جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه پردیسان آنلاین، شانگهای جولان‌گاه روباتاکسی‌های آینده، تبدیل شهر مخفی قزاقستان به تفرجگاه ساحلی، آماده‌سازی‌ها برای المپیک پاریس و چالش حل‌نشده بی‌خانمان‌ها، نسل جدید سیستم‌های تبرید حمل‌ونقل خورشیدی در بریتانیا، پیشگیری از تخلف اسکوترهای الکترونیکی با هوش مصنوعی، نقش عشایر دیجیتال در رونق روستاهای اروپا، گول زدن رانندگان متخلف در اسپانیا، ابتکار شهرهای بریتانیایی برای بهبود نرخ بازیافت، آلمانی‌ها پیشتاز تولید برق از انرژی خورشیدی، تصمیم جالب کرواسی برای مقابله با تنش گرمایی و آغاز ساخت‌وساز بزرگترین دیوار توربین‌های بادی در نروژ را در این بسته خبری شهرهای جهان پردیسان آنلاین بخوانید.

المپیک پاریس و چالش حل‌نشده بی‌خانمان‌ها / پیشتازی آلمان در تولید برق از انرژی خورشید

شانگهای جولان‌گاه روباتاکسی‌های آینده

شانگهای آماده اجرای آزمایش‌های روباتاکسی‌ها است و به‌زودی یک برنامه آزمایش عمومی را برای خدمات تاکسی‌های بدون راننده خود راه‌اندازی خواهد کرد که گامی رو به جلو در پیگیری برنامه‌های هوشمند و متصل وسایل‌نقلیه خودران در سراسر شهر به‌شمار می‌رود.

خدمات حمل‌ونقل رانندگی خودکار در چین گسترش بالایی دارد و در حال حاضر در بیش از ۱۰ شهر این کشور از جمله مناطق بزرگ شهری مانند پکن، شانگهای، گوانگژو و شنژن توسعه پیدا کرده است. این خدمات ارزان، مقرون‌به‌صرفه و به‌دنبال بهبود خدمات‌رسانی به مردم است.

شانگهای در جدیدترین اقدامات در این بخش، از صدور رسمی نخستین مجوزها برای برنامه‌های نمایشی خودروهای بدون راننده (روباتاکسی‌ها) برای چهار شرکت در سطح شهر خبر داد. در حال حاضر شرکت‌های رانندگی خودران این شهر در حال آماده‌سازی و تنظیم دقیق سیستم‌های خود قبل از شروع رایگان آزمایش‌ها برای شهروندان هستند. رویکرد شانگهای به این برنامه آزمایشی شامل حضور یک اپراتور ایمنی در صندلی سرنشین جلوی هر خودرو برای پاسخ به هرگونه شرایط اضطراری می‌شود.

المپیک پاریس و چالش حل‌نشده بی‌خانمان‌ها / پیشتازی آلمان در تولید برق از انرژی خورشید

تبدیل شهر مخفی قزاقستان به تفرجگاه ساحلی

پریوزرسک قزاقستان که زمانی به‌دلیل موقعیت نظامی خود از روی نقشه‌ها پنهان بود، قرار است که به منطقه گردشگری و تفرجگاه ساحلی این کشور تبدیل شود.

یادواره‌های دوران اوج جنگ سرد این شهر ۱۵ هزار نفری در همه جای آن دیده می‌شود. چندین مکان متروکه، تأسیسات خالی و سیلوهای بی‌استفاده در سراسر محدوده این وسعت خشکی وجود دارد و بعضی زیرساخت‌های باقی‌مانده کمابیش در حال فعالیت هستند.

شاغلان در بخش‌های اندک فعال، عصرها را به همراه خانواده خود در سواحل چشم‌نواز دریاچه بلخاش Balkhash پریوزرسک می‌گذرانند که زیبایی آن تضاد قابل‌توجهی با محیط ویرانه پس‌زمینه خود دارد.

یکی از کهنه‌سربازان ارتش شوروی که مشغول بازسازی هتل متروکه روسیه در کناره دریاچه پریوزرسک است، از تغییرات اساسی در این ساختمان خبر داد که در وهله نخست شامل قرار دادن پنجره‌های جدید در هر یک از ۱۵۰ اتاق می‌شود.

