتی جهت خرید عید فطر به یکی از بازارهای اهواز مراجعه کرده بودند.

وی در گفت و گو با خبرنگار پردیسان نوین باین کرد: شاید علت اصلی رعایت نکردن اصول بهداشتی از سوی مردم جدی نگرفتن و بی تفاوتی در برابر این بیماری است.

نیازی ادامه داد: هشدارهای زیادی برای حضور نیافتن در اماکن شلوغ از سوی مسوولان اعلام می شود اما این هشدارها جدی گرفته نمی شود.

اصناف از بخش های مهم جامعه هستند که با همکاری کردن با دولت می توانند در کنترل انتقال این ویروس کمک کنند.

اعمال تعهد تغییر رفتار افراد مبتلا شده به کرونا

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در گفت و گو با خبرنگار پردیسان نوین بیان کرد: ما هر روز شاهد تردد افراد مبتلا به کرونا در شهرو روستا، بازارها و وسایل نقلیه هستیم که موجب انتشار ویروس کرونا در بین مردم شده است.

وی گفت: باید تمهیدات قانونی لازم برای اجباری کردن استفاده از ماسک برای  افراد آلوده‌ی شناسایی‌ شده‌ و قرار گرفتن در قرنطینه خانگی  برای این افراد اعمال شود تا زمینه تعهد تغییر رفتار این افراد در جلوگیری از انتقال بیماری مهیا گشته و زنجیره‌ی این بیماری قطع شود.

دکترخدادادی بیان کرد: یکی از تمهیداتی که در دنیا و ایران برای مبارزه با شیوع این‌ ویروس اندیشیده شده، استفاده از وسایل حفاظت فیزیکی است که مهم‌ترین آن‌ها لزوم استفاده افراد مبتلا، از ماسک است که تا بیش از ۹۰ درصد زمینه انتقال بیماری را کاهش خواهد داد.

وی گفت:  می‌توان برای افراد بیمار از رنگ مخصوصی برای ماسک استفاده کرد تا برای دیگر افراد جامعه قابل شناسایی شوند.

دکترخدادادی ضمن تأکید بر عدم به‌کارگیری افراد سالمند در حوزه‌ی درمان و استفاده از آنان در بخش‌های دیگر، جهت کاهش میزان ابتلا در این افراد، گفت: کادر درمان در اثر گذشت زمان و افزایش تعداد بیماران دچار خستگی مفرط شده‌اند، این مسئله می‌تواند نگاه بهداشت و درمان را از حوزه‌های دیگری مانند بیماران غیرمسری( سرطان، دیابت، بیماران واگیردار مانند التور، واکسیناسیون و زنان و بارداری) غافل کند.

وی افزود: اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای بیماران کرونایی نداشته باشیم بار مضاعفی بر بهداشت و درمان وارد شده و باعث غفلت آن‌ها از حوزه‌های‌ دیگر می شود و آسیب‌های جدی‌تری به جامعه تحمیل خواهد شد

برخورد قهری برای رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهوازگفت: برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی در استان خوزستان از قوه قهریه باید استفاده شود.

فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: باید مقابله با کرونا به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و اگر مغازه ای دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکند مردم نباید به آن مغازه مراجعه کنند.

وی ادامه داد: بعد از ۲۳ فروردین ماه که محدودیت ها کاهش یافت و فاصله گذاری هوشمند اعمال شد بسیاری از مشاغل فعال شدند و متاسفانه مردم کمتر اصول بهداشتی را رعایت می کنند لذا  اغلب این مشاغل باید تعطیل باشند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: فرمانداری ها باید تیم های بازرسی فعال کنند تا بر کنترل حضور مردم در بازار و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در اصناف نظارت داشته باشند.

وی اظهار داشت: مردم دلسوز کادر درمان باشند و در این شرایط سخت به کادر بهداشت و درمان با رعایت اصول بهداشتی و کاهش انتشار این ویروس کمک کنند.

استقبال نکردن اصناف خوزستان از پروتکل های بهداشتی

استاندار خوزستان بر لزوم ثبت نام اصناف در سامانه وزارت بهداشت برای انجام پروتکل‌های لازم تاکید کرد و گفت: متاسفانه میزان و استقبال اصناف برای رعایت این پروتکل‌ها بسیار پایین بود.

