مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: یکی از مشکلاتی که درشهر و حریم شهر با آن مواجه هستیم، مدیریت پسماندهای صنعتی وکارگاهی است که به دلیل نظارت ناکافی و نامناسب توسط دستگاه‌های ناظر قانون مدیریت پسماند از جمله اداره کل محیط زیست استان رخ داده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: یکی از مشکلاتی که درشهر و حریم شهر با آن مواجه هستیم، مدیریت پسماندهای صنعتی وکارگاهی است که به دلیل نظارت ناکافی و نامناسب توسط دستگاه‌های ناظر قانون مدیریت پسماند از جمله اداره کل محیط زیست استان رخ داده است.

به گزارش واحد خبر سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم، سید عبدالله میرابراهیمی در گفت‌وگویی با اشاره به فعالیت چهار سایت تخلیه پسماندهای عمرانی ساختمانی در شهر قم، اظهار کرد: تمام خودروهای جمع آوری پسماندهای عمرانی ساختمانی سطح شهر موظف هستند که پسماندهای خود را در این سایت‌ها تخلیه کنند.

وی با بیان اینکه محل سایت‌های تخلیه خاک و نخاله هر یک دارای مساحت ۲۰ الی ۳۰ هزار متر مربع است، افزود: حجم بالایی از انواع پسماندهای عمرانی ساختمانی تولید شده در سطح شهر در این سایت‌ها تخلیه می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی مساحت سایت‌های تخلیه پسماندهای عمرانی ساختمانی، امکان کنترل و نظارت سرتاسر حریم سایت‌ها وجود ندارد البته تلاش شده است با مسدود کردن مسیرهای پیرامون سایت امکان دسترسی، تخلیه و تردد خودروها به داخل سایت محدود شود و تنها امکان تخلیه در سایت از مسیر ورودی باشد که آن هم با حضور متصدیان کنترل و نظارت می‌شود.

میرابراهیمی تاکید کرد: موضوعی که در سایت تخلیه پسماندهای عمرانی ساختمانی “شادقلی خان” با آن مواجه هستیم، مجاورت سایت با دامداری‌ها است که محل تردد افراد بومی و رهگذر بوده که این خود مسبب بروز مشکلاتی از جمله تخلیه پسماندهای صنعتی در ساعات مختلف از شبانه‌روز شده است که مانع کنترل و نظارت توسط عوامل سازمان می‌شود.

معضل نظارت ناکافی دستگاه‌های مسئول وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در شهر و حریم شهر با آن مواجه هستیم، مدیریت پسماندهای صنعتی و کارگاهی است که به دلیل نظارت ناکافی و نامناسب توسط دستگاه‌های ناظر قانون مدیریت پسماند از جمله اداره کل محیط زیست استان با حجم زیادی از پسماندهای کارگاهی و صنعتی رو به رو هستیم که در حریم شهر تخلیه و توسط افراد متخلف سوزانده می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به آتش سوزی پسماند در سایت شاد قلی خان، گفت: افراد متخلف پس از تخلیه پسماندهای صنعتی با ضریب حریق بالا و آتش زدن آن، مسبب ایجاد آتش سوزی شده که البته حریق به واسطه مجاورت با لاستیک‌های موجود در سایت توسعه یافته است که از ساعات اولیه آتش سوزی، همکاران سازمان آتش‌نشانی و خدمات شهری شهرداری قم اعزام شده و نسبت به اطفای حریق اقدام کردند.

میرابراهیمی عنوان کرد: در مجموعه و مجاورت سایت تخلیه شادقلی خان، به دلیل عدم تعیین تکلیف پسماندهای صنعتی توسط اداره کل محیط زیست استان و صنعت و معدن با حجم زیادی از این پسماندها مواجه هستیم که این موضوع در جلسات مختلف به صورت مستمر تاکید شده اما هنوز در سطح شهر بلاتکلیف است.

وی گفت: طبق قانون، در حوزه‌ی نظارت محیط زیست بر مباحث مدیریت پسماند می‌بایست اقدامات پیشگیرانه انجام شود و نظارت‌ها مستمر صورت گیرد به ویژه پسماندهایی که ضریب خطر بالاتری دارند.

به گفته‌ی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم، این نوع سو مدیریت و کم کاری در این حوزه موجب ایجاد مشکلاتی برای مدیریت شهری شده است و این اتفاقاتی که در محدوده‌ی شهر و حریم آن رخ می‌دهد با بررسی و آسیب شناسی نتیجه کم کاری، تعلل و انفعال دستگاه‌های مرتبط است که شهرداری و سازمان مدیریت پسماند می‌بایست بار مضاعفی از این سو مدیریت را بر دوش بکشند.

مخالفت بدون استدلال با بازیافت پسماند پلیمری میرابراهیمی افزود: در خصوص بازیافت و تبدیل پسماندهای پایه پلیمری که با ضریب حریق بالا مشکلاتی در سطح شهر ایجاد می‌کند، مطالعاتی در سازمان مدیریت پسماند صورت گرفته و پیشنهاداتی به صورت مکتوب به مجموعه محیط زیست استان ارسال شده است اما این اداره کل بدون استدلال و دلیل علمی با اجرای پروژه‌های بازیافت در این حوزه به ویژه تبدیل پسماند به انرژی حتی به صورت پایلوت، مخالفت کرده و مانع تشکیل مجموعه فعالیت‌های بازیافتی سطح شهر شده است.

وی گفت: امیدواریم با کمک دستگاه‌های نظارتی و همکاری مستمر بین نهادها، مشکلات سطح شهر رفع شود و موضوع سو مدیریت پسماندهای صنعتی ناشی از ضایعات کفش و کارگاه‌های صنعتی و لاستیک‌ها رفع شود تا شاهد مشکلات این چنینی نباشیم.