مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: اگر بتوانیم اقدامات غیرحاکمیتی را به مردم واگذار کنیم، به طور حتم در حفظ و حراست از دشت قزوین و منابع آب‌های زیرزمینی موفق خواهیم بود.

به گزارش پردیسان آنلاین از قزوین، منصور ستوده امروز _یکشنبه بیست‌وهفتم خرداد_ در نشست با سالار ولایتمدار نماینده مردم آبیک، البرز و قزوین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضیعت منابع آبی استان اظهار داشت: مباحث مرتبط با شبکه آبیاری دشت قزوین و حق‌آبه این استان از سد طالقان یکی از مطالبات مهم بهره‌برداران است که توسط همکاران این شرکت در حال پیگیری است.

وی با اشاره به طرح آب‌رسانی از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان افزود: فاز اول این طرح با هدف تأمین آب شرب شهرهای آبیک و زیاران به طول ۱۷.۵ کیلومتر و به میزان ۸ میلیون مترمکعب آب در سال به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای با اشاره به اجرای فاز دوم طرح آب‌رسانی از سد طالقان به طول ۳۵ کیلومتر به منظور تأمین آب شهرهای محمدیه، مهرگان گفت: اجرای این فاز در حال پیگیری جهت تأمین اعتبارات مورد نیاز برای شروع عملیات اجرایی است که البته ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر تملک و عملیات آماده‌سازی و تسطیح آن هم انجام شده است.

ستوده اضافه کرد: یکی دیگر از طرح‌های مهم در دست مطالعه این شرکت احداث سد بورمانک است که مطالعات این طرح در حال تکمیل و به‌روزرسانی جهت اخذ ردیف اجرایی است.

وی ادامه داد: در حوزه منابع آب تاکنون به دنبال مشارکت مردم بودیم، یعنی تصمیم‌گیری انجام می‌شد و انتظار داشتیم مردم جهت اجرای تصمیمات اخذشده با نماینده دولت همکاری کنند، اما این نگاه باید به مدیریت مشارکتی تغییر کند؛ یعنی باید بخشی از مدیریت منابع آب در اختیار مردم باشد تا آنها در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند.

دبیر شورای حفظ منابع آبی استان با بیان اینکه وقتی بهره‌برداران در تصمیم‌گیری‌ها نقش و جایگاه خاص خود را داشته باشند، قطعاً در زمینه اجرای آن تصمیم هم همکاری و مشارکت بهتری خواهند داشت، یادآور شد: با همین نگاه پروژه بازار آب به صورت پایلوت در استان قزوین کلید خورد تا یک بستر قانونی و شفاف جهت معامله آب برای بهره برداران در استان ایجاد شود.

ستوده با اشاره به اینکه حاکمیت، بازار و مردم سه رکن مهم در مدیریت منابع هستند، تصریح کرد: اگر بتوانیم اقدامات غیرحاکمیتی را به مردم واگذار کنیم، به طور حتم در حفظ و حراست از دشت قزوین و منابع آب‌های زیرزمینی موفق خواهیم بود.