وی با تاکید بر اصلاح این روند از سوی اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان افزود: این موضوع بسیار با اهمیت است و اجازه فعالیت اصناف از روزهای آینده تنها با ارائه تعهد در سامانه وزارت بهداشت مبنی بر رعایت پروتکل‌ها داده خواهد شد.

شریعتی بیان کرد: به دلیل اینکه روند مبتلایان در خوزستان صعودی است طبق توصیه‌های اساتید دانشگاه علوم پزشکی اهواز، محدودیت‌های سختگیرانه‌ای در این مدت اعمال خواهد شد.

به دلیل صعودی شدن آمار ابتلا به کرونا در خوزستان به دستور استاندار خوزستان مسیرهای تردد در اهواز و سایر شهرستان ها مسدود شده و در ۲ مرحله ادارات و بازارهای استان از تاریخ ۲۲ تا ۲۹ اردیبهشت ماه و یکم تا پنجم خرداد ماه تعطیل شدند.

ویروس کرونا طی یک هفته در استان خوزستان افراد زیادی را مبتلا کرده به گونه ای که مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند در چهار روز گذشته یک چهارم مبتلایان به ویروس کرونا در کشور مربوط به استان خوزستان است.

بازار یکی از کانون های انتشار ویروس کرونا است

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز در گفت و گو با خبرنگار پردیسان نوین بیان کرد: با توجه به اینکه افراد زیادی در سطح شهر به کرونا مبتلا هستند و ممکن است در بازار نیز تردد داشته باشند، برای کاهش انتقال این بیماری از مردم تقاضا کردیم که مشارکت و همکاری داشته باشند تا جای ممکن از حضور در بازار اجتناب کنند و یا در صورت حضور در بازار اصول بهداشتی را رعایت کنند.

وی گفت: اگر مردم نسبت به سلامتی خود احساس مسوولیت نکنند در مقابله با کرونا موفق نخواهیم شد پس مردم نقش بسیار مهمی در ریشه کنی این ویروس دارند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز بیان کرد: اگر فردی علائمی از این بیماری دارد از خانه خارج نشود ، فرد بیمار در یک فضا می تواند افراد زیادی را مبتلا کند.

شریفی ادامه داد: افراد بیمار در خانه هم باید از ماسک استفاده کنند چون در فضای بسته فرد بیمار در ۱۵ دقیقه افراد دیگر را هم مبتلا می کند.

وی گفت : توصیه می کنیم که شهروندان با ماسک از خانه خارج شوند و دستان خود را به صورت نزند و فاصله دو متری را رعایت کنند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه تجمع در ادارات هم مثل بازار بسیار بالا است و فاصله گذاری رعایت نمی شود بیان کرد: تنها کاهش ساعت اداری کافی نیست و فرهنگ و همکاری مردم در کاهش این بیماری مهم است.

۱۵ هزار بازدید از اصناف اهواز

شریفی اظهار داشت: در مرکز بهداشت غرب اهواز ۱۵ هزار بازدید مشترک با همکاری فرمانداری ، سازمان صمت و اتاق اصناف از وضعیت رعایت اصول بهداشتی توسط اصناف در اهواز انجام گرفته است و هشت هزار مورد آموزش نیز به اصناف در خصوص مراقبت های بهداشتی ارائه شده است.

وی گفت: ۶هزار تذکر به اصناف در اهواز داده شده و اصناف متخلف نیز پلمب شده اند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز ادامه داد:  مردم در مقابل رعایت نکردن بهداشت به صاحب واحد صنفی تذکر دهند و در صورت دیدن تخلف با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند و تخلف بهداشتی را اعلام کنند.

وی تاکید کرد: ضروری است برای کاهش انتقال ویروس کرونا دید و بازدید عید فطر به صورت مجازی انجام شود ومردم امسال از خرید برای عید فطر خودداری کنند چون بازارها یکی از کانون های ابتلا به کرونا هستند.

استاندار خوزستان، نماینده ولی فقیه در استان و ائمه جمعه و جماعات با صدور بیانیه هایی از مردم خواسته اند از دید و بازدید عید صرفنظر کرده و در خانه بمانند تا به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا دراستان کمک کنند. 

گزارش از زینب فرحانی