المپیک پاریس و چالش حل‌نشده بی‌خانمان‌ها / پیشتازی آلمان در تولید برق از انرژی خورشید

آماده‌سازی‌ها برای المپیک پاریس و چالش حل‌نشده بی‌خانمان‌ها

در حالی که آمادگی‌ها برای المپیک ۲۰۲۴ زندگی ساکنان مرکز پاریس را به شدت مختل کرده است، سازمان‌دهندگان می‌گویند که ۸.۷ میلیون بلیت فروخته شده است که رکورد بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا را شکسته است و گفته می‌شود که این رقم افزایش خواهد یافت زیرا بلیت‌ها برای بعضی از ۴۵ رشته ورزشی هنوز در حال فروش است. در حالی که تیم‌های امنیتی پیش از مراسم افتتاحیه روز جمعه، سواحل رودخانه سن را مورد بررسی قرار دادند، آمادگی‌ها برای بازی‌های المپیک پاریس افزایش یافته است.

پلیس با سگ‌های موادیاب مسیر ۶ کیلومتری (چهار مایلی) در امتداد رود سن را برای مراسمی بررسی کردند که در آن حدود ۶ الی هفت هزار ورزشکار با نزدیک به صد قایق در مقابل ۳۰۰ هزار تماشاگر حرکت می‌کنند. پلیس فرانسه توسط نیروهای امنیتی از چندین کشور از جمله اسپانیا، بریتانیا و قطر تقویت خواهد شد. اوایل روز شنبه، تمرین امنیتی این مراسم در محیط رودخانه برگزار شد، اما پلیس آن را از چشمان ساکنان و رسانه‌ها دور نگه داشت.

دولت فرانسه در روزهای اخیر هزاران مهاجر بی‌خانمان را در اتوبوس‌ها سوار می‌کند و آنها را پیش از المپیک، از پاریس به مکان‌های ناآشنا می‌برد. مهاجران گفتند که به آنها قول داده شده بود که در جای دیگری اقامت داشته باشند اما در نهایت در خیابان‌های ناآشنا و دور از خانه زندگی می‌کنند یا برای اخراج آن‌ها را آماده کرده‌اند.

المپیک پاریس و چالش حل‌نشده بی‌خانمان‌ها / پیشتازی آلمان در تولید برق از انرژی خورشید

نسل جدید سیستم‌های تبرید حمل‌ونقل خورشیدی در بریتانیا

بریتانیا با معرفی نسل جدیدی از سیستم‌های تبرید حمل‌ونقل خورشیدی برای رقابت با سیستم‌های دیزلی، گام دیگری در مسیر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مصرف سوخت‌های فسیلی برداشت.

یک شرکت فناوری مستقر در بریتانیا از راه‌اندازی یک سیستم تبرید حمل‌ونقل الکتریکی با باتری یکپارچه و پنل‌های فتوولتائیک خورشیدی خبر داد که برای سازگاری با انواع تریلرهای حمل‌ونقل و رقابت با سیستم‌های دیزلی ساخته شده است.

بریتانیا موفق به توسعه یک واحد تبرید حمل‌ونقل با انرژی خورشیدی و باتری شده است که امکان پیکربندی‌های منجمد، سرد و چند دمایی را فراهم می‌کند و به‌عنوان یک تغییر از فناوری دیزل قدیمی برای حمل‌ونقل سردخانه‌ای توصیف می‌شود. تولید این محصول حاصل مشارکت کاربران، تکنسین‌های تعمیر و نگهداری و تأمین‌کنندگان است. پنل‌های خورشیدی سبک‌وزن با سلول‌های سیلیکونی تک‌کریستالی با کارایی بالا در سقف تریلرها ادغام شده‌اند تا شارژ اضافی برای باتری‌ها فراهم کنند.

شرکت توسعه‌دهنده سیستم تبرید حمل‌ونقل خورشیدی بریتانیا همچنین در حال گسترش صادرات محصولات خود به فراتر از بازارهای بریتانیا و کشورهایی هم‌چون هلند است که علاقه زیادی به راه‌حل‌های حمل‌ونقل پایدار در آن دیده می‌شود.

