به گزارش خط اعتدال/ سال ۱۴۰۰ با تمام فراز و نشیب‌هایش گذشت و اتفاقات خوب و بد آن در کتاب تاریخ ثبت شده تا اتفاقات خوبش برای همه الگویی باشد و اتفاقات تلخ آن، آینه عبرت. عنوان سال ۱۴۰۰ «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» بود. در این سال بسیاری از دستگاه‌ها گام‌های مثبتی را برداشتند […]

به گزارش خط اعتدال/ سال ۱۴۰۰ با تمام فراز و نشیب‌هایش گذشت و اتفاقات خوب و بد آن در کتاب تاریخ ثبت شده تا اتفاقات خوبش برای همه الگویی باشد و اتفاقات تلخ آن، آینه عبرت. عنوان سال ۱۴۰۰ «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» بود. در این سال بسیاری از دستگاه‌ها گام‌های مثبتی را برداشتند و بسیاری هم نتوانستند آن‌چنان خوش بدرخشند.

بانک‌ها نقش بسیار مهمی در تحقق یا عدم تحقق شعار سال ۱۴۰۰ داشتند. بانک ملی به عنوان یکی از بانک‌های مهم و بزرگ کشورمان توانسته در میان تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی بیشترین گام‌ها را در تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» داشته باشد. در این گزارش می‌خواهیم به برخی از اقدامات بانکی ملی در تحقق شعار سال گذشته اشاره کنیم که در ادامه گوشه‌ای از این اقدامات را می‌خوانید:

۱- فراخوان بانک ملی ایران به مالکان واحدهای تولیدی در جریان تملک یا تملک شده
پس از تکلیف شورای پول و اعتبار بر لزوم اتخاذ تدابیر مقتضی برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و تسهیل بازگشت بنگا‌ه‌های تولیدی نیمه‌فعال و راکد که در ایفای تعهدات خود به شبکه بانکی کشور با مشکل مواجه شده بودند به چرخه تولید، این بانک تسهیلاتی را برای مالکان دارایی‌های واحدهای تولیدی در جریان تملک یا تملک شده در نظر گرفته است.

۲- پرداخت ۲۰ هزار میلیارد ریال برای خرید گندم توسط بانک ملی ایران
بانک ملی ایران ۲۰ هزار میلیارد ریال به منظور خرید گندم از کشاورزان پرداخت کرده است. این میزان منابع در سال جاری به شرکت بازرگانی دولتی ایران پرداخت شده است. این بانک هر سال با توجه به تکالیف دولتی خود، منابع قابل توجهی را به منظور تأمین کالاهای اساسی تخصیص می دهد.

۳- حمایت بانک ملی ایران از افتتاح خط تولید آمپول‌های تزریقی اسوه
خط تولید آمپول‌های تزریقی شرکت داروسازی اسوه با حمایت بانک ملی ایران و حضور مدیران ارشد صنعت دارویی کشور افتتاح شد.

۴- بهره‌مندی بیش از ۱۴۵ هزار نفر از تسهیلات جعاله بانک کارگشایی در سال ۱۴۰۰
از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان دی ماه ۱۴۵ هزار و ۶۲۶ نفر توانسته‌‎اند از تسهیلات جعاله ضروری بانک کارگشایی بهره‌مند شوند.

۵- سفته و برات الکترونیکی بانک ملی ایران به عنوان اقدامی تحولی رونمایی شد
سامانه مدیریت یکپارچه سفته و برات الکترونیک امروز طی مراسمی با حضور مسئولان کشوری رونمایی شد که با این خدمت جدید، خرید سفته و برات به صورت الکترونیکی، غیرحضوری و ۲۴ ساعته اجرایی می‌شود.

۶- احداث نیروگاه بزرگ خورشیدی در مجموعه ادارات مرکزی بانک ملی ایران
اداره کل مهندسی و املاک بانک ملی ایران با هدف مشارکت فعال در حل معضلات زیست محیطی کشور و نیز کمک به حرکت کشور به سوی توسعه پایدار، تصمیم به احداث نیروگاه خورشیدی ۲۵۰ کیلوواتی در محوطه ادارات مرکزی این بانک گرفته است.

