به گزارش پردیسان آنلاین، سعید ساکت در جلسهای که بهمنظور بررسی ظرفیتهای استفاده از فناوریهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا در محل معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان برگزار شد، با اشاره به ۴ رویکرد کلی در خصوص راهبردهای معاونت حملونقل و ترافیک و تشریح چشم اندازهای ترسیم شده برای رسیدن به آنها اظهار کرد: ظرفیت بهکارگیری فناوریهای جدید برای حل مسائل و چالشهای ترافیک شهری وجود دارد و با توجه به نگاه توسعه محور که درباره تأمین زیرساختهای شارژ خودروهای برقی، پایدارسازی برق تجهیزات، سیگنالینگ تقاطعهای هوشمند و روشهای جدید جمعآوری دادههای ترافیکی و حملونقلی وجود دارد، آینده کلانشهر اصفهان میتواند در بهرهمندی از پلتفرمهای هوشمند سطح متفاوتی را در کشور رقم بزند.
وی با تاکید بر ارزیابی راهکارهای جدید با در نظرگرفتن تنوع موضوعات و تعدد ذی نفعان در قالب کارگروههای تخصصی هوشمندسازی ITS افزود: راهکاری فناورانه جدید میتوانند در شرایط اضطراری ، اجرای فرامین نظارتی و کنترلی روی تقاطعهای شهری در حداقل زمان ممکن انجام شود یا بهمنظور برداشتهای دادهای با اهداف مطالعاتی و برنامهریزی در قالب سنسورهای چندمنظوره مورد استفاده قرار گیرند.
وحید حیدریان، مدیر مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان نیز با اشاره به اهمیت موضوع زمانبندی و فازبندی تقاطعها، اضافهشدن قابلیتهای مبتنی بر هوش مصنوعی را در بحث سیگنالینگ رویکردی ارزشمند برشمرد و اضافه کرد: تعداد قابل ملاحظهای از تقاطعهای کلانشهر اصفهان از فناوری اسکتس و استاک و با سطوح هوشمندی متفاوت در کنترل تطبیقی به صورت محلی و مرکزی فعالیت میکنند که امکان اجرای موج سبز به منظور حداقل سازی زمان تأخیر و توقف خودروها و اولویتدهی به خودروهای امدادی در شرایط اضطراری وجود دارد.
وی با اشاره به انجام تستهای مبتنی بر شبیه سازی های نرم افزاری قبل از پیاده سازی سامانههای جدید کنترلی افزود: اگر نمونههای پایلوت بتوانند نتایج مثبت و رضایت بخشی از نظرفنی داشته باشند درباره پیادهسازی آنها در فازهای عملی و توسعهای تصمیم گیری میشود.

سعید فردانی، دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با تاکید بر استفاده از ظرفیتهای داخلی و بومی برای سامانههای مهم و کاربردی شهرداری اصفهان اظهار کرد: بر اساس یک رویکرد و نگاه کلی و ابلاغی، سامانههای مهم همچون سامانه شهرسازی به صورت داخلی توسعه مییابد و موضوع سکوی اصفهان هوشمند نیز با همین نگرش دنبال میشود.
وی افزود: در این مسیر که مبتنی بر همکاریهای مشارکتی است، چشم انداز، نقشه راه، اهداف، مزایا و معایب راهکارهای مختلف بررسی میشود و با ترسیم یک افق مشخص برای مثال سه تا پنج ساله با نگاه مبتنی بر آغاز و نهتنها پایلوت میتوان به آنچه انتظار میرود دست یافت.
سیدجواد رضایی، مدیرعامل شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران نیز که با همراهی مدیران و مسئولان حوزه هوشمندسازی در این جلسه حاضر شده بود، ضمن اشاره به ظرفیتهای گسترده تخصصی آن مجموعه از تجارب موفق در خصوص فناوری سیگنالینگ در سطح ریلی و شبکه معابر با در نظر گرفتن ورود مُدهای جدید حملونقل عمومی از جمله تراموا و ترامباس در کلانشهرهای کشور گفت و اضافه کرد: این مجموعه در خصوص موضوعات برقی سازی از جمله تأمین زیرساختهای شارژ خودروها، سکوهای یکپارچه پرداخت، فناوریهای مبتنی بر اینترنت اشیا (IOT) و سنسورهای تصویری پیشرفته به توانمندیهای قابل ملاحظههایی دست یافته است که زمینههای پیاده سازی آنها در سطح شهرهای کشور به خوبی وجود دارد.
به گزارش پردیسان آنلاین، در این جلسه رویکردهای نو مبتنی بر بهکارگیری سنسورهای جدید، یادگیری ماشین، الگوریتمهای هوش مصنوعی، سامانههای یکپارچه تحلیل شبکه با هدف روانسازی جریان ترافیک و ظرفیتهای همکاری و مشارکت مورد بررسی قرار گرفت، همچنین طی این جلسه برخی از قابلیتهای فنی پیاده سازی سامانه یکپارچه محلی و مرکزی کنترلر هوشمند تقاطعها مبتنی بر فناوری سنسورهای چندگانه و پردازش و بهینه سازی سیگنالینگ به کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، در سطح کلان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.