المپیک پاریس و چالش حل‌نشده بی‌خانمان‌ها / پیشتازی آلمان در تولید برق از انرژی خورشید

پیشگیری از تخلف اسکوترهای الکترونیکی با هوش مصنوعی

یک اپراتور بین‌المللی اسکوترهای الکترونیکی در استرالیا از سرمایه‌گذاری چند میلیون دلاری برای تجهیز اسکوترهای خود به دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی خبر داد. این فناوری روی اسکوترهای الکترونیکی ناوگان ۱۲۵۰ نفری ملبورن نصب خواهد شد و سیستم یادشده را به نخستین اپراتور اسکوترهای الکترونیکی اجاره‌ای در سراسر جهان تبدیل می‌کند که این فناوری را در مقیاس وسیع در یک شهر بزرگ بین‌المللی معرفی می‌کند.

اسکوترهای الکترونیکی شرکت از این پس مجهز به دوربین‌های جلویی خواهند شد که از فناوری نظارت رایانه‌ای پیشرفته در جعبه اینترنت اشیا اسکوتر برای تشخیص سواری کردن در مسیر پیاده‌روی استفاده می‌کنند که در ملبورن ممنوع است. این سیستم می‌تواند در کمتر از یک ثانیه تشخیص دهد که آیا اسکوترسوار در حال حرکت در مسیر پیاده‌روی است یا خیر.

سواران متخلف یک هشدار صوتی بی‌درنگ با این مضمون دریافت می‌کنند که «مسیر پیاده‌روی شناسایی شد، لطفاً به مسیر خود بازگردید». هشدارهای بعدی شامل مطالب آموزشی و تعلیق در استفاده برای متخلفان در صورت تکرار تخلف می‌شود.

المپیک پاریس و چالش حل‌نشده بی‌خانمان‌ها / پیشتازی آلمان در تولید برق از انرژی خورشید

نقش عشایر دیجیتال در رونق روستاهای اروپا

عشایر دیجیتال در دنیای امروز نقش بسزایی در بهبود مناطق در حال فراموشی یا مواجه با کاهش جمعیت روستایی ایفا می‌کنند و توانایی بالایی در احیای سنت‌ها و رونق اقتصادی آن‌ها دارند.

عشایر دیجیتال نسل جدیدی از کارکنان و گروهی به دور از محدودیت‌های سنتی سازمان‌ها هستند که فعالیت‌های خود را از طریق فضای آنلاین و اینترنت، بدون نیاز به محل کاری ثابت انجام می‌دهند. این افراد تأثیر مثبتی بر اقتصادهای محلی دارند، با این حال سودآوری آن‌ها در شهرها کمتر از گردشگران و بازدیدکنندگان است.

در حالی که تعداد بیش‌ازحد عشایر دیجیتالی زیرساخت‌های محلی را در شهرهای محبوب تحت فشار قرار می‌دهد، بسیاری از مناطق روستایی اروپا مشکل معکوس دارند. کاهش جمعیت این مناطق، موجودیت و سرزندگی روستاها و شهرهای کوچک را تهدید می‌کند، زیرا نسل‌های جوان آن‌ها همواره در حال مهاجرت به سمت شهرهای بزرگ‌تر هستند.

با شلوغ‌تر شدن مراکز شهری، برخی کارآفرینان سبک زندگی عشایری دیجیتال را در جهت آگاهانه‌تری در پیش گرفته‌اند و به حومه‌های شهری منتقل کرده‌اند. این اقدام نه‌تنها مورد استقبال قرار گرفته، بلکه تأثیر مثبتی برای جوامع روستایی داشته است.

المپیک پاریس و چالش حل‌نشده بی‌خانمان‌ها / پیشتازی آلمان در تولید برق از انرژی خورشید

اسپانیا رانندگان متخلف را گول می‌زند

اسپانیا با دوربین‌های سرعت ضد ترمز از رانندگان عجول و متخطی پیشی می‌گیرد. جاده‌های اسپانیا به نوع جدیدی از دوربین‌های کنترل سرعت مجهز می‌شوند که به آن دوربین‌های ضد ترمز می‌گویند. هدف این دستگاه‌ها شناسایی رانندگانی است که تنها با دیدن یکی از این سنسورها سرعت خود را کاهش می‌دهند و پس از عبور غیرقانونی، به سرعت از حد مجاز شتاب می‌گیرند.