۷- صنعت و مشاغل خرد محور تسهیلات حمایتی بانک ملی ایران
عضو هیئت مدیره بانک ملی ایران با اشاره به پرداخت تسهیلات ۱۷۵ هزار میلیارد تومانی این بانک به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در ۱۰ ماه نخست امسال گفت: ۳۵ درصد این تسهیلات در حوزه صنعت و ۲۰ درصد در حوزه خرد و حمایت از اقشار محروم بوده است.

۸- کاهش هزینه تولیدکنندگان
به جز حمایت‌های پیشین از تولیدکنندگان، بانک ملی ایران سیاست «کاهش هزینه‌های تولیدکنندگان» را در پیش گرفته است. محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی ایران با تأکید بر نقش انکارناپذیر این بانک در تأمین مالی کشور، گفته است: حمایت از تولید و کاهش هزینه‌های تولیدکنندگان، جزء وظایف ما است، اما تأمین مالی عموم مردم به‌ویژه در نقاط کمتر توسعه‌یافته،‌ خارج از صرفه‌های اقتصادی در دستور کار است.
با چنین سیاستی چتر حمایتی بانک ملی ایران گسترده‌تر می‌شود و سیاست این بانک، صرفاً به پرداخت وام به آنها محدود نخواهد شد. چنین اتفاقی، می‌تواند به شرایط اقتصادی کنونی کشور، کمک ویژه‌ای کند؛ زیرا شرایط تحریمی عملاً هزینه‌های تولید را نیز بالاتر برده و اگر گامی در راستای کاهش این هزینه‌ها برداشته شود، قطعاً چرخ تولید راحت‌تر از قبل خواهد چرخید.

۹ -درخشش محصولات شیمی معدنی همدان در غرب آسیا با سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران
شرکت شیمی معدنی همدان از جمله این شرکت‌ها است که توانسته است با حمایت‌های بانک محصولاتی قابل رقابت با بزرگترین برندهای جهانی را تولید و به بازارهای صادارتی عرضه کند. این شرکت با مشارکت و سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران برای بیش از ۱۱۰ نفر به‌طور مستقیم و بیش از ۶۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغالزایی داشته است.

 

با تکمیل و راه‌‌اندازی شرکت تولیدی نمک‌های معدنی توسط شیمی همدان نیز بیش از۱۰۰ نفر به‌طور مستقیم و بیش از ۲۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.

۱۰- بانک ملی ایران در راستای رونق بازار تولید کشور، در طرح ایجادی یک شرکت تولیدی عطر و اسانس و اشتغال‌زایی ۴۰۰ کارجو مشارکت کرد. شرکت پیشرو تجارت مهام با هدف تولید عطر، اسانس و دئودورانت گام در عرصه تولید نهاده است و در حال حاضر جدیدترین تکنولوژی تولید را معرفی می کند تا فاز جدیدی از کیفیت و طراحی در بازار داخلی ایجاد شود. بانک ملی ایران نیز با مشارکت در طرح ایجاد این مرکز تولیدی، تلاش دارد ضمن ایجاد بستر اشتغال زایی جدید، زمینه صرفه جویی مقادیر قابل توجهی ارز از محل تولید کالای دارای تقاضای مضاعف در کشور را فراهم کند.

طی سال‌های گذشته بانک ملی اقدامات گسترده‌ای در جهت پشتیبانی و رونق تولید انجام داده است و در طرح‌های مختلف سرمایه‌گذاری مشارکت کرده است. یکی از اقدامات این بانک سرمایه‌گذاری در طرح های اشتغال‌زایی استان‌ها بوده که با این اقدام موجب بهبود فضای کسب و کار و رونق اشتغال‌زایی کشور شده است.

بانک ملی همچنین جهت حمایت از تولید و توسعه واحدهای صنعتی خرد و کلان تأمین اعتبارات گسترده‌ای انجام داده است که این تسهیلات در زمینه‌های تولیدی خدماتی، صنعتی، کشاورزی، بازرگانی، صادراتی و… به بنگاه‌های اقتصادی کوچک ، متوسط و بزرگ در قالب عقود اسلامی در جهت تکمیل، توسعه و ایجاد طرح‌های مختلف با توجه به ضوابط حاکم اعطا شده است.

منبع خبر