خانواده ۲ هزار نفری ناوگان حمل بار استان کردستان در سه ماه گذشته با وجود مواجهه با مشکلات مختلف متاثر از شیوع ویروس کرونا در حالی همانند دوران دفاع مقدس ادامه داده‌اند که گواه مسوولان در سایه این تلاش‌ها مشکلی از نظر تامین کالاهای اساسی در این استان مشاهده نشد. با وجود اینکه در سه […]

خانواده ۲ هزار نفری ناوگان حمل بار استان کردستان در سه ماه گذشته با وجود مواجهه با مشکلات مختلف متاثر از شیوع ویروس کرونا در حالی همانند دوران دفاع مقدس ادامه داده‌اند که گواه مسوولان در سایه این تلاش‌ها مشکلی از نظر تامین کالاهای اساسی در این استان مشاهده نشد.

با وجود اینکه در سه ماه گذشته به علت نیمه تعطیلی برخی واحدهای تولیدی، کاهش تقاضای حمل و نقل بار و کالا، وجود محدودیت‌های اجتماعی در جامعه به منظور کاهش ریسک شیوع ویروس کرونا،  رانندگان بار در این استان باید صف‌های طولانی را برای گرفتن بار و بارنامه سپری می‌کردند اما همچنان در جاده‌ها راندند تا سهمی در کاهش مشکلات شیوع این ویروس در جامعه داشته باشند.

هر چند تلاشگران حمل و نقل استان کردستان همپای همکاران خود در کشور طی سه ماه گذشته مجاهدت‌های خاموشی داشته‌اند اما خود بر اثر تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد و تولید کشور دچار مشکلاتی از قبیل انتظار بیش از حد برای دریافت بار، کاهش درآمد، عدم توانایی در پرداخت حق بیمه و اقساط خودروهایشان شدند.

فعالیت ناوگان حمل و نقل همانند خون داخل رگ است

رییس هیات مدیره اتحادیه حمل کالای استان کردستان با بیان اینکه در ابتدای شیوع ویروس کرونا حدود ۴۰ روز برخی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی تعطیل شدند، افزود: در جریان این تعطیلی‌ها به علت کمبود بار درآمد رانندگان کردستان به نصف و برخی نیز به صفر رسید.

مسعود احمدیان اظهار داشت: با این وجود سعی شده بارها بین رانندگان به صورت عادلانه توزیع شود تا بخشی از چالش‌های این افراد در ایام کرونایی مرتفع شود ولی برخی افراد نتوانستند ماهانه حتی یک سرویس بار ببرند.

وی اضافه کرد: این مساله باعث افزایش مشکلات ناوگان حمل و نقل شده و با ادامه این روند چشم انداز خوبی پیش روی ناوگان حمل و نقل دیده نمی‌شود و احتمال دارد برخی از رانندگاه نسبت به تعویض شغل خود اقدام کنند.

رییس هیات مدیریت اتحادیه حمل کالای استان کردستان با بیان اینکه با تعویض شغل از سوی رانندگان در آینده با کمبود راننده و خودروی حمل بار مواجه خواهیم شد، گفت: انتظار می‌رود دولت به منظور حمایت از رانندگان آنان را حداقل سه ماه از پرداخت حق بیمه معاف کند.

احمدیان یادآور شد: همچنین پرداخت تسهیلات کم بهره بلند مدت و هزینه‌های معیشتی از دیگر درخواست‌های رانندگان حمل و نقل بار از دولت برای جبران مشکلات خود در ایام کرونایی است.

یک میلیون تن بار در کردستان جابجا شد

معاون حمل و نقل مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: یک میلیون تن بار عمدتا کالاهای اساسی مصادف با شیوع ویروس کرونا (اول اسفند ۱۳۹۸ تا پایان فروردین ۱۳۹۹) بود در این استان جابجا شد.

سید عبدالرحمن حسینی طرح نوروزی راهداری تاکید کرد: میزان جابجایی کالا و بار این استان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته که این مساله نشان از فعالیت مستمر ناوگان حمل و نقل بار این استان بوده است.

وی با بیان اینکه امسال در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا برخی محدودیت‌های حمل و نقل عمومی اعمال شده است، افزود: به منظور تامین مایجتاج عمومی مردم در این طرح هیچ محدودیتی برای حمل و نقل بار اعمال نشد بلکه تاکید بر سهولت این مساله بود و در ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ نیز ۶۳ هزار مورد سفر انجام شده است.

پیگیر مشکلات حمل و نقل ناوگان باری و مسافری هستیم

وی با بیان اینکه در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، شرکت‌های حمل مسافر بویژه اتوبوس‌ها اجازه سوار کردن مسافران بیش از ۱۰ درصد ظرفیت خود را نداشتند، اضافه کرد: براساس تصمیمات ستاد ملی کرونا کامیونداران برای حمل و نقل کالاهای اساسی مردم از محدودیت تردد مستثنی بودند و اقدام به بارگیری کالاهای مورد نیاز مردم از نقاط مختلف به استان کردند.

معاون حمل و نقل مدیرکل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان اظهار داشت: در روزهای عادی و قبل از شیوع ویروس کرونا کامیونداران طی ۲ تا ۳ روز حداقل یکبار بارگیری می‌کردند ولی با بروز محدودیت های تولیدی در پی شیوع این ویروس دفعات بارگیری آنها به یک هفته افزایش یافت و درآمد آن ها نیز تحت تاثیر شیوع این ویروس قرار گرفت.   

حسینی تاکید کرد: مشکلات رانندگان ناوگان حمل بار و مسافر استان به صورت مشترک از سوی این اداره کل احصا شده و به سازمان راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان ارسال گردیده و در انتظار حصول نتایج پیگیری از طریق مسوولان کشوری هستیم.

چند راننده به کرونا مبتلا شدند 

حسینی با بیان اینکه فعالیت رانندگان در ایام کرونایی همچون ایثار و فداکاری در ایام جنگ است افزود: در این مدت چند تن از رانندگان استان به ویروس کرونا مبتلا شدند اما خوشبختانه هم اکنون تمام این افراد مداوا شده و برخی نیز دوره نقاهت خود را پشت سر گذاشته اند.

استان کردستان دارای یک پایانه بار در شهر سنندج و یک پایانه سیمان در شهرستان بیجار و ۷۰ شرکت و موسسه حمل و نقل کالاست، تعداد ناوگان بار طبق آمار ثبتی دارندگان کارت هوشمند پنج هزار و ۶۰۸ دستگاه و تعداد رانندگان بار آن نیز یک هزار و ۱۲۳ نفر است.

این استان دارای ۱۲ پایانه مسافری شامل سنندج، بیجار، قروه و دیواندره هر کدام ۲ پایانه و شهرستان های مریوان، دهگلان، کامیاران و سقز هر کدام یک مورد است.

در این استان ۲۶ شرکت حمل و نقل مسافر، ۱۲ شرکت و موسسه اتوبوسرانی و مینی بوسرانی و ۱۲ شرکت سواری به همراه ۶۷ موسسات و نمایندگی شعبه وجود دارد که ناوگان مسافری آن یک هزار و ۹۳۷ و چهار هزار و ۶۸ راننده مسافر است.

سخنگوی وزارت بهداشت روز دوشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر دوشنبه (۲۹ اردیبهشت) براساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی تعداد مبتلایان به کرونا در ایران ۱۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر،  بهبود یافتگان ۹۵ هزار و ۶۶۱ نفر  و کل فوتی‌ها نیز هفت هزار و ۵۲ نفر بوده است.