سیستم‌های سرعت ضد ترمز اساساً دوربین‌های ثانویه هستند که یا در جایی قبل از رادار سرعت یا بعد از آن (ممکن است یک کیلومتر فاصله داشته باشند) قرار دارند.

بسته به موقعیت مکانی، این دوربین‌ها بررسی می‌کنند که آیا راننده هنگام دیدن تابلوی راهنما برای دوربین کنترل سرعت بیش از حد، ترمز می‌کند و سرعت خود را کاهش می‌دهد یا اینکه رانندگان پس از اطمینان از عبور از رادار ثابت، سرعت بیش از حدی را افزایش می‌دهند.

المپیک پاریس و چالش حل‌نشده بی‌خانمان‌ها / پیشتازی آلمان در تولید برق از انرژی خورشید

ابتکار شهرهای بریتانیایی برای بهبود نرخ بازیافت

شهرهای چلتنهام و توکسبری انگلستان با توجه به آمارهای ملی مبنی بر نقش مستقیم سطل‌های زباله کوچک شهری در افزایش نرخ بازیافت خانوارها، از کاهش اندازه و تعیین هزینه برای جایگزینی سطل‌های موجود خبر دادند.

هزاران خانوار در سراسر شهرهای چلتنهام و توکسبری انگلستان به‌زودی با تغییراتی در خدمات زباله خود شامل کاهش اندازه و تعیین هزینه برای جایگزینی سطل‌ها مواجه می‌شوند. این تغییرات هزینه‌های خدمات شهری را کاهش و نرخ بازیافت را افزایش می‌دهد و حرکت به سمت رویکردی یکسان برای سیاست زباله‌های شهری را تسهیل می‌کند.

شهرداری‌ها دلیل انتخاب این رویکرد را بی‌توجهی ساکنان نسبت به تفکیک اقلام قابل بازیافت از دیگر زباله‌های خانگی اعلام کردند که راحت و بدون در نظر گرفته شدن آسیب‌های زیست‌محیطی راهی سطل‌های بزرگ زباله‌های شهری می‌شود.

از سوی دیگر آمار ملی بریتانیا نشان می‌دهد که مردم اگر سطل زباله بزرگ‌تری نداشته باشند، تمایل بیشتری به بازیافت زباله‌های خود دارند، زیرا فضای کافی برای قرار دادن اقلام بازیافتی در سطل‌ها ندارند.

المپیک پاریس و چالش حل‌نشده بی‌خانمان‌ها / پیشتازی آلمان در تولید برق از انرژی خورشید

آلمانی‌ها پیشتاز تولید برق از انرژی خورشیدی

بیش از ۵۰۰ هزار سیستم خورشیدی در آلمان نصب شده است که اکثر آن‌ها در بالکن‌ها قرار دارند. بالکن‌های خورشیدی در آلمان بیش از هر زمان دیگری در حال رونق هستند. این موج جدید تولیدکنندگان خورشیدی که خود شهروندان هستند، نه‌تنها باعث می‌شود که ساکنان برق ارزان دریافت کنند، بلکه در انتقال انرژی نیز مشارکت دارند.

داده‌های جدید نشان می‌دهد که علاوه بر هزاران پنل خورشیدی که طی سال‌ها در این کشور نصب شد، ۲۲۰ هزار دستگاه PV دیگر در نیمه اول سال ۲۰۲۴ اضافه شده است که به گفته کارشناسان حاصل فرهنگ خورشیدی بسیار قوی آلمان است.

خطوط قطار، بزرگراه‌ها، پارکینگ‌ها، سقف خودروها، گورستان‌ها و نمای ساختمان‌ها از جمله سازه‌هایی هستند که خورشیدی شدن آن‌ها در دستور کار آلمانی‌ها قرار دارد. یک محاسبه تقریبی نشان می‌دهد که آلمان حدود ۲۰۰ مگاوات خورشیدی بالکن نصب شده دارد و این ظرفیت در بخش سقف مسکونی ۱۶ گیگاوات است.

از نظر آلمانی‌ها دلیل اصلی موفقیت سیستم‌های خورشیدی بالکن این است که حتی مستأجران نیز می‌توانند با نصب آن‌ها در بالکن و بدون آسیب زدن به ساختمان از مزایای انرژی آن بهره‌مند شوند.

آلمان یکی از نخستین کشورهایی بود که با ارائه مشوق‌های مالی در فناوری خورشیدی سرمایه‌گذاری کرد و اکنون بیشترین برق را از انرژی خورشیدی در اروپا تولید می‌کند.

المپیک پاریس و چالش حل‌نشده بی‌خانمان‌ها / پیشتازی آلمان در تولید برق از انرژی خورشید

تصمیم جالب کرواسی برای مقابله با تنش گرمایی

زاگرب کرواسی به دلیل موج گرما استخرهای عمومی و موزه‌ها را به مدت یک هفته برای ورود شهروندان رایگان کرد. شمال کرواسی، از جمله زاگرب پایتخت، طی ۱۰ روز گذشته در چنگال موج گرمای بی‌وقفه با دمای هوای به‌طور مرتب بالای ۳۵ درجه سانتی‌گراد بوده است. این امر موجب شده است که مقامات محلی هشدار گرما اعلام کنند و استخرهای شنای عمومی و موزه‌های شهرداری را به مدت یک هفته تعطیل کنند تا برای شهروندان به عنوان پناهگاه‌های آب‌وهوایی عمل کنند.

مقامات کروات این تصمیم را با تیزهوشی گرفتند زیرا اواسط تابستان، بسیاری از مردم برای مسافرت به سواحل، مناطق روستایی یا خارج از کشور رفته‌اند تا از گرما در امان باشند و به همین علت ازدحام جمعیت قابل کنترل خواهد بود.

کرواسی در راه‌اندازی طرح‌های حمایتی شهروندان در برابر گرما تنها نبوده است، بلکه بسیاری دیگر از شهرهای اروپایی راهکارهایی همچون سایبان‌های شهری، روشن کردن فواره‌های آب همچنین کاهش ساعات کاری را برای مقابله با پیامدهای گرما به کار بسته‌اند.

المپیک پاریس و چالش حل‌نشده بی‌خانمان‌ها / پیشتازی آلمان در تولید برق از انرژی خورشید

ساخت بزرگترین دیوار توربین‌های بادی در نروژ

مزرعه شناور ۴۰ مگاواتی موسوم به «دیوار توربین‌های بادی» در نروژ با عنوان بادگیر، تأییدیه طراحی دریافت کرد و ساخت نمونه اولیه آن با ۹۰۰ هزار دلار هزینه انجام شد.

یک شرکت نروژی روی مفهوم منحصربه‌فردی از انرژی‌های بادی موسوم به تأسیسات شناور فراساحلی بادگیر (Windcatcher) رونمایی کرده که یک مزرعه بادی شناور غول‌پیکر تشکیل‌شده از صدها توربین کوچک در کنار هم به جای توربین‌های غول‌پیکر تکی است. طرح این مزرعه در مراحل ابتدایی مورد تحسین قرار گرفت و پتانسیل آن برای متحول کردن صنعت باد فراساحلی برجسته شد.

بادگیر یک مزرعه بادی دریایی شناور با چندین توربین بادی کوچک یک مگاواتی به‌عنوان جایگزین توربین‌های سنتی و بزرگ است که ادعا می‌شود بازده انرژی را دو برابر می‌کند. این توربین‌های نوآورانه می‌توانند ۲.۵ برابر بیشتر از توربین‌های استاندارد سه‌پره در هر متر مربع جریان باد انرژی بگیرند. طراحی منحصربه‌فرد خوشه‌های توربین بادی این طرح هم‌چون یک دیوار بادی شناور به نظر می‌رسد.

مجموعه عظیمی از توربین‌های کوچک قادر به تولید ۴۰ مگاوات برق در آینده خواهد بود و مراحل ساخت آن‌ها در ساحل اویگاردن Oygarden در جنوب غربی نروژ آغاز شده است.

بادگیر برای مقاومت در برابر شرایط سخت دریای آزاد طراحی شده و یک سیستم مدولار است که بسته به نیاز انرژی می‌تواند بزرگ یا کوچک شود. هر واحد آن نیز به یک پست مرکزی متصل است که برق را به شبکه منتقل می‌کند.

المپیک پاریس و چالش حل‌نشده بی‌خانمان‌ها / پیشتازی آلمان در تولید برق از انرژی خورشید